Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjellsbehandling med julekalender

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 14:05   #101
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskjellsbehandling med julekalender

Det hadde jeg aldri akseptert av den grunn at det er direkte hårreisende. Han høres jo, unnskyld meg, noget spesiell ut.

Gammel 03-12-09, 14:09   #102
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Jeg vil bare takke for alle svar og tips jeg har fått. Ser noen mener jeg ikke har stilt opp for min datter og det syns jeg er sårende. Jeg skrev i innlegget at jeg pratet med han lenge først og forklarte hva jeg mente men når han bare kom med den ene setningen om at det var forskjellsbehandling så måtte jeg bare gå før det ente opp med at vi lagde en stor krangel over noe som egentlig ikke bør være det. Nå er han hjemme om ikke så lenge og jeg syns det er bra han ga seg men jeg vil gjerne vite hvorfor også. Så dere får nok et svar i morgen om hva som skjer videre. Takk for alle svar.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:13   #103
AprilRyan

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Det at han er så irrasjonell kan jo bunne i hans egne følelser og frykt. Synes han det er trist at barna ikke bor hos dere hele tiden? Er han redd for selv å forskjellsbehandle barna, så redd at det tipper over?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:18   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isj, dette høres ikke noe hyggelig ut. Jeg syns du har fått mange fornuftige svar fra bl.a. Skilpadda og Milfrid. For å få ham til å forstå må du prøve å få frem at han faktisk forskjellsbehandler andre veien, og at din måte er den rettferdige. Det kan ikke være gøy å måtte diskutere med noen som er såpass stae og lite villige til å faktisk diskutere, så jeg anbefaler å ta opp dette på generell basis når det ikke er knyttet til en case. Rett og slett hvordan dere skal behandle barna, og hvordan familie dere ønsker å være både når det bare er dere tre, og når hans barn er der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:22   #105
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det at han er så irrasjonell kan jo bunne i hans egne følelser og frykt. Synes han det er trist at barna ikke bor hos dere hele tiden? Er han redd for selv å forskjellsbehandle barna, så redd at det tipper over?

Han syns nok det er trist at han ikke ser ungene sine så ofte som han ønkser og når han selv måtte ønske det, men som jeg sa og han har sagt selv så har de jo valgt å gå fra hverandre fordi di ikke kunne leve sammen og de burde kanskje tenkte enda mer over det hvis de syns det er så grusomt og gjerne før de skaffet seg nye partnere også. Men syns de har en ganske grei ordning, de prater vel sammen nesten hver dag på telefon, er på allidrett sammen med barna hver tirsdag, syns nesten de er unormalt mer sammen en det andre separerte foreldre er men det har jeg ikke lagt meg oppi enda, selv om jeg har nevnt at jeg noen gang syns det blir litt mye. Han sier selv at han er opptatt av å ikke gjøre forskjell, vet ikke om han er redd for det. Men han mener samtidig at hans må få litt mer oppmerksomhet og kos, og jenten hans får innmellom sitte lengre oppe om kvelden fordi han tross alt bare ser de en uke av gangen som han sier. Trur nok aldri vi blir helt enige om alt når det gjelde slike ting. Men får sette oss ned å snakke om det i kveld før de kommer til oss igjen.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:33   #106
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

"så min datter får ikke åpne pakke de dagene hans unger ikke er hos oss,"
Hårreisende. Fy flate. Tenkt deg de andre barna i barnehagen som snakker om hva de har fått hver dag? Du får be han typen sette deg inn i dattera di sin situasjon og slutte å være så ego.

Gammel 03-12-09, 14:35   #107
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Butterfly, her.

jenten hans får innmellom sitte lengre oppe om kvelden fordi han tross alt bare ser de en uke av gangen som han sier.

Og det er altså ikke forskjellsbehandling? Såvidt jeg forstår er ditt barn like gammelt som hans jente? Så må hun gå og legge seg, mens hans barn får sitte oppe.

For det første er det forskjellsbehandling og vil oppleves som urettferdig av ditt barn. For det andre svikter han barnet sitt ved ikke å gi barnet det hun trenger av faste rammer og nok søvn. Skjer det på dette området, vil jeg tippe at det etter hvert skjer på andre, og med begge barna hans. Han kan ikke sette grenser, for han ser dem så lite. I så fall gjør han dem en bjørnetjeneste, og jeg er helt enig med Milfrid i at litt rådgivning er på sin plass.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:47   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker litt som han mener at han skal bestemme over både sine barn og ditt barn, men du ikke får lov til å bestemme over noen av dem?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 14:52   #109
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Det ser ut til at dere har en diskusjon om hva som egentlig er rettferdig behandling av barna, og hvem som har siste ord i saker som gjelder ditt barn. Det er jo tross alt hun som tilbringer hver dag under samme tak.

Barna hans er jo sikkert med på ting og får ting når de ikke er hos dere. Rettferdighet kan ikke måles utelukkende ved å se på hva barna får av ting og opplevelser når de er hos dere all den tid de tilbringer halvparten av tiden med moren sin også.

Lykke til uansett.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 15:25   #110
Frantzen
Passiv

Standard

Det høres ut som det absolutt er på sin plass å finne noen rammer og kjøreregler som dere kan leve med begge to, og som ikke vil ramme noen av barna som urettferdigheter. Er man to så er man to og begges synspunkter skal frem i lyset, men når uenigheter går ut over barna slik det ville gjort med en slik kalenderløsning som han tegner opp, da må noe gjøres. Det at det er et felles barn på vei krever jo også at endel utfordringer snakkes om både på forhånd og underveis.

Det høres også ut som det er såpass sterke følelser i sving at det nok er lurt å få rådgivning utenfra hos noen som kan se begges synspunkter og sette det i perspektiv. Det er ikke slik at en har rett og en har feil når det gjelder følelser. De ER og de skal taes på alvor. Men om den enes følelser får lov til å bli styrende for hvordan man velger å løse uenigheter i et felles hjem og samliv så vil samarbeidet få alvorlige knekker. Og selv om følelser skal tas på alvor så er de ikke en veldig rasjonell rettesnor. Ihvertfall ikke før man har fått kjent på dem en stund og beslyst dem både sånn og slik.

At han bruker uttrykk som "mitt hus" o.l er ikke akkurat noe som fremmer samarbeid, men det er ikke sikkert at det menes like hardt som det høres ut. Er det likevel sånn at han ikke ser på det som et felles hjem som du har like mye eierskap i, og har like stor rett til å bli hørt i forhold til, så syns jeg det er ille. Det skal du ikke akseptere. Jeg skjønner de som reagerer instinktivt på slike uttalelser.

Å skulle samarbeide om mine barn og dine barn er en utfordring som mange strever med, og å løse dem på best mulig måte er noe som bør prioriteres høyt. Unger som blir skadelidende i sånne konflikter får mye vondt med seg i ryggsekken.

Jeg vil helt klart signere de som mener at løsningen ikke er å gå i illsint konflikt hvor man setter seg i hver sin skyttergrav og nærmest roper at "dette her rører du ikke - det er MIN greie som JEG bestemmer over". Løvemamma-instinktet er vel og bra det, men ikke brølemoduset. Å velge å ta diskusjonen når man er alene syns jeg er vel så beskyttende som å ta diskusjonen ( noe som slik flere beskriver reaksjonene sine her ville blitt en real krangel) når barnet ikke er tilstede. Det fins mange gode løvemammaer i verden som er både diplomatiske og avbalanserte.

Lykke til, håper dere finner ut av alt sammen!

Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 15:50   #111
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Signerer Rattata!

Siden dere venter felles barn snart og dermed får mange små "dine, mine, våre" så hadde jeg villet gått på et samlivskurs, parterapi eller lignende. Kanskje blir det den beste investeringen dere har gjort?

Lykke til uansett.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:02   #112
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Herregud for en teit mann du har da. Stakkars dattern din.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:27   #113
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er en artikkel om dette i A-magasinet i morgen! Verdt å lese kanskje, særlig for samboeren din!

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:45   #114
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellsebehandling med julekalender

Dette er jo helt tullete. Selvfølgelig skal datteren din åpne julekalenderen hver dag. Hans barn åpner vel julekalender hos mammaen sin. Kjenner jeg får helt fnatt av hva folk kan finne på...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 16:55   #115
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått Butterfly, men jeg synes kjæresten din er urimelig.
Jeg kan fortelle hvordan vi gjør det her i huset- sønnen min bor 50/50 her og hos faren. De dagene han er her, er det pakke i kalenderen her. Og de dagene han er hos faren, er det pakke i kalenderen hos faren. Altså 24 pakker totalt, ikke 48 pakker selv om han bor to steder.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 17:05   #116
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Om dette handler om at hans unger ikke får åpnet kalendergavene hver dag, så får han sende kalenderne dit, da. Nå virker det bare som om han ikke vil din datter skal få noe hans unger ikke får, nemlig åpne med han til stede. Om fyren ikke ser det er mer urettferdig at hans får dobbelt sett og i tillegg åpner hver dag, er det lov å bli drit forbannet,

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 17:17   #117
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og livet til datteren din skal jo ikke settes på vent til de dagene hans barn er der. De opplever vel morsomme ting når de er hos moren sin også. Jeg ble faktisk litt rystet av hele tankegangen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 17:25   #118
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Har ikke lest hele tråden, men vil bare si at jeg synes du tenker rett ang kalendergavene til barna

Har selv en datter fra tidligere forhold som bor her kun 50%, og to felles barn med ny mann.. Alle 3 får kalendergaver, men min datter får bare for de dagene hun er her, også får hun gaver de dagene hun er hos pappan sin.. Dette har VI som voksne avtalt at SÅNN skal det være

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 17:38   #119
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og livet til datteren din skal jo ikke settes på vent til de dagene hans barn er der. De opplever vel morsomme ting når de er hos moren sin også. Jeg ble faktisk litt rystet av hele tankegangen.

Jeg også, kjenner jeg.

Gammel 03-12-09, 17:51   #120
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellsebehandling med julekalender

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hæ? Får ikke din datter åpne pakker de dagene hans unger ikke er der?! Det hadde jeg ikke gått med på, for en tulling til mann!

Dette var vel min umiddelbare tanke! Selvsagt må din datter få lov til åpne alle dagene!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.