Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 11:22   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Jeg ser vel også gleden med at Oslo har Øyafestivalen, Norwegian Wood, Valle Hovin, Vallhall, Rockefeller-scenene, Oslo Spektrum, by:Larm og en stor mengde muséer og gallerier.

Ja. Og Operaen, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:26   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg ser vel også gleden med at Oslo har Øyafestivalen, Norwegian Wood, Valle Hovin, Vallhall, Rockefeller-scenene, Oslo Spektrum, by:Larm og en stor mengde muséer og gallerier.

Ja. Og Operaen, så klart.

Men det er det som er så genialt med Lillestrøm: Alt det der er en kort togtur unna, og ellers har man en passe stor by å bo i, med alle andre fasiliteter, en uforlignelig atmosfære, et trivelig sentrum og generell hvilepuls. Og snø!

Gammel 29-03-10, 11:27   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Men det er det som er så genialt med Lillestrøm: Alt det der er en kort togtur unna, og ellers har man en passe stor by å bo i, med alle andre fasiliteter, en uforlignelig atmosfære, et trivelig sentrum og generell hvilepuls. Og snø!

Høh?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:24   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det ikke er sammenlignbart med Oslo. Men i et par bydeler her i byen har en ganske høy andel del av innbyggerne innvandrerbakgrunn. Det gjelder vel særlig Saupstad og Kattem.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:32   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Klart det ikke er sammenlignbart med Oslo. Men i et par bydeler her i byen har en ganske høy andel del av innbyggerne innvandrerbakgrunn. Det gjelder vel særlig Saupstad og Kattem.

Det er helt riktig, og det er klart at bildet er mer nyansert enn jeg fremstiller det som, men det er likevel en så markant forskjell fra Trondheim (og åpenbart også Bergen, ut i fra Rus tall) at det ikke kan sammenlignes på fornuftig vis.

Det er stor forskjell på å ha en innvandrerandel på 7 % og på å ha en innvandrerandel på 26 %. Og derfor er poenget mitt, som var årsaken til at jeg begynte denne diskusjonen, at det blir helt feil å skulle hevde at Bergensere er så mye mindre rasistiske og innvandringsfientlige enn de er i Oslo, for i Bergen (og Stavanger og Trondheim) tar innvandrerne rett og slett ikke nok plass til at det er noen "grunn" til å være rasistisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:49   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er stor forskjell på å ha en innvandrerandel på 7 % og på å ha en innvandrerandel på 26 %. Og derfor er poenget mitt, som var årsaken til at jeg begynte denne diskusjonen, at det blir helt feil å skulle hevde at Bergensere er så mye mindre rasistiske og innvandringsfientlige enn de er i Oslo, for i Bergen (og Stavanger og Trondheim) tar innvandrerne rett og slett ikke nok plass til at det er noen "grunn" til å være rasistisk.

Hvorfor er man da mer rasistiske på Toten og i Dalsstroka innanfor (eksempel) enn man er i Bergen? Jeg skrev heller ikke at bergensere ikke er innvandringsfiendtlige. Jeg skrev, som et svar på at det er rom for å være seg selv i Oslo, at det er det også i andre byer. I Oslo kan det virke som om det er rom for det meste, bare du holder deg på ditt eget rom. Det er vel ikke fordi menneskene der er så inkluderende at brorparten av alle innvandrere er trykket sammen i enkelte bydeler?

Og Bergen har naturhistorisk museum.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:51   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er vel ikke fordi menneskene der er så inkluderende at brorparten av alle innvandrere er trykket sammen i enkelte bydeler?

Det er vel mange grunner til akkurat det?
Både at de gjerne søker til "sine" og økonomiske årsaker, blant annet.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:53   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er vel ikke fordi menneskene der er så inkluderende at brorparten av alle innvandrere er trykket sammen i enkelte bydeler?

Kanskje det er fordi folk liker å bo sammen med andre folk de har noe til felles med.

I Trondheim er det også bydeler som er preget av innvandrere i langt større grad enn andre. Jeg tror det er veldig vanlig. Alle store (og "store") byer jeg vet om har en tendens til gruppering i forhold til etnisk opprinnelse.

Gammel 29-03-10, 12:02   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kanskje det er fordi folk liker å bo sammen med andre folk de har noe til felles med.
.

Ja, det har selvfølgelig ingenting med integreringspolitikken i Oslo å gjøre. Hvis de ville, kunne selvsagt innvandrere bosette seg i akkurat hvilket nabolag de måtte ønske.
tilbake.

Bergen har også veldig mange interessante museer, selv om jeg ikke gidder å ramse opp alle. Vi har kort avstand til fjellheimen og til fjordene. (Nordmarka- "gå hem og vogg," og det mener jeg faktisk. ) Vi har ikke Opera, den er grei, men hvor mange av dere som skryter av operaen har egentlig vært der? Bergen har også et musikkmiljø som er Oslo langt overlegent. Igjen, i forhold til folketallet.

Nå har jeg egentlig ikke tenkt å gå inn i en diskusjon om hvorvidt Oslo eller Bergen er best, der er vi vel alle rimelig subjektive, men jeg er overrasket over at dere skryter så hemningsløst av Oslo altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:38   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva regnes egentlig som en innvandrer? Barnehagen til ungene har barn fra mange kulturer, deriblant masse svensker og noen dansker. Regnes de i så fall også som innvandrere i denne sammenheng?

Alle de svenske barna finner seg veldig fort til rette i barnehagen siden personalet består av flere svensker enn nordmenn.

:avsporer helt fullstendig:

Gammel 29-03-10, 11:46   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva regnes egentlig som en innvandrer? Barnehagen til ungene har barn fra mange kulturer, deriblant masse svensker og noen dansker. Regnes de i så fall også som innvandrere i denne sammenheng?

SSB opererer med flere kategoriseringer. Dette ser ut til å være den viktigste:

Sitat:

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre omfatter personer som har to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre, eller mer presist: Personer som verken har foreldre eller besteforeldre som er født i Norge.

Svensker er selvsagt innvandrere i Norge.

Gammel 29-03-10, 11:44   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig i at alle de store byene i Norge kan tilby det samme på kultursiden som Oslo. Ingen av de andre byene har Opera, Nasjonalgalleriet, Munchmuseet, Historisk Museum, Naturiskhistorisk museum, vikingskip, designsenter, 3 store konsertarenaer, flere klubber, teatre og miljøer representert. Jeg føler meg priviligert som kan bruke alt dette i hverdagen, i tillegg til skjærgård og marka.

Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø har selvfølgelig andre kvaliteter som man ikke har i Oslo. Bergen har f.eks. et veldig bra lydkunstmiljø som man ikke finner i Oslo, og Stavanger har vært ledende på kunst integrert i bymiljøet. Sistnevnte er Oslo veldig dårlig på, i tillegg til generell god byplanlegging.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:49   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er uenig i at alle de store byene i Norge kan tilby det samme på kultursiden som Oslo. Ingen av de andre byene har Opera, Nasjonalgalleriet, Munchmuseet, Historisk Museum, Naturiskhistorisk museum, vikingskip, designsenter, 3 store konsertarenaer, flere klubber, teatre og miljøer representert. Jeg føler meg priviligert som kan bruke alt dette i hverdagen, i tillegg til skjærgård og marka.

Jeg er selvsagt enig i at kulturtilbudet i Oslo er det beste, men for barn har jeg aldri savnet noe i Trondheim.

Som voksen savner jeg det meste av det du ramser opp, (men samtidig er jeg så ofte i Oslo at jeg sikkert har vært i Operaen, på Munchmuseet og Naturhistorisk museum minst like ofte som den jevne Oslo-boer).

Gammel 29-03-10, 11:44   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven, SSB har tall over både vestlige og ikke-vestlige innvandrere og Oslo har flest av begge grupper. I tillegg regner man både første- og andregenerasjonsinnvandere som innvandrerbefolkningen, noe jeg syns er tåpelig.

Du kan lese mer her.

Gammel 29-03-10, 11:55   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At mange syns at Oslo er best er jo heilt naturlig - det er jo her det bur mest folk Og stort sett trives vi der vi bur. Der finst sikkert nokon som trives 110 % i ein forlatt dal, men det blir liksom ikkje det samme "trøkket" i tråden her, så lenge det er berre to innbyggerar. Dette blir jo umulig å måle i det heile tatt. Maggypop seier det heilt som det er over:

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg tror ikke størrelse eller beliggenhet spiller noen særlig stor rolle for at oppveksten skal regnes som bra. For barn er nedslagsfeltet rimelig begrenset, og det eneste som spiller noen rolle er de umiddelbare omgivelsene - hjem, skole og nærmiljø.

(når eg sa at eg syns Oslo er flott, men usentralt, så er det jo ei personlig greie, sagt litt for spøk. Det er veldig usentralt for meg. For meg er Vestlandet sentrum, både når det gjeld venner, familie, nettverk, kulturliv, muligheter, landskap, i jobben etc etc etc). (og sjølvsagt er ein like moderne og "up to date" dersom ein bur her - berre så det er sagt) (ikkje at eg er så himla moderne da altså)

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:15   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Om jeg skulle velge nå, hadde vi bosatt oss en plass på Sunnmøre. Da har man natur, fjell og alt sånt utenfor døra.
Vi flyttet ut av Oslo når vi fikk barn, jeg vil nemlig ikke at mitt barn skal vokse opp der. Vi bor i nærheten av Oslo , så alle tilbudene man har der kn lett brukes.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:22   #17
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

For en underlig tråd dette ble! Jeg konstaterer at vi er langt unna starten på tråden, og at dette ikke lengre handler om barns oppvekstvilkår.

Men moro med avsporinger, det er det jo!

Jeg tror at det er riktig det flere er inne på, at de store skillelinjene går mellom stor by - mindre by - landsbygd.

Så kommer den andre skillelinjen, som går på landsdel. For meg for eksempel så ville vestlandet vært utenkelig. Vanskelig å forklare hvorfor, det er sikkert følelsesmessig. Det er litt forskjellig kultur fra landsdel til landsdel, det blir sikkert et spørsmål om hvilken av kulturene man føler seg mest hjemme med.

Men så er det første punkt igjen, for uansett landsdel så er store byer noe for seg selv, hvor den lokale kulturen ikke er så synlig. Og så blir kulturen litt mer synlig i de små byene, og mye mer synlig på landsbygda.

Så langt har vi altså en matrise med stor by - liten by - landsbygd, og med Nord-Norge, trøndelag, vestlandet, sørlandet og østlandet.

Og da begynner de personlige tingene å spille inn. De fleste har et varmt og nært forhold til byen der de studerte. Man var jo ung, det var fest og moro... what's not to like? Forholdet til familien avgjør om man ønsker nærhet til dem eller ikke. Og så er det jobb, venner...

Jeg tror ikke det går an å "måle" hvilken by som er best, eller hvilken landsdel, og så videre. For det er jo følelsesmessig. Jeg mener, i teorien kan man jo måle hvilket fotballag som er best, og så begynner sikkert alle å heie på dem, ikke sant?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:12   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men alvorlig, eg blir litt forvirra her nå - dette overraskar meg litt. Eg har ingen problem med å akseptere at Oslo er ein fin by å bu i, men at barn der er meir lykkelige enn andre barn i Norge kan de vel ikkje for alvor påstå?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:16   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men alvorlig, eg blir litt forvirra her nå - dette overraskar meg litt. Eg har ingen problem med å akseptere at Oslo er ein fin by å bu i, men at barn der er meir lykkelige enn andre barn i Norge kan de vel ikkje for alvor påstå?

På individnivå blir det jo veldig vanskelig å påstå at noen er mer lykkelige ett sted enn ett annet. Jeg mener at det var en undersøkelse av oppvekstvilkår for noen år tilbake som konkluderte med at barn hadde det best i by eller i nærhet til by, men jeg husker ikke helt.

Gammel 29-03-10, 12:19   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ganske mange gode museer her også, hermetikkmuseet, oljemuseet, arkeologisk museum (spennende), barnemuseet (), Stavanger Museum, Jernaldergården, sjøfartsmuseet, kunstmuseet og mange flere. Og så denne Vitenfabrikken som skal ha et av verdens (?) høyeste standard på Planetariet sitt, dit MÅ jeg dra snart! Jeg misunner Oslo litt for det tekniske museet da, det er morsomt og eldste elsker det. Dit skal vi i sommer. Reptilmuseet også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.