Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 15:21   #101
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Hvis niktoin er rusmiddel fordi det er sentralstimulerende, hva med koffein og kaffe?

Gammel 31-08-10, 15:30   #102
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

For meg er det litt forskjell på det å bare omgås barn, og det å velge seg en jobb der hovedessensen er å jobbe med/for barna. Da er rollemodellaspektet ganske vesentlig synes jeg.

Enig.

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 15:32   #103
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner forsåvidt hva dere mener med rollemodellaspektet, men kjenner likevel at jeg ikke klarer å bry meg så voldsomt om hvorvidt noen av de ansatte i barnehagen snuser. Ungene omgås stadig mennesker med vaner jeg ikke ønsker de skal legge seg til, deriblant sin mor.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 16:02   #104
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg skjønner forsåvidt hva dere mener med rollemodellaspektet, men kjenner likevel at jeg ikke klarer å bry meg så voldsomt om hvorvidt noen av de ansatte i barnehagen snuser. Ungene omgås stadig mennesker med vaner jeg ikke ønsker de skal legge seg til, deriblant sin mor.

Gammel 31-08-10, 16:02   #105
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 31-08-10, 16:04   #106
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som snuppa mi sa her en dag; "du ska få lov å eta godteri når æ lægg mæ mamma, sjøl om det ikke e hælg..."

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 16:36   #107
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne ikke falle meg inn å bry meg om de ansatte måtte snuse eller ei. (Når jeg tenker meg om så var det en ansatt som gjorde dette men tror ingen hadde noen problem med det).
Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage. Om de røyker, snuser, spiser usunn mat eller hva det nå måtte være er selvfølgelig helt og holdent opp til dem. Det jeg bryr meg om er at de gjør jobben sin bra, uavhegi av hva slags avhegiheter de måtte ha. Så får foreldre være gode rollemodeller for barna sine og leve plettfrie "riktig" liv, inkl å ikke snuse selvsagt

Gammel 31-08-10, 16:52   #108
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Nei, det synes jeg IKKE.
Hos oss er det like regler for snusing som for røyking, man kan gjøre det i pausen sin

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 16:55   #109
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage.

Mener du virkelig dette? Hvordan er det teknisk mulig? (Med mindre man ikke tror at det finnes rollemodeller i det hele tatt da.) At de voksne som barna ofte tilbringer flertallet av sine våkne timer med fra mandag til fredag, og som i den tiden er barnas omsorgspersoner ikke er rollemodeller for barna?

Gammel 31-08-10, 17:12   #110
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg.

Sårri, men dette er argumenter som bare tjener til å gjøre samvittigheten renere hos den som ikke fikser å la være.

Gammel 31-08-10, 17:23   #111
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sårri, men dette er argumenter som bare tjener til å gjøre samvittigheten renere hos den som ikke fikser å la være.

Veldig ofte enig med safran ja - også her.

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:25   #112
Left
Passiv

Standard

Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage. Om de røyker, snuser, spiser usunn mat eller hva det nå måtte være er selvfølgelig helt og holdent opp til dem.

Seriøst?

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:26   #113
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva forventet du, egentlig? Du bor i Trøndelag!

(Her skarrer de. Så godt som alle sammen.)

Gammel 31-08-10, 17:33   #114
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Enig med deg der.

Jeg synes ikke snusleppe hører hjemme i barnehagen, men jeg kan til nød godta en liten posesnus i pausen. :streng:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:33   #115
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Som snuppa mi sa her en dag; "du ska få lov å eta godteri når æ lægg mæ mamma, sjøl om det ikke e hælg..."

Ja, de er ikke så dumme, disse små.

Gammel 31-08-10, 18:37   #116
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Mener du virkelig dette? Hvordan er det teknisk mulig? (Med mindre man ikke tror at det finnes rollemodeller i det hele tatt da.) At de voksne som barna ofte tilbringer flertallet av sine våkne timer med fra mandag til fredag, og som i den tiden er barnas omsorgspersoner ikke er rollemodeller for barna?

Det ser ut som om folk tenker rollemodeller her ut i fra å være gode forbilder, dvs å ikke snuse eller røyke osv. og i den sammenheng så nei, for all del. Jeg mener barnehageansatte er i sin fulle rett til å være "dårlige" rollemodeller hvis noen mener de er det med å snuse. De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har. Det bør ikke stå i noen stillingsinstruks at de må være perfekte mennesker. Ikke nok med at de er betalt en elendig lønn for arbeidet de gjør men vi forventer at de skal være "skikkelige mennekser AS" og ikke ha lov til å snuse? Ærlig talt asså
Hvor drar man grensen da på hvor "ordentlige" de må være? Den beste rollemodellen i barnehagen silk jeg så det var en ung gutt i saggebukse, røykte, snuste og så nesten møkkete ut. Barna elsket han og han var et herlig menneske. Han var en super rollemodell for barna. Om han snuste eller ikke mener jeg ja, helt ærlig og oppriktig talt ikke har noe å si overhode for om han var en god omsorgsperson.

Gammel 31-08-10, 18:55   #117
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Er dette verre enn at barna tar en pinne i munnen og "jøiker"? Forteller man dem ikke bare at dette er skadelig og håper på det beste? Og kan man ikke gjøre det samme mtp snus og "lekesnus"?

Nei, det er akkurat like ille. Jeg har ikke barn som later som de røyker, og det håper jeg inderlig ikke jeg får heller. Jeg har flere venninner som har sagt rett ut at de var glade i tanken om å røyke allerede fra de var små, fordi mennesker de så veldig opp til gjorde det, bl.a. en tante. En kan ikke holde ungene vekk fra røyking og snusing helt til de er 25 og over den verste faren for å begynne å røyke eller snuse, men når de er 4-5 år og skaper seg ideer om de fantastiske menneskene de liker og som de har mye gøy med, da synes jeg absolutt at foreldrene skal ha mulighet til å velge vekk at de utsettes for sånne tøysevaner på fast basis fra rollemodellene sine.

De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har. Det bør ikke stå i noen stillingsinstruks at de må være perfekte mennesker.

Så du mener det er ok å komme full på jobb også? Det er PÅ og I jobben det diskuteres her. Ikke når de har pause, er hjemme, har en fest på lørdagen eller whatever.

Gammel 31-08-10, 19:03   #118
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes egentlig ikke snusing hører hjemme blant barna, men hvis røykerne som stinker røyk lenge etterpå hadde gått over til snus så hadde det kanskje vært et bedre alternativ likevel.

Gammel 31-08-10, 19:07   #119
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker helt klart at de som jobber med barna mine ikke snuser i arbeidstiden. Samtidig må jeg si at jeg ikke hadde reagert så voldsomt om en av dem gjorde det heller, det er så mange andre egenskaper ved de ansette jeg bryr meg mer om.
Blir forresten litt fnisete av å forestille meg noen av de ansatte i mine yngste barns barnehage med snusleppe, det hadde vært ... overraskende, for å si det sånn. Det er en super barnehage med mange skjønne og absolutt kompetente voksne, men ingen i ung-og-kul-kategorien, akkurat.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:11   #120
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har.

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Den beste rollemodellen i barnehagen silk jeg så det var en ung gutt i saggebukse, røykte, snuste og så nesten møkkete ut. Barna elsket han og han var et herlig menneske. Han var en super rollemodell for barna.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.