|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#142 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Du finner ganske lett ingeniører som tjener 300 k eller enda lavere. Det er lite for en så godt utdannet stilling. (Dette er som regel nyutdannede som jobber i det offentlige.) |
|
|
|
#143 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
|
|
|
|
#144 |
|
Søt og rar
|
Det er i hvert fall mer enn både mannen min og jeg tjener, og vi er jo begge i et meget berømt høytlønnet yrke
|
|
|
#145 |
|
Off the map.
|
Nå er det jo ikke sånn at det er alle gitt å bare bestemme seg for å bli lege. Uansett hvor mye man jobbet beinhardt for å nå målet så tror jeg at veldig mange ikke ville greie å komme inn, og når man først kommer inn så er det vel også et ganske krevende studie.
|
|
|
#146 |
|
Bedreviter
|
Akkurat det der er veldig greit. Hvis du kommer inn på medisin, så er du skoleflink nok til å klare å gjennomføre. (Det er dem som ikke klarer det, men da er det ikke fordi de ikke var skoleflinke nok da de startet.) |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det verste jeg visste, var at mamma og de forventet at jeg skulle ta høyere utdannelse og bli noe.
|
|
|
#148 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Enig med Bille her.
|
|
|
#149 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Poenget er ikke å prøve å få jentene til å velge realfag hvis de ikke vil, men få dem til å se at det kan være muligheter. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
etterpåklokest
|
Det er jo ikke så overraskende at det finnes sykepleiere som tjener veldig godt og ingeniører som tjener heller dårlig. Sykepleiere som gruppe tjener vel likevel dårligere enn ingeniører som gruppe. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Typisk misforståelse det der. I IT-jobber blir det jo bare mer og mer viktig å forholde seg til mennesker. Da jeg begynte i IT kunne vi grave oss ned på kontoret og programmere maskinspråk, nå må man snakke med kundene. (Det var derfor jeg sluttet. Jeg vil ikke jobbe med mennesker.)
|
|
|
#152 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Mine barn skal få bestemme selv, men jeg håper at de utvikler sitt potensiale. Med 2 siv.ing som foreldre så kan det bli litt påvirkning hjemmefra til å velge realfag om de har anlegg for slikt.
|
|
|
#154 |
|
|
Jeg tror ikke det er så veldig lurt å bli matematiker for noen som ikke har veldig, veldig lyst til å bli matematiker altså. Strategisk lurt vil jeg vel langtfra kalle det. (:matematiker
Det der er så snedig, og jeg var godt voksen før jeg skjønte at det fantes folk som valgte jobb sånn
ed kan jobbe som som forskere, prosjektledere, dubedittmakere, tenkegeekere, utadvendte gründertyper, make-it-happen-mennesker, saksbehandlere og bestemme-over-penga-folk etc. innenfor oljebransjen, elbransjen, gassbransjen, havdrift, fiskerinæringen, shipping, nanoteknologi, optiske greier (du så mye spennende de driver med hos SINTEF) osv, osv, osv.
omtrent alle som bytter jobb ender vel ofte med å gå opp i lønn? Kanskje?
Vask munnen din med såpe!!
Veldig, veldig enig. Sist redigert av m^2 : 09-05-11 kl 12:01. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kommer til å oppmuntre guttene mine til å få en utdannelse. Om det er en høyere utdanning eller en fagutdanning skal de få bestemme selv.
|
|
|
|
#156 |
|
|
Veldig enig!
|
|
|
|
#157 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg vil nok oppfordre til det, dersom det å gjøre det klart at det er et alternativ som seriøst må vurderes er å oppfordre. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
maler
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg lurer på om det gjøres litt feil med tanke på jenter og realfag, det fremstilles ofte som det motsatte av estetikk og interresse for klær etc. Jeg lurer på om ikke sånne sideer som elinm beskrev som er kvalmende rosa, men med bra innhold egentlig er en bra ting. For det hadde vært fint om det ikke ble oppfattet som motsetninger, å være jentete og opptatt av realfag/være opptatt av å ville holde videre muligheter åpne.
|
|
|
#159 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har to jenter. Den ene er voksen og begynner på sykepleien i høst. Hun har veldig gode karakterer, begynte å studere biologi i fjor høst, men trivdes ikke med det, og klarte ikke helt å se for seg hva hun skulle bli, og derfor sluttet hun. Nå gleder hun seg til å begynne på sykepleierutdanningen, og jeg regner med at hun vil ha mye glede av naturfagene hun har tatt. Den andre er også skoleflink, men hun går i tredje klasse, og drømmen akkurat nå er å bli veterinær, men det er jo enda mange år til hun må velge. Hun vet at hun trenger toppkarakterer for å komme inn på veterinærutddaninngen, og hun er flink til å gjøre lekser.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror like greit vi kan si det høyt: Ingeniørutdanningen er ikke spesielt gøy. Men yrket? Åh! det ersåkult!!! Det er bare så ufattelig kult! Du kan gjøre alt det m^2 sa og enda mye mer. Det er en ekstrem og himmelvid forskjell på utdanningen og yrket i ingeniørlivet vil jeg si. |
|
![]() |
|
|