|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker gjerne vin alene, jeg også forresten. Skal jeg la være fordi Mannen er ute og farter, liksom? |
|
|
|
#3 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jammen har ikkje denne formiddagen på kontoret i haustferiemodus gått som en vind i dag.
|
|
|
|
#4 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg kan fint drikke alene. Noen ganger vil jeg ikke være sammen med mine folk. Da kan jeg dra alene til byen på formiddagen, ta en pils til maten, dra på en eller annen kneipe og drikke øl og lese bok helt til noen ukjente dumper ned på bordet mitt.
|
|
|
#5 |
|
søt
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg er oppvokst med mye alkohol, i alle mulige sosiale sammenhenger som likør til kaffen på søndager samt drinker og vin hver helg.
|
|
|
#6 |
|
er her
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Alt for sjeldent!
|
|
|
|
#7 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker sjelden alkohol. Når barna blir større og sover litt lengre, skal jeg nok unne meg litt mer. Jeg sover svært dårlig etter å ha drukket alkohol, selv ett glass vin kan føre til at jeg våkner etter et par timers søvn og blir liggende søvnløs. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Har, som Heilo (trådstarter), vokse opp i ein heim med foreldre som tok eit sterkt, uttalt ikkje-religiøst standpunkt mot alkohol. Det same gjald røyking forresten. Og narkotika. Det var del av samme pakken. Menneske som drakk alkohol (uansett mengde) var sett ned på som svake og dumme. Ingen likte det egentlig - dei drakk kun for å ikkje skille seg ut.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg har nok et forholdsvis høyt alkoholforbruk. Det viser seg at jeg er veldig, veldig glad i vin, både som smaksopplevelse og som skuldersenker. Det er slett ikke uvanlig å drikke et glass vin på kvelden, også i ukedagene, i det Maverickske hjem. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker både alene og sammen med andre, og nesten bare vin. Øl begrenser seg til uterestaurant, og hvor ofte skjer det her på Vestlandet, liksom? Sprit drikker jeg aldri. Denne uken har jeg drukket vin sammen med venninner en tirsdag, vært på quiz med venner og drukket kaffe og Claustaler fordi jeg ville kjøre hjem, og drukket vin her hjemme med mannen i går kveld.
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Jeg føler ikke et personlig drikkepress og jeg klarer fint å stå imot det som evt. kommer. Men man er unormal når man ikke drikker, man må aktivt takke nei, hver gang det serveres en runde. Det forventes også at man ikke bare svarer nei takk. Man skal helst svare: nei takk, jeg skal ikke ha i dag fordi jeg ... Er gravid/kjører bil/skal tidlig opp i morgen. Jeg har ikke lyst på følges veldig ofte opp med spørsmålet: hvorfor ikke?
På fest tror jeg mange finner det ubehagelig at det er noen er edrue og tilregnelige til stede. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg regner mitt forhold til alkohol som veldig avslappet. Siden jeg har et vanskelig forhold til mat, og tenker mat hele tiden, er det deilig å vite at jeg ikke føler det på samme måte når det gjelder alkohol. Jeg er nesten aldri ute på byen, men drikker gjerne vin til maten ute. Hjemme deler mannen og jeg ei flaske vin eller to i helgene, og noen ganger tar vi oss et glass på ukedagene. Noen ganger drikker jeg ikke opp glasset engang. Jeg drikker gjerne dette glasset foran ungene. Jeg har ingen problemer med det.
|
|
|
#13 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?...
Ungen, 2009 Minste, 2013 Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 19:06. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg drikker endel vin. Kanskje 1-3 glass flere ggr i uka. Om det er "normalt", som du spør om i overskriften, vet jeg ikke....men jeg er halvt fransk så for meg og den franske storfamilien er det normalt.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja! Jeg har heldigvis bare fått et par dumme kommentarer som jeg ikke har tatt meg det spor nær av, men flere venner av meg har opplevd ubehagelige "konfrontasjoner" i forbindelse med at de ikke drikker. Ei venninne skulle på julebord med jobben en gang og ble møtt med "skal du ikke drikke??" og "hva gjør du her da?" da hun kom. Folk var såpass sjokkerte over at hun ikke drakk på julebordet at hun faktisk gikk hjem tidlig fordi hun følte det ble ubehagelig å være der.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?I ikke-gravid tilstand tar jeg gjerne et glass vin eller to i uken også - altså ikke hver dag da, men jeg kan fint drikke vin på en mandag hvis jeg føler for det. I helgen blir det som oftest også et glass eller to, men mer enn det tar ingen av oss så sant vi og vesla er hjemme, hun er såpass liten enda og våkner en del på natten osv., så det er greit å være opplagt neste dag. Når jeg er på konferanser e.l. tar jeg gjerne et ekstra glass, men jeg er nok såpass til småbarnsmor at sengen frister mer enn fester nå for tiden. Det er jo litt livsfaseavhengig det der. Jeg har hatt faser i livet der jeg har drukket betydelig mer, og kanskje litt mye i korte perioder, men aldri på et nivå der jeg har mistet kontrollen. Jeg trives med det mer moderate forbruket, og drikker aldri sprit lenger, bare vin og en sjelden gang Corona (tåler ikke annet øl).
|
|
|
|
#17 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Skriver på iPhone så det blir kort, men jeg drikker kun på fest og tar meg svært sjelden bare ett glass, og foretrekker cola på fredagskveldene hjemme.
|
|
|
#18 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?For å svare Myrsnipa så er vi ganske på bølgelengde. Mannen kan nok drikke litt mer enn meg, men det er fordi han tåler mer uten å bli dårlig og han er heller ikke så opptatt av kaloriinntaket som jeg er. Men vi mener stort sett det samme om når vi drikker og ikke drikker. Og det er jeg veldig glad for. Jeg ser at dette godt kan være et område det ellers kunne blitt diskusjon på. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tidsklemma
|
Meg og mannen sitter på hver vår planet der. Han har i alle år vi har vært sammen hatt et mye større konsum enn meg. Og det har tildels ført til uenigheter. Nå heldigvis begynner han selv å innse at det kan bli for mye noen ganger.
|
|
|
|
#20 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Kunne skrevet avhandling om akkurat det der, men han liker ikke at jeg diskuterer det på nett, etter at jeg en gang "slo i bordet" med argumenter og eksempler på hvordan andre par har det, da jeg i frustrasjon hadde en lang tråd på akkurat det (lenge før FPs opprinnelse).
|
![]() |
|
|