Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 19:39   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Jenta burde ha sagt til ac og kompis: "Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet."

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:26   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp- det Mim sa.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:38   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel fåtallet som ønsker at sine egne barn skal bli overvektig, eller at de begynner å røyke. Jeg vet at jeg ikke har særlig lyst til at mine barn skal oppleve en barndom/ungdsomstid som overvektig iallefall, og av den grunn prøver vi å ha fokus på sunn mat, fysisk utfoldelse etc. Jeg synes det hadde vært vanskelig å si til (mine etter hvert litt større) barn at man ikke skal spise usunt - samtidig som jeg gafler i meg burger og chips liksom. Jeg tipper det ikke blir særlig trovedig da..? Det er vel derfor man ønsker å røyke i smug også. For det er vanskelig å si at barna for all del ikke må begynne å røyke fordi det er farlig farlig farlig, samtidig som man sitter der med en røyk selv.

Jeg disser ikke de som smugrøyker eller smuggjør noe annet jeg altså. Ei heller de som ønsker å rocke og levet livet. Jeg ser bare for meg problemet med å forklare det for barna, om man røyker fast og "synlig".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:40   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg ser bare for meg problemet med å forklare det for barna, om man røyker fast og "synlig".

Men det blir da ikke noe annet enn å forklare barna andre ting som man preker men som man ikke etterlever? Om det så er overvekt eller at man ikke trener eller noe annet. De færreste av oss lever perfekt så alle får jo den i trynet på ett eller annet vis.

Gammel 13-03-10, 20:46   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det blir da ikke noe annet enn å forklare barna andre ting som man preker men som man ikke etterlever? Om det så er overvekt eller at man ikke trener eller noe annet. De færreste av oss lever perfekt så alle får jo den i trynet på ett eller annet vis.

Min erfaring er at barn i tidlig skolealder (evt sen bhg alder) ikke er så opphengt i viktigheten av trening for kroppen - eller at man kan dø av overvekt. Iallefall har ikke min datter peiling. Men jeg vil tro at barn som iallefall kan å lese får med seg mer angående røyking, det holder jo å se på en røykpakke. Det er mer direkte prat om røyking og alvorlige sykdommer, enn trening og alvorlige sykdommer. Jeg prater ikke om tenåringer som man kan forklare og diskutere med her, men små barn som "plukker opp" ting. Det er jo litt sånn "røyk er farlig, det kan man dø av" - det er ikke helt sånn "mat og mangel på trening er farlig - det kan man dø av". Og dette tror jeg barna snapper opp.

Jeg snakker ikke om det perfekte liv heller. Men barn skaffer seg lett info om røyk og farene ved det i dag, og da kan det umulig være enkelt å forklare hvorfor man velger å gjøre noe som faktisk kan være ganske farlig. Selv om jeg skjønner at man må igjennom den en del ganger som foreldre.

Gammel 13-03-10, 20:53   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig ang. fokuset, Nessi. Og kanskje vi bør snu, eller rette fokuset også på andre skadelige ting til barn, i og med at sykelig overvekt blant barn er skremmende økende?

Gammel 13-03-10, 20:55   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er enig ang. fokuset, Nessi. Og kanskje vi bør snu, eller rette fokuset også på andre skadelige ting til barn, i og med at sykelig overvekt blant barn er skremmende økende.

Ja, det er jo skremmende. Men jeg mener at fokuset i grunn ikke bør være barna sitt ansvar. Ikke når de er så små at de går i barnehage/barneskole iallefall. Jeg opplever jo barn i barnehagen som er redd for å spise pga at de kan bli feite, fordi det har mamma sagt. Det blir et vondt fokus å ha i tidlig alder.

Gammel 13-03-10, 20:59   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Men man har jo fokus på røykens skadevirkninger i tidlig alder, selv om de færreste barnehagebarn røyker?

Gammel 13-03-10, 21:03   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men man har jo fokus på røykens skadevirkninger i tidlig alder, selv om de færreste barnehagebarn røyker?

Jeg opplever ikke at det er fokus på røyk i barnehagealder, iallefall ikke i barnehagen? Eller? Men det blir jo noe helt annet med mat, som barna faktisk må spise hver dag.

Gammel 13-03-10, 21:00   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nessie har definitivt et poeng i at man ikke slipper unna mat uansett, ergo er selvfølgelig fokus på overvekt mye mer komplisert enn fokus på røyk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:02   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men dette var en avsporing.

Gammel 14-03-10, 12:08   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da konkluderer vi med at det er ikke ok å være frekk, selv ikke for barn som vet bedre enn voksne. Men hvis man gjør dommme ting, må man kunne forvente å få høre kommentarer fra de selvsamme barn som vet bedre. Foreldre bør irettesette dem for å være påtrengende og evt. høylydte, men ikke for å vite bedre.

:noterer:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:13   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også slår jeg fast at forskeren jeg hørte på den internasjonale kardiologikongressen, og som sa at grensen for dokumentert økt risiko for røyking gikk mellom 0 og 1, ikke har hørt om undersøkelsen fra Helse Sørøst. Tsktsk.

Alvorlig, det er ingen grunn til å tro at det er ufarlig å røyke 5 røyk per dag, og ingen vet hvor grensen går pr. individ. Det er logisk å tenke seg at det er bedre å røyke 5 enn 15, men dokumentasjonen går altså, internasjonalt sett, mellom å røyke og ikke å røyke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:22   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at sammenligningen med overvekt blir vel søk i denne sammenhengen. Jeg gir hvert fall ikke mine barn en røyk i ny og ne sånn for kosens skyld. Røyk er bare skadelig, sjokolade i små mengder er helt OK. Når det gjelder overvektige mennesker som spiser sjokolade (tenker på 007s eksempel hvor hun klipper og limer) blir det å overforenkle et komplisert tema. Jeg antar at samtlige synes det er greit at også overvektige unner seg en sjokolade, det skader ikke omgivelsene og barnet kjenner igjen sjokoladen som noe godt og fint også han eller hun kan nyte!

Gammel 14-03-10, 12:44   #15
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo hoppe inn i denne diskusjonen ettersom det var min fireogethalvtåring som på vei hjem fra kino med ingling gikk bort til røykere på trikkeholdeplassen og forklarte at de ikke burde røyke. Det er jo tydeligvis ikke grenser for hvor skrekkelig han kommer til å bli som voksen og hvilken omsorgssvikt han har blitt utsatt for, men jeg får prøve å finne en måte å leve med denne dystre virkeligheten på likevel.

En fireåring lærer at det er dumt å røyke. Han kjenner få som røyker, det røykes sjelden foran ham, han vet ingenting om røykere som pariakaste i dagens Norge eller røykelovens innhold, han har ikke sett fjørti antirøykkampanjer. Og han er vant til at når han gjør noe som er dumt så blir det påpekt at det ikke er så lurt å gjøre, enten av andre barn, voksne, foreldre eller storesøster. Så han går bort og informerer om at det er dumt å røyke. Drama ned her, folkens. Storesøsteren gjorde noe av det samme da hun var på den alderen. Nå som niåring blir hun flau når lillebror gjør det. Det kan hende at noen sosiale koder læres i mellomtiden, og at fireåringen min kan bli et ålreit menneske til slutt han også.

Gammel 14-03-10, 12:52   #16
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg kan jo hoppe inn i denne diskusjonen ettersom det var min fireogethalvtåring som på vei hjem fra kino med ingling gikk bort til røykere på trikkeholdeplassen og forklarte at de ikke burde røyke. Det er jo tydeligvis ikke grenser for hvor skrekkelig han kommer til å bli som voksen og hvilken omsorgssvikt han har blitt utsatt for, men jeg får prøve å finne en måte å leve med denne dystre virkeligheten på likevel.

En fireåring lærer at det er dumt å røyke. Han kjenner få som røyker, det røykes sjelden foran ham, han vet ingenting om røykere som pariakaste i dagens Norge eller røykelovens innhold, han har ikke sett fjørti antirøykkampanjer. Og han er vant til at når han gjør noe som er dumt så blir det påpekt at det ikke er så lurt å gjøre, enten av andre barn, voksne, foreldre eller storesøster. Så han går bort og informerer om at det er dumt å røyke. Drama ned her, folkens. Storesøsteren gjorde noe av det samme da hun var på den alderen. Nå som niåring blir hun flau når lillebror gjør det. Det kan hende at noen sosiale koder læres i mellomtiden, og at fireåringen min kan bli et ålreit menneske til slutt han også.

Amen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:12   #17
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Veldig bra,Acsa!!

Gammel 14-03-10, 13:14   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som reagerer på at en fireåring sier fra, spørsmålet er vel om du som forelder synes det er greit at hun går bort til fremmede mennesker og sier det hun mener?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:18   #19
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var det ingling (som den fantastiske kinogående "tante" hun er) og ikke jeg som var tilstede og hadde muligheten til å gripe inn der og da, og nei, jeg synes faktisk ikke at en fireåring kommer med denne typen informasjon kvalifiserer helt til å bli kalt for en "uoppdragen drittunge" av smilefjes. Men når storesøster har skjønt de sosiale kodene så er det kanskje et lite tegn på at hun har blitt forklart at det ikke er nødvendig å informere røykere om at de er idioter som røyker. Så jeg tror jeg lander på en mellomting. Synes ikke det er så big deal som en del her tydligvis synes. F.eks synes jeg det er helt greit når storesøster som miljøagent går bort til en forelder i barnehagen og sier at det er dumt å la bilen stå på tomgang.

Gammel 14-03-10, 13:20   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg trekker dette innlegget på grunn av trusler.

Sist redigert av Slettet bruker : 14-03-10 kl 13:26.
  Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.