|
|
#101 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: StølebelteJeg er, og har aldri vært, noe bunadsmenneske. Men det slår meg gang på gang hvor glad jeg er for at det finnes så mange andre som er det, for det er utrolig flott, og det er en viktig del av vår kulturarv. Derfor er jeg helt på linje med Acsa, Missa, Poly og de andre som mener at når man først skaffer seg bunad, så tar man tradisjonen på kjøpet. Jeg synes også det blir fullstendig feil at konfirmanter bruker konebelte til bunadene sine. Og, ja: Jeg har fått inntrykk av at det i veldig mange tilfeller, særlig de siste årene, er valgt fordi "det er så pent".
|
|
|
|
#102 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: StølebelteHva med oss som ikke har noen århundrelange bunadstradisjoner i kan følge? Noen råd til oss?
|
|
|
#103 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Stølebelte
Hvorfor syns du det er annerledes å bære en sølje som ikke hører til enn å bære et belte som hører til men som du egentlig er for "ung" til?
|
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: StølebelteFordi det med søljer som er arvet er en trqdisjon som stikker enda dypere enn bunadstradisjonen, arvesølv "trumfer" andre bunadsregler. Nykjøpt "seeee, fiiiiiint" gjør ikke det.
|
|
|
#105 |
|
Ringskrømt
|
Hun ble da ikke snurt? Hun lurte på noe på datterens vegne, men hun står likevel fritt til å ha og å gjøre seg opp en mening, og diskutere utifra det, selv?
|
|
|
#106 |
|
Fola Blakken
|
Jeg tenker nykjøpt, seeee, fiiint gjorde nytten i 1880 også.
|
|
|
|
#107 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: StølebelteJeg har jobbet på museum, og har arvet en likedan bunad som den jeg hadde som guideuniform. Den er rekonstruert, og jeg forholder meg til bunadspolitiet/tidligere arbeidsgiver når det gjelder tilbehør på den. (Kilde: youtube.com) ) ) ) Her kan man se ulike sølvmønstre, sammenlignet med forskjellige farger på drakta. http://www.nlasilvur.fo/Default.aspx?ID=6 Jeg har Víking-maller på rødt, men kunne tenkt meg å byttet ut med Fía. Sonja med edelsteiner istedenfor knapp i midten er også veldig fint. Brosja og beltespennet mitt er kjøpt i Norge, og har et helt annet mønster.
|
|
|
#108 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tok med eksemplet for å prøve å forklare at det ikke handler om uniformspoliti, men om tradisjon. Arvede søljer og andre ikke-uniforme elementer er en del av av en levende tradisjon. Konebelter på ungjenter er ikke det. Det at de fleste tar som selvsagt at en mor på 28 har konebelte selv om ikke er gift viser jo også at tradisjonen er levende og tilpasser seg.
|
|
|
#109 |
|
Fola Blakken
|
Det er det argumentet jeg har litt vanskeligheter med, for det trenger jo ikke ha noe med umiddelbar behovstilfredstillelse eller bortskjemthet å gjøre. Jeg syns både du og Acsa tillegger folk motiver her. Fint er greit. Man vil at drakten skal være finest mulig, og lar dermed være å gå med skaut eller velger rødt liv fremfor grønt eller perlebelte fremfor sølvbelte selv om man er gift/gammel, eller, gud forby, sølvbelte hvis man er ung/ugift. Mitt argument er at det er dumt å være uverdig til å bære et belte som hører til stakken, fordi at tradisjonen var at man skulle ha koneverdighet.
|
|
|
|
#112 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Tja, kanskje jeg leste svarene hennes feil, da.
|
|
|
|
#113 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: StølebelteJeg er også veldigveldigveldig enig med nolo, kjenner jeg.
|
|
|
#114 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: StølebelteNår det er sagt, har jeg med vilje droppet stølebeltet til min bergensbunad (jeg vet! Drakt! Drakt!
|
|
|
#115 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: StølebelteOg jeg er veldigveldigveldigveldig enig med nolo. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
© All rights reserved
|
Er ikke bergensbunaden inne i varmen, CD? Jeg trodde den var kvalifisert som bunad. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: StølebelteMen tenk så praktisk! Sy inn noen ekstra røde render hvis du er litt raus, liksom! Og kun regnbuefarget forkle hvis man er lesbisk.
|
![]() |
|
|