|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Hvordan kan du si at det ikke er sant at mange får et bedre liv etter en gbp? Kjenner du dem alle personlig? Selv om det er klart at mange sliter, så kan du nå likevel ikke påstå at det er USANT at mange får et bedre liv. Noen får et bedre liv, noen får ikke et bedre liv. Sånn er det med alt. Det er langt derfra å til å nærmest tillegge folk falske følelser.
|
|
|
#122 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine, nå er du hårsår. Jeg sa ikke at ingen får det bedre. Jeg sa at noen får det bedre, mens det faktisk er dem som får det verre også. Det er et poeng at denne operasjonen ikke er risikoløs også. |
|
|
|
#123 |
|
Textrovert
|
Sprøyt. Det har ingenting med å være hårsår å gjøre. Jeg tror vi er 100 % enige om at en del mennesker dessverre får det verre etter en operasjon, men det er langt derfra til å si at det er USANT at mange får det bra. Det er ordet "usant" jeg reagerer på. Mener du å si at de som sier de har fått et bedre liv, farer med løgn? Enten bevisst eller ubevisst løgn?
|
|
|
#124 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassÅ - du er ute og flisespikker? Da beklager jeg at formuleringen var upresis. |
|
|
|
#125 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJa, det var formuleringen jeg reagerte på. Jeg er glad for at det bare var et utrykk for upresishet, og ikke noe du faktisk mener.
|
|
|
#126 |
|
Leser
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg tror det er viktig å skille mellom problemer. Det at enkelte er overvektige fordi de har bakenforliggende problemer som en fysisk operasjon ikke løser, betyr ikke at operasjonen er feilslått eller mislykket.
|
|
|
#127 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassNei, det jeg ønsket å få frem er at en gbp-operasjon for noen er helt invalidiserende. Dermed bør det være en ekstremt høy terskel for å gå til det skrittet. Jeg har langt større trua på operasjonen i forbindelse med et slikt opplegg som Lhi-My beskriver enn som et impulsivt eller nesten-impulsivt inngrep påvirket av reklamekampanjene til Aleris. |
|
|
|
#128 |
|
Passiv
|
Det er ikke bare det at man ikke får løst problemet sitt som gjør at det er grunn til å være sterkt tilbakeholden med disse operasjonene. Man vet lite om virkningene på sikt av å mangle magesekk og tarm, samt hvordan pasientgruppen faktisk har det i helse noen år etter operasjonene. |
|
|
|
#129 |
|
Leser
|
Jeg er ikke enig med deg i det. Så vidt jeg vet så vet man mye om både det å leve uten tarm og magesekk, selv om de som har erfaringene har blitt opererert av helt andre grunner. (les: eksempelvis tarmkreft).
|
|
|
#130 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassEn av de rent medisinske bivirkningene man har sett etter slankeoperasjoner er blant annet at man ikke greier å slutte å gå ned i vekt. En annen er at man får alvorlige problemer med tennene. (Jeg husker ikke den medisinske forklaringen, men det var noe med opptaket av næring som gjorde at de ikke fikk det de trengte og løsnet.) Det fortelles om folk som var friske men som får smerter og diffuse plager i så alvorlig grad at de alvorlig invalidiseres - disse har ikke jukset med opplegget eller selvsabotert. |
|
|
|
#131 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Derfor bør det jo være en siste utvei slik at når man tar operasjonen vet man at eventuelle bivirkninger sannsynligvis ikke vil være verre enn det man sliter med allerede som overvektig, enten på operasjonstidspunktet eller litt frem i tid. Det var sånn jeg tenkte, det kunne ikke bli verre (for min del). For de fysiske og psykiske plagene mange får av ekstrem fedme skal ikke undervurderes, de kan være livstruende.
|
|
|
#132 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassFedme kan være livstruende, helt klart. Men ikke for en ellers frisk person på trettitre år med bmi på 35. |
|
|
|
#133 |
|
Textrovert
|
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mer edelt å ha valgt operasjon på offentlig sykehus? Det var vel Hattifnatten som nevnte at Aleris og andre private aktører tar unna for mye av køen ved de offentlige sykehusene, og bør vi ikke da i alle fall verdsette at det tross alt er en bra ting? Og ingen av oss vet vel om det reelt sett er så veldig mange som velger operasjon sånn på impuls, så det blir bare antakelser. Man kan jo si at jeg opererte meg på impuls, siden jeg begynte å tenke tanken på ordentlig den 15. juli og ble operert 27. august. Men ingen vet jo hva som lå i forkant av kunnskap om GBP, de mange timene med grubling rundt temaet generelt, osv., osv. Jeg hadde allerede i over tre år hatt stor kunnskap om GBP og gått gjennom en prosess fra å tenke "ikke faen" til "det er verdt å ta sjansen, for jeg orker ikke mer". Skal mine tre år med grubling, informasjonssøken og intens jobbing med spiseforstyrrelsesmonsteret være mindre verdt enn en ventetid på to år og et åtte-ukers kurs på et offentlig sykehus?
|
|
|
#134 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg nekter å diskutere deg i denne tråden, Divine. Jeg ønsker å diskutere generelt.
Poenget er at på Aleris kan man fint få operere seg på impuls om man vil - og det bør man igrunnen ikke når det gjelder den operasjonen her siden mesteparten av behandlingen nesten må skje i hodet og ikke i magen. |
|
|
|
#135 |
|
Textrovert
|
Det er jeg enig i. Jeg ble ganske skremt over hvor lav BMI noen av de jeg ble operert sammen med, hadde. De påsto selv at de hadde vært tjukkere, hadde gått ned, men nå var på vei opp igjen, og ikke orket tanken på å ende opp der de var. Jo da, jeg kan forstå tankegangen deres, men jeg synes likevel det er skummelt at GBP brukes forebyggende.
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg synes det er skummelt med de som sier de er på vei opp og dermed vil opereres. Burde ikke vekten som et minimum være stabil før man opererer seg - sånn for å ihvertfall kunne tenke tanken om at man greier å takle maten? |
|
|
|
#137 |
|
Leser
|
Ja, dette er jo et veldig viktig aspekt med diskusjonen.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 15-03-11 kl 11:06. Årsak: la til: delen av |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#139 |
|
Textrovert
|
Fair enough. Men det er vanskelig når du påstår ting som ikke stemmer med min virkelighet.
Men det er da heller ingen som påstår at det er en ok å la seg operere på impuls? Det vil alltid være folk som utnytter et tilbud. Også når det gjelder noe så alvorig som en vektoperasjon. Dessverre. Tilbyderene bør selvsagt prøve å luke ut de fleste av disse, men man kan ikke sverte tilbudet som sådan. Det er ikke rettferdig.
|
|
|
#140 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassFra man kontakter Aleris til man er operert kan det ta under to uker. Det er jo ganske impulsivt dersom Aleris skal ha noe ansvar. Hvilket de burde. De kan ikke kvalitetssikre på noe vis hva som er status på pasienten deres mentalt på så kort tid. For noen vil det være enden på en årelang prosess. Men det kan ikke være tvil om at for andre vil det være temmelig impulsivt og lite gjennomvokst ( i mangel av et bedre ord) i forhold til hvilke prossesser hodet trenger å gå gjennom for at operasjonen skal ha noe for seg. |
|
![]() |
|
|