Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 09:20   #121
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er både sant og ikke sant at mange får et bedre liv etter en gbp.

Hvordan kan du si at det ikke er sant at mange får et bedre liv etter en gbp? Kjenner du dem alle personlig? Selv om det er klart at mange sliter, så kan du nå likevel ikke påstå at det er USANT at mange får et bedre liv. Noen får et bedre liv, noen får ikke et bedre liv. Sånn er det med alt. Det er langt derfra å til å nærmest tillegge folk falske følelser.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:25   #122
Slettet bruker
Passiv

Standard

Divine, nå er du hårsår. Jeg sa ikke at ingen får det bedre. Jeg sa at noen får det bedre, mens det faktisk er dem som får det verre også. Det er et poeng at denne operasjonen ikke er risikoløs også.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:47   #123
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine, nå er du hårsår. Jeg sa ikke at ingen får det bedre. Jeg sa at noen får det bedre, mens det faktisk er dem som får det verre også. Det er et poeng at denne operasjonen ikke er risikoløs også.

Sprøyt. Det har ingenting med å være hårsår å gjøre. Jeg tror vi er 100 % enige om at en del mennesker dessverre får det verre etter en operasjon, men det er langt derfra til å si at det er USANT at mange får det bra. Det er ordet "usant" jeg reagerer på. Mener du å si at de som sier de har fått et bedre liv, farer med løgn? Enten bevisst eller ubevisst løgn?

Gammel 15-03-11, 09:51   #124
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å - du er ute og flisespikker? Da beklager jeg at formuleringen var upresis.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:54   #125
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, det var formuleringen jeg reagerte på. Jeg er glad for at det bare var et utrykk for upresishet, og ikke noe du faktisk mener.

Gammel 15-03-11, 10:23   #126
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er viktig å skille mellom problemer. Det at enkelte er overvektige fordi de har bakenforliggende problemer som en fysisk operasjon ikke løser, betyr ikke at operasjonen er feilslått eller mislykket.

Jeg tenker på vektoperasjoner som andre kirurgiske inngrep etter livsstilsykdommer. Det at man ødelegger tennene ved bulemi er en kjent sak. Og jeg synes det er en selvfølge at de som har ødelagte tenner skal kunne få reparert dem. Og jeg synes det er en like stor selvfølge at "nye tenner" ikke nødvendigvis hjelper på bulemien, men det hjelper på tennene. Man kan jo ikke forvente seg mirakler, men bedre er bedre, selv om det kanskje ikke er bra nok..

Gammel 15-03-11, 10:24   #127
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det jeg ønsket å få frem er at en gbp-operasjon for noen er helt invalidiserende. Dermed bør det være en ekstremt høy terskel for å gå til det skrittet. Jeg har langt større trua på operasjonen i forbindelse med et slikt opplegg som Lhi-My beskriver enn som et impulsivt eller nesten-impulsivt inngrep påvirket av reklamekampanjene til Aleris.

Aleris selger jo gryta med gull i enden av regnbuen - drømmen og illusjonen om at man blir så glad når man blir slank. Ikke dermed sagt at alle som opereres der er der fordi de tror på den gullgryta - men jeg vil mene at en del opererer seg der av den grunn. Og den gruppen der tror jeg vil få store problemer til tross for en gbp-operasjon.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:26   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror det er viktig å skille mellom problemer. Det at enkelte er overvektige fordi de har bakenforliggende problemer som en fysisk operasjon ikke løser, betyr ikke at operasjonen er feilslått eller mislykket.

Det er ikke bare det at man ikke får løst problemet sitt som gjør at det er grunn til å være sterkt tilbakeholden med disse operasjonene. Man vet lite om virkningene på sikt av å mangle magesekk og tarm, samt hvordan pasientgruppen faktisk har det i helse noen år etter operasjonene.

For de pasientene som ville vært døde om fem år så er det jo en seier om de lever. Men de aller fleste ville faktisk ikke vært døde om fem år.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:38   #129
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare det at man ikke får løst problemet sitt som gjør at det er grunn til å være sterkt tilbakeholden med disse operasjonene. Man vet lite om virkningene på sikt av å mangle magesekk og tarm, samt hvordan pasientgruppen faktisk har det i helse noen år etter operasjonene.

Jeg er ikke enig med deg i det. Så vidt jeg vet så vet man mye om både det å leve uten tarm og magesekk, selv om de som har erfaringene har blitt opererert av helt andre grunner. (les: eksempelvis tarmkreft).

Da jeg første gangen leste om gastric bypass, ble jeg helt kvalm, fordi jeg kjenner flere som har fått operert vekk deler av tarmen, men mange og langvarige problemer i ettertid. De har dog blitt operert fordi de er syke og har et helt annet utgangspunkt. Generelt sett er operasjoner på friske mennesker mye heldigere rent medisinsk sett. Men det vil alltid være en risiko, i alle typer operasjoner.

Men jeg tror igjen det er viktig å skille hva man diskuterer. Er det de rent medisinske bivirkningene? Eller er det det faktum at en operasjon (selvfølgelig!) ikke vil rette opp i de underliggende problemene? Eller er det de etiske betenkelighetene man har ved å operere på friske mennesker som ikke trenger en operasjon av medisinske grunner? (paralell diskusjon til kosmetiske operasjoner)

Gammel 15-03-11, 10:44   #130
Slettet bruker
Passiv

Standard

En av de rent medisinske bivirkningene man har sett etter slankeoperasjoner er blant annet at man ikke greier å slutte å gå ned i vekt. En annen er at man får alvorlige problemer med tennene. (Jeg husker ikke den medisinske forklaringen, men det var noe med opptaket av næring som gjorde at de ikke fikk det de trengte og løsnet.) Det fortelles om folk som var friske men som får smerter og diffuse plager i så alvorlig grad at de alvorlig invalidiseres - disse har ikke jukset med opplegget eller selvsabotert.

I starten brukte man en noe annerledes teknikk på disse operasjonene som vi nå noen år senere vet at var medisinsk katastrofe for mange. Da endret man prosedyre noe, for å motvirke. Dette er dog ikke lenge nok siden til at vi kan si at det har gått bra. Rent medisinsk.

I tillegg kommer de som selvsaboterer i en eller annen grad fordi det psykiske ved sykdommen deres har fått leve videre.

Men for all del - det ser absolutt ut til at det er mange som får det bra også. Jeg har dog ikke sansen for å underslå at det er en ganske alvorlig ting å gjøre med en kropp.

Jeg mener alle aspekter bør belyses i diskusjoner når man ser et fenomen bre om seg med såpass stor kraft som disse operasjonene gjør. Om man ser for seg at man skal få et resultat som er lite sannsynlig å nå og har en feilaktig forståelse av både problemstillingen og risikoene så er det jo mange som vil risikere å ta sjanser med helsa si som de ikke burde tatt.

Samtidig mener jeg at man ikke skal erklære gbp-operasjoner som Djevelens verk og forby dem. Det er pasienter som virkelig trenger denne operasjonen også.

Jeg tror det jeg prøver å formidle er at man fint kan og skal behandle kreft med både stråling og cellegift. Men at man ikke skal bruke disse virkemidlene mot myggstikk.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:51   #131
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for all del - det ser absolutt ut til at det er mange som får det bra også. Jeg har dog ikke sansen for å underslå at det er en ganske alvorlig ting å gjøre med en kropp.

Helt enig. Derfor bør det jo være en siste utvei slik at når man tar operasjonen vet man at eventuelle bivirkninger sannsynligvis ikke vil være verre enn det man sliter med allerede som overvektig, enten på operasjonstidspunktet eller litt frem i tid. Det var sånn jeg tenkte, det kunne ikke bli verre (for min del). For de fysiske og psykiske plagene mange får av ekstrem fedme skal ikke undervurderes, de kan være livstruende.

Gammel 15-03-11, 10:54   #132
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fedme kan være livstruende, helt klart. Men ikke for en ellers frisk person på trettitre år med bmi på 35.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 10:57   #133
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

. Jeg har langt større trua på operasjonen i forbindelse med et slikt opplegg som Lhi-My beskriver enn som et impulsivt eller nesten-impulsivt inngrep påvirket av reklamekampanjene til Aleris.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mer edelt å ha valgt operasjon på offentlig sykehus? Det var vel Hattifnatten som nevnte at Aleris og andre private aktører tar unna for mye av køen ved de offentlige sykehusene, og bør vi ikke da i alle fall verdsette at det tross alt er en bra ting? Og ingen av oss vet vel om det reelt sett er så veldig mange som velger operasjon sånn på impuls, så det blir bare antakelser. Man kan jo si at jeg opererte meg på impuls, siden jeg begynte å tenke tanken på ordentlig den 15. juli og ble operert 27. august. Men ingen vet jo hva som lå i forkant av kunnskap om GBP, de mange timene med grubling rundt temaet generelt, osv., osv. Jeg hadde allerede i over tre år hatt stor kunnskap om GBP og gått gjennom en prosess fra å tenke "ikke faen" til "det er verdt å ta sjansen, for jeg orker ikke mer". Skal mine tre år med grubling, informasjonssøken og intens jobbing med spiseforstyrrelsesmonsteret være mindre verdt enn en ventetid på to år og et åtte-ukers kurs på et offentlig sykehus?

Gammel 15-03-11, 11:01   #134
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg nekter å diskutere deg i denne tråden, Divine. Jeg ønsker å diskutere generelt.

Du kan ikke klippe ut den ene av to setninger som henger sammen. Jeg sa også at det sikkert var de som opererte seg på Aleris som gjorde unna den samme prossessen.

Nei, det jeg ønsket å få frem er at en gbp-operasjon for noen er helt invalidiserende. Dermed bør det være en ekstremt høy terskel for å gå til det skrittet. Jeg har langt større trua på operasjonen i forbindelse med et slikt opplegg som Lhi-My beskriver enn som et impulsivt eller nesten-impulsivt inngrep påvirket av reklamekampanjene til Aleris.

Aleris selger jo gryta med gull i enden av regnbuen - drømmen og illusjonen om at man blir så glad når man blir slank. Ikke dermed sagt at alle som opereres der er der fordi de tror på den gullgryta - men jeg vil mene at en del opererer seg der av den grunn. Og den gruppen der tror jeg vil få store problemer til tross for en gbp-operasjon.

Poenget er at på Aleris kan man fint få operere seg på impuls om man vil - og det bør man igrunnen ikke når det gjelder den operasjonen her siden mesteparten av behandlingen nesten må skje i hodet og ikke i magen.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:03   #135
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Fedme kan være livstruende, helt klart. Men ikke for en ellers frisk person på trettitre år med bmi på 35.

Det er jeg enig i. Jeg ble ganske skremt over hvor lav BMI noen av de jeg ble operert sammen med, hadde. De påsto selv at de hadde vært tjukkere, hadde gått ned, men nå var på vei opp igjen, og ikke orket tanken på å ende opp der de var. Jo da, jeg kan forstå tankegangen deres, men jeg synes likevel det er skummelt at GBP brukes forebyggende.

En jeg ble operert sammen med, hadde en ganske lav BMI. Jeg møtte henne på mestringskurset etter tre måneder, og hun hadde allerede gått ned til en normal BMI, så hun hadde fått beskjed av Aleris om å ikke gå ned med. Eh, ja, det er jo lett å styre, liksom. De sier jo at man det første året går ned nesten samme hva, så jeg er spent på hvordan hun ev. klarte å holde en videre vektnedgang i sjakk.

Gammel 15-03-11, 11:04   #136
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det er skummelt med de som sier de er på vei opp og dermed vil opereres. Burde ikke vekten som et minimum være stabil før man opererer seg - sånn for å ihvertfall kunne tenke tanken om at man greier å takle maten?

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:05   #137
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg tror det jeg prøver å formidle er at man fint kan og skal behandle kreft med både stråling og cellegift. Men at man ikke skal bruke disse virkemidlene mot myggstikk.

Ja, dette er jo et veldig viktig aspekt med diskusjonen. Slik jeg forstår deg nå så sier du at det du ønsker å diskuterer hvem som skal/bør kunne ta/få en slik operasjon. Jeg tror at det er lurt å ha en slik diskusjon litt på siden av den rent medisinske delen.

Feks er det (nesten) helt risikofritt å fjerne både blindtarm og mandler (ja, jeg vet at det alikevel er noen som dør), men det er ikke det samme som å si at vi bør fjerne blintarmen og mandlene på folk som ikke har noen som helst problemer. Og i den delen av diskusjonen er det etter min mening veldig relevant å diskutere private aktører. For hovedspørsmålet der er: Kan man stole på at en privat aktør som Aleris, kan gi gode objektive råd om hvem som kan/bør operere seg samtidig som de tjener penger på de som opereres? I et system hvor det offentlige henviser folk til de private sykehusene vil man slippe å få en slik bukk og havresekk problematikk.

Sist redigert av him : 15-03-11 kl 11:06. Årsak: la til: delen av
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:09   #138
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, dette er jo et veldig viktig aspekt med diskusjonen. Slik jeg forstår deg nå så sier du at det du ønsker å diskuterer hvem som skal/bør kunne ta/få en slik operasjon. Jeg tror at det er lurt å ha en slik diskusjon litt på siden av den rent medisinske delen.

Feks er det (nesten) helt risikofritt å fjerne både blindtarm og mandler (ja, jeg vet at det alikevel er noen som dør), men det er ikke det samme som å si at vi bør fjerne blintarmen og mandlene på folk som ikke har noen som helst problemer. Og i den delen av diskusjonen er det etter min mening veldig relevant å diskutere private aktører. For hovedspørsmålet der er: Kan man stole på at en privat aktør som Aleris, kan gi gode objektive råd om hvem som kan/bør operere seg samtidig som de tjener penger på de som opereres? I et system hvor det offentlige henviser folk til de private sykehusene vil man slippe å få en slik bukk og havresekk problematikk.

Man spør ikke om langtidsvirkningen på hiv-medisiner fordi disse pasientene må ha behandling samme søren hva som skjer med dem om tredve år fra nå. Men en person med moderat overvekt som er tyve år eller deromkring bør ikke behandles for dette med alle midler uansett effekter. Man kan ende med å kaste barnet ut med badevannet og sitte med en førtiåring på trygd der man prøvde å unngå å få en femtiåring på trygd.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:11   #139
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg nekter å diskutere deg i denne tråden, Divine. Jeg ønsker å diskutere generelt. .

Fair enough. Men det er vanskelig når du påstår ting som ikke stemmer med min virkelighet.

Poenget er at på Aleris kan man fint få operere seg på impuls om man vil - og det bør man igrunnen ikke når det gjelder den operasjonen her siden mesteparten av behandlingen nesten må skje i hodet og ikke i magen.

Men det er da heller ingen som påstår at det er en ok å la seg operere på impuls? Det vil alltid være folk som utnytter et tilbud. Også når det gjelder noe så alvorig som en vektoperasjon. Dessverre. Tilbyderene bør selvsagt prøve å luke ut de fleste av disse, men man kan ikke sverte tilbudet som sådan. Det er ikke rettferdig.

Jeg prøver å finne en artikkel fra Aleris som faktisk er bra (som de burde ha på forsidene sine i stedet for mye av det mølet som står der nå). Skal se om jeg finner den.

Gammel 15-03-11, 11:14   #140
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fra man kontakter Aleris til man er operert kan det ta under to uker. Det er jo ganske impulsivt dersom Aleris skal ha noe ansvar. Hvilket de burde. De kan ikke kvalitetssikre på noe vis hva som er status på pasienten deres mentalt på så kort tid. For noen vil det være enden på en årelang prosess. Men det kan ikke være tvil om at for andre vil det være temmelig impulsivt og lite gjennomvokst ( i mangel av et bedre ord) i forhold til hvilke prossesser hodet trenger å gå gjennom for at operasjonen skal ha noe for seg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.