|
|||||||
| Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
| Se resultatene: Hvilken kvinnetype er du, og hvilke oppgaver gjør du? | |||
| Jeg overlater løfting, snekring osv. til andre. |
|
15 | 8,82% |
| Jeg kan bruke hammeren for å slå en spiker i veggen, men ikke særlig mer enn det. |
|
29 | 17,06% |
| Jeg gjør noe bare jeg får litt hjelp, men ikke det tyngste og jeg bruker ikke verktøy som sag. |
|
24 | 14,12% |
| Gjør det meste, bruker alt av verktøy Kan jeg ikke bruke det sørger jeg for å lære det. |
|
100 | 58,82% |
| Dustepoll/jeg er mann. |
|
2 | 1,18% |
| Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?
Om det er din mening på årsak til at man velger så tradisjonelt i Norge så blir jeg faktisk ganske sur. Det er sjokkerende at det går an å være så uvitende.
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg må skrive litt mer.
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Jeg tenker at jo flere som velger utradisjonelt, jo flere vil følge etter - det vil bli lettere.
|
|
|
#4 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg gjør det meste - alt fra å hugge ved, til å sage, snekre mm. Må man, så må man - jeg er ingen ekspert, men jeg er alt annet enn hjelpeløs i alle fall!!
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Nest siste alternativ.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Visste ikke helt hva jeg skulle velge, for ja jeg hjelper (?) til, dvs, tar like mye frem drillen og hammeren som mannen, men visse ting gjør jeg ikke. Foreløpig har jeg ikke tatt i motorsagen tror jeg, for jeg er faktisk livredd den, selv når andre bruker den. Sikkert samme fobien som gjør at jeg ikke er glad i elektriske sager. Men håndsag gjør meg ikke noe, eller mye annet verktøy. Og jeg gjør masse i stallen selv, det meste egentlig, og er ikke redd for tungt arbeid, jeg er sterkere enn mannen, men det har noe med at jeg ikke stoler på meg selv når det gjelder å bygge. Så det har blitt til at det er svigerfar og mannen som tar seg av bygging, så kan jeg heller skru eller måle eller noe slikt. Eller bære planker. Jeg kan vel så gjerne reparere noe her hjemme som han, og alt elektriske hører meg til... Ellers hadde vi verken hatt tv-signaler eller hatt nett... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg kan gjøre det meste av vanlig nevenyttige ting rundt huset, og enkle ting som har med bil å gjøre. Ganske likt med mannen egentlig. Men er det snakk om opp i høyden må jeg sende en annen, jeg har høydeskrekk til tusen! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Nå har vi hatt den diskusjonen mange ganger før, men jeg synes det er ganske fascinerende at folk mener vi har 100 % frie valg, så lenge det er så segregerte interesser som det er.
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Jeg tenker ikke at vi er i mål med tanke på dette. Langt i fra. Og jeg synes langt i fra det er uviktig å deale med dette. Så lenge det finnes unge mennesker som kvier seg for å velge utradisjonelt fordi de vet det vil vekke oppsikt eller kanskje føre til ubehag, så er man ikke i mål. Og det er vi ikke i dag.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg er selvsagt helt enig med deg, Esme, men samtidig er det et relevant poeng at det er langt mer sannsynlig at mannen min kommer til å ha behov for å sette på en vaskemaskin enn at jeg skal ha behov for å snekre sammen en dørkarm. Kommer det kvinner og sier de ikke klarer å måke snø; da kan det sammenliknes med å ikke kunne sette på en vaskemaskin.
|
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Esme - ikke noe sted har jeg sagt at en mann ikke bør kunne sette på en vaskemaskin eller jeg ikke bør kunne slå inn en spiker. Vi kan begge deler. Vi deler veldig likt. Men det å være så flink til handy greier som du er, er ikke et minstemål for anstendig oppegåendehet - for du kan åpenbart mer innenfor det feltet enn mange menn kan også. Jeg kjenner mange menn som er relativt hjelpeløse med snekring og reparasjoner. Uten at livskvaliteten deres oppleves som nevneverdig redusert av den grunn.
|
|
|
#14 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Må legge til noe om de navnebytte-greiene. For meg er det pussig å gi barna mannens etternavn og beholde sitt eget.
|
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Hva er en god løsning på dette? I min vennekrets ser jeg både det du skriver over her (inkludert hos oss), at barna har mors etternavn og at foreldrene slår sammen etternavnene sine med bindestrek, også heter hele familien det.
|
|
|
#16 |
|
Dragedytteren
|
Loddtrekning. Vi har beholdt hvert vårt etternavn, og så har Lille Ville fått begge. Siden vi ikke ble enige om rekkefølgen, trakk vi lodd. Jeg vant, så hun har mitt sist.
|
|
|
#17 |
|
Introvert optimist
|
Fordi han (og jeg) er fordømt mye bedre på å tjene penger enn på å vaske. Og vaskehjelpen bidrar til at begge kan jobbe fullt.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Mener du at det ville være mindre pussig om barna fikk bare morens etternavn, i de tilfellene der foreldrene har forskjellig navn? Eller mener du at det eneste ikke-pussige i slike situasjoner er at barna får begge navnene?
|
|
|
#19 |
|
By the Sea
|
Det var det jeg lurte på også. Mannen og jeg har hvert vårt etternavn, og noe må jo ungene hete - og det er vel ikke noe bedre/verre om det blir den enes eller den andre setternavn?
|
|
|
#20 |
|
Søt og rar
|
Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg gjør ganske mye, men legger ikke om dekk på bilene. Jeg har liksom satt streken der.
|
![]() |
|
|