|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?
Vi var i restelag for to år siden. Da hadde to familier gått sammen og invitert kjente og tatt med seg det de hadde av kaker til det ene huset (de med mest plass). Det var mye kake igjen, mye folk også, men de hadde også hatt mange gjester dagen før i begge selskapene (vi snakker 50 stk til hver) slik at de nok hadde rikelige mengder kake i utgangspunktet.
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Syntes Tallulah har en fin blanding av søtt og syrlig.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Vi har ikke mange her som det er naturlig å be på restefest/etterpålag, som ikke også er invitert i konfirmasjonen. Men det kan jo hende konfirmanten kan få invitere fotballaget sitt, vennegjengen e.l., hvis det blir mye til overs.
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Fordi mange ser på konfirmasjon som en stor begivenhet, som man har bare en gang i livet, og da er tradisjonen at det skal være litt overflod for å markere dette. Nøysomhet kan man drive med andre dager.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Tradisjon og tradisjon. I et folkehelseperspektiv synes jeg også det er unødvendig. For meg er dette med «sunnmørsk kakebord» helt fremmed. Det er ofte veldig mange slike anledninger i løpet av et år, og jeg observerer ofte mennesker som spiser helt utrolige menger, og ikke bare den ene dagen. En fest trenger ikke være kjip om det er litt færre kaker etter en stor middag. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
For mange er det tradisjon ja, og slett ikke fremmed. Det er forventet, og slik det "skal være". Jeg forklarer, siden du spør hvorfor. Jeg sier ikke at det er slik det bør være.
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Jeg skjønner det. Men jeg synes at tradisjoner kan utfordres, slik de ofte blir på andre områder. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Ja, hvis man er enig i at det er en grunn til det så. Det er vel ulike meninger når det gjelder dette som så mye annet, og akkurat dette er ikke et område hvor jeg for min del gidder å bruke energi på å omvende folk. Det er nok av andre tradisjoner og vaner jeg er villig til å utfordre folk på, og ett sted går grensa. Hvor mange kaker folk ønsker å tilby i konfirmasjonene de arrangerer er forbi den grensa for min del.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Det er vel nettopp å vise frem kontrasten til hverdagslig nøysomhet som er poenget med overdådigheten. Det er ikke gitt at det fråtses for den del, det er å ha muligheten som er attraksjonen.
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Jeg ser det argumentet også, Polyanna. Jeg er bare ikke enig. Jeg tenker ikke at det trenger å være overdådig for å bli fest. Og jeg synes vi kan utfordre den tankegangen, spesielt i et miljøperspektiv. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Kaker har et veldig lavt CO2-fotavtrykk, altså.
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Hehe, jeg tror deg! Men dette var et generelt hjertesukk over holdinger jeg ofte støter på, ikke bare her inne. Og det var på ingen måte ment mot deg. :sniller tilbake: Jeg synes det blir så unødvendig mye, men det jeg først og fremst reagerer på er redselen for ikke å ha nok når man har mer enn nok. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Du husker hvordan du ville ha vin og eplemost til treretter din og ikke ville servere brus? Det handlet om smak, ikke sant? At ting passet sammen og utgjorde en helhet? Det handler et kakebord om også. Det handler om variasjon av smaker som utfyller hverandre. Like lite som jeg tror din vinservering handler om flatfyll, handler mitt kakebord om fråtsing.
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Ja, ok, sorry, det var ikke i mine tanker at du skulle bli såret av dette, og jeg beklager virkelig hvis jeg har bidratt til det. Det var kun en generell betraktning, og det handlet heller ikke om utvalget på kakebordet, som jeg godt kan forstå at skal inneholde litt for enhver smak, det gjorde det også i vår konf. Det er mengdene jeg ofte stusser på. Ikke fortrinnsvis i denne tråden, og iallfall ikke på ditt kakebord, men generelt. Sist redigert av Hyacinth : 24-05-19 kl 22:26. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Meget minimalt av kaker som kastes, litt etter sånne som min treåring som ikke klarer spise opp alt, men hun får ikke mye av alt heller da nettopp av den grunn.
|
|
|
#17 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Har du konfirmasjon i morgen i morgen Tallulah? I så fall - til lykke med dagen og feiringen! Kakebordet blir nok supert, og jeg syns faktisk er flott med et stort kakebord, da finner gjerne alle en kake de er veldig glad i.
|
|
|
#18 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Riktig lukke til med konfirmasjonen, Tallulah! Du har eit godt og variert kakebord, dette blir kjempebra. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Lykke til, Tallulah! Skulle gjerne vært gjest med det kakebordet.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Okei, hva mangler dette kakebordet?Tusen takk. Konfirmasjonen er i morgen, og dessverre skjedde det ting som gjorde at kakebordet ikke ble helt som jeg planla, men det er en annen historie.
|
![]() |
|
|