Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken vei sitter barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen?
0- 1 år, bakover 34 12,59%
1- 2 år, bakover 34 12,59%
2- 3 år, bakover 53 19,63%
3- 4 år, bakover 37 13,70%
4- 5 år, bakover 21 7,78%
5- 6 år, bakover 4 1,48%
6-7 år, bakover 1 0,37%
0-1 år forover 0 0%
1-2 år, forover 3 1,11%
2-3 år, forover 6 2,22%
3-4 år, forover 22 8,15%
4-5 år, forover 42 15,56%
5-6 år, forover 78 28,89%
6-7 år, forover 53 19,63%
7+ forover 122 45,19%
7+ bakover 1 0,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 09:58   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?

6-åringen sitter i beltestol og har gjort det snart i 2 år (han er lang for alderen og klaget hysterisk over maur i beina selv på korte turer).

4-åringen sitter bakovervendt

Gammel 03-03-11, 10:07   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Mine gutter på 8,5 og straks 15 sitter forovervendt.

Minsten (som ikke er så liten lengre) begynner å nærme seg de magiske grensene hvor sete er overflødig (dvs han er over både høyde og vekt allerede) så nå har vi en mellomfase med kun pute.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:11   #3
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Babyliten på 6,5 mnd sitter selvfølgelig bakovervendt, tøffingen på 3,5år sitter bakovervendt og snuppa på 6,5år sitter forovervendt.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:19   #4
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

5,5-åringen i beltestol, ble snudd da han var fire og noen måneder. Snart treåringen bakover i DL.

Vi må ta en runde på hva vi gjør når vi blir fem i mai, for da skal i utgangspunktet baby få DL-setet. Det betyr at vi sannsynligvis må kjøpe nytt til han som da er tre år og to måneder, men det får bare være - snudd blir han ikke.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:35   #5
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

4 år og sitter bakovervendt.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:57   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

7 år og forover.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:12   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som fascinerer meg litt er at folk virker å forsikre barna sine i hodet og rumpa og litt til hos forsikringsselskapet. Men å gjøre det som skal til for å unngå at de dør eller blir handicappet, se det er det ikke så nøye med.

Gammel 03-03-11, 12:20   #8
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det som fascinerer meg litt er at folk virker å forsikre barna sine i hodet og rumpa og litt til hos forsikringsselskapet. Men å gjøre det som skal til for å unngå at de dør eller blir handicappet, se det er det ikke så nøye med.

"Da vi var unge hadde vi ikke engang bilbelte på og vi lå i hattehylla eller satt på lasteplanet- og det gikk jo bra for oss!"

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:19   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Begge er bakover, 4 år og 1 år.
Når Lillesøster skal over i annet sete enn babysetet hun sitter i nå, blir Junior plassert forover. Ellers får ikke mannen plass til å sitte bak rattet. Junior har aldri klaget så mye som et sekund over å sitte bakover, det er jeg glad for.

Gammel 03-03-11, 12:49   #10
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Guttene, som snart er fem og ni år, de sitter i beltestol, fremover.
Snuppa, på ti månder, sitter i babysete, bakover.
Å sitte bakover, det gjør hun til rundt fire års alderen.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:57   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt matt i bilsikringsdiskusjoner i nabolaget. Nabolaget deler på å kjøre til fritidsaktiviteter. Det eneste argumentet som gikk inn når jeg sa at jeg nektet å kjøre 5/6-åringer fullstendig uten sikring i bilen var at jeg kunne få bot om vi ble stoppa.

Vel. Nå har noen av naboene kjøpt ny bil og beltestol til 2-åringen sin. H*n er slett ikke 15 kilo, men nå har vi krangla så mye om dette at jeg orket ikke å kommentere det engang.

Og høyst sannsynlig går det jo helt fint. Det er bare så jævlig hvis det ikke gjør det.

Gammel 03-03-11, 13:13   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg blir litt matt i bilsikringsdiskusjoner i nabolaget. Nabolaget deler på å kjøre til fritidsaktiviteter. Det eneste argumentet som gikk inn når jeg sa at jeg nektet å kjøre 5/6-åringer fullstendig uten sikring i bilen var at jeg kunne få bot om vi ble stoppa.

Dette er et problem her også, men da i forhold til skolejentene mine. Jeg har vel knapt opplevd at noen sikrer ungene forskriftsmessig, selv ansatte i politiet (som virkelig burde visst bedre, og også gått foran som et godt forbilde) gjør det ikke. Jeg blir rimelig oppgitt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:04   #13
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Minstemann sitter bakovervendt, de tre store forovervendt

Gammel 03-03-11, 13:10   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mange er klar over anbefalingane, men lener seg mot at så lenge det er godkjent, så er det ok. Derfor snur enkelte 1-åringar framover og setter små barn på pute. Det er ikkje ulovleg. Og det veger tungt for mange.

Ei veninne/kollega snudde sin 1-åring framover direkte etter babysetet vart for lite. Eg opplyste om anbefalingar, sende henne ein link, men så lenge det ikkje var ulovleg valgte dei å gjere det. Dei tok i det minste eit bevisst valg, eit informert valg, om enn eit dårleg valg. Eg føler eg strekte strikken langt ved å trø ned mine formaningar, og tykte ikkje eg kunne mase meir. Det er jo til sjuande og sist foreldrene sitt val.

Gammel 03-03-11, 14:04   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forresten, skal man gjøre en skikkelig vurdering av risiko så spiller også fart og lengde på tur inn. Jo større fart, jo større konsekvens ved en smell. For oss som bare bruker den ene bilen vår på strekninger med 40-sone når vi har barna ombord så er faktisk risikoen ved å ha ungene fremovervendt lavere enn i den bilen som vi bruker til kjøring på motorveien.

Gammel 03-03-11, 14:24   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og forresten, skal man gjøre en skikkelig vurdering av risiko så spiller også fart og lengde på tur inn. Jo større fart, jo større konsekvens ved en smell. For oss som bare bruker den ene bilen vår på strekninger med 40-sone når vi har barna ombord så er faktisk risikoen ved å ha ungene fremovervendt lavere enn i den bilen som vi bruker til kjøring på motorveien.

Ved risikoanalyse er risiko gitt av konsekvens multiplisert med sannsynlighet for at noe skjer. Risikoen kan dermed være større i tettbygd strøk med lav fartsgrense enn på motorveien.

De fleste ulykker skjer altså i tettbygd strøk. I følge Statens Vegvesen er risikoen for personskader 10 ganger høyere i by og tettbygd strøk enn den er på motorveien. Andre tall det kan være verdt å tenke på (hentet fra sikringavbarnibil.blogspot.com):

• I 2008 ble 67 % av promillekjørerene tatt i tettbygd strøk
  • Flertallet av de som blir bøtelagt for å kjøre for fort har kjørt i områder med fartsgrense på 60 km/t eller lavere.

Gammel 03-03-11, 14:29   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Risiko er gitt av konsekvens multiplisert med sannsynlighet for at noe skjer. Risikoen kan dermed være større i tettbygd strøk med lav fartsgrense enn på motorveien.

Men selv om sannsynligheten går opp, vil konsekvensen av en smell bli betydelig lavere, og man går fra å være veldig høyt oppe i en risikomatrise (i det jeg vil kategorisere som rød risiko) til å være nede i oransje sone på grunn av reduksjon i konsekvens. Selvsagt vil det alltid kunne diskuteres rundt risikoberegningen, og jeg tviler ikke på at du har kunnskapen til å regne på det selv, men veldig mange glemmer at risiko ikke bare er sannsynlighet og at konsekvensen er en fast verdi.

Gammel 03-03-11, 14:32   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men selv om sannsynligheten går opp, vil konsekvensen av en smell bli betydelig lavere, og man går fra å være veldig høyt oppe i en risikomatrise (i det jeg vil kategorisere som rød risiko) til å være nede i oransje sone på grunn av reduksjon i konsekvens. Selvsagt vil det alltid kunne diskuteres rundt risikoberegningen, og jeg tviler ikke på at du har kunnskapen til å regne på det selv, men veldig mange glemmer at risiko ikke bare er sannsynlighet og at konsekvensen er en fast verdi.

Det hjelper ikke om fartgrensen er på 40 km/t dersom en ruset person kommer dundrende inn i bilen deres i 100 km/t. Har du tenkt på det? Konsekvensen kan dessuten være større enn det man gjerne tror ved kollisjon i lav hastighet. Jeg tror mange undervurderer dette. Det handler ikke bare om å ikke bli drept, men også om å unngå alvorlige og unødvendige skader.

Gammel 03-03-11, 14:36   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Det hjelper ikke om fartgrensen er på 40 km/t dersom en ruset person kommer dundrende inn i bilen deres i 100 km/t. Har du tenkt på det? Konsekvensen kan dessuten være større enn det man gjerne tror ved kollisjon i lav hastighet. Jeg tror mange undervurderer dette. Det handler ikke bare om å ikke bli drept, men også om å unngå alvorlige og unødvendige skader.

Oh come on, selvsagt har jeg tenkt på det. Den bilføreren som klarer å få bilen sin opp i de hastighetene på de veiene jeg snakker om ville jeg gjerne møtt, for det skal ekstremt godt gjøres, sørpefull eller ei.

Gammel 03-03-11, 16:40   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh, come on! Greit at det KAN skje, teoretisk sett, men det er jo ikke DEN slags ulykker du snakker om når du sier "ulykker skjer ofte i tettbygd strøk" eller hva det var. Der skjer det små ulykker, med små konsekvenser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.