|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
frakoblet
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg er kanskje inhabil siden jeg har vokst opp i Oslo, men jeg tror ikke jeg kunne bodd i Bergen over lengre tid. Til det er jeg altfor glad i klimaet her på østlandet, ikke minst snøen om vinteren.
![]() |
#122 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Jo, eg syns det er eit minus. I barnehagen var det barn frå mange kulturar, tilhøyrande ulike religionar, og med alle slags fargar på hud og hår. Barna leikte på tvers av dette sjølvsagt. Eg syns det hadde vore verdifult om mine barn fortsatt kunne vere i ein multi-kulturell setting. Det er utfordrande, tankevekkande og nyttig. Og ikkje minst syns eg det hadde vore nyttig for skulen å måtte forholde seg til mange religionar. Nå reagerer eg på bruk av salmar og Jesus-budskap rundt jul og høgtider. Eg ønsker dette ut av skulen. Det hadde vore litt drahjelp om vi hadde hatt barn med annan kulturbakgrunn i skulen. Eg seier ikkje at alt dette er rosenrødt - det er sikkert store utfordringar ved det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Vinteren 2010 så lå snøen i Bergen til langt ut i mars og da var jeg virkelig lei! Da var jeg veldig glad for at det ikke er normalen.
![]() |
#125 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg kommer ikke helt over denne kommentaren. Oslo har absurde mengder snø? Oslo? Er dette en spøk?
![]() |
#126 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Tromsø?? Assa nordnorge er ikke med i denne beregningen. Vi snakker om normale forhold, her. På et sted hvor det er mørkt året rundt og 10 meter snø har innbyggerne bare sæ sjøl å takke. :dukker:
![]() |
#127 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Mørkt halvparten av tiden, for tenk!
Oi. Et uttrykk fra Bergen jeg ikke har sett før ... :dukker tilbake:
Så lenge de meterne med snø går bortover ser jeg ikke helt problemet.
![]() |
#128 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Så fremt de to første og siste bokstavene i ordet er plassert riktig, sies det at man skal være i stand til å tyde ordet. Men det gjelder kanskje ikke nordlendinger?
![]() |
#129 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!I selve Oslo snør det vel ikke så mye? Altså, det er jo snø, men ikke noe mot der jeg bor en halvtime nord for Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg syns Bergen er en aldeles fantastisk flott by. (Og full av hyggelige mennesker.)
![]() |
#131 |
Ringskrømt
|
Det snør en del i Oslo også, hvert fall de siste par åra. Hvordan forholdene var way back then, aner jeg ikke. Jeg bor ikke i Oslo nå heller, men jeg bor nærmt nok, og vi har MYE snø.
![]() |
#132 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg er fra Stvgr, men valgte meg Oslo for studier og bestemte meg allerede da for å bo i Oslo-området. Det var hovedsakelig pga. jobbmuligheter. Jeg liker Oslo og jeg liker at man ikke trenger å bo i Oslo for å føle seg som en del av Oslo - man kan bo i provinsen rundt Oslo og likevel jobbe i Oslo og bruke kulturtilbudet i Oslo. Bare fordi kollektivtilbudet mange steder er veldig bra. Det er en helt perfekt kombo for oss, vi bor helt på grensa til marka og tar på oss skiene utenfor inngangsdøren og likevel jobber vi i sentrum og drar ofte på kino og kafé i sentrum.
![]() |
#133 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Veronal: det stemmer jo det - det er sikkert fint rundt Oslo |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Det har vært endel snø de siste åra, men det har ikke akkurat hatt store innvirkninger på "viktige veier", kollektivtrafikk og generell framkommelighet altså.
![]() |
#135 |
Etylbarbital
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Syrin: Det tar ikke 30 min inn til Oslo sentrum for dere i Bergen-provinsen.
![]() |
#136 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen, og de enormt mye mer biltrafikk enn de har i f.eks. nord.
![]() |
#137 |
Med tommestokk i veska
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Etylbarbital
I provinsen er man gode på snørydding!
![]() |
#139 |
Glamorøs
|
Selvsagt har det innvirkninger, men jeg ser ikke helt st det er unikt for Oslo? Og de voldsomme snøfallene som har rammet vestsiden av oslofjorden de siste åra har ikke rammet Oslo. Jeg innbiller meg at du bor i det området?
![]() |
#140 |
Ringskrømt
|
Det er unikt for Oslo fordi det er en stor by, med mye mer trafikk enn de andre byene.
![]() |
|
|