|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Finnes det noe statistikk som underbygger at det er en større hyppighet i samlivsbrudd blant homofile par når det er barn med i bildet enn hos hereofil par?
Betyr dette at enslige kvinner som velge å så assistert befruktning er en ugrei ting? |
![]() |
![]() |
#82 |
Epikur
|
Du tror vel ikke jeg snakker ut fra fordommer?
Når det gjelder spørsmålet ditt, så tror jeg at en singel dame som velger assistert befruktning (i likhet med alle som velger assistert befruktning) er mer motivert for foreldreskap enn mange andre alenemødre. Og motivasjon er en god basis for foreldreoppgaven. Jeg tror en god alenemor eller alenefar er en bedre forelder enn et dårlig par. Men jeg fastholder at det er absolutt mest behagelig å være to likestilte samarbeidende foreldre som kan hjelpe og avlaste, råde og støtte hverandre.
![]() |
#83 |
Passiv
|
Selvsagt tillegger jeg ingen fordommer, det var noe med måten å skrive på. Jeg skal selvsagt lese tallene. |
![]() |
![]() |
#84 |
Epikur
|
Hvis man ønsker maks behagelig tilværelse så bør man selvsagt la være å få barn, for det er lite ved fødsel, graviditet, babyfase, småbarnsfase eller tenåringsfase som er behagelig. Men det er MINDRE ubehagelig å ha noen å dele det med. Å av og til kunne gå på do alene, trene, spise hele middagen uten forstyrrelse og avbrudd, sove en hel natt, om det så bare er annenhver, ha noen å spille ball med når det gjelder grensesetting, å ha noen som støtter deg på de kjipe avgjørelsene og som du kan dele de store øyeblikkene med.
![]() |
#85 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Litt utenom, men spør likevel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Noen som dere kjenner må fylle ut forlovererklæring, det er et skjema som skal leveres før man får bevilling til å gifte seg. Men disse som skriver under på forlovererklæringen trenger ikke å være vitner til seremonien, det kan like gjerne være noen som jobber på tinghuset.
![]() |
#87 |
Passiv
|
Nå glemmer du helt at jeg kjenner denne delen av statistikken i og med at den har vært en del av faget mitt de siste 10 årene, Mim. Det eneste jeg har reagert på har vært dine formuleringer om behagelighet i det å være to. |
![]() |
![]() |
#88 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi brukte kollegaer til å signere erklæringene(min kollega er også min beste venninne). |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Bedreviter
|
Jeg ser flere trekke frem barnas rettigheter i denne diskusjonen, og derfor må jeg be om at noen opplyser meg om hva disse dreier seg om. På hvilken måte er det en fordel for barna at foreldrene er gift? Jeg trodde oppriktig at barna hadde de samme rettighetene enten foreldrene bodde sammen slik eller slik, og at forskjellen lå i hvordan foreldrenes rettigheter ble ivaretatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn konkret så får vel barna mindre arv ved de nye reglene. Fra før å få alt til nå å måtte dele med avdød forelders partner.
Hvorfor har folk angst for å gifte seg da? Da får man jo vurdere angsten for å gifte seg (signere kontrakten) mot angsten for å ikke få de rettighetene man ønsker. Skjønner ikke hvorfor man skal lage et ekstra regelverk for de som ikke ønsker å benytte det "vanlige", for å gi dem akkurat det samme.
![]() |
#91 |
...
Men har man valgt å bli samboere og å få barn, så har man jo valgt den samlivsformen selv. Hvis man da også ønsker litt ekstra rettigheter så skriver man kontrakten. Det skjer jo ikke noe ekstra når man signerer, annet enn at man får noen rettigheter og plikter.
![]() |
#92 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Å gifte seg er en ferdig, gratis pakkeløsning som burde funke for de fleste*) vel? "Ja takk, jeg tar Familiesikringspakke1, takk!" Hvorfor kjøpe løse ski, bindinger, staver og støvler til full pris hvis man kan få akkurat samme produktene i en ferdig, rimelig ski-pakke?
Sist redigert av Miss Norway : 02-01-10 kl 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
En som trener
|
Jeg tror kanskje ikke det er det de tenker, men mer at et barn er de sikre på at de vil ha, men de er ikke like sikre på at de vil ha den de lager barnet med resten av livet. :tenker høyt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg er helt imot å tvangsgifte folk som velger å ikke gifte seg, slik man gjør når man trer rettigheter nedover hodet til folk med felles barn, som tross alt selv har valgt en samlivsform uten disse rettighetene. Det er ikke vanskelig å se for seg situasjoner der man faktisk ikke ønsker at en samboer skal kunne sitte i uskiftet bo. For eksempel i tilfeller der samboer er spilleavhengig. Det må man få velge selv.
![]() |
#95 |
Mother of Dragons
|
Jeg er så enig så enig. Det bør være valgfrihet, og det må gå an å forvente at voksne mennesker faktisk tar et bevisst valg for hva som passer dem.
![]() |
#96 |
frakoblet
|
Ja, er det virkelig mulig?! Helt hårreisende, etter min mening. Og et vitnesbyrd om at prioriteringene er helt på styr.
![]() |
#97 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Nå lover man faktisk evig troskap eller noe lignende når man gifter seg, og jeg ser poenget til dem som mener at den delen bør være valgfri.
![]() |
#98 |
...
Kontrakten løper jo kun til den sies opp. Dette med resten av livet er den religiøse siden av å gifte seg og bør ikke blandes med kontrakten menerjeg.
![]() |
#99 |
frakoblet
|
Jeg er ikke enig i at det er mer forpliktende å gifte seg, altså. Det er mulig noen mener det, men da bør de sjekke prioriteringene sine. Makan! Er du mamma, så er du det så lenge barnet ditt lever. Du forplikter deg til minst atten år, det er lenger enn flere giftermål.
![]() |
#100 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Som sagt, formelt så har man lovet livslang troskap. Det et jo ikke bare småtteri det heller, da.
![]() |
|
|