Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 20:13   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, det er akkurat like ille. Jeg har ikke barn som later som de røyker, og det håper jeg inderlig ikke jeg får heller. Jeg har flere venninner som har sagt rett ut at de var glade i tanken om å røyke allerede fra de var små, fordi mennesker de så veldig opp til gjorde det, bl.a. en tante. En kan ikke holde ungene vekk fra røyking og snusing helt til de er 25 og over den verste faren for å begynne å røyke eller snuse, men når de er 4-5 år og skaper seg ideer om de fantastiske menneskene de liker og som de har mye gøy med, da synes jeg absolutt at foreldrene skal ha mulighet til å velge vekk at de utsettes for sånne tøysevaner på fast basis fra rollemodellene sine.

Så du mener det er ok å komme full på jobb også? Det er PÅ og I jobben det diskuteres her. Ikke når de har pause, er hjemme, har en fest på lørdagen eller whatever.

Hvor sier jeg det er ok å komme full på jobb? Ja, vi diskuterer i jobbtiden og jeg gir helt blaffen i om de måtte ha snus i munnen eller ei, som noen sa her så er det fryktelig mange andre ting jeg legger vekt om om de snuser eller ei. Jeg er nok prippen men ikke helt der enda at jeg orker bry meg om barnehageansatte snuser eller ei.

Gammel 31-08-10, 22:22   #2
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, det er akkurat like ille. Jeg har ikke barn som later som de røyker, og det håper jeg inderlig ikke jeg får heller. .

Ville det være et nederlag altså?! Dette er jo en gyllen anledning til å begynne å snakke med barnet om slike ting.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 22:35   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Ville det være et nederlag altså?! Dette er jo en gyllen anledning til å begynne å snakke med barnet om slike ting.

sorry men dette får meg til å tenke på det røykesnopet som fantes i gamle dager da jeg var liten. Vi kjøpte faktisk lekerøyk, husker ikke om det var lakris eller sjokolade men det var godterirøyk, laget akkurat som the real thing.

Min jente er ikke vant til røyk men fant det alikevel for gitt å annonsere høyt og klart "ruller meg en blås jeg mamma" mens hun elegant rullet kølappen på posthuset til en perfekt"liksom røyk", setter den mellom fingerene og tok seg et "late drag". Mange i køhelvete som er på posthuset klokka 1645 lo godt, men det var også mange som så helt forferdet på den fæle ungen som de garantert tok for gitt bodde i et røykehjem.

Sist redigert av Lisa : 31-08-10 kl 23:28.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:42   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Barna mine trenger ikke å synes at noe er KULT for at jeg skal snakke med de. Ikke ennå iallfall.

Gammel 31-08-10, 11:36   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo 30 min pause, og da får man jo snust vel og godt da?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 12:13   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

* Har bare lest hovedinnlegget* Jeg syns ikke det er viktig om ansatte snuser eller ikke i barnehagetiden.

Poden kan forklares at det der ikke er bra, på lik linje med andre ting han opplever som jeg ikke vil at han skal ta etter. Snusen plager ingen. Jeg syns folk flest er for prippene på hva de syns det er greit at ungene ser/opplever og ikke. Alle som omgås ungene kan ikke være PK i alt, leve livet tilsynelatende perfekt og bare mene de riktige tingene.

Gammel 31-08-10, 12:18   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg. Om de en gang kommer dit at de begynner med slikt selv, så sitter de der med inntrykket av at det er det bare Tyven Johnny Ronny som gjør slike ting.

Jeg vet ikke om jeg helt mener dette, men jeg tenker litt på det noen ganger. Alt er så riktig, sunt og sterilt rundt ungene at de vokser opp og tror at alle dårlige vaner er ensbetydende med at man er svak og dum. Og i det de oppdager egne dårlige sider så mister de helt respekten for seg selv.

Gammel 31-08-10, 12:30   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg. Om de en gang kommer dit at de begynner med slikt selv, så sitter de der med inntrykket av at det er det bare Tyven Johnny Ronny som gjør slike ting.

Jeg vet ikke om jeg helt mener dette, men jeg tenker litt på det noen ganger. Alt er så riktig, sunt og sterilt rundt ungene at de vokser opp og tror at alle dårlige vaner er ensbetydende med at man er svak og dum. Og i det de oppdager egne dårlige sider så mister de helt respekten for seg selv.

Jeg tror barna fint kan få det perspektivet uten at de ser de i barnehagen røyke og snuse. Jeg synes det er forskjell på å gjøre ting hjemme i sitt private hjem, og på jobb i en barnehage.

Og det blir jo det samme greia som når du sier du forteller Poden at snusing ikke er en bra ting, men at folk gjør det likevel? Du sier jo at du ikke ønsker han skal ta etter også.

Gammel 02-09-10, 12:09   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg..

Jo, men de trenger ikke se det blant de ansatte i barnehagen mens de er på jobb.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 12:19   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

For meg er det litt forskjell på det å bare omgås barn, og det å velge seg en jobb der hovedessensen er å jobbe med/for barna. Da er rollemodellaspektet ganske vesentlig synes jeg.

Gammel 31-08-10, 16:30   #11
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

For meg er det litt forskjell på det å bare omgås barn, og det å velge seg en jobb der hovedessensen er å jobbe med/for barna. Da er rollemodellaspektet ganske vesentlig synes jeg.

Enig.

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 16:32   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner forsåvidt hva dere mener med rollemodellaspektet, men kjenner likevel at jeg ikke klarer å bry meg så voldsomt om hvorvidt noen av de ansatte i barnehagen snuser. Ungene omgås stadig mennesker med vaner jeg ikke ønsker de skal legge seg til, deriblant sin mor.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:02   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg skjønner forsåvidt hva dere mener med rollemodellaspektet, men kjenner likevel at jeg ikke klarer å bry meg så voldsomt om hvorvidt noen av de ansatte i barnehagen snuser. Ungene omgås stadig mennesker med vaner jeg ikke ønsker de skal legge seg til, deriblant sin mor.

Gammel 31-08-10, 12:51   #14
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Snuser man, er nok ikke en bleie/pris i lunsjen nok, altså. Har jeg hørt.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:02   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det er f.eks. helt vanlig at bruk av rusmidler er forbudt på skolens område, så hvorfor skal ikke det samme gjelde for bhg?

Gammel 31-08-10, 13:20   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Flere og flere skoler blir tobakksfrie ja. Det burde gjelde barnehager også.

Gammel 31-08-10, 16:21   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis niktoin er rusmiddel fordi det er sentralstimulerende, hva med koffein og kaffe?

Gammel 31-08-10, 17:02   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Gammel 31-08-10, 17:04   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Som snuppa mi sa her en dag; "du ska få lov å eta godteri når æ lægg mæ mamma, sjøl om det ikke e hælg..."

Gammel 31-08-10, 17:36   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Kunne ikke falle meg inn å bry meg om de ansatte måtte snuse eller ei. (Når jeg tenker meg om så var det en ansatt som gjorde dette men tror ingen hadde noen problem med det).
Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage. Om de røyker, snuser, spiser usunn mat eller hva det nå måtte være er selvfølgelig helt og holdent opp til dem. Det jeg bryr meg om er at de gjør jobben sin bra, uavhegi av hva slags avhegiheter de måtte ha. Så får foreldre være gode rollemodeller for barna sine og leve plettfrie "riktig" liv, inkl å ikke snuse selvsagt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.