|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Tror ikke du kan gjøre om samboer til nærmeste pårørende uten å gifte deg altså, men jeg er jo ikke jurist.
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Det tror jeg; i alle fall var det det jeg kom frem til da jeg googlet i forbindelse med en lignende diskusjon for en tid tilbake, men som sagt: ikke ta mitt ord for det. Jeg har bare lest det på internett. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg er en av de som ikke ville gifte meg da jeg ble uventet gravid som 24-åring. Det å plutselig skulle ha barn var så skremmende for meg at tanken på å i tillegg skulle gifte meg gjorde meg helt matt av skrekk. Kjæresten min var utenlands og jeg trodde lenge vi måtte gifte oss for at han skulle få være i landet. Men jeg var så glad at jeg gråt da jeg fant ut at det ikke var nødvendig.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Dette sier Store norske leksikon:
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg ville ikke hatt barn med en jeg ikke kunne sett for meg å gifte meg med, men nå er jeg av typen som ikke en gang ille ha barn med en mann jeg faktisk var gift med, så jeg er sikkert veldig sær.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Det er mulig jeg er verdens mest kyniske person, men jeg ser ikke at det er noe i veien med å ta abort dersom man blir gravid uten at det var planlagt med en mann man ikke vil ha barn med. Jeg mener det er en helt adekvat måte å ta kontrollen tilbake over livet når prevensjonen, dømmekraften og vettet svikter.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sånn helt uavhengig av om man er enig eller enig i dette, så er vel det totalt irrelevant i en diskusjon om ekteskap kontra livslangt samboerskap? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Ikke irrelevant i fht "tvunget til å gifte seg".
|
|
|
#10 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Seriøst? :died and woke up in the Middle Ages:
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Hvis man VIRKELIG skulle ta ansvar, mener jeg. Jeg mener jo man bør ha så mye morsom sex som overhodet mulig, men kanskje ikke få barn med hvem som helst?
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Denne synes jeg er veldig ovenfra og ned, Mim, for å si det mildt. Du rakker ned på veldig mange kvinners valg om å bære frem et barn til tross for forholdene rundt. |
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På en måte, ja, men ikke så mye rarere enn å gå til en eller annen sædbank.
Enig. Og for barnet sin del er det sikkert bedre å ha en enslig mor enn å være død. Eller? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg ville ikke gjort det. Jeg mener det er uansvarlig å få barn når man ikke kan forsørge det, ikke har en adekvat far å tilby eller har ting på stell. Da ville jeg latt være. Jeg er tilhenger av et politisk system som vil sikre dem som ikke klarer å sikre seg selv, jeg ville bare ikke likt å være i den situasjonen selv. Det gjør meg vettskremt å ikke ha maksimal trygghet i alle former.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Problemet er at man begynner å ha sex i for ung alder. Jeg burde ikke giftet meg og fått barn med min eksmann. Sånn rent bortsett fra at jeg har de kuleste ungene i verden såklart. |
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Mine barn skal hvertfall ikke det. Mannen har begynt å researche både kloster og kostskole.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?SP - jeg ser ikke helt for meg så mange som har lyst til å fronte at troskap skal ut av ekteskapssammenheng. Det vil liksom fort kunne virke litt kjipt for partnerne deres. |
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Troskap er et greit løfte. Evig troskap er litt verre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Folk må gjerne love hverandre troskap og være trofaste mot hverandre, det er en fin ting, men jeg synes ikke det offentlige har noe med å avkreve slike løfter av folk eller pålegge dem å avlegge dem overfor hverandre. Jeg synes også ærlighet og kommunikasjon er bra og viktige ting i et parforhold, men jeg synes ikke dette heller er noe man skal være nødt til å drive med for å få lov til å gifte seg. Hva man legger i det å være gift, sånn ut over det å ha felles adresse, gjensidig forsørgerplikt og visse økonomiske forpliktelser, det må være opp til det enkelte par. :soapbox:
|
|
|
#20 |
|
Textrovert
|
Nemlig.
|
![]() |
|