|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Einsam
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Ja, det kan nok være, men det kommer vel an på hvor man har bodd, vil jeg tro.
Det er forskjell på bygdene også, for å si det slik. Ikke alle bygder er et pengesluk som man skal ha det til her inne. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, nå har både jeg og BM (og tildels Monsoon også) vokst opp på landet så du bommer litt med den rurale sårheten nå altså.
|
|
|
#103 |
|
Einsam
|
Det er sikkert mange som har vokst opp på landet som ikke vil bo der resten av livet. Men det er faktisk også mange som vil det, selv klarer jeg faktisk respektere hva andre vil, og mener om det. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Peppy!
|
Du leser jo ikke hva som skrives, Maxine. Det er klart det er forskjell på bygder. Og vi kjefter ikke på bygdene, det er ingen som sier at folk ikke skal få lov til å bo hvor de vil. Men jeg er uenig i at man skal sponse folk som vil bo i grisgrendte strøk. Da får de skaffe seg et næringsgrunnlag som gjør at de kan bo slik. Og hvis de da vil så korn så synes jeg de kan gjøre det. Men jeg synes ikke det er en menneskerett å få gjøre det, at det må subsidier til for at de skal få bo der de vil og jobbe med det de ønsker. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vet ikke helt hvordan det går an å ordlegge seg sånn at du skjønner at det er ingen som ikke respekterer folk som bor på landet og deres valg, men at distriktspolitikken koster faktisk ganske mye penger og at man ikke vil subsidiere bygdesamfunn som ikke greier å livnære seg selv.
|
|
|
#106 |
|
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Jeg ønsker meg et rettferdig, klasseløst samfunn med likeverd. Før det er i orden, er jeg opptatt av oppvekst (herunder spesielt opptatt av ungdom og barnevern/psykisk helsevern), fordelings-og inkluderingspolitikk. Jeg vet jeg burde si miljø, men der er jeg ikke så sterk.
|
|
|
#107 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Jeg har bare en hjertesak, og det er krav til gatemusikanter hva angår tonevariasjon.
|
|
|
#109 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Jeg bøyer meg i støvet! Anti-byråkrati, anti-kontroll -partiet som vil regulere repertoirstørrelsen hos gatemusikanter. De har virkelig opphøyet inkonsistens til en kunstart; hinsides dumheten finnes den sublimt opphøyde idiotien.
|
|
|
|
#110 |
|
© All rights reserved
|
Og vise versa håper jeg? Vi som nyter godt av Kårstø, Tjeldbergodden, Sture og Mongstad kan få slippe å dele med Oslo og resten av landet? |
|
|
|
|
|
#111 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Og der kjente jeg plutselig at distiktpolitikk er en av mine hjertesaker. Jeg ønsker ikke at alle skal samles i byene, men at hele Norge skal kunne taes i bruk. Jeg ønsker ikke land der kun 20% av arealet utnyttes, men at det skal tilrettelegges for at det skal være mulig å kunne bosette seg (og leve) i hele vårt vidstrakte land. Og jeg knegger over naive Oslo-boere som tror de betaler for gildet. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?For å sette det i et litt annet perspektiv, sånn bare for moro skyld, så er jo Norge utkant og distrikt og vel så det i europeisk målestokk. Hadde vi vært medlem av EU og uten de hersens oljepengene ville vi vel blitt tvangsflyttet til Rhindalen fortere enn svint. |
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Etter å ha lest en gang til gjennom må jeg si meg enig. En ting er å si at det er for store overføringer til landbruket men å si at vi ikke skal sørge for at kulturlandskapet f.eks. i indre deler av Finnmark skal opprettholdes mener jeg er feil. Særlig om en argumenterer for at vi ikke trenger folk i grisgrente strøk. |
|
|
|
#114 |
|
Peppy!
|
Dette handler da vel ikke om å dele med resten av landet? Dette handler om å subsidiere steder uten næringsgrunnlag. Dersom du bor langt på landet på vestlandet og jobber på Kårstø - vel, da har det jo en hensikt å bo der da.
Næringsgrunnlag, ikke ødeland, er essensen i argumentasjonen som er presentert fortløpende gjennom denne tråden. Det er ikke antall høyhus jeg måler bruksnytten etter. Men ja, hadde vi vært medlem av EU, og ikke hadde verdiskapning i landet vårt så tror jeg neppe EU hadde satt av midler til at vi skulle holdes forsørget gjennom EU-systemet fordi vi selvfølgelig måtte få lov til å bo oppi fjellene her selv om det ikke gav oss til smør på brødet. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
© All rights reserved
|
Nei, Oslo er nok ikke på toppen i verdiskapning i dette landet, det er i alle fall sikkert. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Ekvilist
|
Jeg ble også litt mer klar over hva jeg føler rundt dette av denne tråden. Jeg er helt enig med deg, og ønsker ikke et Norge a la Sverige hvor store deler av landet ligger helt dødt. Det føles helt greit subsidiering for min del.
|
|
|
#119 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hey.
Monsoon gjør jo så godt rede for det økonomiske at kanskje noen av de mer tungnemme «distriktstilhengerne» får det med seg også. Utover det må kulturelle aspekter tillegges mer vekt. Ungdom fortjener, og trenger, bedre enn små isolerte videregående skoler i distriket. Alle fortjener, og trenger, bedre enn det generelle kulturtilbudet man har hvis man bor for langt unna nærmeste by til å dra dit på kvelden eller i helgene. Den nye ekteskapsloven er nevnt som lakmustest på verdier tidligere i tråden; dette bør ligge til grunn i distriktspolitikken også. Norske bygder og småbyer er dessverre ikke kjent for å rettferdiggjøre sin eksistens ved å behandle homofile – eller andre som skiller seg ut – på en akseptabel måte. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
© All rights reserved
|
Sorry, men jeg synes du er fullstendig på jordet! Mellom linjene (der det selvsagt ikke står noe) leser jeg at du har flyttet fra noe til noe du fant bedre og mener at du selv er malen. Det stemmer ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|