|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Jeg syns egentlig ikke det. For meg er dialekt, hudfarge, klesdrakt (samedrakt var nevnt), eller religion samme innfallsvinkel. Jeg syns egentlig det er litt fint jeg. At det ikke er HUDFARGE som er det store skumle vi ikke kan snakke om. Da blir alt så innmari farlig da. Om man bare kunne snakke naturlig om sånt, så er det jo ikke det. Og det tror jeg mange mørkhudete ville satt pris på. At ikke vi alle gikk rundt og antok at de syns det var problematisk å snakke om.
![]() |
#2 |
maler
|
Altså, det bør jo ikke være det første man spør folk om, men er det noe man aldri kan lure på? Det blir veldig vanskelig å bli godt kjent med folk hvis man skal være redd for å snakke om bakgrunn. (Men klart, oftest har man jo snakket om så mye rundt at man allerede har skjønt hvordan ting henger sammen før det blir naturlig å stille et sånt spørsmål direkte).
![]() |
#3 |
Whatever, never mind
|
For min del kommer det an på settingen. Hvis du hadde spurt om dette på et FP-treff hadde jeg synes du gjorde et poeng ut av min manglende "norskhet". Hadde vi derimot startet et vennskap og tilbrakt mer og mer tid sammen hadde det vært greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Hva skjer egentlig når man forbeholder seg retten til noe? Kan da ingen andre ha lov til å være kritisk eller skeptisk til dette "noe", eller er det bare en erklæring om at man ikke er interessert i å diskutere og forsvare "noe"?
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
I denne sammenhengen betyr det at jeg synes at jeg har forklart så godt jeg kan i hvilke tilfeller jeg synes det er greit å stille spørsmålet og at motargumentene ikke på noen måte har fått meg til å endre synspunkt. Jeg har noenlunde god selvinnsikt, tror ikke jeg blir oppfattet som brautete og nysgjerrig og har utallige ganger sagt at dersom spørsmålet i det hele tatt blir stilt, kommer det langt ute i samtalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
Den er grei, altså. Jeg aner jo ikke hvordan du fremstår i RL, men jeg er overbevist om at det er fullt mulig å snakke om sånne ting uten å være hverken frekk eller invaderende. (Og som jeg har vært inne på flere ganger, er jeg selv nok for redd for å spørre folk om ting som det kanskje kunne være interessant for både dem og meg å snakke om.)
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror nok jeg noen ganger blir oppfattet som direkte, men da mer i sammenhenger der ingen tør å si hva det egentlig handler om (jobbsammenheng oftest) ikke på mellom-menneskelige ting a la Tsunami-kommentarene o.l som Candy nevner. På sånne områder vil jeg påstå at jeg er ganske forsiktig av meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Captain er også veldig mørk, og særlig om sommeren ser han ut som han stammer fra et helt annet sted. Når folk spør hvor han kommer fra, svarer han selvsagt Moss, og når noen blir litt sånn flakkende i blikket, skyter jeg gjerne inn en slående morsom kommentar om at noen bak i slekta der har nok jugd seg unna noe en gang.
![]() |
#9 |
Whatever, never mind
|
Det har jo skjedd langs vår langstrakte kyst da. At en eller annen mor bærer på en hemmelighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det har mammas slekt blitt spurt om ørtifjørti ganger gjennom de siste 50-60 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Ofte vet man hva folk heter når man spør hvor de kommer fra. Jeg spør ikke Jan Hansen som snakker alvdøl hvor han kommer fra hvis jeg er i Alvdal selv om Jan har helt mørk hud. Jeg kunne spurt Jan om han var fra Alvdal om jeg møtte på ham i Finnmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Ah, jeg hadde en sånn "rett fra levra"-bekjent før i tiden, en sånn som liksom skulle spørre om "det alle lurte på", og peke på elefanten i rommet veldig høyt og tydelig alltid. "Jeg hørte du mistet kona din i tsunamien, fortell, fortell!" i jobbmiddager, "Huff, der var du jammen ikke heldig med hårklippen, du" og den slags. "Jeg er bare sånn," pleide hun å si, med litt dårlig skjult stolthet.
![]() |
#14 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Ja, men kjære vene, det skjønner jo alle.
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Meningen er ikke å sensurere noen. Men jeg synes det er greit å gjøre oppmerksom på at spørsmålet ikke nødvendigvis føles så positivt å bli stilt, selv i all sin velmenthet. Og jeg er enig med dem som skriver at ikke all nysgjerrighet nødvendigvis MÅ tilfredsstilles der og da.
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Ja, jeg synes det er en grei ting å ha i bakhodet.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg tror spørsmålet "Fortell meg om ditt hjemland" er noe helt annet enn "Hvor kommer du fra?" For det er ikke vanligvis det første folk vil vite når de spør om det siste. Ofte vil de bare vite hvordan personen skal klassifiseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg snakker ikke Valdresdialekt, men vokste opp i Valdres. Men hey, hvis jeg kan påberope meg å ikke være derfra fordi jeg ikke snakker dialekta er det helt greit for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg registrerer det ikke som et problem her inne, hvert fall ikke i denne tråden, men det jeg merker meg med enkelte når sånne ting kommer opp, er hvordan hjernen og hodet tilsynelatende blir fullt opp av informasjon, så man har rett og slett ikke plass til mer. "Hæ? vi skal ikke kalle dem negre, og nå kan vi ikke spørre dem hvor de er fra engang?!" Og når evnen til refleksjon er så laber, er det kanskje ikke så rart at man slår seg til ro med enkle svar, heller, nemlig at vedkommende er hårsår og skal ha alt på sin måte. Det er så mange hensyn som må tas, og man kan ikke ta alle, derfor stenger jeg av informasjonsflyten her, sånn at det også er plass til et par mattestykker og noen hovedsteder.
![]() |
|
|