Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er din ryggradsreaksjon på feministklassifiseringen?
74 55,22%
3 2,24%
11 8,21%
24 17,91%
9 6,72%
13 9,70%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 19:28   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feminist?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nei, det tror jeg ikke. I land hvor kvinner går i burka, blir steinet til døde for å ha blitt voldtatt og blir ansett som mannens eiendom tror jeg at det blir helt feil å sette fokus på behov for stelleplass på herretoalettene og lik behandling i forhold til en permisjon som jeg antar ikke eksisterer

I et svært skjevfordelt samfunn så må man jo kjempe mest for det kjønnet som ikke har basale rettigheter. Om man er for likestilling så vil man jo jobbe hardest mot de groveste forskjellene først. De færreste feminister synes stelleplasser på toaletter, det være seg kvinnetoaletter eller herretoaletter, er viktige saker om kvinner blir steinet til døde for å ha bli voldtatt.

Gammel 15-03-09, 19:52   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg er meget klar over, og takknemlig for, den kampen som har blitt ført før min tid for at jeg som kvinne skal ha de rettighetene jeg har i dag - jfr tidligere innlegg fra aC og (...) Irma, tror jeg det var.
Det som derimot fikk meg til å svare i pollen og som gir meg litt frysninger ved ordet feminist, er den feilslåtte "kvinnekampen" jeg husker fra enkelte ekstreme grupperinger på 90-tallet, der mannen nærmest ble trampet ned i søla og frarøvet all evne til å tenke uavhengig av sin kjønnsdrift og sine instinkter.
Når slike selverklærte feminister i tillegg kunne fortelle meg at jeg var objektifisert, utnyttet og underlagt samfunnets stadig økende seksualisering av kvinner fordi jeg faktisk trivdes i korte skjørt, høye hæler og dype utrigninger - da ble jeg ørlite grann provosert altså.

Gammel 15-03-09, 19:53   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Når slike selverklærte feminister i tillegg kunne fortelle meg at jeg var objektifisert, utnyttet og underlagt samfunnets stadig økende seksualisering av kvinner fordi jeg faktisk trivdes i korte skjørt, høye hæler og dype utrigninger - da ble jeg ørlite grann provosert altså.

Det minner meg på at jeg ble nær angrepet av en gjeng med "feminister" i London for noen år siden, da jeg kom ut av en Loveshop-butikk.

Gammel 15-03-09, 19:23   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jeg jo enig i. Jeg bare tenkte på begrepet som i at kvinner og menn skal være like mye verdt og ha like rettigheter, jeg trodde begrepet dekket dette. *domm*

Gammel 15-03-09, 19:27   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, det er jeg jo enig i. Jeg bare tenkte på begrepet som i at kvinner og menn skal være like mye verdt og ha like rettigheter, jeg trodde begrepet dekket dette. *domm*

Du er ikke domm selv om du mener at ekvilistbegrepet dekker det samme da. Det gjør jo forsåvidt det. Jeg aner ikke hva som skal til, men tenker at det fortsatt er behov for et begrep som dekker et fokus som kun går på kvinners behov og rettigheter.

Gammel 15-03-09, 20:05   #6
Nebbia
Passiv

Standard

Er vi nå kommet frem til at feminisme kun er noe for rettighetsløse kvinner i u-land?

Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 20:09   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner jo hva du mener, Iset. Selv om kvinner er sterkt undertrykt, ønsker man jo ikke å jobbe for at kvinner skal få sterkere rettigheter enn menn. Målet er vel likestilling. Sånn sett burde vel "ekvilist" være dekkende, men at man som både ekvilist og feminist jobber i hovedsak for kvinners rettigheter der hvor kvinner er mest undertrykt. Men det burde egentlig ikke være behov for forskjellig terminologi enten det er snakk om i-land eller u-land.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 20:39   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Er vi nå kommet frem til at feminisme kun er noe for rettighetsløse kvinner i u-land?

Det hørtes feil ut igjen ...

Gammel 15-03-09, 21:07   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg skrev nå iallefall i mitt innlegg over her at jeg ikke synes feministbegrepet er utdatert verken lokalt eller på verdensbasis.

Gammel 15-03-09, 23:44   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Selv kaller jeg meg feminist, og det med stolthet.

Men jeg vil vel anta at det ikke er ment veldig positivt hvis jeg blir omtalt som feminist av andre. Stemte derfor litt sånn smålunken smily.

Gammel 16-03-09, 00:01   #11
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

er min reaksjon. Når folk har spurt meg om jeg er feminist, har jeg svart "nei, jeg er individualist". Men nå vet jeg hva jeg kommer til å svare fremover: Ekvilist Liker virkelig den betegnelsen.

Gammel 16-03-09, 10:46   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes stellebordet skal stå på HC-toalettet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 10:49   #13
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Der kan det også stå, handicappede må også stelle sine barn.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 10:51   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, og det gjør det jo som regel også, så det er mulig det slett ikke er noen sak å snakke om. Det var mer prinsippet jeg var ute etter.

Gammel 16-03-09, 11:19   #15
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Min reaksjon er som regel at jeg går i forsvarsposisjon. Jeg definerer meg selv om feminist og mener (selvsagt) at det er positivt, men jeg kan ikke komme på mange tilfellene der noen har kalt meg feminist. De få gangene det har skjedd som jeg kan huske så er det min mor som har uttalt seg, og hun har definitivt ikke ment det som et kompliment. Jeg prøver da uten hell å forklare henne hva jeg legger i ordet feminist, men det er å snakke til døve ører.

Men det generelle svaret på spørsmålet blir selvsagt at det kommer an på hvem som kaller og hva vedkommende legger i det. Jeg har en god venninne som ville brakt fram bare gode følelser i meg hvis hun ropte feminist etter meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 11:52   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Der jeg har vært er det bare stellebord på HC-toalettet eller stellerom. Kan ikke huske noe sted jeg har vært der det er stellebord inne på kvinnetoalettet? :tenke:

Gammel 16-03-09, 11:55   #17
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Der jeg har vært er det bare stellebord på HC-toalettet eller stellerom. Kan ikke huske noe sted jeg har vært der det er stellebord inne på kvinnetoalettet? :tenke:

Universitetet, f.eks.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 11:56   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Der har jeg ikke vært foreløpig. Men det er jo dumt da, at de organiserer det på den måten.

Gammel 16-03-09, 12:25   #19
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

På mange kaféer jeg har vært, der det ikke er handicaptoalett.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:39   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vel mest hvis noen omtaler meg som feminist. Egentlig på grensen til og med et snev av

Årsaken tror jeg er at jeg blir usikker på hva andre legger i det. Jeg er i utgangspunktet ikke feminist, og jeg tror ikke jeg gir inntrykk av å være det heller. Så om noen omtaler meg som feminist... så blir jeg på vakt. Litt "hvorfor i all verden tror du det??" litt "hva MENER du med det???" og litt "ja, særlig...".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.