Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Håndhilser ikke på damene...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-08, 16:37   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndhilser ikke på damene...

Toffens vennner, hei, hei, hei, ingen andre er som oss!

Neeei, det ble vel litt mer sånn fotballag-aktig. Er visst ikke helt inne på dette med religion i dag.

Gammel 30-01-08, 16:38   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffologi.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 16:41   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Toffologi.

Hei, jeg er DM, og jeg er en Toffolog.

Gammel 30-01-08, 16:42   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Toffologi.

Jaaaa!

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 17:50   #5
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Svarer man ikke alltid det sensor vil høre, og ikke nødvendigvis det man tror på selv? Jeg har da klart eksamen i religionsvitenskap, og den ene av oppgavene var å sammenligne Mohammed, Jesus og Buddah, og jeg klarte da det, selv om jeg kanskje måtte skrive, eller evnt ikke skrive, ting jeg tror eller ikke tror på.

Nå er jo denne personen muslim, og ikke kristen, og islam åpner jo for både en viss evolusjon innen artene, og jorda er ikke tidfestet, de syv dagene var ikke bare syv jordlige dager osv, så jeg vet ikke, kanskje det er der det ligger.

Jeg vet ikke noe om hvilken spesialitet han har, eller hva det heter, jeg er helt grønn på naturfagene/realfag, men jeg vet at han jobber i oljebransjen nå.

Gammel 29-01-08, 10:06   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er ganske stor forskjell på å ikke ville håndhilse på kvinner og det å ikke sende barn i bursdager og å la dem synge julesanger.

Hadde jeg møtt en barnehageansatt som ikke ville hilse på meg hadde jeg forventet en ganske lang og god forklaring på hvorfor. Jeg ville vært svært nysgjerrig på begrunnelsen.

Det er forskjell på høflighetskoder fra kultur til kultur. I mange tilfeller mener jeg at det er greit å ha et romslig syn på forskjeller, men det er visse grenser. Jeg ville dersom jeg ikke hadde fått en god forklaring følt meg ganske krenket dersom en kollega ikke ville hilse på meg. Hadde en lege som skulle undersøkt meg nektet å håndhilse på meg hadde jeg sannsynligvis bedt om en grunn og deretter evt. tatt det opp med sykehuset.

Man kan forvente helt andre ting av mennesker i en jobb enn av privatpersoner. En homofob kan nekte å håndhilse på en homofil på privaten, men er den homofobe lege passer det seg ikke. En antisemitt kan nekte på privaten å hilse på en jøde, men en lærer eller lege kan ikke det.

Kan ikke si det bedre.

Gammel 29-01-08, 10:14   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske stor forskjell på å ikke ville håndhilse på kvinner og det å ikke sende barn i bursdager og å la dem synge julesanger.

Man kan forvente helt andre ting av mennesker i en jobb enn av privatpersoner. En homofob kan nekte å håndhilse på en homofil på privaten, men er den homofobe lege passer det seg ikke å nekte på jobb. En antisemitt kan nekte på privaten å hilse på en jøde, men en lærer eller lege kan ikke det.

Jeg synes også det er veldig stor forskjell på de to tingene, men begge deler handler for meg om å ikke være integrert (selv om noen her tar min litt tabloide framstilling av å være integrert litt for bokstavlig..), mens det å håndhilse på kvinner i tillegg handler om respekt. Jeg hadde blitt ganske fornærma om noen nektet å håndhilse på meg, men jeg blir ikke fornærmet av at noen ikke vil sende ungene i bursdager. Og jeg bryr meg katta om de synger julesanger

Det med privat vs arbeiddsliv er jeg også enig i, selv om jeg faktisk hadde blitt like fornærma på privaten av de nevnte tingene. Eneste forskjell er at jeg mener at arbeidsgiver bør kunne kreve det av en ansatt, mens ingen kan kreev at en oppfører seg privat.

Gammel 29-01-08, 11:36   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det er jo dumt at mannen har søkt seg til et yrke der det er en del av opplegget å håndhilse. Mest dumt for ham, han må jo bli lei av å avise håndhilsere mange, mange ganger daglig.

Jeg klarer ikke å bli så opprørt over at noens kultur/ religion gjør det vanskelig for dem å håndhilse. Håndhilsing er ikke viktig, den har ingen funksjon som et vennlig blikk eller noen høflige ord/ forklaring ikke kan oppveie.

Jeg møter ofte menn fra latinske land i jobbsammenheng, og jeg syns den evindelige kyssingen fra kinn til kinn 3-4 ganger kan være minst like irriterende som at en muslimsk mann ikke vil håndhilse på meg. Slikt er bare høflighetsfraser, det er ikke viktig, og jeg trodde egentlig FPere var litt mer tolerante enn det som kommer frem i denne tråden.

Hva er toleranse egentlig? Er det tolerant å godta all oppførsel fra andre?

Jeg undrer meg sammen med Fnatten.

Jeg syns ikke det er de som blir irritert eller såret av å ikke bli hilst på mens mannen tydelig kan håndhilse på deres mannlige kolleger som er lite tolerante.
Jeg syns det vitner om lite forståelse for den kulturen man lever i hvis man helt åpenlyst behandler menn og kvinner forskjellig. Og hvis forståelsen og kunnskapen er der, så syns jeg mannen som insisterer på å ikke berøre kvinner virker litt full av seg selv og egen hellighet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.