Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 19:58   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er egentlig sykepleiere lavtlønte lenger? De jeg vet om som er sykepleiere tjener da slett ikke så dårlig. Det vil si - de tjener ikke dårlig om man tar inn i regnestykket deltidsstillinger og sånn. Men om man sammenligner de aller fleste halve stillinger med fulle så blir det jo ganske stor forskjell.

De tjener langt dårligere enn mange andre yrkesgrupper med krav om fire års høyskoleutdannelse fortsatt. Og problemstillingen 1) det er vanskelig å få full jobb og 2) det er for mange for tungt å ha full jobb, er jo også veldig viktige faktorer i valg av en slik utdannelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 20:13   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(...)problemstillingen 1) det er vanskelig å få full jobb og 2) det er for mange for tungt å ha full jobb, er jo også veldig viktige faktorer i valg av en slik utdannelse.

Godt poeng.

Min svigerinne fikk kun 80% stlling og måtte ta masse ekstravakter for å tjene nok.

Gammel 06-05-11, 19:57   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SF: Sykepleierlønnen er veldig avhengig av turnustillegg osv for å bli anstendig.

Gammel 06-05-11, 20:00   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

SF: Sykepleierlønnen er veldig avhengig av turnustillegg osv for å bli anstendig.

Nå slo jeg opp den ene sykepleieren jeg vet av. Vedkommende jobber kun dagtid, ingen helger, ingen turnus. (Klinikk med åpent kun i vanlig kontortid) Inntekt brutto - 506.000 kroner.

Det er da ikke noen lavtlønnsinntekt det?

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 20:21   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå slo jeg opp den ene sykepleieren jeg vet av. Vedkommende jobber kun dagtid, ingen helger, ingen turnus. (Klinikk med åpent kun i vanlig kontortid) Inntekt brutto - 506.000 kroner.

Det er da ikke noen lavtlønnsinntekt det?

Stemmer det virkelig? Er dette en privatklinikk?

Gammel 06-05-11, 21:33   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Stemmer det virkelig? Er dette en privatklinikk?

Ja, jeg sjekket begge nå i dag.
De jobber i det private begge to. Forskjellen kan dog ikke være så dramatisk - det er jo en del å gå på før vi snakker om lavtlønn på disse?

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 21:38   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De jobber i det private begge to. Forskjellen kan dog ikke være så dramatisk - det er jo en del å gå på før vi snakker om lavtlønn på disse?

Jeg tviler sterkt på at dette er representativt for hva sykepleiere flest tjener, også i det private.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 22:14   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det er i hvert fall mer enn både mannen min og jeg tjener, og vi er jo begge i et meget berømt høytlønnet yrke

Gammel 06-05-11, 20:02   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sjekket en til - 522 k. Fremdeles ingen turnusjobb - kun dagtid. Det er en mann - sikkert derfor lønna er litt høyere.

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 21:46   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hva mener dere er lav lønn da? :nysgjerrig:

Gammel 06-05-11, 21:47   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du finner ganske lett ingeniører som tjener 300 k eller enda lavere. Det er lite for en så godt utdannet stilling. (Dette er som regel nyutdannede som jobber i det offentlige.)

Ellers synes jeg under 230 k er en lav lønn for en full stilling. Sånn ut fra ren synsing.

Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:29   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Du finner ganske lett ingeniører som tjener 300 k eller enda lavere. Det er lite for en så godt utdannet stilling. (Dette er som regel nyutdannede som jobber i det offentlige.)

Ellers synes jeg under 230 k er en lav lønn for en full stilling. Sånn ut fra ren synsing.

Det er jo ikke så overraskende at det finnes sykepleiere som tjener veldig godt og ingeniører som tjener heller dårlig. Sykepleiere som gruppe tjener vel likevel dårligere enn ingeniører som gruppe.

Jeg har googlet litt kjapt etter tall på hvor mye, uten å kunne komme med noen bastante konklusjoner, men saken i Harstad hvor avdelingssykepleiere krevde samme lønn som avdelingsingeniører er vel et godt eksempel. (Det er vel forøvrig kommunalt ansatte ingeniører som tjener dårligst blant ingeniørene også.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 21:48   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det der ble skrekkelig bombastisk for tall jeg ikke sjekket skikkelig. Jeg burde si at jeg antar at du finner ingeniører på snaue 300 k ganske lett.

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:27   #14
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det verste jeg visste, var at mamma og de forventet at jeg skulle ta høyere utdannelse og bli noe. Jeg ble trassen, rett og slett. Så da sluttet jeg på allmenn etter 2.klasse og hoppet over på yrkesfaglig og fikk meg et fagbrev i stedet. Jeg kommer til å være varsom med å utøve den typen press på ungene mine, fordi jeg syntes det var så grusomt selv.

Gammel 07-05-11, 23:52   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer til å oppmuntre guttene mine til å få en utdannelse. Om det er en høyere utdanning eller en fagutdanning skal de få bestemme selv.

Det kunne ikke falle meg inn å presse de inn i en utdanning de ikke kommer til å trives i.

Gammel 07-05-11, 23:54   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg kommer til å oppmuntre guttene mine til å få en utdannelse. Om det er en høyere utdanning eller en fagutdanning skal de få bestemme selv.

Det kunne ikke falle meg inn å presse de inn i en utdanning de ikke kommer til å trives i.

Veldig enig!

Gammel 08-05-11, 00:04   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil nok oppfordre til det, dersom det å gjøre det klart at det er et alternativ som seriøst må vurderes er å oppfordre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:22   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om det gjøres litt feil med tanke på jenter og realfag, det fremstilles ofte som det motsatte av estetikk og interresse for klær etc. Jeg lurer på om ikke sånne sideer som elinm beskrev som er kvalmende rosa, men med bra innhold egentlig er en bra ting. For det hadde vært fint om det ikke ble oppfattet som motsetninger, å være jentete og opptatt av realfag/være opptatt av å ville holde videre muligheter åpne.

Mine unger skal helt klart få studere hva de vil. Da jeg kom med mine studiemuligheter sommeren etter videregående og spurte pappa hva jeg burde velge, fikk jeg til svar at akkurat dette valget måtte jeg ta selv. Det er jeg egentlig glad for i ettertid. Da valget var tatt, fikk jeg støtte på at det var et godt valg. Når de har kommet så langt kommer heller ikke jeg til å lede dem noen vei tror jeg. Men tidligere kommer jeg til å oppmuntre dem til å ikke fjerne for mange muligheter for seg selv for tidlig. Dett kan både innebære tradisjonell studiespesialisering med realfag, og det kan innebære yrkesfag hvis man har med en teoretisk svakere eller skolelei ungdom å gjøre. Det er ingenting som lukker så mange dører som å bli presset gjennom studiespesialiserende linje med elendig resultat.

Gammel 08-05-11, 00:40   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to jenter. Den ene er voksen og begynner på sykepleien i høst. Hun har veldig gode karakterer, begynte å studere biologi i fjor høst, men trivdes ikke med det, og klarte ikke helt å se for seg hva hun skulle bli, og derfor sluttet hun. Nå gleder hun seg til å begynne på sykepleierutdanningen, og jeg regner med at hun vil ha mye glede av naturfagene hun har tatt. Den andre er også skoleflink, men hun går i tredje klasse, og drømmen akkurat nå er å bli veterinær, men det er jo enda mange år til hun må velge. Hun vet at hun trenger toppkarakterer for å komme inn på veterinærutddaninngen, og hun er flink til å gjøre lekser.
Selv var jeg også skoleflink, hadde kjemi, matte og biologi som fordypning på viederegående, begynte på ingeniørutdanning, og sluttet på ingeniørutdanning fordi jeg ikke syntes det var gøy, begynte på sykepleierutdanningen og fullførte. Man blir ikke akkurat rik som sykepleier, og det er ofte et heftig arbeidspress. Men man har enormt mange muligheter; man kan bo og jobbe nesten hvorsomhelst, og det er bøtter og spann med videreutdanningsmuligheter. Selv tok jeg en master etter mange år som leder, og nå er jeg stipendiat.
Jeg synes det er fint at man oppmuntrer jenter til å velge det de har evne til, og ikke bare noe jenter tradisjonelt har gjort før. Og jeg synes det er viktig å oppmuntre barn, både gutter og jenter, til å velge noe de har evne til som også kan gi dem en stødig inntekt etterhvert.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 10:54   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror like greit vi kan si det høyt: Ingeniørutdanningen er ikke spesielt gøy. Men yrket? Åh! det ersåkult!!! Det er bare så ufattelig kult! Du kan gjøre alt det m^2 sa og enda mye mer. Det er en ekstrem og himmelvid forskjell på utdanningen og yrket i ingeniørlivet vil jeg si.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.