|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Jaha? Finner du innlegget mitt spesielt fordomsfullt?
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
Nå er ikke jeg Rine, men ja: Jeg leser tydelig at du har store fordommer mot bygda. Jeg har også bodd både i bygd og by og kjenner meg absolutt ikke igjen i den mobbingen (snø i postkassen, utfrysning og forsøk på å ordlegge andres forhold kaller jeg mobbing) du beskriver. Enda jeg har bodd i flere bygder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
Veldig enig.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Jeg skriver ingen steder at det er noe som skjer overalt, gjør jeg? I motsetning til Mjau som mener at sladder ikke finnes (evt. er det ens egen skyld om man blir utsatt for det) bare fordi hun og mammaen aldri har opplevd det. Jeg er fullstendig klar over at mobbing og sladder skjer i stor grad i byer også.
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg har kun bodd i de tre største byene, i sykkelavstand fra "alt". Som boalternativ for meg med familien, opplever jeg det meste som småsteder og er skeptisk.
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
Nei, du gjør ikke det, men jeg leser likevel at du har fordommer mot bygda. Jeg er kanskje preget av å ha lest og deltatt i en god del bygdediskusjoner med deg gjennom årene og jeg vet at du har negative bygdeerfaringer som sikkert har formet synet ditt. I tillegg diskuterer du og argumenterer på en slik måte (sikkert en god måte) som gjør at jeg til slutt trekker meg fra hele diskusjonen og tenker at jeg aldri kan overbevise deg om at det er andre sider av bygda, nettopp fordi jeg opplever fordommene dine som store. Og det synes jeg er litt dumt, jeg skulle ønske jeg som forummedlem hadde klart å få deg til å se bygda med mine øyne på samme måte som du har fått meg til å se Oslo med dine øyne. Og virkelig lært meg noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Curlingkone
|
Ærlig talt, jeg har ikke skrevet at sladder ikke finnes. Nå syns jeg du er frekk.
![]() |
#8 |
Drømmer
|
Enig med deg i alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Og mens jeg skriver dette går det sakte, men sikkert opp for meg at en av tingene jeg synes er forfriskende med hjembygda mi, er at folk flest er velsigna lite opptatt av å være politisk korrekte. Der har man strikke-Kari, homoen på Høgda og halte-Leif, uten at man gjør noe nummer av det videre. I byen, i nabolaget, på jobben, foreldremøtet og på FP er jeg- mange ganger fordi jeg mener det er Det riktige, men noen ganger fordi jeg føler meg forpliktet, også riktig så politisk korrekt, men noen ganger gir det livet mer krydder å ikke være det. Synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?007, jeg har aldri benektet at jeg har fordommer mot bygda, og at de er formet av mine egne erfaringer, og andres som jeg har fått fortalt. Jeg syns det er mye positivt med bygda også, plass, dyreliv, friluftsliv og natur for eksempel. Man kan si mye fint om Oslomarka, men det er mer pes å komme seg dit enn ut i skogen ved mamma, der jeg kun trenger å krysse veien.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg har de samme opplevelsene som Tally, bortsett fra at jeg faktisk ble født i bygda jeg vokste opp i. Det hjalp dog fint lite å være født der når mine foreldre fortsatt var innflyttere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
Joda, innlegget ditt var kanskje nøytralt, jeg er sikkert så preget over at jeg vet at du har fordommer mot bygda og leser kanskje derfor innleggene dine med erfaringsbriller.
Mjau skriver ikke at det ikke sladres, hun skriver at hun hører ikke sladring. Og det er en stor forskjell. Her jeg bor sladres det noe helt enormt, men jeg hører den ikke, rett og slett fordi jeg ikke holder meg med de som sladrer eller på steder den sladderen florerer. Når jeg leverer barna på skolen hilser jeg på de andre foreldrene og kjører på jobb, jeg blir ikke stående sammen med de andre for å diskuterer siste skilsmissen i bygda eller for å mene noe om den nye læreren. Jeg går ikke på "klubb" (ofte veldig sladrete) og om jeg møter naboer når jeg er ute å går velger jeg å styre samtalen bort fra sladder om andre og derfor får jeg ikke med meg hva det sladres om. For ja; det sladres. Det sladres i blokka di også. Garantert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Prøver en gang til: Min erfaring med bygda er at folk er litt mindre politisk korrekte der, på godt og vondt, men jeg liker det likevel.
Min erfaring med bygda også. (Selv om jeg ikke har jobbet i helsevesenet, verken i bygda eller i byen.) Sist redigert av rine : 20-10-12 kl 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?... og så kan jeg jo tilføye at jeg er fullstendig klar over at ikke alle bygder er bygdehælveter, på samme måte som at ikke alle byer er sjarmerende. Stavanger, for eksempel. Forferdelig sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvorfor det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Har bodd både i byer og bygder og bor på bygda nå, trives best her med skogen rett over veien, elv, natur, det passer meg, sladder finner man overalt, men jeg menger meg ikke med de som har det som hobby;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Ang. sladder - jeg har opplevd flere ganger å få høre av mine søsken, som igjen har fått høre av sine venner, hva som ble sagt om meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|