|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Romfolkets situasjonVi er med i EØS, og en rekke slike ting tas opp i slike forum. Om vi ikke setter opp gratis camping for romafolket sentralt i Oslo, betyr ikke det at vi ikke er med.
![]() |
#103 |
Unik
![]() Sv: Romfolkets situasjonHvem sin retorikk? Den gjengse nordmann eller den formelle norske retorikken?
![]() |
#105 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Romfolkets situasjon
Det er mulig jeg ikke helt forstår her, men hvorfor mener du det er irrelevant om romfolket er norske statsborgere eller om de "bare" har klart å ta seg hit til landet på turistvisum?
![]() |
#106 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDu har misforstått meg fullstendig. Statsborgerskap er mer relevant enn noe annet, men den sykt selvgode norske retorikken synes jeg politikere og mannen i gata godt kan legge av seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Ah!
![]() |
#108 |
Unik
Formelt er det som skjer via norske departementer/statlige enheter på feks. internasjonalt nivå. Det andre er uformelt.
![]() |
#109 |
Unik
Jeg vet ikke hva du refererer til her, mht at dette er retorikk overfor andre nasjoner.
![]() |
#110 |
|
For å være litt mer konkret så ser jeg sett en del retorikk politikere (FrP) har brukt overfor Romania og Ungarn. Det har vært historieløst og veldig selvgodt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Unik
![]() Sv: Romfolkets situasjonOk, men FrP er jo ikke Norges formelle røst? Jeg synes du blander ethvert utsagn man ikke liker, med hva Norge som stat faktisk sier.
![]() |
#112 |
|
Er det bare formelle utsagn fra den norske stat man skal kunne være oppgitt over? Jeg har aldri uttalt meg om offisielle uttalelser fra den norske stat. Det har vel knapt noen i denne tråden gjort. Jeg snakker om debatten som raser, argumentasjon som brukes av mennesker med og uten makt. Det jeg leser og hører skremmer meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg kan jo utdype hva jeg mener angående romfolk som er bosatt i Norge og har norsk statsborgerskap versus tilreisende romfolk fra østeuropa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#116 |
Off the map.
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonGodt sagt, Smilefjes. Synes det har vært vanskelig å delta i denne debatten. I den grad man er skeptisk til om de bør hjelpes/ hvordan de best kan hjelpes, så er det lett å bli satt i bås med 'de som hater'. Jeg ser ikke helt hvordan det går an å hjelpe dem rett og slett, så lenge de ikke ønsker skolegang eller så lenge de fortsetter å leve sine liv totalt på utsiden av samfunnet. Tenke seg at man satt opp en leir med fasiliteter til 200 romfolk. da vil det raskt komme kjørende mennesker fra hele Europa og leiren ville bli overfylt. I ytterste konsekvens, så kan man ikke huse alle sammen i Norge.
![]() |
#117 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet er mange romfolk som er "hjelpbare" og det er det mange som også har stått fram i avisen og har fortalt. Det er derfor et problem at enkelte romfolk blir oppfattet som talspersoner for alle at det er disse som trekkes fram. Svært mange romfolk blir hjulpet, vil ha et bedre liv og vil bosette seg, men har pr i dag ikke dette alternativet. For at lutfattige mennesker skal bli bosatt må det settes av eiendom. Det gir store kontroverser i de landene hvor de er statsborgere. Det minner om debattene vi har her til lands om å bosette rusmisbrukere. Man vil ikke ha dem boende på gata og midt i fleisen, men ingen vil heller avstå eiendom til dem eller ha dem i sitt nabolag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Unik
Nei, det er det ikke - men i denne tråden har det vært et sammensurium, og da blir det uklart for meg hva enkelte mener.
![]() |
#119 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonMkj.. Det er lett å feie bort problemet med å si at "de" ikke ønsker skole osv. Det finnes ganske mange som ønsker det, samt å bli bofaste. Hva gjør man for å hjelpe dem? De kan ikke bare bli bofaste uten penger. Det har vært temmelig mange stygge saker om romfolk som blir avvist som leietakere pga etnisk tilhørighet. De som ønsker å etablere seg blir i stor grad motarbeidet. Ingen ønsker "dem" som naboer og leietakere fordi ingen stoler på "slike". Da er det sannelig ikke enkelt å etablere seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Unik
![]() |
|
|