|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDe to store gutta mine ble informert litt etter litt gjennom fredagen og lørdagen. Vi var på hytta, så det var bare radio og min bittelille mobil m dårlig nettdekning å følge med på, så de er blitt naturlig skånet fra vonde bilder. Jeg har fortalt ganske rett fram hva som er skjedd, uten å male ut detaljer. Feig, slem og ond er ord vi har brukt om gjerningsmannen. Syk i tankene og følelsene forbeholder jeg til folk som er blitt diagnostisert med slikt, og jeg likte ikke den vinklingen på Supernytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Vaklende
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDetMed at det små bearbeider via lek gav meg en liten problemstilling I dag. Junior hadde sett I Dagbladet mens jeg ikke fulgte med.. Og nå lekte han nettopp at han sa " God natt " og så skjøt I luftrn... Det klarte jeg ikke å la ham leke, så jeg sa at slik lek er ikke lovå leke nå, fordi det som har mistet noen blir lei seg. Hva synes dere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Helt konge
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologLa de leke i vei, men snakk med dem om hva de leker. Det er nå de trenger å leke den type leker. Nå har ikke ungene mine leker som er våpen, men de flest barn klarer jo å bruke fantadien sin og lage det meste om til en pistol eller gevær. Som sagt snakk om hva du ser de leker, sett ord på det og jeg er fan av å si noe om de følelsene som settes i sving både hos barna og meg som voksen. Å si at det ikke er lov å leke slike leker er nesten som å si at det ikke er lov å snakke om det som et vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMin datter har etter vår prat i dag lekt med Barbie og Ken. Hørte at Ken var låst inne og ikke kom ut igjen, først må han lære og være snill i hjertet sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Lek er bearbeidelse og fantasi, og derfor synes jeg ikke man skal sensurere barna, akkurat som at man ikke skal nekte voksne å snakke om det de har behov for.
![]() |
#126 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMine er hos svigers (i utlandet), og det er både fint og dumt. Det er fint at de er langt unna, og fint at ikke svigers har på nyhetene. Det er ikke så fint at svigers er særdeles dårlig til å prate med barn om sånt. Minste har ikke fått med seg noe særlig, men eldste har det. Hun har sett på Super-nytt på nett-tv, og vi har snakket på Skype, men jeg kjenner at jeg veldig gjerne skulle vært der sammen med henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Det er utrolig mye her i verden vårt barn ikke vet noe om, uten at jeg tror han føler at han ikke fortjener kunnskap av den grunn, altså. Vi forklarer jo løpende nye ting for ham. Slik er livet, stadig nye sjokkerende oppdagelser.
Det forekommer at barna hører så mangt i barnehagen, slik er livet. Vår har kommet hjem og fortalt om både monstre, vampyrer og spiderman - ting han absolutt ikke har lært av oss. Det har gått fint det også. Så jeg antar vi klarer å håndtere det, på samme vis som andre som har fått noe tilpasset info av sine foreldre og plutselig får vite en hel del mer enn de burde av andre eldre barn.
Vår har ikke eldre søsken og vi er absolutt forberedt på at han kan høre det andre steder.
![]() |
#128 |
Vaklende
|
Jeg er helt enig, og tar med meg det fine rådene. Når jeg umiddelbart sensurerte idag var det nok ryggmargsrefleks på grunn av at vi var rett ved domkirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har snakket mye med de to eldste, både sammen og hver for seg. Minsten er happyschnappy og har ikke fått med seg noe. De store har mange spørsmål, og er opptatt av både de små og de store spørsmålene. Vi måtte blant annet bruke lang tid på om og hvordan de ville klare å rydde alt søppelet i gata etter bombingen. Og så kom vi til "hvorfor"... Det var ikke lett! Bare begrepet rasisme er jo helt absurd for dem. (vi har snakket om det før, men det har liksom aldri festet seg helt - de syns det er for vilt!)
![]() |
#130 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologI morgen skal vi dra til Oslo alle fire for å legge ned blomster ved domkirken. Etter det skal jeg og eldste møte venninnen min som var på jobb i et av departementene når det smalt. Jeg tror nok at vi skal titte litt på skadene også. Gutta mine er blitt litt mer involvert enn det jeg egentlig ønsket pga venninnen min. Så da får vi viste de litt mer og synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi var uten tv og aviser de første dagene, så det ordnet seg egentlig selv. Jeg har ikke latt dem se mye av tv-bildene fra Utøya, og heller ikke de mest blodige bildene fra Oslo. Jeg har heller ikke latt dem høre mange av fortellingene fra de som var på Utøya. Jeg kjenner at det egentlig er for tøft å høre for meg, og da synes jeg ikke gutta trenger å høre alle detaljer om hvor grusomt det var. Sist redigert av Kaija : 25-07-11 kl 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Passiv
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologPoly - jeg sensurerer veldig lite for mine. Yngste fikk ikke se nyheter med lik og blod - ellers har de fått følge etter egen interesse og fått svar på alle spørsmål. Jeg har brukt begreper som slem, drittsekk, dust og annet. |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologStorebror fikk se det NRK super har lagd i går. Han så det mange mange ganger, og snakket mye om at tyven var slem og i fengsel, og at sykebil kom til de som hadde aua. Han har allerede spurt om å få se i dag. Han vil ikke snakke om det, men merker at hian var roligere i går, og ikke så i sin egen verden utover dagen. Mindre banging er det også.
![]() |
![]() |
|
|