Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 17:55   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage.

Mener du virkelig dette? Hvordan er det teknisk mulig? (Med mindre man ikke tror at det finnes rollemodeller i det hele tatt da.) At de voksne som barna ofte tilbringer flertallet av sine våkne timer med fra mandag til fredag, og som i den tiden er barnas omsorgspersoner ikke er rollemodeller for barna?

Gammel 31-08-10, 18:12   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg.

Sårri, men dette er argumenter som bare tjener til å gjøre samvittigheten renere hos den som ikke fikser å la være.

Gammel 31-08-10, 18:23   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sårri, men dette er argumenter som bare tjener til å gjøre samvittigheten renere hos den som ikke fikser å la være.

Veldig ofte enig med safran ja - også her.

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 18:33   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg der.

Jeg synes ikke snusleppe hører hjemme i barnehagen, men jeg kan til nød godta en liten posesnus i pausen. :streng:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:37   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Mener du virkelig dette? Hvordan er det teknisk mulig? (Med mindre man ikke tror at det finnes rollemodeller i det hele tatt da.) At de voksne som barna ofte tilbringer flertallet av sine våkne timer med fra mandag til fredag, og som i den tiden er barnas omsorgspersoner ikke er rollemodeller for barna?

Det ser ut som om folk tenker rollemodeller her ut i fra å være gode forbilder, dvs å ikke snuse eller røyke osv. og i den sammenheng så nei, for all del. Jeg mener barnehageansatte er i sin fulle rett til å være "dårlige" rollemodeller hvis noen mener de er det med å snuse. De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har. Det bør ikke stå i noen stillingsinstruks at de må være perfekte mennesker. Ikke nok med at de er betalt en elendig lønn for arbeidet de gjør men vi forventer at de skal være "skikkelige mennekser AS" og ikke ha lov til å snuse? Ærlig talt asså
Hvor drar man grensen da på hvor "ordentlige" de må være? Den beste rollemodellen i barnehagen silk jeg så det var en ung gutt i saggebukse, røykte, snuste og så nesten møkkete ut. Barna elsket han og han var et herlig menneske. Han var en super rollemodell for barna. Om han snuste eller ikke mener jeg ja, helt ærlig og oppriktig talt ikke har noe å si overhode for om han var en god omsorgsperson.

Gammel 31-08-10, 20:11   #6
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har.

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Den beste rollemodellen i barnehagen silk jeg så det var en ung gutt i saggebukse, røykte, snuste og så nesten møkkete ut. Barna elsket han og han var et herlig menneske. Han var en super rollemodell for barna.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Gammel 31-08-10, 18:25   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg anser heller ikke voksene i en barnehage til å være "rollemodeller" for barn bare ved å være ansatt i en barnehage. Om de røyker, snuser, spiser usunn mat eller hva det nå måtte være er selvfølgelig helt og holdent opp til dem.

Seriøst?

Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 18:33   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Som snuppa mi sa her en dag; "du ska få lov å eta godteri når æ lægg mæ mamma, sjøl om det ikke e hælg..."

Ja, de er ikke så dumme, disse små.

Gammel 31-08-10, 17:52   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Nei, det synes jeg IKKE.
Hos oss er det like regler for snusing som for røyking, man kan gjøre det i pausen sin

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 18:26   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva forventet du, egentlig? Du bor i Trøndelag!

(Her skarrer de. Så godt som alle sammen.)

Gammel 31-08-10, 20:03   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes egentlig ikke snusing hører hjemme blant barna, men hvis røykerne som stinker røyk lenge etterpå hadde gått over til snus så hadde det kanskje vært et bedre alternativ likevel.

Gammel 31-08-10, 20:47   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Lisa, spiller det ingen rolle for deg om barna dine starter å røyke eller snuse som voksen? For det kan nesten høres sånn ut. Jeg syns det er litt rart at du velger å lukke øynene for vesentlige fakta.

Gammel 31-08-10, 20:59   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Lisa, spiller det ingen rolle for deg om barna dine starter å røyke eller snuse som voksen? For det kan nesten høres sånn ut. Jeg syns det er litt rart at du velger å lukke øynene for vesentlige fakta.

Selvfølgelig vil jeg ikke at barnet mitt skal begynne å røyke når hun vil bli voksen. Det er fryktelig mange ting jeg ikke vil hun skal gjøre når hun blir voksen. (Jeg vil heller ikke at hun skal bli tykk og få alle de sykdommene det er i familien vår, som forøvrig er det jeg er mest redd for)
Men vi diskuterer det prinsippielle her ikke sant? Skal vi forby alt vi ikke liker? Om det er røyk, snus, sukker, niqab eller you name it, nei jeg vil ikke at noe skal forbys (bortsett fra ting som narkotika). Jeg mener ansatte i barnehage og skole skal, på lik linje med andre i samfunnet kunne få røyke eller snuse. (Selvfølgelig ikke røyke foran barna men snus er noe annet synes jeg).

Gammel 31-08-10, 20:49   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke ha et samfunn der de ansatte står rett ved gjerdet og røyker omtrent i trynet på ungene, slik de gjorde i barnehagen utfor her tidligere. Nå har de ikke lov til det lenger, og må opp i skogen for å røyke. Jeg synes det er helt flott og vil ha et samfunn der røyk ikke er akseptabelt! *drømme*

Gammel 31-08-10, 21:08   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker feks også at barnehagen skal ha et sunt fokus, og da ville det jo vært veldig pussig om barna skulle sitte og spise grovt brød med leverpostei, mens de ansatte spiste loff med nugatti. Klart de som jobber i barnehage er rollemodeller. Og klart det blir en forskjell på hva man gjør hjemme i familien, og hva man gjør som ansatt i en virksomhet.

Det handler jo ikke om at de ikke kan spise, drikke, røyke og snuse hjemme eller andre steder. Men det er ofte forskjell på jobb og privatliv.

De som snuser sier jo også i denne tråden at de velger bort snusen når de skal være firmaets "ansikt utad". Og det har jo noe med inntrykk å gjøre. Det har ikke med at om man snuser = dum. Men det ser ikke alltid like pent ut.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:15   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke dette Eia var inne på i sitt tabloide TV-program? At statens anti røyk og alkohol reklame indoktrinerte oss i åresvis med en påstand de ikke helt har belegg for å hevde. Arv og miljø, venners påvirkning kontra foreldres, osv.

Jeg klarer ikke helt å tro at man begynner å snuse fordi man hadde en barnehageansatt for ørten år siden som gjorde det. Til det tror jeg den brikken i puslespillet rett og slett er for liten. Om det lukter, ser delikat ut osv, det er en annen sak.

Snuser halve venninnegjengen på håndballen, det tror jeg derimot har mye å si. Man vet også at enkelte har en større dragning mot det å teste ut alt mulig, posisjonen disse har i vennekretsen teller også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:22   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg reagerte på snusbruken til en ansatt i en skobutikk, så jeg hadde definitivt reagert i barnehagen.

Gammel 31-08-10, 21:24   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ønsker ikke å skjerme barna mine fra alle livets realiteter og det inkluderer om en barnehageansatt snuser. De kan fint lære at enkelte ting er dumt og helsefarlig selv om de ser folk rundt om i samfunnet vi lever i gjør det.

Også tror jeg ikke de ser så veldig opp til de ansatte i barnehagen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:28   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Skal vi forby alt vi ikke liker? Om det er røyk, snus, sukker, niqab eller you name it, nei jeg vil ikke at noe skal forbys (bortsett fra ting som narkotika).

Jeg tenker at rusmidler havner i en egen kategori.

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men, altså. Det snakkes mye om rollemodeller. Men er det ingen som mener at noe rett og slett ikke passer seg i alle situasjoner på jobben? Er det greit at kelneren som tar i mot bestillingen din står og spiser en banan mens han gjør det? Er det greit at legen sender en sms under en konsultasjon? Er det greit at psykologen spiser en BigMac meny i en time? Passer det seg for en flyvertinne å rigge seg til med DS i et ledig flysete?Kan en sykepleier på en avdeling legge seg på sofaen i fellesstua når det er litt rolig?

Altså, noe hører ikke hjemme på jobb-arenaen, rett og slett. Uten at det trenger å handle om dårlige vs perfekte mennesker.

Veldig veldig viktig poeng.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Også tror jeg ikke de ser så veldig opp til de ansatte i barnehagen.

Det trenger de ikke å gjøre. De ansatte i barnehagen er likevel rollemodeller ettersom de er voksne mennesker som har oppdrageransvar for barna daglig.

Gammel 31-08-10, 21:33   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det trenger de ikke å gjøre. De ansatte i barnehagen er likevel rollemodeller ettersom de er voksne mennesker som har oppdrageransvar for barna daglig.

Det er mange rollemodeller rundt omkring, men uansett er det en del av livet at folk gjør ting de ikke burde gjøre. Skal de skjermes for å se at onkel Kåre er alkoholiker, at kusine Beate røyker og at bestefar banner? Ikke en absolutt greie for min del. Det finnes foreldre som røyker og snuser også, det er dumt, men også en del av livet. De kan heller gjøre seg disse erfaringene, man kan snakke, forklare og diskutere for å prente inn sitt syn og verdier.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.