Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av en annen tråd: Hvor mye våkentid har dere sammen med barna deres pr døgn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye våkentid pr døgn med barna?
Mindre enn 1 time 0 0%
1-2 timer 1 0,59%
2-3 timer 4 2,35%
3-4 timer 33 19,41%
5 timer eller mer 99 58,24%
4-5 timer 33 19,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 19:56   #101
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en annen tråd: Hvor mye våkentid har dere sammen med barna deres pr døgn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men mange av dem som er her inne jobber redusert eller har permisjon, så da blir jo snittet høyere. Jeg tror ikke det er mange som jobber full tid som har mer enn fem timer sammen med barna sine hver dag (selv om det sikkert finnes).

Hvis man har litt større barn, så er det ikke vanskelig å klare fem timer på hverdagene. Jeg regner med at mange skolebarn ikke legger seg før etter kl. 21, og da kan man klare fem timer tilgjengelig tid uten for store problem, vil jeg tro, også hvis man jobber fullt.

Nå skal det jo sies at de færreste skolebarn (som jeg kjenner) tilbringer mesteparten av sin våkne tid før og etter skolen sammen med mamma og pappa, men slik jeg skjønte undersøkelsen, så ble det spurt om "tilgjengelig" tid og ikke tid man faktisk er sammen.

Frøkna legger seg sent; hun sovner vanligvis ikke før nærmere kl. 21, og derfor har vi stort sett mer enn fem timer våkentid med henne på hverdagene, selv om både Teomannen og jeg jobber full tid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:28   #102
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en annen tråd: Hvor mye våkentid har dere sammen med barna deres pr døgn

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis man har litt større barn, så er det ikke vanskelig å klare fem timer på hverdagene. Jeg regner med at mange skolebarn ikke legger seg før etter kl. 21, og da kan man klare fem timer tilgjengelig tid uten for store problem, vil jeg tro, også hvis man jobber fullt.

Sant nok. Jeg tenkte på småbarn, ja.

Gammel 25-06-07, 22:39   #103
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Her står mor opp kl. 5.40 og barna kl. 6.30. Så er de i barnehagen kl. 6.45. Min dårlige samvittighet for barna er SÅÅÅÅÅ trøtte.
På ettermiddagen blir de hentet rundt kl. 17 og legger seg mellom 19 og 20. Da blir det ca. 2 - 3 timer pluss et kvarter. Alt for lite så jeg prøver å få meg en jobb der jeg slipper å pendle en time hver dag.
Samboern har omtrent samme arbeidstid og vei, så veldig lite å gjøre med foreløbig.

Sånn hadde vi det en periode på et par måneder. Vi valgte å flytte.

Nå er jo Temmer'n hjemme i permisjon, så nå for tiden er ungene sammen med en av foreldrene langt over fem timer i snitt på hverdager. Jeg ser dem minst, og jeg ser dem i snitt over tre timer.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 16:42   #104
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

4-5 timer med barnehagegutten. Lillemor er sammen med meg 24/7 enn så lenge.

Gammel 27-06-07, 12:39   #105
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

det varierer fra 1 til 11 timer, jeg jobber turnus og noen ganger doble vakter, andre ganger har jeg fri noen dager og kan ha de minste hjemme.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 13:51   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte 4-5, men det er bare hverdager. Hvis helgene teller med og det er et snitt, saa er det selvsagt langt over 5 timer hver dag. det er en time om morgenen og 3-4 timer om kvelden.

Jeg jobber i perioder ganske mye. Men ettersom jeg ikke har betalt overtid, saa maa jeg avspasere all overtid. Dvs at dersom jeg jobber en 12-timersdag, har jeg gjerne 6-timers dag resten av uken. Eller jeg kommer paa jobb til lunsj eller henter tidlig i de neste dagene. :aapplyser:

Gammel 27-06-07, 14:29   #107
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men mange av dem som er her inne jobber redusert eller har permisjon, så da blir jo snittet høyere. Jeg tror ikke det er mange som jobber full tid som har mer enn fem timer sammen med barna sine hver dag (selv om det sikkert finnes).

Her har vi foretatt et valg som jeg håper holder en stund til. Snuppa er 2,5 år og mange i den alderen velger å ikke lenger la barna sove på dagtid. Vi tviholder på at snuppa fortsatt skal sove en to timer på dagen så lenge hun selv ønsker det. Så nå som det er sommer legger hun seg ikke før nærmere 21.

Vi kunne jo velge at hun skulle slutte å sove på dagtid, men da måtte hun lagt seg før om kvelden og dermed redusert tiden sammen med oss.

Jeg ser på dette som et bevisst valg fra vår siden for å maksimere den tiden vi kan få sammen med henne ... og så får jeg bare innse at vi har et samarbeidsvillig barn når det gjelder soving.

Gammel 30-06-07, 09:50   #108
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde faktisk at Lucifers hverdag var representativ.

Men: Dere sier at ungene(e) er i barnehagen fra da til da, og legger seg da, ergo er det så og så mange timer.
Jeg skjønner ikke helt...
Når trener dere, er sammen med venner, har egentid, sitter på nettet, etc?
Det ser nesten ut som at dere tilbringer all våkentid tilstede?
Og da tenker jeg på tilstede slike kie så flott beskrev det.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:01   #109
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Men: Dere sier at ungene(e) er i barnehagen fra da til da, og legger seg da, ergo er det så og så mange timer.

Jeg trener etter at Lille har lagt seg og/eller i helgene. Jeg tilbringer tid med venner etter at Lille har lagt seg og/ eller i helger, ferier og i arbeidstiden. (Jeg jobber veldig sentralt i Oslo, det er greit å møtes for lunsj). Jeg har egentid etter at Lille har lagt seg eller i helger, jeg sitter på nettet mens Lille ser barneTV og etter at hun har lagt seg. Jeg bor på 60 kvadrat, som den supermaterialisten jeg er, så det er ikke så mange steder å snike seg vekk.

Gammel 30-06-07, 10:16   #110
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjelder selvfølgelig ikke HVER eneste dag at jeg er sammen med ungene absolutt hele tiden utenom barnehagetiden. Trene gjør jeg ofte om morgenen før jobb, og de to dagene i uka er det pappaen som er sammen med femåringen og kjører ham til barnehagen. Ellers hender det at jeg bruker et par timer på trening på lørdager.

Treffe venner gjør jeg så godt som alltid etter hans leggetid, eller sammen med ham. Sitte på nettet gjør jeg litt innimellom, når han er opptatt med andre ting, ser barne-tv osv. Vi er i samme rom og kan godt være sammen selv om vi driver litt med hvert vårt innimellom. Det er jo også mange andre i familien enn meg han har å snakke med. "Har egentid", hva er det forresten?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:18   #111
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

"Har egentid", hva er det forresten?

Det lurer egentlig jeg på også...

Gammel 30-06-07, 10:30   #112
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og da tenker jeg på tilstede slike kie så flott beskrev det.

Undersøkelsen går ikke på "hvor mange timer leker du med barnet ditt hver dag", men heller "hvor mange timer er du 'tilgjengelig' for barnet ditt hver dag". Jeg har for eksempel krysset av for "over fem timer", selv om det ofte skjer at Frøkna tilbringer hele ettermiddagen inne hos nabogutten og ergo ikke er sammen med meg.

Men siden du spør: trening, vennetid, egentid, overtidsjobbing m.m. gjøres etter at ungene har lagt seg. Både Teomannen og jeg har som uttrykt mål å være tilgjengelig for ungene våre de forholdsvis få timene vi har samme med dem på hverdagene. Vi unngår også å bruke helgene til handling, siden vi ikke vil kaste bort verdifull barnetid på kjøpesenter eller i butikker.

Ikke dermed sagt at jeg ikke unner meg selv å gå til frisøren en ettermiddag i måneden, eller at det er utenkelig å shoppe i stedet for å komme hjem til middag en gang i blant, men det er unntaksvis og ikke faste aktiviteter. Når jeg sier at jeg er tilgjengelig for barna mine mer enn fem timer hver dag, så mener jeg faktisk at jeg er det. Ikke bare "våken samtidig".

Men så klart: jeg er jo en karrierrekvinne, så hva vet jeg om å prioritere tid med ungene mine.

Gammel 30-06-07, 10:40   #113
Line*
Expired

Standard

Eh...jeg insinuerer ingenting med dette, altså.
Det er ren, skjær nysgjerrighet.
Som alenemor i mange år, med to barn og jobb i flere perioder samt skolegang/studier, vet jeg også litt om dårlig samvittighet og denslags. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan dere får det til.

Og jeg var heller ikke typen "lekemamma". Jeg er fryktelig lite flink til å leke, jeg var fryktelig flink til å lære barna mine å vente, tenke, dele og alt det der.
Men tiden, hvor ble den av, liksom?

Mulig jeg prioriterte stearinlys og et glass vin da barna endelig var i seng.

Så har vi jo dette med barn og fritidsinteresser.
Det var et svare styr når den ene skulle på håndballl, Nanbudo, og gud vet hva opp gjennom årene.
Jeg vet selv hvor viktig jeg syntes det var da mine foreldre var på kamper, etc.
Den andre hadde HELT andre interesser, og fritiden DERES måtte gå foran min.
Synes dere det er viktig?
Og tenker dere på at barn kanskje ikke trenger 2-5 fritidssysler? Det KAN bli stressende for alle parter...

Bare noen betrakninger, og som sagt: Nysgjerrighet!

Gammel 30-06-07, 10:41   #114
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte 3-4 timer, for jeg svarte bare ut fra meg selv og regnet ikke med tiden etter at jentene har lagt seg, selv om de ofte er våkne en stund.

Det varierer selvfølgelig. De dagene da jeg leverer i barnehagen har jeg mer tid med dem.

Et spørsmål: I lys av hvilken annen tråd? :nysgjerrig:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 10:46   #115
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg trodde ikke at du insinuerte noe heller, jeg klarte bare ikke å dy meg.

Gammel 30-06-07, 10:47   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Et spørsmål: I lys av hvilken annen tråd? :nysgjerrig:

Tårnfrid-debatten. Nær en FP-legende allerede.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=17797

Sist redigert av Teofelia : 30-06-07 kl 10:48. Årsak: Rettet link
Gammel 30-06-07, 10:59   #117
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg trodde ikke at du insinuerte noe heller, jeg klarte bare ikke å dy meg.

Jasså, sier du det, gitt!

Gammel 30-06-07, 11:11   #118
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Som alenemor i mange år, med to barn og jobb i flere perioder samt skolegang/studier, vet jeg også litt om dårlig samvittighet og denslags. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan dere får det til.

Og jeg var heller ikke typen "lekemamma".

Så har vi jo dette med barn og fritidsinteresser.
(...)
Og tenker dere på at barn kanskje ikke trenger 2-5 fritidssysler? Det KAN bli stressende for alle parter...

Bare noen betrakninger, og som sagt: Nysgjerrighet!

Jeg er som Teofelia tilgjengelig, men ikke nødvendigvis i aktiv dialog eller i aktivt samarbeid hele tiden. Jeg er av den litt distré typen som kan være litt i mine egne tanker etter en intens arbeidsdag. Men tilstede rent fysisk er jeg jo, og tilgjengelig for prat også, bare noen roper litt. Jeg "får det til" fordi jeg inkluderer Lille i det jeg gjør. Jeg hadde henne med på Blindern da jeg begynte å studere, (og syntes det var deilig å få barnehageplass etterhvert). Jeg lager mat med henne og lar henne være med på det meste av husarbeid, selv om det gjerne innebærer dobbelt arbeid.

Når det gjelder fritidssysler: Nabojenta, som er 4,5 år, har 3 (!) aktiviteter. Jeg synes det er altfor mye. På generelt aldersuavhengig grunnlag og særlig for en fireåring. Man må faktgisk ta et valg, unger som er i barnehagen i 7-8 timer, bør få lov til å ha fri om ettermiddagen, i hvertfall stort sett.

Lille skal på svømmekurs til høsten. = nyttig. Kjære vil at hun skal begynne på kamsport og jeg ønsker hun skal begynne å spille/synge. Men ikke alt på en gang. Og det er ikke slik at et evt. talent blir ødelagt eller bortkastet om de venter til de er 7 med å begynne å spille eller ikke er 10 før de begynner på Judo.

Gammel 30-06-07, 12:15   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentid/sitter på nettet fra ni til halv to stort sett hver kveld.

Og ellers så - tja, jeg sitter på nettet akkurat nå, mens poden går til og fra og pusler med sitt og snakker til meg med noen minutters mellomrom, og da lener jeg meg tilbake og svarer på det han sier, og hver gang jeg hever blikket, ser jeg hva han holder på med, og innimellom snakker jeg med mannen min, som er i naborommet og pusler med noe annet der, og innimellom kommer poden bort og henger over skulderen min og ser på avatarer og leser høyt hvilke nick folk har og spør hva de heter på ordentlig og foreslår at jeg skal bruke flere smileyer og slikt. Om man definerer dette som "tilgjengelig for barnet"-tid eller "tid til å sitte på nettet" er vel hipp som happ.

Treffe venner gjør jeg stort sett alltid etter podens leggetid, men det hender vi har besøk til middag, og da er vi jo sammen alle sammen. Trene, i den grad jeg gjør det, gjør jeg også om kvelden. Skal jeg shoppe, gjør jeg det etter arbeidstid en dag det er mannen som henter i barnehagen. Når jeg lager middag, er jeg omtrent like til stede som jeg er nå - det vil si tilgjengelig for å snakke, følge med på hva som skjer, og noen ganger for å hjelpe, men jeg har ikke tid til å sette meg ned på gulvet og leke med ham (det gjør jeg i grunnen sjelden uansett) eller lese en bok sammen.

Gammel 30-06-07, 12:18   #120
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Som oftest; mer enn fem timer.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.