Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg har inttrykk av at mange unge jenter velger ubevisst vekk realfagsjobber som mulige jobber i fremtiden egentlig uten grunn. Derfor tror jeg det er viktig at man minner dem på at det er en mulighet å velge disse yrkene også. Det er mange av disse yrkene som er fleksible, godt lønnet og svært interessante så jeg synes det er skikkelig synd at så mange flinke jenter velger det bort uten å ordentlig vurdere dem.
Helt enig. Poenget er ikke å prøve å få jentene til å velge realfag hvis de ikke vil, men få dem til å se at det kan være muligheter.
Jeg husker veldig godt da jeg selv var student/nyutdannet og traff mange andre i samme situasjon. Når jeg sa at jeg holdt på med IT, så var veldig ofte reaksjonen "åååå det høres vanskelig ut, jeg vil helst jobbe med mennesker jeg". Den holdningen der tipper jeg de har hadd siden de var 14, lenge før de egentlig visste hva de hadde evner og anlegg for.
Ikke noe galt i å ville jobbe med mennesker altså, men kanskje har de litt snevert syn hva slags yrker som involverer mennesker? Jeg jobber kanskje ikke med mennesker, men jeg jobber for mennesker. Hvis jeg ikke kommuniserer og forstår menneskene jeg skal jobbe for, så gjør jeg en dårlig jobb. Jeg tenker at mennesker er en veldig, veldig viktig del i jobben min, selv om jeg jobber med IT. Kanskje man burde åpne jentenes øyne for hva de enkelte yrkene egentlig innebærer?
|