|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene | |||
| Ja |
|
92 | 65,25% |
| Nei |
|
7 | 4,96% |
| Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden |
|
42 | 29,79% |
| Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
heimføing
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?
Jeg er like lite naiv som Filifjonka. Det er forskjell på folk, også attenåringer. Ikke alle synes partysteder er ok. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi var jo innom slike steder vi også - en måneds interrail i Europa endte opp i en måned øyhopping i Hellas, og på for eksempel Ios var stemningen høy. Pengene satte imidlertid grense for hvor mye fyll det ble - jeg mener å huske at vi unte oss en coctain (piña colada eller tequilla sunrise) daglig. Etter øyhoppinga ble det kibbutz i Israel, og der var det gratis øl hver fredag - say no more ... .
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Da jeg var 18 ville det ikke ramlet meg inn i halvsøvne å reise til et skumpartysted. Jeg var forlest, "intellektuell" og svartkledd og ville sett på det som straff å være på Magaluf om det ikke var for å være tilbakelent, ironisk og betraktende.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Men altså. Om attenåringen bor hjemme og forsørges av meg og skal finansiere tur til aya napa eller hva det heter med kredittkort - da er det en åpenbar mulighet for at mor sier at det kommer ikke på tale all den tid du bor under mitt tak, altså. |
|
|
|
#7 |
|
Tåler regn
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg hadde rimelig streng oppdragelse, og det var mye jeg ikke fikk lov til. Men jeg fikk reise til syden da jeg var 17. Jeg var sjokkert over at jeg fikk lov! Min mor regnet nok med at den balllasten jeg hadde med meg hjemmefra skulle holde. Og ja, det gjorde den. Så jeg tviler nok på at jeg kommer til å nekte min datter når hun er 18. Da er hun faktisk myndig, og en må slippe dem løs i den "store stygge" verden. Og satse på at hun tar ansvar for seg selv og sine handlinger. (Det forventer jeg lenge før den tid slik at det er sagt) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Er det veldig smart å nekte en myndig person å dra til syden?
|
|
|
#9 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Da jeg var 18 var jeg på interrail. Jeg er glad mamma og pappa ikke vet hva jeg holdt på med.
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg kommer til å si nei den sommeren de er 17. (Har høstbarn) Året etter er de voksne og trenger ikke mors eller fars tillatelse.
|
|
|
|
#11 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Da jeg var 18 holdt jeg på med ting "hjemme" (les: i nærområdet og sammen med venner) , som jeg håper mine foreldre aldri får vite om. Jeg tror faktisk ikke det hadde blitt så mye verre med frie tøyler på ayia napa, eller ett annet partysted i syden. Denne debatten blir litt for meg som de diskusjonene der man ikke vil at kjæresten til barnet skal sove over, for "de kan jo finne på å ha sex". Det ungene gjør i syden kan de stort sett gjøre her hjemme også, akkurat som man kan ha sex på dagtid omtrent hvor som helst.
|
|
|
|
#12 |
|
© All rights reserved
|
Min har penger til reisen, men jeg betaler likevel deler av gildet. Søstrene får betalt sin sommerferie, og selv om han er 18, så velger vi å betale litt av turen. Vi (mannen og jeg) har diskutert når det er naturlig å slutte å betale feriereisen til barna, og har kommet frem til at vi vil betale litt i turen så lenge de boe hjemme og går på VGS. Vi betaler 60% av turen, resten finansierer han selv. Kompisene får hele turen (+lommepenger) dekket av foreldrene.
Jeg tenker som deg og er egentlig ikke særlig bekymret. Jeg tror jeg kommer til å mase mest om smøring med solkrem, akkurat den biten bekymrer meg en del. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nå også i farger
Vel, da har du ikke vært mye i syden eller? Farene er ganske anderledes. Sterkere alkohol (som til og med vi voksne kan reagerer på), anderledes kvinnesyn pga kulturforskjeller (mange steder), etc. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Jeg har vært i syden nok til å vite at det er elementer der som kan være annerledes enn her. Problemet med pågående gutter som prøver å utnytte fulle ungjenter (eller omvendt) møter man mett av uansett hvor man velger å feste, mener nå jeg. At de blir litt ekstra pågående ovenfor blonde nordiske jenter, eller at en del nordiske jenter lett lar seg bedåre av mørkt hår og nøttebrune øyne, ja det er en del av sydenpakka. Men alt i alt, ikke mye verre enn det som foregår en alminnelig fredags-/lørdagskveld på byen her i gamlelandet.
|
|
|
|
#15 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg tror det er litt mer utrygt i syden, uansett om man kan gjøre det samme her. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg ser den, Avatar. Men de er jo myndige når de er atten, så det blir litt rart å nekte en voksen person å dra, synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nå også i farger
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg har da ikke sagt det? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Du var sist ut, Safran, så derfor quoter jeg deg. Jeg registrerer at mange håper en ansvarsbevisst oppdragelse vil gjøre sitt til at 18-åringen tar bevisste og ansvarfulle valg.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror ikke at det er så mye forskjell fra 18 til 20 eller 22, og et eller annet sted så må man slippe dem.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Nei, du har ikke sagt det, men det var du som startet tråden, var det ikke?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|