|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er veldig enig med Mindy, og vi vokste tydelig opp samtidig. Mamma var hjemme til jeg var begynt på skolen. Hun var dagmamma til et par unger i nabolaget og ingen gikk i barnehage.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMen det er da hundrevis av ting her i landet folk ikke betaler selv, og som vi som jobber betaler for? Det aller meste er jo sponset av staten, jeg nevner i fleng; skyss, skole, lege... Det er faktisk snakk om at man får penger for å ikke benytte seg av et gode det ikke er nok av. Jeg er fullstendig klar over at kontantstøtten er en luksusartikkel, men det er det pinadø mye annet som er også. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Men skole og lege er nødvendigheter. Barnehage er blitt en nødvendighet det også, på lik linje med gamlehjem og eldreboliger. De er et resultat av det samfunnet vi har i Norge, hvor alt er lagt opp til at to skal jobbe for å få hjulene til å gå rundt. I det perspektivet er det fullstendig ulogisk at vi også skal betale folk for å gå hjemme.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMM: Ved kontantstøtten kan det med å la folk beholde pengene sine selv forsåvidt være et godt argument, ved veldig mange andre ting i velferdsnorge: Not so much. Altså, fint for de som har penger nok til å velge noe tilferdsstillende... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet er forsåvidt godt å se at noen kunne være hjemme nettopp på grunn av kontantstøtten. Jeg har nemlig aldri møtt noen RL som har kunnet det og som ikke i utgangspunktet har jobbet svært lite eller har hatt tvillinger. Men jeg står likevel fast på at hvis man ved hjelp av 3000 kr i mnd kan velge å være uten en inntekt, har man i utgangspunktet ganske solid økonomi (eller har valgt å vente med endel store utgifter). Nå har jeg også slik solid økonomi at vi sikkert kunne valgt å være hjemme ekstra ved litt planlegging. Men da kontantstøtten ble innført var dette komplett uaktuelt for oss da vi hadde en økonomisk situasjon uten noe særlig overskudd, og dette er tilfellet for mange. Uansett, dette er ikke noe argument hverken for eller mot kontantstøtten, men det gjør at jeg ennå blir litt provosert når det blir fremstilt som om de pengene representerer valgfrihet for foreldrene.
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerAltså, jeg mener ikke at man ikke skal betale skatt i Norge, og er helt klart enig i at det er mange ting det er fornuftig å finansiere over skatteseddelen og ikke la det være opp til den enkelte å sette av penger til. Men som du sier selv: kontantstøtten er en ting man fint kunne sagt at folk må sette til side selv. Det er penger som helt klart er kjelke å få, men som ikke er noe som samfunnet kommer til å lide nød om forsvinner.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerMannen og jeg er like gamle. Han har aldri gått i barnehage og var hjemme med moren sin til han begynte på skolen. Jeg begynte i barnehage da jeg var 5 måneder. Han vokste opp i svært rurale områder, mens jeg bodde utenfor Oslo. Kanskje slikt har noe å si på hvordan man har vokst opp? Bokpstnadene var SVÆRT forskjellige, så det gjør kanskje forskjellen i hvorvidt mor må eller ikke må jobbe.
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Jeg er vokst opp i Stavanger, altså i en by. Vi bodde de første årene i en leilighet vi leide av familie, bodde så noen år i borettslag før vi kjøpte besteforeldrene mine sitt hus (til takst). Mor begynte da å jobbe. Før det hadde hun jobbet som dagmamma litt til og fra, så forsåvid jobbet hun jo da vi var små også, men fra hjemmet.
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Og meg.
Jeg hadde gså hjemmeværende mamma og en pappa som var buss-sjåfør. Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg hadde også hjemmeværende mor og en far som jobbet mye, men ikke tjente all verden inntil jeg var ca 7. Dvs mamma studerte deler av tiden. Og det er klart at den økonomiske situasjonen for en vanlig barnefamilie var helt annerledes da enn nå. Av det følger blant annet at det ikke var så mange "selvfølgelige" utgifter som nå, og man skilte seg ikke ut slik man ville gjort idag ved å velge en slik arbeidsfordeling. Det er garantert mulig å velge å leve slik nå også hvis man virkelig vil og finner rimelig nok bolig. Jeg mener imidlertid at dette ikke er noe staten skal være med å finansiere. En trygg overgang tilbake i jobb etter permisjon synes jeg er mer matnyttig, selv om dette heller strengt tatt ikke er nødvendig.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerSkavvise. Jeg vokste altså også opp på søttitallet. Da verden var meget annerledes enn nå, og hvor velstand ikke var like stor som i dag, men jeg kan ikke huske at det var så gildt å ha hjemmeværende mamma da heller. Barna ble gjerne sendt ut for å leke alene mesteparten av dagene slik jeg husker det. Det at man hadde mindre penger og luksus enn nå er ikke ensbetydende med at man fikk så mye mer omsorg. |
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Jeg er selvsagt enig i dette siste, ikke noe er ensbetydende med noe som helst, men dette første kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Jeg ser det hevdes, og det kan godt hende det var sånn noen steder, men jeg kjenner det ikke igjen i det hele tatt fra der jeg vokste opp. Vi lekte ute ja, men vi "ble ikke sendt ut". |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er også født og oppvokst på 70 tallet.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har aldri argumentert for at det nødvendigvis er et pluss å være hjemme med mor, slik som var veldig vanlig der jeg vokste opp. Jeg sa bare at de som var hjemme måtte forsake en god del ting for å være hjemme. Om du leser innleggene mine så ser du at jeg ikke er tilhenger verken av kontantstøtten eller at barn skal gå hjemme. Men jeg synes det er helt ok at noen velger det likevel. Jeg sier bare at da må man bære der økonomiske selv (og det var der sammenlkningen min med "da jeg var ung" kom inn for å illustrere at det aldri har vært fett for normale familier å ha en hjemmværende forelder.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet har aldri vært fett for normale familier å bare ha en inntekt, men det var vanlig for unger å ha hjemmesydde klær og bare få leker to ganger i året. Det er ikke vanlig nå, derfor vil forsakelsen oppleves tøffere både for foreldrene og de eldre barna. Jeg synes ikke det er et argument for at staten skal sponse det, men jeg tror faktisk det er vanskeligere nå. Man vil jo gjerne fremstå som normal.
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det er nok mye i dette. Samtidig så tror jeg mange kunne hatt godt av å se litt ut av sin egen verden også. Det er faktisk ikke slik for alle, at fordi de jobber så har de råd til alt som her ramses opp. Fattig er et litt vanskelig ord å bruke kanskje, men at mange har lavtlønnsyrker, et par barn og bor trangt, ja de eksemplene vet jeg finnes. I fleng. Rett og slett folk som tjener dårlig og har langt færre valgmuligheter, selv uten å ha en forelder hjemme. Folk som jubler over at barna har fått en plass på Hudøy i ferien, for da får de faktisk oppleve noe annet enn blokka der de bor. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerBehovsprøvd kontantstøtte hadde vært fint. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg er veldig takknemlig for at vi rakk å få kontantstøtte for alle tre før det fjernes.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerHjemmesydde klær er jo siste mote nå, bare se på FP. Og så er det jo noe med at det ikke lønner seg å sy klær lengre, for klær i butikker er så mye rimeligere. Moteklær må man kanskje forsake, men der tror jeg vi som tjener godt kan være forbilder og ikke kle ungene våre opp i superdyre klær. Som de ikke vil gå med et par mnd senere, for da er de ikke in lengre.
|
![]() |
|
|