Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 17:29   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Tråden som heter "Eksisterer Teri Hatcher" eller noe i den duren får meg nemlig til å lure.

Følgende innlegg er utgangspunkt for diskusjonen:

Sitat:

Hvis det er sånn at man legger på seg ti kg på tv, betyr det at Teri Hatcher egentlig ikke finnes?

Og flere kaster seg på med spøkefulle kommentarer om nevnte skuespillers vekt og utseende. Hyggelig

Og veldig få som har reagert negativt. Noe som jeg egentlig synes er rart. For jeg ser jo for meg lengden på tråden og mengden av røde prikker om man i stedet hadde skrevet noe sånn som:

Sitat:

Hvis det er sånn at man legger på seg ti kg på tv, betyr det da at x er enda feitere?

Og så kunne man fylt på med bilder av denne runde kjendisen, sammen med syrlige kommentarer om vekten hennes.

Jeg kan levende se for meg rekasjonene her inne .

Men det forbigås altså rimelig i stillhet at man harselerer med vekten til en som er tynn . Selv etter at jeg i tråden påpekte at det ikke burde være særlig akseptabelt, er det noen som slenger dritt.

Synes virkelig folk på FP at dette er ok? Skal vi gå på tå mht å si noe er vagt negativt om det å være overvektig, mens det er helt ok å harselere med det å være tynn.

Og i såtilfelle, hvorfor er det sånn? Jeg har mange gode forslag til hvorfor jeg tror det er sånn, men tenkte jeg ville høre hva andre sier først.

Kjør debatt!

Hilsen sur kjerring .

Gammel 30-04-08, 17:33   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Nei, det er ikke greit, men det er tydeligvis mer akseptert. Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

Gammel 30-04-08, 17:35   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

Fordi?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:36   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fordi?

Fordi idealet er å være tynn. "Å, så tynn du har blitt, du ser jo kjempeflott ut!". "Har du slanka deg? Så fin du er!" osv. osv.

Gammel 30-04-08, 17:40   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi idealet er å være tynn. "Å, så tynn du har blitt, du ser jo kjempeflott ut!". "Har du slanka deg? Så fin du er!" osv. osv.

Åh. Jeg trodde idealet var å ha frodige former og å se kvinnelig ut. Vill idé. Kanskje man oppfatter feedback og hva som er "idealet" litt forskjellig etter hvordan man selv ser ut? Kanskje det er like drittalt for undervektige mennesker å få slengt ting etter seg som for overvektige?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:43   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh. Jeg trodde idealet var å ha frodige former og å se kvinnelig ut. Vill idé. Kanskje man oppfatter feedback og hva som er "idealet" litt forskjellig etter hvordan man selv ser ut? Kanskje det er like drittalt for undervektige mennesker å få slengt ting etter seg som for overvektige?

Mitt inntrykk er at man skal være slank, men jeg kan jo ta feil. Jeg tror uansett at det er verre for en som er overvektig.

Gammel 30-04-08, 17:43   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for man utvikler et veldig bra selvbilde av å gå rundt og få kommentarer om utseendet sitt hele tiden, som enten er bekymring: Åh, du er så tynn, nå MÅ du spise mer. Eller, Nå MÅ du spise mer, det er stygt å være så tynn som du er. Og så få kommentarer i neste nu som sier: Du skal nå ikke klage du som er så tynn og fin.

Eh, var jeg fin, eller var jeg stygg? Hvordan var dette igjen? Og hvorfor er folk sure på meg for hvordan jeg ser ut, og hvorfor er de så opptatt av det? Og hvorfor ser de ikke at det er et reelt problem at jeg ikke finner klær? Hvorfor avblåser de problemene mine som om de ikke hadde noen betydning?

Du skal ikke klage du, for alt sitter jo fint på deg, du mangler jo former totalt.

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden mange overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

Sist redigert av DM : 30-04-08 kl 20:44. Årsak: la til et "mange" som jeg hadde glemt.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:45   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, for man utvikler et veldig bra selvbilde av å gå rundt og få kommentarer om utseendet sitt hele tiden, som enten er bekymring: Åh, du er så tynn, nå MÅ du spise mer. Eller, Nå MÅ du spise mer, det er stygt å være så tynn som du er. Og så få kommentarer i neste nu som sier: Du skal nå ikke klage du som er så tynn og fin.

Slik er det. Jeg har inntrykk av at folk er veldig opphengt i vekt. Nest etter hudfarge er det vel det som brukes for å kommentere / beskrive et menneske.

Gammel 30-04-08, 18:05   #9
Albertine
Passiv

Standard

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

*bjeff*

Jeg skal ha meg frabedt å bli tillagt sånne egenskaper.

Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 18:12   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

Hva er det du sier? Den der var drøy.

Jeg syns ikke det er ok å kritisere tynne folk. Jeg syns faktisk ikke det er ok å kritisere folk for kroppsfasong/farge i det hele tatt.

Gammel 30-04-08, 17:37   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Som en tidligere sylslank/mager/ekstremtynn fra jeg var bitteliten må jeg si at folk ikke tenker seg om eller har like høy terskel på å kommentere det kontra folk med overvekt. Sistnevnte kategori blir nok mer baktalt, mens veldig tynne folk får slengt kommentarer og morsomheter rett i trynet. Jeg synes ikke det er ok, jeg slet med komplekser, og nå som jeg hele tiden sliter med noen få ekstra kilo så ser jeg hvor flott jeg egentlig var i tenårene, selv om jeg var tynn. En tidligere skolevenninne klarte å lire av seg etter at vi hadde pyntet oss til fest; Ææææsj, lårene dine er sååå ekle og tynne, du MÅ legge på deg!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:47   #12
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Som en tidligere sylslank/mager/ekstremtynn fra jeg var bitteliten må jeg si at folk ikke tenker seg om eller har like høy terskel på å kommentere det kontra folk med overvekt. Sistnevnte kategori blir nok mer baktalt, mens veldig tynne folk får slengt kommentarer og morsomheter rett i trynet. Jeg synes ikke det er ok, jeg slet med komplekser, og nå som jeg hele tiden sliter med noen få ekstra kilo så ser jeg hvor flott jeg egentlig var i tenårene, selv om jeg var tynn. En tidligere skolevenninne klarte å lire av seg etter at vi hadde pyntet oss til fest; Ææææsj, lårene dine er sååå ekle og tynne, du MÅ legge på deg!

Signerer helhjertet.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 21:22   #13
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Jeg syns uansett ikke at det er ok. Uansett om man er for tynn eller for tykk. Jeg har vært begge deler fra å være 170 høy med en vekt på 39 (har vært enda tynnere) til nå 168 høy og 77 kg. Jeg har virkelig følt det på kroppen. Så svaret mitt er at ingen har noe med vekta til folk om den er + eller – noen kg.

Gammel 30-04-08, 18:17   #14
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

... Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

Ja, det tror du vel. For vi tynne er jo så stolte av å være tynne.
Og vi slanker oss sikkert også, for vi tror det er så lekkert.
Tynne har ikke problemer med vekta de. Det er jo bare å spise mer ...

Milfrid: Godt du tok det opp. Jeg reagerte på den samme tråden!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 19:53   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Ja, det tror du vel. For vi tynne er jo så stolte av å være tynne.
Og vi slanker oss sikkert også, for vi tror det er så lekkert.
Tynne har ikke problemer med vekta de. Det er jo bare å spise mer ...

Jeg regner med at dette var et dårlig forsøk på ironi, sarkasme og hva har du.

Gammel 30-04-08, 20:12   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det var ikke det. Det er noe av det man hører som tynn. Bak ryggen selvfølgelig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:14   #17
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det var ikke det. Det er noe av det man hører som tynn. Bak ryggen selvfølgelig.

Jeg tror du bommer litt nå, Skremmern er nok ganske så tynn hun også.

Gammel 30-04-08, 20:35   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at tynne aldri får høre sitt, eller at det ikke opplevs sårende og fælt, altså. Som jeg skrev i begynnelsen av tråden er det ikke greit å snakke nedlatende om noens vekt, tykk eller tynn.

Gammel 01-05-08, 20:58   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er ikke greit, men det er tydeligvis mer akseptert. Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

enig.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 02:42   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er det mange som tror, men det er feil... Problemet er bare det at vi undervektige ikke får gehør for at vi faktisk reagerer på kritikk...

Jeg har ved flere anledninger hørt folk ha blitt hudflettet for å ha kommentert en overvektig person. Da slåes det ring rundt den overvektige, og det er så synd på vedkommende.

Jeg har i alle år stått i den andre leiren; undervektig, og hva skjer når jeg får kommentarer? Jo, at det der er da ikke noe å reagere på. Såpass må jeg jo forvente å høre, tynn som jeg er...

Jeg har også opplevd at folk spør og graver om jeg er syk. Jeg må jo være det, tynn som jeg er.
Spør en overvektig om han er syk, pga vekta, så ligger man tynt an...

Nå er jeg heldigvis ikke så tynn lengre, og det er en befrielse å få slippe kommentarene. Jeg nøt hvert kilo som la seg på beina, og jeg håper de blir der. Etter 38 år så er det deilig å se tilnærmet ut som en dame, og ikke som ei fjøl lengre.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.