Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 12:39   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som jeg mener jeg har nevnt tidligere: FP-ere, som i de fleste tilfeller er opptatte av å være fordomsfrie og ikke-tilhengere av stereotypier, glemmer fort disse dydene når det er snakk om bygder og bygdedyr. :lei:

Jaha? Finner du innlegget mitt spesielt fordomsfullt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:01   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jaha? Finner du innlegget mitt spesielt fordomsfullt?

Nå er ikke jeg Rine, men ja: Jeg leser tydelig at du har store fordommer mot bygda. Jeg har også bodd både i bygd og by og kjenner meg absolutt ikke igjen i den mobbingen (snø i postkassen, utfrysning og forsøk på å ordlegge andres forhold kaller jeg mobbing) du beskriver. Enda jeg har bodd i flere bygder.
Ja, det er vanskeligere å skille seg ut på bygda, man blir så lett synlig. Ja, de fleste vet h em andre i bygda er da det er få mennesker å holde styr på og ja, det kan lett snakkes. Men alt dette trenger ikke være negativt og ondskapsfullt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:06   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nå er ikke jeg Rine, men ja: Jeg leser tydelig at du har store fordommer mot bygda. Jeg har også bodd både i bygd og by og kjenner meg absolutt ikke igjen i den mobbingen (snø i postkassen, utfrysning og forsøk på å ordlegge andres forhold kaller jeg mobbing) du beskriver. Enda jeg har bodd i flere bygder.
Ja, det er vanskeligere å skille seg ut på bygda, man blir så lett synlig. Ja, de fleste vet h em andre i bygda er da det er få mennesker å holde styr på og ja, det kan lett snakkes. Men alt dette trenger ikke være negativt og ondskapsfullt.

Veldig enig.

Gammel 20-10-12, 13:16   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver ingen steder at det er noe som skjer overalt, gjør jeg? I motsetning til Mjau som mener at sladder ikke finnes (evt. er det ens egen skyld om man blir utsatt for det) bare fordi hun og mammaen aldri har opplevd det. Jeg er fullstendig klar over at mobbing og sladder skjer i stor grad i byer også.

Gammel 20-10-12, 13:40   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kun bodd i de tre største byene, i sykkelavstand fra "alt". Som boalternativ for meg med familien, opplever jeg det meste som småsteder og er skeptisk.

Jeg har reist og hatt korte opphold i byer og tettsteder sør for Trondheim. Og møtt grupper som er ganske forskjellig fra meg og de jeg kjenner. Jeg forsto en gang at alle i vestlandsbygda, kanskje by, lurte på hvem jeg var, men ingen snakket til meg. Jeg tryglet om permisjon i byen. Jeg ønsker meg ikke tilbake. Andre steder er folk så tause og sjenerte ovenfor nye, det skjønner jeg ikke.

Vi kjenner også mye folk som har flyttet tilbake hvor de kom fra, og noen til nye steder. De tilpasser seg og summen blir at de trives.

Gammel 20-10-12, 13:45   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver ingen steder at det er noe som skjer overalt, gjør jeg?

Nei, du gjør ikke det, men jeg leser likevel at du har fordommer mot bygda. Jeg er kanskje preget av å ha lest og deltatt i en god del bygdediskusjoner med deg gjennom årene og jeg vet at du har negative bygdeerfaringer som sikkert har formet synet ditt. I tillegg diskuterer du og argumenterer på en slik måte (sikkert en god måte) som gjør at jeg til slutt trekker meg fra hele diskusjonen og tenker at jeg aldri kan overbevise deg om at det er andre sider av bygda, nettopp fordi jeg opplever fordommene dine som store. Og det synes jeg er litt dumt, jeg skulle ønske jeg som forummedlem hadde klart å få deg til å se bygda med mine øyne på samme måte som du har fått meg til å se Oslo med dine øyne. Og virkelig lært meg noe.

Det er ikke sikkert du hadde likt deg i min bygd, det er heller tvilsomt. Det er ikke alltid jeg liker meg selv, nettopp fordi jeg føler bygda er for liten for meg. Og om jeg skulle valgt på ny, så hadde jeg valgt by fremfor bygd, det passer min personlighet bedre.
Men etter å ha jobbet i helsevesenet både i by og bygd, så er jeg ikke i tvil om at det er bedre å bli gammel på landet om man trenger hjelp. Både fra helsevesen og naboer. Og det er ikke bare negativt at alle kjenner alle, man har et stort nettverk på den måten. Det er alltid noen som hjelper til, som låner bort utstyr, som kan hjelpe med kjøring/henting/bringing, det er alltid noen å slå av en prat med og det er greit å kunne helgehandle på tro, ære og samvittighet selv om lommeboken ligger hjemme. :btdt:

Gammel 20-10-12, 14:13   #7
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg skriver ingen steder at det er noe som skjer overalt, gjør jeg? I motsetning til Mjau som mener at sladder ikke finnes (evt. er det ens egen skyld om man blir utsatt for det) bare fordi hun og mammaen aldri har opplevd det. Jeg er fullstendig klar over at mobbing og sladder skjer i stor grad i byer også.

Ærlig talt, jeg har ikke skrevet at sladder ikke finnes. Nå syns jeg du er frekk.
Sladder finnes overalt. Fordommer finnes overalt. Byfolk har fordommer mot bygdefolk, og bygdefolk har fordommer mot byfolk. Rasister finnes på vestkanten i Oslo såvel som på bygda.

Men jeg tror helt og holdent at man er med på å bidra selv med hvordan man omgåes andre dit man kommer, enten man kommer til by eller bygd. Og det tror jeg på generelt grunnlag, men jeg har selvfølgelig ingen forskningsresultater å vise til. Er man grei er normale folk greie tilbake. Så jeg tror du har vært uheldig, og tror ikke de opplevelsene representerer normen.

Gammel 20-10-12, 14:38   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg i alt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 12:47   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mens jeg skriver dette går det sakte, men sikkert opp for meg at en av tingene jeg synes er forfriskende med hjembygda mi, er at folk flest er velsigna lite opptatt av å være politisk korrekte. Der har man strikke-Kari, homoen på Høgda og halte-Leif, uten at man gjør noe nummer av det videre. I byen, i nabolaget, på jobben, foreldremøtet og på FP er jeg- mange ganger fordi jeg mener det er Det riktige, men noen ganger fordi jeg føler meg forpliktet, også riktig så politisk korrekt, men noen ganger gir det livet mer krydder å ikke være det. Synes jeg.

Tallulah: Jeg har skumlest tråden, men synes den går mye i samme baner som lignende, tidligere tråder på FP, så innlegget mitt var ikke myntet på noen spesielle. Da hadde jeg quotet. Hvis du leser det jeg skrive over her, skjønner du kanskje mer. (Evt. får du bakoversveis. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:00   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns innlegget ditt var ganske uforståelig, for å være helt ærlig.

Gammel 20-10-12, 14:20   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

007, jeg har aldri benektet at jeg har fordommer mot bygda, og at de er formet av mine egne erfaringer, og andres som jeg har fått fortalt. Jeg syns det er mye positivt med bygda også, plass, dyreliv, friluftsliv og natur for eksempel. Man kan si mye fint om Oslomarka, men det er mer pes å komme seg dit enn ut i skogen ved mamma, der jeg kun trenger å krysse veien.

Men akkurat som jeg ikke tror alle trives i byen, så trives ikke alle på bygda, til tross for begges positive sider. Jeg syns det er helt fair. Innlegget mitt over syns jeg ikke er fordomsfullt i det hele tatt, og syns det er litt irriterende å bli beskyldt for å være det i sammenhenger hvor jeg mener jeg er nøytral. Det blir litt som å beskylde noen for å være fordomsfull hvis de påpeker at det er narkomane på Jernbanetorget etterat jeg har har benektet det.

Gammel 20-10-12, 14:35   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har de samme opplevelsene som Tally, bortsett fra at jeg faktisk ble født i bygda jeg vokste opp i. Det hjalp dog fint lite å være født der når mine foreldre fortsatt var innflyttere.

Kommentaren om at det nok ikke sladres om deg hvis ikke du også sladrer er noe av det teiteste jeg har lest på lenge, forresten.

Jeg synes det er festlig at det karakteriseres som "bygdefordommer" når erfaringer blir delt, og tenker at jeg fremover skal rope "du har bare fordommer mot Oslo!" hvis noen sier at de har blitt veskenappet eller noe lignende på Karl Johan.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 14:44   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Innlegget mitt over syns jeg ikke er fordomsfullt i det hele tatt, og syns det er litt irriterende å bli beskyldt for å være det i sammenhenger hvor jeg mener jeg er nøytral. Det blir litt som å beskylde noen for å være fordomsfull hvis de påpeker at det er narkomane på Jernbanetorget etterat jeg har har benektet det.

Joda, innlegget ditt var kanskje nøytralt, jeg er sikkert så preget over at jeg vet at du har fordommer mot bygda og leser kanskje derfor innleggene dine med erfaringsbriller.
Ellers så synes jeg eksempelet ditt vår dårlig, ingen kan benekte at det er narkomane på jernbanetorget, de er synlig. Man kan mer benekte at det finnes sladder et sted når man aldri har opplevd det etter å ha oppholdt seg der over lang tid.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kommentaren om at det nok ikke sladres om deg hvis ikke du også sladrer er noe av det teiteste jeg har lest på lenge, forresten.

Jeg synes det er festlig at det karakteriseres som "bygdefordommer" når erfaringer blir delt, og tenker at jeg fremover skal rope "du har bare fordommer mot Oslo!" hvis noen sier at de har blitt veskenappet eller noe lignende på Karl Johan.

Mjau skriver ikke at det ikke sladres, hun skriver at hun hører ikke sladring. Og det er en stor forskjell. Her jeg bor sladres det noe helt enormt, men jeg hører den ikke, rett og slett fordi jeg ikke holder meg med de som sladrer eller på steder den sladderen florerer. Når jeg leverer barna på skolen hilser jeg på de andre foreldrene og kjører på jobb, jeg blir ikke stående sammen med de andre for å diskuterer siste skilsmissen i bygda eller for å mene noe om den nye læreren. Jeg går ikke på "klubb" (ofte veldig sladrete) og om jeg møter naboer når jeg er ute å går velger jeg å styre samtalen bort fra sladder om andre og derfor får jeg ikke med meg hva det sladres om. For ja; det sladres. Det sladres i blokka di også. Garantert.

Gammel 20-10-12, 15:21   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns innlegget ditt var ganske uforståelig, for å være helt ærlig.

Prøver en gang til: Min erfaring med bygda er at folk er litt mindre politisk korrekte der, på godt og vondt, men jeg liker det likevel.

Men etter å ha jobbet i helsevesenet både i by og bygd, så er jeg ikke i tvil om at det er bedre å bli gammel på landet om man trenger hjelp. Både fra helsevesen og naboer. Og det er ikke bare negativt at alle kjenner alle, man har et stort nettverk på den måten. Det er alltid noen som hjelper til, som låner bort utstyr, som kan hjelpe med kjøring/henting/bringing, det er alltid noen å slå av en prat med og det er greit å kunne helgehandle på tro, ære og samvittighet selv om lommeboken ligger hjemme. :btdt:

Min erfaring med bygda også. (Selv om jeg ikke har jobbet i helsevesenet, verken i bygda eller i byen.)

Nå bor jeg i byen, og jeg har vel enda ikke vært på et eneste foreldremøte der det ikke samles seg gjenger utenfor skolen etterpå for å sladre om både gamle og nye lærere.
Jeg går demonstrativt (håper jeg) forbi.

Sist redigert av rine : 20-10-12 kl 15:26.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 14:37   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og så kan jeg jo tilføye at jeg er fullstendig klar over at ikke alle bygder er bygdehælveter, på samme måte som at ikke alle byer er sjarmerende. Stavanger, for eksempel. Forferdelig sted.

Gammel 20-10-12, 18:48   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og så kan jeg jo tilføye at jeg er fullstendig klar over at ikke alle bygder er bygdehælveter, på samme måte som at ikke alle byer er sjarmerende. Stavanger, for eksempel. Forferdelig sted.

Hvorfor det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:20   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har bodd både i byer og bygder og bor på bygda nå, trives best her med skogen rett over veien, elv, natur, det passer meg, sladder finner man overalt, men jeg menger meg ikke med de som har det som hobby;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:24   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ang. sladder - jeg har opplevd flere ganger å få høre av mine søsken, som igjen har fått høre av sine venner, hva som ble sagt om meg.

Da er det rimelig irrelevant at jeg selv ikke tok del i sladderen, slarvet om andre eller var med på de stedene der det ble sladret.

Å få høre som 16-åring at den voksne kompisen til broren din (som bor i Oslo) har fått høre at jeg selger meg til gamle menn for å få penger til dop, tja, det gir ikke varme følelser for bygdedyret.

Og det hadde ikke skjedd i blokka mi i Oslo, nei.

Gammel 20-10-12, 15:37   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Ang. sladder - jeg har opplevd flere ganger å få høre av mine søsken, som igjen har fått høre av sine venner, hva som ble sagt om meg.

Da er det rimelig irrelevant at jeg selv ikke tok del i sladderen, slarvet om andre eller var med på de stedene der det ble sladret.

Å få høre som 16-åring at den voksne kompisen til broren din (som bor i Oslo) har fått høre at jeg selger meg til gamle menn for å få penger til dop, tja, det gir ikke varme følelser for bygdedyret.

Og det hadde ikke skjedd i blokka mi i Oslo, nei.

Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen.

Jeg tror også det er viktig det Fnatten sier, eksempler, erfaringer og samfunn eldes i tråd med tiden. Jeg bør derfor legge til at mitt blokkslarveeksempel er 14 år gammelt.

Gammel 20-10-12, 15:44   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen.

Jeg tror også det er viktig det Fnatten sier, eksempler, erfaringer og samfunn eldes i tråd med tiden. Jeg bør derfor legge til at mitt blokkslarveeksempel er 14 år gammelt.

Nei, jeg er ikke spesielt naiv. Det jeg derimot vet er at i min blokk bor det tre alenemødre, en småbarnsfamilie, to par uten barn og en hel drøss eldre mennesker. Ganske variert, altså. Jeg vet også at stort sett alle hilser blidt og smiler, at de eldre damene kommenterer hvor fine barna er, (alle barna, ikke bare mine), at naboer hjelper hverandre med lemping eller barnepass, og at det ikke er noen skuling.

At du tror at det er på samme måte i min blokk som du opplevde for lenge siden i en annen blokk i en annen by, betyr vel bare at du har fordommer mot byblokker?

Jeg har aldri påstått at det ikke er sladring eller andre negative ting ved bysamfunn. Jeg protesterer mot at erfaringene noen av oss har med bygdedyret blir bagatellisert som "fordommer", og at det derfor kun eksisterer i vårt hode.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.