|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer? | |||
| Ja |
|
128 | 90,14% |
| Nei |
|
4 | 2,82% |
| Det burde holde med holdningskampanjer |
|
10 | 7,04% |
| Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg er selvfølgelig for en lov mot røyking i bil med barn. Å røyke med barn i bil er i mine øyne omsorgssvikt. Vi vet en masse om skadevirkningene ved både å røyke og å bli utsatt for passiv røyking, og å fortsette å gjøre dette mot barna sine burde virkelig bli kriminalisert. Da tror jeg man vil få bedre midler til å gjøre noe med problemet. Jeg tror ikke at holdningskampanjer vil ha noen effekt.
|
|
|
#2 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Ja, men det burde ikke være nødvendig med forbud...det er godt å kunne være i stand til å tenke selv |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Quiet, please
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?
Nei, det burde ikke være nødvendig. Men når det en gang finnes så dumme mennesker, må man forholde seg til det.
|
|
|
#4 |
|
Den som gir seg...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Får starte min kommentar med å si at jeg ikke har lest noen innlegg i denne tråden. Min holdning er at så lenge det tydeligvis er slik at noen ikke helt har forstått hva man utsetter sine medpassasjerer for når man velger å røyke i bilen, så må det bli et forbud.
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
Hvorfor er det et sårt tema for dem? Er det så grusomt å få høre at det man gjør ikke er så veldig bra? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Egentlig er det jo mer logisk å forby røyking i bil (som går ut over barn) enn å påby sikkerhetsbelter, som det jo bare går ut over en selv om en ikke bruker.
|
|
|
#8 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg er ikke fremmed på tanken ved å lovpålegge dette, men jeg må si at i første omgang håper jeg holdningsskapende kampanjer er nok.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Så lenge folk røyker med barn i bil viser det jo at det bør forbys. Det var ikke så mange som hadde tro på at røykeloven skulle fungere i praksis. Den fungerer jo veldig bra. Dette blir jo bare en videreføring av den. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg syns ikke narkotikabruk og røyking i bil er helt sammenliknbart. En lovendring gir et signal om at det ikke er akseptabelt, og det sklir etterhvert inn i de eksisterende normer.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Ikke finnes det sterke krefter med kjempeinsentiver for å holde ulovlighetene i gang heller.
|
|
|
#13 |
|
***al-logisk
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Ok, dårlig eksempel. Men hva med mobiltelefonen da?
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Hva med hjemmebrenning og røyking i bil, da? Hjemmebrenning er også forbudt, men mange - deriblant jeg ser på dette som en veldig liten foreseelse, og man blir rett og slett ikke tatt for å brenne hjemme til seg selv. Hvem skulle ta deg? Selvfølgelig, prøver du å utkonkurere polet er det en annen sak.
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Akkurat hva som fungerer best kan jo diskuteres, og det varierer antagelig ut fra område og alvorlighetsgrad - men det ser da ut til at røykeloven har virket, eller hva? Folk var jo veldig skeptiske til den også.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Tja, så vidt jeg husker så var de som var skeptiske til røykeloven skeptisk til å regulere noe som mange oppfattet som privat. Jeg tror ikke at det var så mange som var skeptisk til mulighetene for å kontrollere at den ble overholdt? Røykeloven er jo noe som gjelder i det offentlige rom, ikke i det private, da blir kontrollmulighetene deretter. Restauranter ol blir kontrollert jevnlig og da skal det vises at loven er fulgt - hvis ikke blir det bot. (jeg jobbet i en restaurant da røykeloven ble innført. Den ble innført i to etapper hvis jeg husker riktig.)
Vel, jeg diskuterer egentlig mest selve det juridiske prinsippet om å ikke lage passive lover. Jeg prøver også å diskutere det faktum at loven betyr lite for folk flest hvis den ikke er i overnstemmelse med den personlige moralen til en selv, mao at lovregulering uten konsekvenser ikke er normgivende.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Hjemmebrent er betraktelig redusert her hos oss iallefall, siden jeg var tenåring. Mye pga diverse aksjoner fra politiet. Det er nemlig ikke så veldig mange som driver stor på det, og når de blir tatt - så forplanter dette seg nedover.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Jeg leser innlegget ditt som om du er helt enig med meg ettersom du sier at loven ikke hadde noen virkning, men aksjonene hadde det.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Hadde det ikke vært for lovgivningen, hadde ikke aksjonene funnet sted. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Loven eksisterte for 20 år siden også, gjorde den ikke det?
|
![]() |
|
|