|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Vi var samlet 3 familier på lørdag med alle hver vår 4-åring. Ingen av oss har informert dem. De har ikke begrep om hva som skjer. Vi er ikke direkte berørt og nyheter og prating om det tar vi etter at ungene er i seng. Ser ikke at det er noe galt i det.
|
|
|
|
#2 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror du det er bedre at han får høre det i barnehagen, da? Og bli redd uten å ha mamma eller pappa å forklare at det ikke er noe farlig lenger nå?
|
|
|
#3 |
|
Tidsklemma
|
Jeg klarer virkelig ikke å se for meg at dette er noe små unger prater om. Kanskje naivt.. Men her går nå praten i ferieturer og monstertruck biler.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologI dag tidlig snakket jeg med henne på 7 år om Utøya. Bomben snakket vi om da det skjedde, det kom av seg selv. Vi var i Oslo dagen før på turistdag og mannen jobber der. Sist redigert av Christa : 25-07-11 kl 13:11. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Drømmer
|
Ja det mener jeg er naivt. Dette erjoe noe mange barn får informasjon om, jeg er gasnke sikker på at de som vet om dette også snakker om det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Noen barn har eldre søsken og plukker opp en del der. Hva skjer da når disse møtes igjen i barnehagen om kort tid?
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg tror ikke dette kommer til å forsvinne, så jeg tror ikke det er mulig at ungene ikke får høre noe om det. Da er det bedre om de allerede vet noe, har fått en forklaring fra de som er nærmest seg selv, enn at de bare får høre noe av f.eks de eldste i barnehagen eller unger i gata som bare er uforståelig, ufullstendig og skummelt, og som man får følelsen av at man ikke fortjener å få vite noe om, siden foreldrene ikke har informert. Jeg er likevel enig i at han har litt lav alder til å forstå noe særlig av det, men jeg har fortalt litt til 3-åringen min likevel. Hun gadd ikke å høre noe særlig på meg da.
|
|
|
#8 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg valgte som sagt og informere snart 6åringen, men jeg tror faktisk ikke dette er noe som kommer til å bli snakket om her. Jo, vi er opptatte av det her i nord, men samtidig er avstanden stor, så for ungene blir det fjernt. Min sønn var mest opptatt av om gjerningsmannen kunne klare å rømme fra fengsel, og når han ble betrygget på at det ikke kom til å skje, så spurte han ikke mere. Så for vår del kunne jeg valgt å ikke informere og det ville vært like greit som å informere rett og slett.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologI går overhørte jeg en samtale mellom min yngste og en kompis. |
|
|
|
#11 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologSelvsagt snakket barn sammen, og de leker sammen. Gjennom leken bearbeider de og da er det natulig at det som har skjedd på Utøya og i regjeringskvartalet blir en del av leken og den dialogen som foregår paralelt med leken. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDet kommer jo an på hvor små barn det er også og hvor nært det blir på et vis. De som bor i oslo eller er direkte berørt på et vis vil vel ha informasjonsbehov i yngre alder enn mine unger som opplever dette som en nyhetssak som tross alt er ganske langt unna for dem. Skolebarna synes jeg jo bør vite hva som har skjedd uansett, de minste barna er vel ikke i stand til å ta dette inn over hodet med mindre det er noen de kjenner som er direkte rammet. Det vanskeligste må være 4-5-åringer, der skjønner jeg godt man kan være i tvil om man skal snakke med dem om det eller ikke.
|
|
|
#13 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHadde jeg hatt skolebarn, hadde jeg ikke vært i tvil.
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har fortalt min 5.5 åring litt om dette. Han skjønner ikke så mye av det. Han var mest opptatt av om min beste venninne var på det ødelagte kontoret sitt enda. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDe to store gutta mine ble informert litt etter litt gjennom fredagen og lørdagen. Vi var på hytta, så det var bare radio og min bittelille mobil m dårlig nettdekning å følge med på, så de er blitt naturlig skånet fra vonde bilder. Jeg har fortalt ganske rett fram hva som er skjedd, uten å male ut detaljer. Feig, slem og ond er ord vi har brukt om gjerningsmannen. Syk i tankene og følelsene forbeholder jeg til folk som er blitt diagnostisert med slikt, og jeg likte ikke den vinklingen på Supernytt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Vaklende
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDetMed at det små bearbeider via lek gav meg en liten problemstilling I dag. Junior hadde sett I Dagbladet mens jeg ikke fulgte med.. Og nå lekte han nettopp at han sa " God natt " og så skjøt I luftrn... Det klarte jeg ikke å la ham leke, så jeg sa at slik lek er ikke lovå leke nå, fordi det som har mistet noen blir lei seg. Hva synes dere? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologLa de leke i vei, men snakk med dem om hva de leker. Det er nå de trenger å leke den type leker. Nå har ikke ungene mine leker som er våpen, men de flest barn klarer jo å bruke fantadien sin og lage det meste om til en pistol eller gevær. Som sagt snakk om hva du ser de leker, sett ord på det og jeg er fan av å si noe om de følelsene som settes i sving både hos barna og meg som voksen. Å si at det ikke er lov å leke slike leker er nesten som å si at det ikke er lov å snakke om det som et vanskelig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMin datter har etter vår prat i dag lekt med Barbie og Ken. Hørte at Ken var låst inne og ikke kom ut igjen, først må han lære og være snill i hjertet sitt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
Lek er bearbeidelse og fantasi, og derfor synes jeg ikke man skal sensurere barna, akkurat som at man ikke skal nekte voksne å snakke om det de har behov for.
|
|
|
|
#20 |
|
Vaklende
|
Jeg er helt enig, og tar med meg det fine rådene. Når jeg umiddelbart sensurerte idag var det nok ryggmargsrefleks på grunn av at vi var rett ved domkirken. |
|
|
|
![]() |
|
|