Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 10:49   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Hvor er best å bo, og hvorfor?

Hva har Oslo som Bergen ikke har, og vise verca?

Gammel 26-08-11, 10:55   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Oslo, fordi det ikke er på Vestlandet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 10:56   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd 4,5 år i Bergen og 10 år i Oslo.

Bergen har mye regn og utrolig mange innbyggere som snakker svært høyt og skjærende.

Gammel 26-08-11, 11:01   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Ja- og i tillegg har Bergen buekorps
Jeg er nordlenning og har bodd i Bergen i litt over et halvt år. Jeg trodde ikke jeg var værsyk før det hadde regnet i 7 måneder i strekk, kun 4 dager med oppholdsvær- IKKE sol.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bergen har mye regn og utrolig mange innbyggere som snakker svært høyt og skjærende.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:02   #5
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brann?
Jeg Bergen.

Gammel 26-08-11, 11:03   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får skrive i denne tråden tidlig, slik at jeg slipper å bli provosert når alle Oslo-folka kommer med pjattet sin om at alt annet en hovedstaden er bygda og at det kun er der man har kultur og mangfold.

Jeg liker Bergen bedre enn Oslo. Sikkert fordi jeg er kjent i Bergen og også fordi jeg liker mindre forhold, der jeg har det meste innenfor kort rekkevidde. Og jeg elsker selvsagt buekorpsene, Brann og den deilige kjærligheten bergensere har til byen sin.
Om jeg skulle bodd i Oslo med barn ville jeg ha bodd der fra de var små. Jeg er for ukjent med byen og områdene rundt til at jeg ønsker å etablere store barn og tenåringer der.

Men om jeg hadde små, lett flyttbare barn, eller om det bare var meg og mannen, så hadde jeg valgt Oslo. Hovedgrunnen er klimaet og at det er et knutepunkt når det gjelder å forflytte seg til andre deler av verden.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:05   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo skrive litt mer alvorlig også. Jeg trivdes egentlig godt i Bergen også, jeg altså. Jeg trives bare enda bedre i Oslo.

Klimaet er helt klart bedre. Kulturtilbudet er fantastisk. Og at det er et knutepunkt. I tillegg trives jeg med mangfoldet. Det finnes sikkert i Bergen også, men jeg opplevde aldri det.

Gammel 26-08-11, 11:09   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Opera!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:10   #9
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vokst opp nær Bergen og har bodd i Bergen ca 10 år. Aldri bodd i Oslo.

Oslo har klima, harryhandling og billigere flybilletter til utlandet. De har shoppingmulighetene, innvandrerbutikkene, flere konsertmuligheter og spisesteder. Og mer mangfold. Bedre jobbmuligheter i min bransje også.

Bergen er mindre, her kan du gå gjennom hele sentrum på 10 minutter. Og jeg tror det er mindre kriminalitet. Det 007 sier om kjærlighet til byen sin. Jeg tror ikke gutten min skal være gammel før han får reise inn til byn alene. Det er lite, det er lokalt, og det har sitt mangfold. Er ikke boligprisene lavere også?`Det er kø i rushtiden, og forurenset om vinteren hvis det blir kaldt.

Jeg ville ikke bodd med barn verken i Oslo sentrum eller Bergen Sentrum. En av de omliggende kommunene/bydelene hadde vært mitt valg.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:12   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt partisk og elsker vestlandet.

Jeg har etter å ha bodd ulike steder skjønt at jeg må ha fjell for å trives. Det høres sikkert banalt ut, men det er altså helt tullete hvor hvileløs jeg har følt meg på steder uten fjell.
Fordelen med Bergen er at det er plenty av dem, nokså korte riktignok, men det er temmelig umiddelbar nærhet til dem, og samtidig nærhet til sjøen.

Man kan bo i kort kjøreavstand til sentrum og likevel bo landlig. Det gjør jeg.
Bergen er en kompakt og søt liten by. Det er sjarmerende å se studentene bli byttet ut med turister i juni og motsatt i august.

Jeg har vokst opp på vestlandet og har ikke noe imot været. Når det regner her i Bergen er det dessuten gøyere enn når det regnet hjemme i Sunnfjord, for her er det jo innmari mye vind i tillegg.

Jeg kjenner ikke Oslo, men de gangene jeg er på besøk føles atmosfæren annerledes. Litt sånn kulere og mer ordentlig By, kanskje, men i hvert fall mindre vestland og mer fremmed for meg.
Bergen er nest størst i landet, men likevel gir det en helt annen følelse med en by som er plantet i et ganske ugjennomtrengelig landskap med broer og tunneler, ferger, stup og fjell.

Det som er ulempene med Bergen vil jeg si er (uten å vite for mye om Oslo altså)
- rushtrafikken
- kollektivtilbudet
- været, antakelig
- færre direktefly til andre steder (men man kan jo selvfølgelig reise via Oslo )

For min del ble Bergen byen fordi jeg er vestlending i hjerte og sjel og vi trengte en by å bo i. Da er det ikke så uendelig mange å velge mellom. Ettersom både mannen og jeg studerte her, ble det nå bare sånn.

Gammel 26-08-11, 11:19   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er galt med Trondheim?

Men Oslo fordi man ikke får gnagsår i ørene der først og fremst.

Bergen er jo en fin by, den er passe stor, de har alt man trenger, men den er litt lite kompakt synes jeg, og kollektivtilbudet er til å grine av. Det kan helt klart være både positivt og negativt. Klimaet er bedre i Oslo da, men naturen er finere rundt Bergen. Hadde det bare ikke vært for at Bergen er full av bergensere...

Gammel 26-08-11, 11:23   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har budd i Bergen i mange år, nå flytta ut av byen (oppvoksen på bygda). Oslo har eg berre besøkt.

Oslo: pluss: mange fine plasser i Oslo. Bra mangfold, bra med innvandrersjapper, bra for shopping, du får tak i alt, raskt og greit å komme seg bort fra Norge
Minus: det er usentralt for ein som har sin venneflokk og familie spredt på Vestlandet og som set pris på naturen her. Eg har ingenting i Oslo å gjere, da drar eg heller til ein Europeisk by som gir meg meir (trur eg da - eg er vel ignorant kanskje). Til sist: Oslo kan vere veldig kald om vinteren

Bergen: Studentane set eit herlig preg på byen. Fin, kompakt by der du kan lukte storhetstid og tradisjon langt tilbake. Har eit særpreg som få andre byar i Norge har. Bergenserar er kule. Eg likar damer med hatt på snei som gir klar beskjed til bussjåføren. Lynnet er meir kontinentalt enn i andre byar i Norge. Byen er stor nok og har det meste av tilbud eg ønsker, og, som sagt, vil eg ha meir drar eg til ein europeisk storby. Å bu i ein by som IKKJE er hovedstad gir også eit prespektiv på Norge som Oslofolk som ikkje har budd andre stader går glipp av.

Minus: det regnar (men du har god unnskyldning til å fråtse i design-regntøy/støvlar). Kollektivtilbudet treng verkeleg å oppgraderast. Rush og kø er problematisk (håpar bybanesatsinga får fortgang).

Det var det eg kom på i farten.

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Oslo, fordi det ikke er på Vestlandet.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:24   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo har fire bokstaver, og Bergen har seks. Og vise verca.

: bidrar:

Gammel 26-08-11, 11:43   #14
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hva hater man med vestlandet? Og hva ligger i utrykket "vestlandet". Er det regnet?

Jeg elsker Bergen. Passe stort, masse folk i sentrum til enhver tid. Torgalmenningen.

ALT er fint i Bergen.

Oslo er upersonlig og kynisk. Synes jeg.

Jeg har bodd både i Oslo og i Bergen.

Gammel 26-08-11, 11:59   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bergen har kanskje regn and lot's of it, men Oslo og østlandet har absurde mengder snø. Som ikke går vekk.

Gammel 26-08-11, 12:00   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke klimaet på vestlandet, ellers er det fint der altså. I Bergen har jeg bare vært en gang, og etter det jeg husker var det fint.

Jeg vil ha sommer og sol, og vinter med masse snø, og det er det størst sjanse for på østlandet. Men jeg ville ikke bodd i Oslo heller, jeg trives best litt utpå landet.

Gammel 26-08-11, 12:02   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bergenser. Jeg elsker Bergen. Jeg vil bare ikke bo der.

Det er noen objektive, men så klart mest subjektive grunner til det. Været er definitivt én grunn.

Det er ca 240 regndager i året, og det påvirker meg kraftig. Ikke alle, jeg skjønner det, men jeg blir skikkelig værsyk.

Jeg synes Bergen er for liten. Det er klart det er masse kulturtilbud, men jeg vil ikke se Rolling Stones på Koengen, jeg vil se PJ Harvey på Operaen, oppdage små obskure band på John Dee og se Alice in Chains på Sentrum scene. Jeg vil gå på Torshovteateret og se Jon Fosses Vinter, ikke Jeppe på Bjerget på DNS og Kvinner på randen på Ricks. Oslo har såpass mange flere med samme smak som meg at det er mulig å sette opp det jeg liker også, i Bergen er man nesten avhengig av å ha veldig smal eller nokså bred smak. Jeg liker altså først og fremst valgmulighetene i Oslo.

Dessuten elsker jeg hvordan Oslo er på samme tid mange småbyer og (nesten) en storby på én gang. Jeg liker å møte de andre soccer mom's på fotballbanen eller i parken, men samtidig kunne være vulgærfull på andre siden av byen uten å risikere å møte læreren til Sneipen. Nå vet jeg at Bergen har utviklet seg på 10 år også, men i den tiden jeg festet relativt hardt der borte var det umulig å gå på byen uten å treffe på kjente. På godt og vondt.

Men Bergen er en vakker by med så flott natur at det gjør vondt innimellom, når jeg er hjemme. Den har et hjerte, den har en stemning som er helt annerledes enn Oslo. For meg er den som en nostalgisk eks-kjæreste; jeg kommer alltid til å være glad i den og ha den i hjertet mitt, jeg vil gjerne ha kontakt, men jeg vil ikke leve med den lenger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:03   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker at sentrum er så lite at jeg kan gå til det meste selv med bekkenløsning og krykker. Og at man kan bo veldig landlig til og bare være minutter fra sentrum like vel.

Synes det kulturelle tilbudet kommer seg fra år til år. Og kollektivtransporten blir jo litt bedre og om de bygger ut bybanen i andre rettninger. (eller om man bor innenfor der hvor den allerede er) Men man er gjerne litt avhengig av bil.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:08   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men Oslo og østlandet har absurde mengder snø. Som ikke går vekk.

Joda, den blir borte. Snø OG sol er forresten en fiiiin ting. (Men jeg skal innrømme at jeg har et hatforhold til snø)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:10   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Jeg snø.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.