Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du ulydig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Hadde du dratt i spaken?
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør 2 1,40%
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei 98 68,53%
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt 1 0,70%
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull 9 6,29%
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det 2 1,40%
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort 31 21,68%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-10, 14:11   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du ulydig?

Du skal være med i et TV-show for aller første gang. Du har snakket med produsenten som har forklart at det er viktig for dem at dette TV-showet slår an. Det har blitt nevnt at det skal spørres spørsmål til en kandidat, som er den egentlig showgjesten. Om han eller hun svarer feil på spørsmål så skal det gies elektriske støt. Om du hjelper kandidaten gjennom alle spørsmålene får kandidaten 1 million euro.

Du kommer på opptaksdag, blir sminket og kommer inn i studio og får hilse på Jon Almås som er programleder. Du blir satt i en stol med et bord foran deg, med mange spaker. Over spakene står det merkelapper som "Lite" "Moderat""Sterkt""Smertefullt" "Alvorlig" "Skadelig" "Dødelig" samt styrken oppgitt i Volt. Du får en bunke med spørsmål, hvor alternativene står, det riktige svaret er skrevet med rødt, så du vet hva som er riktig når du spør spørsmålet.

Kandidaten svarer feil, og du drar i første spake. Kandidaten ler og sier "det gjorde da ingenting! Neste spørsmål!" Du gir stadig vekk større støt og kandidaten sier "Au! Det gjør vondt" Du går videre. Kandidaten sier "Jeg vil ikke mer!" Programleder sier "Spør spørsmålet, det kan hende han svarer riktig". Kandidaten svarer feil. Du nøler. Programleder sier, "Det er din tur. Kom igjen". Kandidaten sier"Hallo? jeg tror ikke jeg vil mer!"
Det står 150 volt på spaken. Drar du i den?

Bakgrunnen for undersøkelsen kommer senere i tråden.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:15   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg vet bakgrunnen da. Jeg hadde stoppet når den andre sa at den ikke ville mer.

Det blir allikevel litt søkt for meg å svare, fordi jeg ville aldri ha vært med i et game show i utgangspunktet, og jeg vil tro at endel mennesker som ikke har den sperren, også vil mangle andre sperrer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:16   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde stoppet når den andre sa at den ikke ville mer.

Jeg også. Men jeg vet ikke bakgrunnen her. :nysgjerrig:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:17   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg så denne dokumentaren på TV i går og ble sjokkert. Kan garantere at jeg ikke hadde latt det gå så langt. Når mannen som skulle svare trygler om å få slippe, så hadde jeg helt sikkert ikke dratt i spaken. At noen fortsatte selv om han til slutt sluttet å svare er helt hinsides.

Jeg er nok generelt ikke den mest lydige personen man finner, og jeg er ofte førstemann til å sende en klage på ting jeg er misfornøyd med, og er lite redd for konfrontasjoner. Men samtidig så ser jeg at man i denne settingen kan syntes det er vanskelig å gjøre det man _vet_ er riktig.

Jeg har, for ordens skyld opplevd 220 volt i kroppen selv, og unner ingen dette.


Sist redigert av Joika : 11-11-10 kl 14:25.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:20   #5
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Akkurat denne varianten kjenner jeg jo godt til, så her ville jeg nok fint klart å la være. Men i en situasjon som jeg ikke like lett kunne kjenne igjen er jeg jammen ikke sikker på hvor lang jeg kunne blitt presset til å la det gå, jeg er ganske så lydig av natur. Så jeg stemmer Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:20   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

I terien hadde jeg avbrutt. I praksis viser veldig mange forsøk at folks autoritetsrespekt (eller lettlurthet, idioti og hva har du), gjør at svært mange drar i spaken likevel. Jeg håper selvsagt at jeg er en av dem som gjør opprør; erfaring tilsier at jeg ofte er det, så jeg har et lite håp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:21   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg er blant dem som aldri ville stilt opp i noe slags Game Show, og jeg tror ikke jeg ville dratt i spaken heller. Det er helt absurd for meg å se for meg at jeg skulle havne i en setting der jeg ga andre støt med vilje.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:22   #8
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du ulydig?

Nei.

Det er svaret jeg svarer her, hjemme i stuen min, uten noe annet enn et skrevet spørsmål å forholde meg til.
Noe annet hadde det vel vært å vært oppe i situasjonen. Håper jo for all del at svaret hadde blitt nei da også. Men sannsynligheten for at jeg ville ha vært med på et slikt prosjekt i utgangspunktet er forsvinnende liten.

Tittet såvidt på den dokumentaren jeg også i går, men fikk ikke med meg hovedpoenget. Interessant forøvrig, hvordan mennesker reagerer.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.

Sist redigert av Vito : 11-11-10 kl 14:35. Årsak: Leif var med
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:22   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg klarer ikke å drepe en veps engang. Jeg hadde ikke klart å gjøre en annen vondt når personen ber om å slippe. Det er jeg ganske sikker på. Og dette på tross av at jeg er ganske så lydig av natur.

Men jeg har lest om dette før. Jeg mener at jeg skiller meg fra normalen her.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:23   #10
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg synes ikke noe om programmer som gjør narr av og lurer andre (à la "Lurt av Karlsen og sånne skjult kamera). Dette her er å dra det myyye lenger og jeg ville derfor heller ikke utsatt andre for vondt når de selv sier at de selv ikke vil mer. Hadde avbrutt når kandidaten først sa det var vondt og ikke ville mer.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:29   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg sier litt som Teo - jeg vil jo helst tro at jeg hadde nektet, men jeg vet at statistikken teller mot meg, og siden jeg aldri har vært i en lignende situasjon, skal jeg ikke påstå noe. (Jeg har veldig motvilje mot å skade noen, men selv om jeg ikke akkurat har autoritetsangst, så er jeg lite glad i å nekte på noe, eller få "kjeft", sånn direkte.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:33   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Håper da jeg hadde nektet.

Og om kandidaten til slutt dør, blir det jo ingen penger.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:36   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg kjenner også denne fra før og vil helst tro at jeg var av de få som ville sagt nei. Men så kommer Jon Almås-faktoren inn. Jeg ville selvfølgelig aldri kunne si nei til ham.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:38   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde dratt i spaken. Det stikker for dypt i meg å ikke skade, at jeg hadde heller tatt en smell selv fremfor å skade andre med vilje.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:39   #15
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Hvis jeg først blir med på noe sånt (lite sannsynlig) så er sannsynligheten størst for at jeg drar i spaken.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:41   #16
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg er rimelig sikker på at jeg IKKE hadde dratt i spaken. Jeg er ikke nevneverdig plaget av autoritetsskrekk, og kan være ulydig om noe strider mot min rettferdighetsfølelse.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:43   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis jeg først blir med på noe sånt (lite sannsynlig) så er sannsynligheten størst for at jeg drar i spaken.

Det er litt sånn jeg tenker også. At hvis man er en person som liker å være med på slike ting, så kan det jo hende at den personen har andre sperrer enn meg i utgangspunktet. Derfor syns jeg ikke statistikken rundt dette er særlig god (hvertfall ikke det lille de henviste til i programmet). Jeg syns også det blir rart å linke det opp mot lydighet, all den tid jeg tenker at det kommer an på hva man er lydig mot. Å ikke skade andre er jo en slags etisk lydighet, det også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:48   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Jeg også vet bakgrunnen, så jeg hadde neppe dratt i spaken. (Men i en annen situasjon hadde jeg sikkert drept noen. Legen: "Him, gi den mannen 50mg opium" Him: "Jepp, skal bli!" Jeg er ikke en gang sikker på om jeg hadde drept noen? Brukes opium enda? Og er 50mg dødelig? )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:49   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Bakgrunn:

De fleste av oss tenker at vi er autonome, selvstendige individ. Og det er nok de fleste av oss når vi sitter i fred og ro og forholder oss til saker litt sånn følelsesmessig distansert. Vi ser det jo her også, vi er nok neppe så rause, rasjonelle, rettferdige og tøffe som vi er når vi er mutt putt alene i verden.

Milgram sin studie fra 60-tallet som gikk ut i korthet på (mer om det her) at frivillige fikk beskjed om at de skulle være med i et eksperiment for å se om straff kunne øke læringsgraden. De skulle administrere elektriske sjokk til en annen forsøksperson (som i virkeligheten var en skuespiller) ved feil svar på en rekke spørsmål. Skuespilleren satt bak en skjerm, så de så ham ikke, men hørte ham.

Det viste seg at de fleste fortsatte å gi elektriske støt i større og større doser, siden det satt en forsøksleder ved siden av som sa at de måtte fortsette, at forsøksleder tok ansvaret etc. Dette var selv om de visste at dosene var så høye at de var farlig og til tross for at den som fikk støtene ropte og sa at han ville ut og avslutte eksperimentet, og til slutt ble stille.

Dette var på 60-tallet, i en tid som vi anser for å være autoritær. Har det forandret seg siden da? Med det som utgangspunkt så har det på nytt blitt gjort tilsvarende studier, og et av dem ble gjort i Frankrike, hvor formen var at forsøkspersonene fikk beskjed om at de skulle være med på et TV-show som var i utvikling. Konseptet var at en kandidat skulle kunne vinne 1 million Euro på å svare på spørsmål. Ved feil svar, skulle han få støt i økende styrke. I tillegg var programleder en kjendis og det var publikum til stede.

Det ble gjort to runder, en med programleder til stede som sa en av fem oppfordringer ved nøling hos forsøkspersonene "Det er din tur", "Han kommer til å takke deg etterpå" "Spillet krever at du fortsetter", "Vi tar ansvaret" og den siste var sterkest med at programleder fikk publikum til å rope kom igjen og klappe med hendene. Ikke sterk roping eller noe sånt, vanlig klapping og lyder egentlig. Den andre runden gikk programleder ut og sa "værsågod, nå styrer du".

Det viste seg da at i den runden hvor det ikke var programleder, så avbrøt 75 % når skuespilleren ropte og sa at han ikke ville mer. Når programleder var tilstede så avbrøt kun 16 av 80 stykker. Mange av de som fullførte viste tydelig tegn på stress og sa "Jeg tror ikke dette er bra" "Skal vi ikke kanskje avslutte?" "Jeg gjør ikke dette frivillig". Det var altså ingen trussel om at de skulle få noen som helst konsekvenser om de avbrøt.

En ting er nå det at folk er akkurat like autoritetstro som på 60-tallet. Men det som også dette eksperimentet viser er at TV er en sterk autoritet.

Det som man finner da er at det handler ikke om "om man greier å gi andre smerte". Så godt som alle forsøkspersonene syntes det var forferdelig og hadde ikke lyst. Men de var alene, de stod overfor stort press (og det er vel det som er det sjokkerende egentlig at en programleder som sier "kom igjen" faktisk er stort press) fra en autoritet og de var i et miljø hvor de var ukjent, alene og ikke fikk helt tid til å tenke seg nøye om. Da er det lett at man fraskriver seg ansvar, man klager formelt, men utfører handlingen.

Kun 16 av 80 avbrøt. Ingen her kan regne med og være sikker på at man hadde gjort det selv. Selv ikke de som flere ganger har stått i mot autoriteter kan være sikker. Om man kjenner til Milgrameksperimentet, så er man nok ganske immun.

Men likevel så er det en lærepenge til oss alle det her. Hva gjør man når en autoritet misbruker sin stilling? Hvordan skal man greie å holde sin egen moral til å være rettsnor når den er i konflikt med en autoritet som man respekterer og ser opp til? (Alle greier å se for seg et scenario hvor man står opp mot en autoritet som man har demoniosert av et eller annet slag. Det er noe annet å stå imot når det er noen du ikke ønsker skal miste respekten for deg eller du har respekt for.)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:51   #20
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er litt sånn jeg tenker også. At hvis man er en person som liker å være med på slike ting, så kan det jo hende at den personen har andre sperrer enn meg i utgangspunktet. Derfor syns jeg ikke statistikken rundt dette er særlig god (hvertfall ikke det lille de henviste til i programmet). Jeg syns også det blir rart å linke det opp mot lydighet, all den tid jeg tenker at det kommer an på hva man er lydig mot. Å ikke skade andre er jo en slags etisk lydighet, det også.

Jeg tror at personer som er med i et TV-program, ser på TV-personligheter og TV-show som autoriteter. De som ikke kunne tenke seg det, bør heller tenke på hvilken person/miljø de aller mest liker og respekterer og om man hadde stått opp mot den autoriteten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no