Er du ulydig?
Du skal være med i et TV-show for aller første gang. Du har snakket med produsenten som har forklart at det er viktig for dem at dette TV-showet slår an. Det har blitt nevnt at det skal spørres spørsmål til en kandidat, som er den egentlig showgjesten. Om han eller hun svarer feil på spørsmål så skal det gies elektriske støt. Om du hjelper kandidaten gjennom alle spørsmålene får kandidaten 1 million euro.
Du kommer på opptaksdag, blir sminket og kommer inn i studio og får hilse på Jon Almås som er programleder. Du blir satt i en stol med et bord foran deg, med mange spaker. Over spakene står det merkelapper som "Lite" "Moderat""Sterkt""Smertefullt" "Alvorlig" "Skadelig" "Dødelig" samt styrken oppgitt i Volt. Du får en bunke med spørsmål, hvor alternativene står, det riktige svaret er skrevet med rødt, så du vet hva som er riktig når du spør spørsmålet.
Kandidaten svarer feil, og du drar i første spake. Kandidaten ler og sier "det gjorde da ingenting! Neste spørsmål!" Du gir stadig vekk større støt og kandidaten sier "Au! Det gjør vondt" Du går videre. Kandidaten sier "Jeg vil ikke mer!" Programleder sier "Spør spørsmålet, det kan hende han svarer riktig". Kandidaten svarer feil. Du nøler. Programleder sier, "Det er din tur. Kom igjen". Kandidaten sier"Hallo? jeg tror ikke jeg vil mer!"
Det står 150 volt på spaken. Drar du i den?
Bakgrunnen for undersøkelsen kommer senere i tråden.