Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Akseptabel ventetid er:
Under 1 time 81 48,80%
1-2 timer 56 33,73%
2-3 timer 8 4,82%
Alt er akseptabelt! 21 12,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 22:39   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke alle har muligheten til å la resten av ungene være hjemme.

Nei, jeg vet det, men for det første går det an at en av foreldrene er utenfor med dem, og dersom man skal være inne, er det da ikke akseptabelt at lydnivået tar helt av og at ungene mer eller mindre raserer lekerommet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 22:40   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av foreldrene? Å ja, du antar at alle har to foreldre. Eller familie som stiller opp. Eller venner.

Gammel 26-02-07, 22:41   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av foreldrene? Å ja, du antar at alle har to foreldre. Eller familie som stiller opp. Eller venner.

De var der med begge foreldrene.

Gammel 26-02-07, 22:42   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DE?

Sitat:

Å ha med hele familien betyr å møte opp 8 stykker når kun 1 er syk og la de resterende 5 barna "ta av" på venterommet. .

Beklager, det sto ingenting om at dette var en reell situasjon her.

Gammel 26-02-07, 22:44   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

DE?

Beklager, det sto ingenting om at dette var en reell situasjon her.

Nei, jeg skrev det tidligere i tråden, men det kom nok ikke helt klart fram her nei. Jeg har opplevd det ja. Men det er forsåvidt en avsporing.

Gammel 26-02-07, 23:18   #6
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har opplevd "hele familien" jeg også, men det var vel et ganske spesielt tilfelle.

Ei godt voksen dame ble ganske psyk. Hun var der med mannen, en bror, så kom sønnen og en tante & onkel og gud vet hva. Det ble mange. Denne damen burde vel egenltlig aldri sittet på det venterommet i det hele tatt.

Til slutt tok hun helt av og ble tatt inn. Bak dørene hørtes det ut som om de holdt på å ta livet av henne. Uff, hun var skikkelig psyk.

Nok en avsporing, men jeg blir stadig forundret over hvor hensynsløse folk er.
Hoster og nyser andre rett i fleisen. Skikkelig uhygienisk og kvalmt.
Voksne folk og store barn burde klare holde seg for munnen. Og foreldrene burde også holde de små barna for munnen når de hoster. Da vi satt på sykehuset med en baby med RS-virus, så holdt jeg han for munnen hver gang hostekulene kom. Kunne ikke falt meg inn å ikke gjøre det!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:15   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er oppvokst med "verdens beste legevakt", Sandnes legevakt er bare helt utrolig! Der ringer du inn, får snakke med en sykepleier, får en tid du kan komme på, om det blir ledig tidligere, ringer de tilbake til deg for å fremskynde timen. Der er så og si aldri kø på legevakten, og alt går smidig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:01   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helst under 1 time.
Her er det stort sett greit. Vi ringer da, og får "time", og da er det sjelden særlig ventetid.
Da jeg ble skikkelig syk med galleblære ringte vi og fikk time, men det var ca 1 time frem i tid da. Etter litt prat ba hun oss komme med en gang, og jeg kom rett inn til legen.

Så jevnt over veldig fornøyd her.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:08   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Som regel har det gått rimelig kjapt når vi har vært der. De gjør jo en vurdering av tilstand. Spesielt med ungene har vi fått kommet raskt inn. Men det har jo vært noe med situasjonene også. Ukedagen man kommer dit på har jo også en del å si. Å sitte der alene og vente har ikke gjort meg så voldsomt mye. Det har vært verre når barna var med og utålmodig. Men jeg forstår jo hvorfor det er ventetid.

Ideelt sett er jo under en time å foretrekke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:12   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at så lenge det ikke er veldig alvorlig bør man tåle å vente en time eller to. På legevakta her har vi aldri ventet så lenge, det går som regel mindre enn en time fra man kommer til man går hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:17   #11
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Det burde ta under 1 time ja. Her hvor vi bor får vi time på legevakten og jeg har aldri vært med på at vi har måttet vente utover det. Vi blir som regel alltid ropt inn med en gang vi ringer på.

Gammel 05-09-11, 12:21   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, gammel tråd!

Anyways, jeg har tilbrakt mye tid på legevakta, (har en uvane med å skade meg eller bli syk utenom fastlegekontortid), når det bare er et sted som gjør vondt og ikke noe mer stress enn det, så kan jeg vente hur lenge som helst. Man har da med bok. Derimot har jeg hatt et par ganger hvor jeg har ventet i fem timer med intense magesmerter, det har ikke vært like heldig. Begge gangene har jeg endt med å bli innlagt. Siste gangen var det nyrebekkenbetennelse på begge sider, da var jeg så sliten av å vente at broren min kom og hentet meg for å kjøre meg til priv. legevakt, men den var selvfølgelig stengt da vi kom dit, så vi måtte dra tilbake. Men, da falt jeg om på parkeringsplassen, så da ble det litt fortgang i sakene.

Jeg synes de er flinke på legevakta, og har aldri problemer med å forstå prioriteringene de tar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:25   #13
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg satt mellom 4 og 5 timer på legevakten her i Trheim da jeg hadde SA i fjor. De praktiserer ikke at man får time såvidt jeg vet (mulig dette er endret nå). Dagen etter måtte jeg møte opp til GU på Kvinnesenteret og ble da prioritert bakerst siden jeg ikke hadde avtalt time. Nye 4 timer, omringet av happye gravide og små nyfødte. Yey. Men det gikk da det og.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 12:51   #14
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg satt i 3 timer med lillesøster som da var 5. Hull på siden av tinningen og 5 sting. Burde skjønt det da det kom en mann bak oss mef armen i et håndkle og hadde lekt litt med motorsagen.

Gammel 05-09-11, 12:54   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som mener at man maks bør vente en time, gjelder det for alt man drar på legevakta for? Er dere klar over hvilke enorme ressurser det vil ta å ha et helseteam alltid parat til å kunne fikse det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:11   #16
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er jeg av typen som kun ringer hvis det er helt krise, så da forventer jeg å få hjelp ganske raskt. Svarte 1-2 timer.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:22   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke vært mange ganger på legevakta her, og bare med ungene. Jeg tenker vel at helst ikke mer enn en time, men pleier si at jeg foretrekker det sånn som da vi var der me Knerten og ble vel sittende og vente en times tid eller så, fremfor da vi var der med Mikro, og gikk rett forbi hele køen og rett inn til legen (og ut derfra med papir som sa vi var innlagt på barneklinikken, vennligst kjør dit.) Men mye over en time med syke barn synes jeg ikke er noe fristende altså. (Knerten var ikke syk da vi var der med ham, han hadde bare blitt bitt i barnehagen)

Gammel 05-09-11, 17:29   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1-2 timar svarte eg. Nå har vi heldigvis flytta ut av sentrum til ein nabokommune, og der slepp ein til etter ganske kort stund. Det er fantastisk!

To av dei gongene eg har vore på legevakt med mine barn, med noko eg trudde var ganske uskyldig tross alt, så har vi endt opp innlagt. Eine gongen var det diabetes, den andre gongen var det falsk krupp (6 månader gml. baby)

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 17:59   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det kommer an på hva man er der for. Hvis man bruker legevakten fordi man ikke har tid til å gå til fastlegen på dagtid med en filleting synes jeg man kan vente til køen er vekk uansett hvor lang den er. Med barn bør man slippe å vente mer enn et par timer tenker jeg som et utgangspunkt, og det bør være tilrettelagt for å vente med barn. Voksne som mistenkes å feile noe alvorlig synes jeg kan vente lenger, men det er klart det ikke er spesielt behagelig.

Gammel 05-09-11, 18:11   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg er der alene, og ikke er alvorlig syk, kan jeg vente så lenge som det trengs. Når jeg er der med ungene, og det ikke er noe jeg tror er kritisk, er det helt greit med et par timer.

For meg er det langt viktigere hvilke forhold ventingen skjer under. Da Frøkna var skikkelig syk for et år siden, og hun fikk ligge på sykeseng i mørkt rom og vente, var det uproblematisk å vente to timer. Jeg hadde film til henne på iPaden og bok til meg i veska. Frøkna lå like bra der som hjemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.