Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-08, 12:56   #101
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

33,5 timer i uka i snitt for laveregradsstudenter i norge (mot 33,7 i andre land). Her er rapporten.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 12:58   #102
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Studielånet er jo et gunstig lå all den tid det er rentefritt under studiene. Og det er personlig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 13:00   #103
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Denne artikkelen sier 27 timer. http://www.adressa.no/student/article462641.ece Hvor var det egentlig jeg fikk 24 timer fra?

Det hadde vært interessant å vite hvilke metoder de brukte for å finne disse tallene. Jeg vet med meg selv at det fort gikk en halvtime eller to med til skravling i kantina, og likevel er det lett å si at "i dag var jeg på skolen og leste i fem timer."

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 13:01   #104
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg vil si jeg brukte ca 40 timer i snitt pr uke på studier. Vi hadde latterlig mye obligatorisk undervisning, labarbeid osv. De første ukene var ofte litt slappe med bare forelesninger, men så ballet det på seg. Hele dagen på laben, så forberede seg til neste dag på kveldstid. Stort press før eksamen, til tross for relativt jevn innsats hele semesteret. Poenget mitt er at det er forskjell på studier. Det vanlige på mitt studium var å jobbe annenhver lørdag og evt en kveld i uka, mer var det ikke tid til. Sommerferiene jobbet man selvsagt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 13:07   #105
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg jobbet sikkert minst tre ganger mer med studiene da jeg studerte bioteknologi sammenlignet med da jeg studerte kunsthistorie. Minst! Så det er stor forskjell på hvilket studie man går på. I tillegg så var semesteret avsluttet minst en måned tidligere på kunsthistorie sammenlignet med bioteknologi. Som kunsthistoriestudent kunne jeg både jobbe og ha sommerferie/juleferie, som bioteknologistudent måtte jeg velge.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 13:11   #106
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

I tillegg så var semesteret avsluttet minst en måned tidligere på kunsthistorie sammenlignet med bioteknologi.

Jepp, vi hadde gjerne siste eksamen like før St. Hans, og så begynte vi igjen en uke før resten av Blindern. For å rekke alt vi skulle før eksamen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 14:34   #107
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det tror jeg så gjerne. Jeg brukte toppen fire timer daglig - i snitt, eksamensperioder medregnet.

Vel det gjelder jo ikke alle. Jeg kjenner ingen som bruker så liten tid på studiene. Selv er jeg på skolen 8-16 fem dager i uken, og siden studielånet knapt rekker til halvparten av de faste utgiftene jobber jeg 50% i tillegg. Og har to barn jeg skal ha tid til. Så noen feriekolonitilværelse har ihvertfall ikke jeg. Men det er jo selvvalgt, og så er jeg heldigvis så privilegert at jeg har mulighet til å ta fem uker ferie i året.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 17:14   #108
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Jeg tror at noen må få opp øynene!!!
Studentene FÅR INGENTING, de LÅNER, og ALT skal tilbakebetales MED renter! Og det stipendet som blir omgjort fra lånet blir uansett NADA i forhold til de rentene som skal betales i tillegg!!
Det er virkelig noe som folk bare "glemmer".

Ja, studenter har det fæ-hælt.

Studenter får fantastisk gode vilkår i Norge, i stor grad er studiene i seg selv gratis, man får stipend, man får mulighet til å låne uten sikkerhet, man har tilgang til studentboliger, studentbarnehager, studentrabatter, dette lånet er det mest lønnsomme lånet man kan ha; man får gode vilkår om man tjener dårlig som ferdigutdannet, man avskriver renter på selvangivelsen og får igjen på skatten, osv.

I andre land er man på langt nær så heldig, og det avhenger veldig hva slags familiebakgrunn man har om man studerer. (det gjør det forsåvidt i Norge også, men forskjellen er sosial, mer enn økonomisk) Lånekassen muliggjør studier for alle lag av befolkningen, og i lengden, både sosialt, kulturelt og økonomisk er det ingen tvil om at det lønner seg med en utdanning fremfor å være trygdemottaker.

Jeg hadde mindre i mnd enn alenemødre, sosialklienter, fulltidsRimiansatte og hjelpepleiere da jeg var student, selv om jeg tidvis jobbet mye ved siden av. Men det tok ikke lang tid etter jeg var ferdig utdannet at jeg tjente MYE mer enn dem, og jeg kommer jo til å fortsette å stige i lønn resten av min yrkeskarriere, dersom jeg ønsker det. I motsetning til trygdemottakerne. Man kan jo bare se på helse, levealder, egenrapportert livskvalitet, tilgang til kultur, kosthold/trening, osv til høyt utdannete vs de som ikke
har utdanning.

Utdanning lønner seg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 18:02   #109
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.


Utdanning lønner seg.

Det gjør det. I tillegg er det frivillig.
Har aldri hatt det så bra som nå jeg. Å studere er som et hvilehjem i forhold til full jobb. For meg ja. Hvordan andre har det skal ikke jeg uttale meg om.

  Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 20:01   #110
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg skrev "lissom" to ganger i et innlegg!

Jeg tror det er fordi du går på BI.



__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 19:47   #111
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg tror det er fordi du går på BI.



Hvah, denne har jeg ikke sett før!

Så bare fordi atte jeg har hengt litt sammen med de kule kidza med Chanel-blingbling og Ralp Lauren-skjorter, så tror du lissom atte jeg skriver lissom ofte, lissom? Dzjiiiis, assa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:29   #112
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvah, denne har jeg ikke sett før!

Så bare fordi atte jeg har hengt litt sammen med de kule kidza med Chanel-blingbling og Ralp Lauren-skjorter, så tror du lissom atte jeg skriver lissom ofte, lissom? Dzjiiiis, assa.

Ralph Lauren, aC. Ralph. Det er ikke rart hvis de lissom ikke inviterer deg inn i varmen etter sånne blundere, lissom. Ikke at jeg veit om de gjør det eller ikke. Men hvis, lissom.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:37   #113
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ralph Lauren, aC. Ralph. Det er ikke rart hvis de lissom ikke inviterer deg inn i varmen etter sånne blundere, lissom. Ikke at jeg veit om de gjør det eller ikke. Men hvis, lissom.


Føkk. Busted!

Folk har en tendens til å reagere sånn -> når de får vite hvilken utdanningsinstitusjon som har gleden av å ha meg i studentlistene. Ikke at det er noe galt med BI, forresten. Noen av mine beste venner, og så videre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:43   #114
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg husker jeg regnet på min effektive tidsbruk et semester - på nordisk mellomfag, tror jeg det var. Da var forelesninger (få), eventuelle gruppetimer (enda færre) og effektive leseminutter medregnet. Jeg kom til 12 klokketimer i uka.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 22:09   #115
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå kan man jo godt ha siste eksamen helt i starten av juni da og første skoledag i siste halvdel av august. Du greier fint å klemme inn både åtte uker sommerjobb og tre uker ferie på den tida.

Og så har du oss som hadde siste eksamen bortimot st. Hans, første skoledag i første halvdel av august, og feltkurs og -studier i store deler av juli Veldig mange arbeidsgivere som har lyst til å ansette en som kan jobbe 25.juni-3. juli og 28. juli-12 august

Da ble det noen ekstrajobber på dag-, kveld og helg gjennom studieåret, gitt. Ble et år forsinket, men jeg hadde det helt utmerket. Lærte masse på jobbene også.

(ja, man får stipend for sommerkurs også, men vesentlig mindre enn for resten av året, og det er ikke sjans til å spare opp noe når man må betale masse penger for å ligge i telt på Finse).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 13:24   #116
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg er litt overrasket over denne glorifiseringen av studenttilværelsen. Jada, i mange tilfeller lønner det seg å studere i det lange løp. Men i mange tilfeller lønner det seg ikke så mye, sammenlignet med yrker med få eller korte utdanningskrav. Når man ser på hva f.eks. akademikere tjener, må man jo også trekke fra nedbetaling av studiegjeld. samt at man har mistet 5-7 år med muligheter til inntekt og pensjonspoeng. Med de nye pensjonsreglene må jeg antakelig jobbe til jeg er over 70 for å få full opptjening.
Og studietiden var virkelig ingen feriekoloni. Det var mye undervisning, stort pensum, og lite tid til egenstudier (for ikke å snakke om ekstrajobb). Jobbe måtte man gjøre i helgene og i feriene (hvis jeg var litt flink å spare, hadde jeg kanskje sommerferie i en eller to uker, og da reiste jeg sjelden noe sted). Og selv om man klarer seg fint på 630 kr i uka (avhengig av hvordan man bor, såklart, det er jo mangel på studentboliger), så har man jo også et sosialt liv å leve i disse 6 årene, og man vil jo gjerne gi gaver til venner og familie til jul og til bursdager. Pensumbøker koster jo også en del, og av og til vil man gjerne lese noe annet enn pensum, eller man vil surfe på internett (og det koster jo også penger, med mindre man "bor" på campus).
Ja, vi er heldige her i Norge, som har tilnærmet gratis universitetsutdanning, og gode støtteordninger. Men man kan også se det på en annen måte: utdanning er for fremtiden. Dagens studenter skal bli morgendagens samfunn, og vi burde ha råd til å gi studenter bedre levevilkår, i alle fall om vi ønsker at de skal bruke mer tid på studier. Er det ikke en investering for framtida å gi studenter mer enn 30.000 (?) i året i stipend for en periode? Hvis det gjør dem kompetente til å klare seg i arbeidslivet, slik at de senere bidrar med skattepenger, og i mindre grad får behov for diverste stønader senere?
Jeg husker et utspill fra Carl I. Hagen for noen år siden, da jeg var student. Han mente at studenter har godt av å leve fattigslig en periode i livet. Det er mulig det er karakterbyggende, men jeg skulle like å se Hagen gi opp det meste av sin velstand i 6 år, og se om han ble et bedre menneske av det.
Dere som selv har vært studenter, og som mener at dagens studenter syter, er det et uttrykk for misunnelse, kanskje? "De skal i hvert fall ikke ha det bedre enn det jeg hadde det som student"? ( <-- brannfakkel!)


(Nå mener jeg også at minstepensjonister/uføretrygdede, og sosialhjelpsmottakere helt klart burde få mer penger, men jeg gidder ikke å sette dette opp mot studenter, da setter jeg det heller opp mot "deg og meg", som har mer penger enn begge grupper)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 13:39   #117
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Jeg har dårligere råd nå enn som student. :datapunkt:

Grunnen til at slike ting irriterer meg er at jeg synes mange klager på konsekvenser av valg de selv har tatt. Vil du slippe å gå på skole og få studiegjeld, så bli frisør eller elektriker eller ta deg jobb på Rimi tenker jeg. Vil du bli lærer eller sykepleier eller økonom, javel, så må du studere og ev ta opp studielån. Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som vil ha ditt og datt, men de vil ikke bruke tid på det, og det skal ikke koste noe. Vil du ha mer penger, så ta deg en jobb. Den kommer ikke dalende ned i fanget ditt, men om du gidder så er det lett å få kveldsvakter på et gamlehjem, eller være tilkallingvikar i barnehage, eller ta en liten vaskejobb. Men det er som regel noen som står på og greier seg bra, mens andre suller rundt og er misunnelige på de som får bedre karakterer eller har bedre råd eller egen bil.

Som en liten degresjon så har de i klassen min som stadig fikk penger av pappa som regel like mye gjeld som oss andre. De brukte bare mer. Og jeg tror det er fåtallet av studenter som bruker ev ekstra kroner på gulerøtter og fisk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:49   #118
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg husker et utspill fra Carl I. Hagen for noen år siden, da jeg var student. Han mente at studenter har godt av å leve fattigslig en periode i livet. Det er mulig det er karakterbyggende, men jeg skulle like å se Hagen gi opp det meste av sin velstand i 6 år, og se om han ble et bedre menneske av det.

Det er forskjell på å leve som fattigslig student en periode tidlig i livet mot å skulle oppgi en inntekt og en levestandard man er blitt vant til gjennom mange år. Jeg mener faktisk også (som Hagen ) man kan ha godt av å leve litt trangt i begynnelsen av voksenlivet. Det kan komme godt med når man begynner å tjene penger, fordi man da vet noe om utgifter i en husholdning og hvor mye ting er verdt. Hva som er nødvendig og hva som er luksus.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 17:47   #119
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

De tingene jeg gjorde i studietiden, inkl. betalte og ubetalte verv har gjort CV'en min langt mer attraktiv enn CV'en til dem som bare satt på lesesalen, kanskje fikk litt bedre karakterer, men ikke har noe syn for segn på at de 1) har stor arbeidskapasitet, 2) har evner og egenskaper på mange ulike felt, 3) evner å lære seg stadig nye ting på en rekke ulike områder og 4) er i stand til å jobbe både praktisk og teoretisk, alene og sammen med andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no