Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 09:24   #121
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Jeg er kanskje inhabil siden jeg har vokst opp i Oslo, men jeg tror ikke jeg kunne bodd i Bergen over lengre tid. Til det er jeg altfor glad i klimaet her på østlandet, ikke minst snøen om vinteren.
Og så slipper man å høre bergensk hele tiden.

Gammel 27-08-11, 09:37   #122
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

På mange vis kan det vere det ja. Vi flytta frå ein bydel i Bergen med høg andel ikkje-vestlege innvandrara, til ein veldig "kvit" kommune utanfor. Det er eit stort minus, særleg på skulen.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor? Fordi det blir mer ressuser på de barna som allerede går der? Mange ikke-norsktalende (eller dårlig norsktalende innvandrere) krever mye ressurser. Skolen kan få litt ekstra, men må dekke det meste selv. Jeg ser derfor ikke på det som et kjempeminus at det ikke er 50 % av elevene på skolen vår som ikke snakker noe særlig norsk. Og jeg gidder ikke si noe annet for å være politisk korrekt heller.

Jo, eg syns det er eit minus. I barnehagen var det barn frå mange kulturar, tilhøyrande ulike religionar, og med alle slags fargar på hud og hår. Barna leikte på tvers av dette sjølvsagt. Eg syns det hadde vore verdifult om mine barn fortsatt kunne vere i ein multi-kulturell setting. Det er utfordrande, tankevekkande og nyttig. Og ikkje minst syns eg det hadde vore nyttig for skulen å måtte forholde seg til mange religionar. Nå reagerer eg på bruk av salmar og Jesus-budskap rundt jul og høgtider. Eg ønsker dette ut av skulen. Det hadde vore litt drahjelp om vi hadde hatt barn med annan kulturbakgrunn i skulen. Eg seier ikkje at alt dette er rosenrødt - det er sikkert store utfordringar ved det også.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 10:07   #123
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Vinteren 2010 så lå snøen i Bergen til langt ut i mars og da var jeg virkelig lei! Da var jeg veldig glad for at det ikke er normalen. Mars = vår!
Snøen kan være på fjellet og det er ikke langt til fjell fra Bergen! Jeg liker at det sjeldent blir så kaldt her !

At det ikke er mange ikke-vestlige innvandrere i Bergen er noe som vil endre seg fremover i følge prognoser fra SSB. Her er kommentar på artikkel i A-Magasinet om "Det hvite vesten". Hvordan kan Bergen unngå de problemene som man har fått i Oslo? http://www.bt.no/meninger/leder/Berg...r-2558917.html

Gammel 27-08-11, 10:22   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, å ikke plassere alle mottak og kommunale boliger i bydeler som allerede har klasseutfordringer er smart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 11:12   #125
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Oslo og østlandet har absurde mengder snø. Som ikke går vekk.

Jeg kommer ikke helt over denne kommentaren. Oslo har absurde mengder snø? Oslo? Er dette en spøk?

Jeg husker slutten av april 1997 i Tromsø, hvor vi først måtte måke vekk store mengder snø for å komme oss ut til veien (vi hadde vel en 3-4 meter innkjørsel), før jeg måtte snu for å måke meg inn igjen.

Det faller ikke absurde snømengder i Oslo. Så langt derifra.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 11:46   #126
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tromsø?? Assa nordnorge er ikke med i denne beregningen. Vi snakker om normale forhold, her. På et sted hvor det er mørkt året rundt og 10 meter snø har innbyggerne bare sæ sjøl å takke. :dukker:

Oslo har VITKIGE veier, mange veier og enorm mengde med trafikk på inn- og utfart, og plusser du på med metervis med snø (de siste årene), så har man en utfordring.

Gammel 27-08-11, 11:56   #127
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Tromsø?? Assa nordnorge er ikke med i denne beregningen. Vi snakker om normale forhold, her. På et sted hvor det er mørkt året rundt og 10 meter snø har innbyggerne bare sæ sjøl å takke. :dukker:

Mørkt halvparten av tiden, for tenk!

Oslo har VITKIGE

Oi. Et uttrykk fra Bergen jeg ikke har sett før ... :dukker tilbake:

veier, mange veier og enorm mengde med trafikk på inn- og utfart, og plusser du på med metervis med snø (de siste årene), så har man en utfordring.

Så lenge de meterne med snø går bortover ser jeg ikke helt problemet. Og, nei, jeg syns virkelig ikke at det snør mye her i Oslo. Selvsagt kunne brøytingen vært bedre (heeeh, det var vel dagens understatement), men det snør ikke så mye. Man klarer å komme seg ut av huset uten å måke seg ut først.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 12:13   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fremt de to første og siste bokstavene i ordet er plassert riktig, sies det at man skal være i stand til å tyde ordet. Men det gjelder kanskje ikke nordlendinger? /

Gammel 27-08-11, 12:26   #129
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I selve Oslo snør det vel ikke så mye? Altså, det er jo snø, men ikke noe mot der jeg bor en halvtime nord for Oslo.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 12:34   #130
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Bergen er en aldeles fantastisk flott by. (Og full av hyggelige mennesker.)

Likevel - hadde det stått mellom Bergen og Oslo for min del (og se da bort i fra at jeg har alt av familie og nære venner i og rundt Oslo) - så hadde jeg likevel landet på å bo i Oslo, og det på grunn av været. Jeg blir direkte mollstemt av regnvær, jeg takler ikke regn.

Jeg hater snøen og, men blir ikke mollstemt av den. Snøen er lys, snøen er tørr, og snøen går over og jeg blir så utrolig lykkelig når den forsvinner - regn er grått og vått og trist. Regn har man hele året.

Gammel 27-08-11, 12:51   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

I selve Oslo snør det vel ikke så mye? Altså, det er jo snø, men ikke noe mot der jeg bor en halvtime nord for Oslo.

Det snør en del i Oslo også, hvert fall de siste par åra. Hvordan forholdene var way back then, aner jeg ikke. Jeg bor ikke i Oslo nå heller, men jeg bor nærmt nok, og vi har MYE snø.

Gammel 27-08-11, 13:51   #132
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fra Stvgr, men valgte meg Oslo for studier og bestemte meg allerede da for å bo i Oslo-området. Det var hovedsakelig pga. jobbmuligheter. Jeg liker Oslo og jeg liker at man ikke trenger å bo i Oslo for å føle seg som en del av Oslo - man kan bo i provinsen rundt Oslo og likevel jobbe i Oslo og bruke kulturtilbudet i Oslo. Bare fordi kollektivtilbudet mange steder er veldig bra. Det er en helt perfekt kombo for oss, vi bor helt på grensa til marka og tar på oss skiene utenfor inngangsdøren og likevel jobber vi i sentrum og drar ofte på kino og kafé i sentrum.

Gammel 27-08-11, 14:48   #133
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veronal: det stemmer jo det - det er sikkert fint rundt Oslo Men det er jo likt med Bergen også da, vi bur "på landet", i ein annan kommune, men jobbar i byen og brukar byen, føler sterk identitet til byen. Tar 30 minutt inn til sentrum.

Det er mellom 5 og 6 landlege kommunar rundt Bergen, som alle brukar byen på denne måten. Bergen har eit veldig stort omland som brukar byen. Heiar på Brann gjer dei også.

Gammel 27-08-11, 14:48   #134
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vært endel snø de siste åra, men det har ikke akkurat hatt store innvirkninger på "viktige veier", kollektivtrafikk og generell framkommelighet altså.

Gammel 27-08-11, 14:50   #135
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin: Det tar ikke 30 min inn til Oslo sentrum for dere i Bergen-provinsen.

Gammel 27-08-11, 14:50   #136
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen, og de enormt mye mer biltrafikk enn de har i f.eks. nord.

Gammel 27-08-11, 14:50   #137
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Syrin: Det tar ikke 30 min inn til Oslo sentrum for dere i Bergen-provinsen.

Nei, det skal eg vere enig i
(men det er sjeldan at eg har noko i Oslo å gjere da...)

Gammel 27-08-11, 14:53   #138
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen, og de enormt mye mer biltrafikk enn de har i f.eks. nord.

I provinsen er man gode på snørydding! Det er fantastisk med snø om vinteren, den mørke perioden blir lys og fin med all snøen og det er gøy å gå på ski! Store snøfall kommer det ikke mange av og når snøen er ryddet så er det fantastisk flott.

Du har suv allerede, hvis jeg ikke tar feil? Hva venter du på, kvinne!

Gammel 27-08-11, 14:53   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen.

Selvsagt har det innvirkninger, men jeg ser ikke helt st det er unikt for Oslo? Og de voldsomme snøfallene som har rammet vestsiden av oslofjorden de siste åra har ikke rammet Oslo. Jeg innbiller meg at du bor i det området?

Gammel 27-08-11, 14:54   #140
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvsagt har det innvirkninger, men jeg ser ikke helt st det er unikt for Oslo? Og de voldsomme snøfallene som har rammet vestsiden av oslofjorden de siste åra har ikke rammet Oslo. Jeg innbiller meg at du bor i det området?

Det er unikt for Oslo fordi det er en stor by, med mye mer trafikk enn de andre byene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.