Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 22:54   #101
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Jeg er veldig overrasket over at så mange vet hvor Bryne faktisk er. Det hadde jeg ikke trodd. Eller er kanskje de fleste som har nevnt dette fra regionen?

Jeg har jobbet på Bryne i 10 år, og kjenner mange folk derfra, men synes ikke man kan si at det er besatt av bygdedyret. Allikevel er det bygdestemning over sentrum, og jeg vil påstå at det er langt hyggeligere å handle der enn i Stavanger sentrum for eksempel. Jeg opplever i alle fall å bli møtt på en langt mer imøtekommende måte der enn inne i byen (eller Sandnes for den saks skyld).

Sandnes er jo definitivt en by, og det samme mener jeg om Halden, Drammen, Førde, osv. Lyngdal er jeg veldig usikker på da jeg har en tilknytning til stedet som stammer fra lenge før det fikk bystatus (om det har det). Men pitaen der er bare nydelig

Min generelle definisjon av bygd versus by er at de fleste vet det meste om de fleste, eller i alle fall vet om de fleste, mens i en by er der en god del ukjente innbyggere. Og man er på bondelandet når man har minst 2-3 åkrer/utmarker mellom hver gård/småfelt.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 23:02   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har helt rett i at du får bedre service i feks Sandnes enn Stavsnger. Og sikkert Bryne også. I Stavanger gidder de ikke se på deg. I Langgata på Sandnes snakker de butikkansatte til deg. Det skal de ha.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 23:06   #103
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du har helt rett i at du får bedre service i feks Sandnes enn Stavsnger. Og sikkert Bryne også. I Stavanger gidder de ikke se på deg. I Langgata på Sandnes snakker de butikkansatte til deg. Det skal de ha.

Og butikkene på M44 har ofte bedre utvalg enn samme butikkene på Kvadrat.

Gammel 19-10-12, 23:07   #104
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg føler vel ikke akkurat at Bryne er en by. Heller ikke den plassen jeg kommer fra, som også har bystatus. Jeg vil vel heller kalle det for tettsteder.

Nå bor vi litt utenfor et sentrum og det er jo på en måte på bygda. Samtidig er det såpass mange folk som bor her at vi jo ikke kjenner alle. Det jeg vel tenker på som virkelige bygder er steder der man faktisk kjenner alle som bor der. Og at man gjerne også har mye sosial omgang med de som bor der, rett og slett fordi det er lite tilbud ellers. Svigersøsteren min bor i det jeg vil kalle en bygd og der har de småbarnstreff, bygdefester og 17 mai komiteen går på omgang blant alle som bor der.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 23:21   #105
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og butikkene på M44 har ofte bedre utvalg enn samme butikkene på Kvadrat.

Enig i dette. M44 har cirka samme typen butikker (ekskludert de helt spesielle, men det er det sjelden jeg er innom uansett), men ikke tjue av hver liksom. Dessuten er det jo færre handlende på M44 så det er ofte mer igjen av klesutvalget på kjedebutikkene.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 00:01   #106
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ålesund, men ikke Drammen? Og Halden?

Ålesund er i alle fall delvis nydelig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 00:58   #107
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ein må som eit minimum har ein duebestand av ein viss storleik for å kunne kalle seg by.

Gammel 20-10-12, 01:19   #108
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men tenk så deilig å slippe å være avhengig av ferje? Det går jo bort så mye tid...

Ja!! Eg skal personleg stille på gravedugnad dersom dei slit med fjellet "nedi der" altså. Kan knapt vente til den er på plass.

Gammel 20-10-12, 01:22   #109
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

40min er ikke så ille. Ferjene går stort sett hver halvtime og man må rekne med både stengt tunell og lange køer på bysiden. Samt bomprisen blir latterlig høy.

Det blir nok bra med en fastlandsforbindelse, men vet ikke om det er den beste løsningen.

Åh, egentlig ikkje klar for ein Ryfastdiskusjon, men så ustabil som denne Tau-ferga er, så kan det umulig verte verre med ein tunnel. Og bomprisargumentet må ein snart slutte med. Ferga er også latterleg dyr, utan rabattkort.

Gammel 20-10-12, 01:26   #110
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Standard

Kva med å innføre landsby-begrepet? Det kunne jo fungert på enkelte av desse småbyane.

Gammel 20-10-12, 01:26   #111
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da et den lille hjembyen min definitivt by.

Gratulerer!

Gammel 20-10-12, 09:22   #112
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Åh, egentlig ikkje klar for ein Ryfastdiskusjon, men så ustabil som denne Tau-ferga er, så kan det umulig verte verre med ein tunnel. Og bomprisargumentet må ein snart slutte med. Ferga er også latterleg dyr, utan rabattkort.

Skjønner at du bor lengre inne og er mindre villig til å kjøre om Oanes ved problemer. Ja ferjen er dyr uten rabattkort men fremdeles billigere enn hva bompengene blir med rabatt grunnet eu-direktivet.

Ja det skal bli greit å kunne komme seg over(under) fjorden uten ferje, men jeg personlig hadde sett at de hadde valgt en annen løsning

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 10:51   #113
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er listen over de ti største byene etter innbyggertall (fra Wikipedia):

Sitat:

1 Oslo 599 230, bystatus i 1048, 2 Bergen 260 392, bystatus i 1070, 3 Trondheim 173 486, bystatus i 997, 4 Stavanger 126 021, bystatus i ca 1125, 5 Kristiansand 82 394, bystatus i 1641, 6 Fredrikstad 74 579, bystatus i 1567, 7 Tromsø 68 239, bystatus i 1794, 8 Sandnes 66 245, bystatus i 1860, 9 Drammen 63 582, bystatus i 1811, 10 Sarpsborg 52 805, bystatus i 1016

Halden er på 21. plass.

Gammel 20-10-12, 11:14   #114
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns småby fungerer bra for veldig mange byer i Norge.
Men Drammen er selvfølgelig en by. Man må ta inbyggerantallet i landet med i betraktningen også. Små land har nødvendigvis mindre byer enn land med veldig mange mennesker. Så å påstå at Oslo er eneste by blir litt storflott tankegang av oss her i bittelille Norge syns jeg.

Selv bor jeg på landet og merker lite til bygdedyret. Det der er noe man påvirker veldig selv tror jeg. Sladrer man ikke selv blir det vel lite å sladre om når det kommer til en selv også?
Jeg har hørt om mange bydyr her inne også, så i bunn og grunn tror jeg forskjellen der er ganske liten. I alle fall om man blir kjent med naboene sine.

Gammel 20-10-12, 12:09   #115
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Selv bor jeg på landet og merker lite til bygdedyret. Det der er noe man påvirker veldig selv tror jeg. Sladrer man ikke selv blir det vel lite å sladre om når det kommer til en selv også?

For noe tull. Jeg har vært innflytter til et knøttested på indre østland hvor det ofte ble bestemt på forhånd om man skulle like noen eller ikke. Kom man fra mer sentrale deler av østlandet havnet man automatisk i ikke-liker-båsen. Skolen syns barn som ikke ville gå i kirken av troshensyn som vanskelige, postkassa ble fullstappet av snø, hver dag, hver vinter, var man skilt eller stemte noe til venstre for midten ble man snakket om på butikken, og det tok over 20 år før foreldrene mine ble hilset på av lokalbefolkningen. Forsøk på vennlighet ble hånliggjort.

Jeg har også bevitnet hvordan lokalbefolkningen i en annen liten innlandsbygd satte seg ut i veikanten med "svartinger, go home"-skilt da det ble planlagt et asylmottak i der. Og hvordan ingen snakket til meg hver gang jeg var der med kjæresten min de tre årene vi var sammen. Eller at jentene i bygda lot det gå sport i å prøve å sjekke ham opp bare jeg gikk på do.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 12:28   #116
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For noe tull. Jeg har vært innflytter til et knøttested på indre østland hvor det ofte ble bestemt på forhånd om man skulle like noen eller ikke. Kom man fra mer sentrale deler av østlandet havnet man automatisk i ikke-liker-båsen. Skolen syns barn som ikke ville gå i kirken av troshensyn som vanskelige, postkassa ble fullstappet av snø, hver dag, hver vinter, var man skilt eller stemte noe til venstre for midten ble man snakket om på butikken, og det tok over 20 år før foreldrene mine ble hilset på av lokalbefolkningen. Forsøk på vennlighet ble hånliggjort.

Jeg har også bevitnet hvordan lokalbefolkningen i en annen liten innlandsbygd satte seg ut i veikanten med "svartinger, go home"-skilt da det ble planlagt et asylmottak i der. Og hvordan ingen snakket til meg hver gang jeg var der med kjæresten min de tre årene vi var sammen. Eller at jentene i bygda lot det gå sport i å prøve å sjekke ham opp bare jeg gikk på do.

Tull?
Jeg kommer selv fra en bitteliten bygd, og min mor er selv innflytter der. Så det der tror jeg vi kan diskutere i det uendelige.

Kanskje bygdene i midtnorge er veldig urbane i forhold til på Østlandet da?

Gammel 20-10-12, 12:33   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Tull?
Jeg kommer selv fra en bitteliten bygd, og min mor er selv innflytter der. Så det der tror jeg vi kan diskutere i det uendelige.

I motsetning til deg overfører ikke jeg min private erfaring til å være universell. At du ikke har opplevd bygdedyret og sladder betyr ikke at det ikke finnes, eller at de som blir utsatt for det er skyld i det selv. Det er som å påstå at mobbing ikke fins bare fordi man ikke har opplevd det selv. Selvsagt finnes det hyggeligere bygder enn de jeg beskriver, og jeg tror neppe indre østlandet er verre (eller bedre) enn midtnorge. Jeg kjenner folk med mindre hyggelige erfaringer fra nevnte Kolvereid også.

I tillegg har du aspektet med at om du ikke skiller deg ut vil du heller ikke oppleve samme bygd på samme måte som en som ikke finner seg tilrette der.

Sist redigert av Tallulah : 20-10-12 kl 12:40.
Gammel 20-10-12, 12:38   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg mener jeg har nevnt tidligere: FP-ere, som i de fleste tilfeller er opptatte av å være fordomsfrie og ikke-tilhengere av stereotypier, glemmer fort disse dydene når det er snakk om bygder og bygdedyr. :lei:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 12:39   #119
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som jeg mener jeg har nevnt tidligere: FP-ere, som i de fleste tilfeller er opptatte av å være fordomsfrie og ikke-tilhengere av stereotypier, glemmer fort disse dydene når det er snakk om bygder og bygdedyr. :lei:

Jaha? Finner du innlegget mitt spesielt fordomsfullt?

Gammel 20-10-12, 12:47   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mens jeg skriver dette går det sakte, men sikkert opp for meg at en av tingene jeg synes er forfriskende med hjembygda mi, er at folk flest er velsigna lite opptatt av å være politisk korrekte. Der har man strikke-Kari, homoen på Høgda og halte-Leif, uten at man gjør noe nummer av det videre. I byen, i nabolaget, på jobben, foreldremøtet og på FP er jeg- mange ganger fordi jeg mener det er Det riktige, men noen ganger fordi jeg føler meg forpliktet, også riktig så politisk korrekt, men noen ganger gir det livet mer krydder å ikke være det. Synes jeg.

Tallulah: Jeg har skumlest tråden, men synes den går mye i samme baner som lignende, tidligere tråder på FP, så innlegget mitt var ikke myntet på noen spesielle. Da hadde jeg quotet. Hvis du leser det jeg skrive over her, skjønner du kanskje mer. (Evt. får du bakoversveis. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.