|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Ja, det har selvfølgelig ingenting med integreringspolitikken i Oslo å gjøre. Hvis de ville, kunne selvsagt innvandrere bosette seg i akkurat hvilket nabolag de måtte ønske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Absolut ateist
|
Jeg har vært mye i de sørlige delene der. Kunne aldri falt meg inn i måneskinn å bodd der.
![]() |
#103 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg tror så gjerne at voksne innbyggere der har høy livslykke. De er jo nødvendigvis De Som Ble Igjen, de må jo trives der. Resten av oss flyttet så fort vi kunne.
![]() |
#104 |
Glamorøs
|
Jeg er glad for at jeg ha disse tingene tilgjengelig for barnet mitt. At vi bare kan stikke på en av de nevnte institusjonene uten veldig mye planlegging.
Hvorfor man man har getthofisering er mer komplekst enn det, og man har da bydeler med større innvandrertetthet i Bergen også. Og ja, Oslo kan bli mye mer inkluderende på mange områder, men jeg vil allikevel påstå at det er mer rom for å være seg selv her enn veldig mange andre steder i Norge.
Det vet jeg, men byen har ikke samme kulturmiksen som Oslo. Hvorfor er det problematisk å inrømme at Bergen ikke har alt som Oslo har når de har mye annet fint?
![]() |
#105 |
Bedreviter
|
Hva i alle dager snakker du om? Innvandrere kan selvsagt bosette seg akkurat hvor de vil og har råd, akkurat som alle andre. Det er da ikke asylmottak vi snakker om her.
Du tror du skyter blink med den der på FP? Det er optimistisk på grensen til det søte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Ha ha ha |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Bedreviter
|
Det skjønner jeg veldig godt, og jeg hadde også satt pris på det hvis vi hadde bodd i Oslo, men tilbudet her er så bra for barn at jeg ikke savner det. Unntatt operaen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg stemmer også for Stavanger. Liten by, men med internasjonal atmosfære. Det er gode jobbmuligheter, utdanningstilbudet er ikke så verst, fritidstilbudet til barn er bra. Man har de flotte jærstrendene rett i nærheten, det er ikke så langt å kjøre om man vil gå/stå på ski om vinteren, flyforbindelsen til utlandet er heller ikke så verst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Men alvorlig, eg blir litt forvirra her nå - dette overraskar meg litt. Eg har ingen problem med å akseptere at Oslo er ein fin by å bu i, men at barn der er meir lykkelige enn andre barn i Norge kan de vel ikkje for alvor påstå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Glamorøs
|
Nei, det er helt fair.
![]() |
#111 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Om jeg skulle velge nå, hadde vi bosatt oss en plass på Sunnmøre. Da har man natur, fjell og alt sånt utenfor døra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Glamorøs
|
På individnivå blir det jo veldig vanskelig å påstå at noen er mer lykkelige ett sted enn ett annet. Jeg mener at det var en undersøkelse av oppvekstvilkår for noen år tilbake som konkluderte med at barn hadde det best i by eller i nærhet til by, men jeg husker ikke helt.
![]() |
#113 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ghettofisering vil det bli i alle byer med større innvandring, den er grei. Mitt argument var altså at jeg også synes det er fullt mulig å være den man er i Bergen. Vi er store nok til det. Jeg tror ikke en homofil elev i Bergen har det verre enn en i Oslo.
Nå synes jeg du er ganske på jordet her.
Kanskje det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Vi har ganske mange gode museer her også, hermetikkmuseet, oljemuseet, arkeologisk museum (spennende), barnemuseet (
![]() |
#115 |
Bedreviter
|
Nå har vi Vitensenteret, Vitenskapsmuseet, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Trøndelag teater, Kunstforeningen, Ringve Museum og botanisk hage, Nova og Prinsen kino her, for å nevne de jeg kommer på i farten, så jeg er ikke ukjent med konseptet "stikke innom en kulturinstitusjon". |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Helt ærlig tror jeg ikke det er så stor forskjell på å vokse opp i den ene og den andre byen jeg. Jeg er enig med Teofelia i at skillet mellom kulturinstitusjoner feks i Oslo og Trondheim ikke er spesielt stort for et barn, selv om utvalget kan være noe større i Oslo. Til gjengjeld vil jo jeg si at jeg synes avstandene i Trondheim er mindre, selv om man selvsagt kan bo midt i byen i Oslo og ha kort vei til alt. Dette blir imidlertid nyanser som jeg ikke tror har markant mye å si for livskvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Glamorøs
|
Det har jeg ikke sagt at du sa heller. Du sa at Bergen hadde alt Oslo hadde, og mere til. Bergen har masse supert som ikke Oslo har.
Det er jeg selvfølgelig enig i. Sånn sett har jo de aller fleste internasjonale storebyer et enda større tilbud enn Oslo igjen. Jeg kjenner lite til Trondheim, men slik jeg skrev i et tidligere innlegg så har både Bergen og Stavanger ting jeg gjerne skulle sett at var mer tilgjengelig her også. Jeg har aldri påstått av andre byer ikke har noe å tilby, altså. Jeg har sagt at jeg føler meg priviligert som har det vi har i umiddelbar nærhet.
![]() |
#118 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg tenker som apan at forskjellen mellom de 4 største byene i Norge ikke er all verden. Forskjellen ligger heller i storby, småby og distrikt.
![]() |
![]() |
|
|