|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen? | |||
0- 1 år, bakover |
![]() ![]() ![]() ![]() |
34 | 12,59% |
1- 2 år, bakover |
34 | 12,59% |
2- 3 år, bakover |
53 | 19,63% |
3- 4 år, bakover |
37 | 13,70% |
4- 5 år, bakover |
21 | 7,78% |
5- 6 år, bakover |
4 | 1,48% |
6-7 år, bakover |
1 | 0,37% |
0-1 år forover |
0 | 0% |
1-2 år, forover |
3 | 1,11% |
2-3 år, forover |
6 | 2,22% |
3-4 år, forover |
22 | 8,15% |
4-5 år, forover |
42 | 15,56% |
5-6 år, forover |
78 | 28,89% |
6-7 år, forover |
53 | 19,63% |
7+ forover |
122 | 45,19% |
7+ bakover |
1 | 0,37% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Poden (5 1/2) sitter forovervendt. Jeg husker ikke når vi snudde ham.
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?
Samme med meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
maler
|
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?En ting som ikke gjør noe positivt for bakoverskring her i landet, er disse bilsetetestene som kommer med ujevne mellomrom. Det forvirrer folk veldig, og det ser ikke ut som setninga som alltid er med om at det anbefales bakovervendte seter går inn. Selv om det er blitt bedre. Men jeg ser jo rundt der jeg bor også, vi er to familier som kjører den anbefalte linja helt ut. Tilfeldigvis de samme to familiene som må forholde seg til trafikkskadde barn og voksne på jobb. Jeg er imponert over hvor mye uvitenhet det fremdeles er rundt omkring, både med tanke på bilsikring og selve bilens virkning på barn (airbag blant annet). Er det virkelig mulig å ikke få det med seg eller har folk godt utviklede skylapper?
![]() |
#124 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Fjortenåringen sitter fortsatt bakfrem. Hun er jo bare 175 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?6-åringen sitter i beltestol og har gjort det snart i 2 år (han er lang for alderen og klaget hysterisk over maur i beina selv på korte turer).
![]() |
![]() |
#126 |
Hertuginne
|
Det kommer veldig an på ungen, har jeg erfart. Storebror kunne glatt sittet bakovervendt hur lenge som helst, han elsker å kjøre bil og elsker å få gå inn i sin egen verden av film, lydbøker eller bare stirre ut av vinduet. Om han sitter ene eller andre veien kunne brydd han mindre. Lillesøster er stikk motsatt, hun var ikke morsom å kjøre bil med frem til hun ble snudd fremovervendt. Hun følte seg litt ekskludert og alene, og jeg mistenker at hun også ble litt uvel av å sitte bakovervendt. Frem til vi snudde henne kunne vi knapt reise på lengre turer, noe som var litt upraktisk med tanke på at mine foreldre bor 7 timer med bil unna og hytta vår er 2 timer unna.
![]() |
#127 |
|
Jeg tror faktisk det handler om mentaliteten "om det var så himla viktig, hadde det vært påbudt". Hører det argumentet mange ganger, og blir helt oppgitt hver gang. Og jeg tenker i hvert fall at å ha barna bakover burde vært påbudt til de er i hvert fall 2, helst lenger.
![]() |
![]() |
#128 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Mine gutter på 8,5 og straks 15 sitter forovervendt.
![]() |
#129 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Babyliten på 6,5 mnd sitter selvfølgelig bakovervendt, tøffingen på 3,5år sitter bakovervendt og snuppa på 6,5år sitter forovervendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
På vei
Vår snart 6-åring kommuniserer utmerket med oss selv om hun sitter bakovervendt. Dessuten sitter hun og ser rett på de to storesøstrene sine som sitter forovervendt på tredje stolrad. Jeg tenker faktisk at det sikkert må være en fin ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?5,5-åringen i beltestol, ble snudd da han var fire og noen måneder. Snart treåringen bakover i DL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg sier ikke at det er umulig å ha kommunikasjon med større barn i bakovervendt, jeg sier det ikke er optimalt (for oss). Det er jo også individuelt per familie. Hvor mye kjører man, hvor mange lange turer de er vant til, hvor bilsyke blir de, liker de å sitte bakovervendt osv.
![]() |
#133 |
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?4 år og sitter bakovervendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?7 år og forover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det går jo bra det da, Er jo bare å ha beina over og bak i bagasjerommet, ta ett par pauser innimmelom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
maler
|
Ja. Men dette med bilkjøring og regelverk er en lang rekke kompromisser. Hadde privatpersoner etter et kort kurs fått lov til å kjøre bil i 90 km/t uten begrensninger i motoren og uten adskilte kjøreretninger hvis muligheten hadde kommet idag? Neppe. Problemet er vel at farten, utviklingen på bilene og mulighetene for sikring og kunnskapen om dette har kommet gradvis. Og så har man miljøaspektet i tillegg, som på mange måter kræsjer med behovet for sikring av barn. Når politikerne går ut og påstår at man greier seg med en såkalt liten familiebil, kan de ikke samtidig påby bakoversikring av barn utover babyperioden. Fordi det er inkompatibelt i mange tilfeller.
![]() |
#137 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Joda, men alle de årsakene du oppgir her er jo egentlig ubetydelige. Lengden eller mengden på bilturene avgjør jo ikke hvor alvorlig en kollisjon kan bli, bilsyke blir mange når de sitter med kjøreretningen også.
![]() |
#138 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Det som fascinerer meg litt er at folk virker å forsikre barna sine i hodet og rumpa og litt til hos forsikringsselskapet. Men å gjøre det som skal til for å unngå at de dør eller blir handicappet, se det er det ikke så nøye med.
![]() |
#139 |
Personlig pessimist
|
Signeres.
![]() |
![]() |
#140 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Begge er bakover, 4 år og 1 år.
![]() |
|
|