|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Hvis ikke det kom helt klart frem: Det er intet umoralsk i å bruke hvasomhelst på en sofa, det handler kun om hva dere mener dere har råd til å bruke på det. Og så må man stille det opp mot hva dere må forsake. Ferdig.
![]() |
#2 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?De eneste som kan svare på hva som er fornuftig å bruke på en sofa, er vel dere. Hva andre mener har null betydning.
![]() |
#3 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?
Signerer. Jeg hadde ikke blunket 2 ganger om jeg hadde funnet en sofa til 80-100.000 om det var "den rette" og hadde penger til den. *men jeg personlig hadde nok ikke latt det gå på bekostning av en ferietur*
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Næsj - crasy? Dere har utrolig, veldig god råd som overhode vurderer det. Og har man så god råd kan man sikkert kjøpe den sofaen man helst har lyst på uten at det er spesielt sprøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
Behøver man å ha utrolig veldig god råd for å vurdere en sofa til 50 000,- altså? En bil koster jo gjerne det mangedobbelte, og mange av de jeg kjenner som har bil har ikke nødvendigvis så fryktelig mye å rutte med. Det kan handle om prioriteringer også. Så vidt jeg kan se har ikke Tallulah lagt ut ligningen sin i denne tråden, så det å konkludere ifht. deres økonomi blir litt snåsaaktig synes jeg.
![]() |
#7 |
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, akkurat slike ting gir livskvalitet. Det handler om estetikk, og jeg tror faktisk det virker, og er svært viktig, også for de som mener at det ikke er slik, og som ikke har lyst, eller råd, til å kjøpe «en dyr designsofa». Folk vil naturligvis ikke være enige om hvilke sofaer (eller kunst, eller biler for den sags skyld, siden vi snakker om den potensielt dyre enden av privatmarkedet) som hever livskvaliteten, men at noen faktisk bryr seg om å designe og bygge (og å kjøpe og bruke) tiltrekkende ting av høy kvalitet er noe av det som holder verden oppe; det er jammen nok som trekker den ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Designsofa (eller design i det heile), handlar då i utgangspunktet ikkje om snobberi. Det handlar om gjennomtenkt formgjeving og gjennomtenkt kommunikasjon, og det kan vere like spanande å spekulere i tankar, historier og estetikk bak eit godt designmøbel som kunst og kultur elles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Yay, har vi kommet til en naturlig overgang til Richard Florida og the creative class?
Sist redigert av Tallulah : 09-11-10 kl 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Jeg fikk ikke prikket deg, men jeg er fryktelig vanvittig enig med deg i det du skriver. Det handler om å prioritere ut fra egne interesser og ønsker. Og gi bæng i hva andre mener om det. Ingen hadde leet på så mye som et øyelokk om du kom og sa at dere hadde brukt 200 000 på en bil.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg har en stk mann som ser lykken i biler (dog ikke BMW
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Bil (utover det mest nødvendige) har jeg store problemer med å forstå at folk vil legge penger i, faktisk. Jeg KLARER ikke å se på det som annet enn den reneste galemattias å kaste hundretusenvis av kroner rett ut av vinduet.
![]() |
#13 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg er så enig angående det med bil!! Skjønt mannen min er ikke det. Han synes det ville ha gitt han bedre livskvalitet å kjøpe en bil til 5-600 000.
![]() |
#14 |
-
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg er naturligivs enig i at det er tullete å bruke mange penger på bil; jeg syns det er så tullete at jeg ikke har bil en gang (Jeg har prøvd; bilen var gratis, fungerte greit, og jeg hadde minimalt med uforutsette utgifter på den, jeg syns likevel det var for dyrt). Jeg nevnte bil som eksempel likvel, fordi det gjør faktisk dagen min litt lysere, og verden litt bedre, hver gang jeg ser en Porschedesignet bil fra 60-tallet (folkevognboble eller Porsche f.eks), eller en fin britisk sportsbil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Noen ganger er Ben Murphy :mannen-i-mitt-liv:
![]() |
#17 |
Leser
|
Det kommer vel litt på hva man tenker på som nødvendig. Selv sikler jeg veldig på ryggekamera, men fornuften seirer. (Vi har per i dag gratis bil, men uten sentrallås blant annet)
![]() |
#18 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Det handler ikke så mye om råd og ikke råd, sånn jeg ser det. Men jeg ville ikke syntes det var verdt pengene å bruke så mye på en sofa. Jeg hadde vært livredd hver gang en gjest hadde tatt plass i sofan (de hadde neppe fått lov til å drikke rødvin i den |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Altså, det var ment som en ting JEG ser på som unødvendig, og som jeg skikkelig må jobbe med fantasien min for å forstå at andre kan synes er verdt pengene.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg tror bil har en annen verdi og kanskje viktigst; symbolverdi og estetisk verdi utenfor de største byene. I Oslo med kollektivtilbud blir alt det negative med å eie en bil ekstra tydelig; parkeringsproblemer, rush, store utgifter. I byen er bil en større stressfaktor mens på bygda står den for en frihetsfølelse, en suser rundt i bilen og kan nyte landskapet, en kommer seg dit en vil. Bilen gir muligheter. Sånn sett forstår jeg godt at noen velger å legge mer i bil og at det for dem på samme måte kan handle om en estetisk opplevelse og nytelse å ha den "riktige" bilen.
![]() |
|
|