|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Utrolig viktig presisering. Vektproblem sitter på magen. Problemer med vekt sitter ofte i hodet. |
|
|
|
#102 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassLhi-My - jeg får ikke prikket deg enda. |
|
|
|
#103 |
|
This is normal!
|
Divine skrev det jeg tenkte.
|
|
|
|
#104 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg også. Jeg snakker sjelden om operasjonen nå siden det er så mange år siden og et tilbakelagt kapittel i livet mitt. Allikevel kommer det jo opp av og til, og da er det svært mange som sier de er misunnelige og vil ha samme operasjon selv. Dette er ofte folk med kanskje 5 kg overvekt. Husker ei jeg snakket med som dro seg litt i et nesten innbilt sideflesk og sukket og sa at hun ville også opereres, og spurte og gravde om informasjon. Jeg synes akkurat det er litt skremmende. Men jeg tror nok ikke alle mener det, det er vel bare et innfall, og så "slanke" folk hadde jo uansett aldri FÅTT operasjon noe sted. Jeg begynte ikke å seriøst vudere operasjon før jeg ble alvorlig hemmet av overvekten, psykisk og fysisk.
Jeg mener dette er en litt vanskelig problemstilling. For er man så overvektig at det er livsfarlig for helsa, kan det jo nettopp være å gamble med liv og helse om man IKKE gjør noe fysisk, for med psykologisk hjelp kan det jo allikevel ta mange år før man går ned i vekt. Det er det jo mange her inne som har opplevd, det at de har gått i terapi for overvekten uten særlige resultater, og årene har gått. Så har man jo det poenget at dersom man BLIR frisk mentalt av terapien, så trenger man jo sannsynligvis ikke operasjonen. Men er man altså så stor at man står i fare for å bli alvorlig syk eller dø, så bør man kanskje ikke vente, og heller ta de psykiske problemene på sikt. Jeg var en av de som absolutt IKKE kunne vente, jeg tør ikke engang tenke på OM jeg hadde levd i dag hvis jeg ikke hadde tatt den operasjonen da jeg gjorde det.
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassEr det snakk om en livreddende operasjon så vil vel det offentlige gi hjelp også? |
|
|
|
#106 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJa, etter 3-4 år (og i mitt tilfelle var det ikke snakk om GBP i det offentlige, men DS, og det ville jeg helst unngå).
|
|
|
#107 |
|
Textrovert
|
Ikke bare litt. Det er en veldig vanskelig problemstilling. For hva definerer man som "har fått hjelp med spiseforstyrrelsene", da? At man er i behandling? At man er ferdigbehandlet? Jeg gikk til psykolog og i selvhjelpsgrupper i flere år, men nådde et punkt der jeg ikke fikk noe mer ut av det. Jeg har det siste året valgt å ha jevnlige samtaler rundt psyke og vektproblematikk med legen min, og jeg har en psykolog på vent dersom jeg skulle trenge det. Jeg ser ikke dette som dårligere forberedelser enn om jeg skulle ha hatt null oppfølging tidligere og så fulgt et åtte-ukers kurs før en ev. operasjon.
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
Det var der jeg droppet å tenke mer på operasjon da jeg lurte på det en gang i tiden. Jeg innså at heller ikke operasjonen gjorde slutt på at sjokolade roper på meg - og da var det ikke operasjon jeg trengte. |
|
|
|
#109 |
|
Textrovert
|
Veldig godt poeng. Jeg lurer også på hva folk egentlig legger i ordet livreddende? Etter å ha sett de personene som lot seg operere på Aleris de dagene jeg var der, så kan jeg ikke fatte og begripe at operasjonen reddet så veldig mange av dem fra den visse død. Jeg var veldig overrasket over hvor lite overvektige (relativt sett, selvsagt) de fleste var. Aleris vil selvsagt pushe og kalle operasjonen livreddende i fysisk forstand, mens kanskje mange som har vært gjennom operasjonen mener livreddende i overført betydning?
|
|
|
#110 |
|
Textrovert
|
Jeg synes det er å kreve for mye at man skal være FRISK fra en spiseforstyrrelse før man tar en operasjon. Mange mener jo også at man aldri blir frisk, bare "avruset", men det er jo en annen diskusjon. Jeg mener at det holder at man er klar over problemet og jobber med det, og at man selvsagt ikke er for langt nede. For en operasjon krever sitt.
|
|
|
#111 |
|
Textrovert
|
Helt klart. Og det er kjempeskummelt. Symptomsvitsjing er et velkjent fenomen, og noe det burde opplyses mye mer om i forbindelse med vektoperasjoner. Men som du sier, fenomenet er ikke eksklusivt for vektopererte, det var mye snakk om det da jeg gikk hos psykolog.
|
|
|
#112 |
|
Nymotens gammeldags
Kanskje overført betydning ja, i tillegg til at mange sikkert sliter ekstremt psykisk og har store tilleggsplager man ikke kan se, feks. hjertesykdom, diabetes og fysiske plager som søvnapné, depresjoner, kvelningsfornemmelser, dårlige ledd osv. Man kan ikke alltid se på folk at de sliter, men jeg er enig i at Aleris kanskje tar litt vel av i markedsføringen sin for tiden og at de kanskje burde jekke seg ned litt, og at nok mange blir operert uten at det er en siste utvei, egentlig.
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg er ikke enig i at det holder at man er klar over problemet og gjør noe med det. Om man ikke har spiseforstyrrelsen såpass under kontroll at man faktisk ikke lever med den aktiv mer så vil jo ikke operasjonen ha annen hensikt enn en pause fra vektproblemene inntil magen igjen tar imot nok mat. Man bør ha operasjonen som siste punktum i prosessen tror jeg. |
|
|
|
#114 |
|
Textrovert
|
Men en operasjon kan jo også være den drahjelpen man trenger for å komme seg over den siste kneika. Å slippe skammen og fortvilelsen som overvekten fører med seg kan være det man trenger for ha overskudd nok til å ta tak i det bakenforliggende. Så lenge man ikke tror at "nå er jeg operert - adios vanskelig forhold til mat!". Og det er jo ikke til å stikke under en stol at mange faktisk ER fornøyde etter en vektoperasjon og mener de HAR fått et bedre liv.
|
|
|
#115 |
|
weird
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg og søsteren min snakket for noen måneder siden om dette. Altså ikke vektoperasjon, men om reaksjoner på f.eks. kjipe dager osv. "Jeg bruker jo mat og sukker når jeg har det kjipt, X shopper og andre drikker osv. Hva gjør egentlig du?" spurte jeg min normalvektige (og ellers utrolig veltilpassede) søster.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Nymotens gammeldags
Exactly.
|
|
|
#117 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassVeldig interessant, Kie. Det å "stå i det" er en kunst. Nå som sjokolade ikke gir meg noe rush, og jeg verken ser ut til å ville bytte det ut med verken vin, trening, shopping eller gambling (takk og pris), så må jeg rett og slett bare ha det kjipt. Og da titter jeg i skapene og leter etter noe jeg ikke finner lenger, så jeg slamrer med skapdørene og surmuler og synes synd på meg selv. Og jeg prøver å verdsette det, for jeg er jo fullstendig klar over at sjokoladelysten kan komme sterkt tilbake, så da er det om å gjøre å ha lagt seg til gode "stå i det"-vaner.
|
|
|
#118 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Absolutt. Det endrer ikke det faktum at jeg oppfatter det som står der helt anderledes. Evnt leser de med andre briller. Jeg ser ikke det dere ser i det som står.
Altså, jeg sa ikke at det var en lur eller riktig tanke, bare at det sikkert var det som var tanken.
|
|
|
#119 |
|
weird
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDet er både sant og ikke sant at mange får et bedre liv etter en gbp. Det er en hel del der ute som endte med å innse at livet ble ødelagt nettopp etter en gbp også. Og det er grunnen til at jeg mener at den bør være siste stopp - ikke et forsøk på å se om kanskje dette ble det som fikk sjokoladen til å slutte å rope fra skapet. Har man et alvorlig spiseproblem så er det dessverre som regel ikke noen vei utenom å løse det. |
|
![]() |
|
|