|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 4,71% |
Kirken - er kristen |
27 | 14,14% |
Kirken - er delvis troende |
50 | 26,18% |
Kirken - er ikke troende |
63 | 32,98% |
Alternativt opplegg - er delvis troende |
0 | 0% |
Alternativt opplegg - er ikke troende |
29 | 15,18% |
Noe helt annet - spesifiser gjerne |
13 | 6,81% |
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?
Jepp. Skulle han bli religiøs på noe vis er det (nesten) helt uproblematisk for meg altså, men jeg synes i alle fall ikke skoledagene skal brukes til annet enn opplæring i ulike former, og at "religiøs opplæring" ikke er skolens ansvar.
![]() |
![]() |
#122 |
etterpåklokest
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg er ikke troende, men synes likevel barna mine kan ta en tur i kirken i juletiden.
![]() |
#124 |
Glamorøs
|
Da kan du jo også lese Flubbys finfine adventsluke for å lese mer om julens opprinnelse.
![]() |
#125 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du vet at tradisjonen med å feire jul (egentlig yol) fantes her i landet lenge før kristendommen? Og det er veldig lite av den julefeiringen som bedrives av de fleste her i landet i dag som har kristne røtter. Det er jo vanlig å si at vi feirer jul pga Jesus fødsel, men det er altså historieforfalskning så det holder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Historie eller ikke, vi feirer Jesu fødsel i julen. Hva folk gjorde før i tiden blir lite relevant. Å kalle det historieforfalskning blir å dra det langt, all den tid jeg ikke kan se det er blitt hevdet at det alltid har vært Jesu fødsel nordmenn feiret på denne tiden av året? Alle vet jo at det har vært tradisjon med høytid på denne tiden før Norge ble kristnet, men hva folk har valgt å legge i den, det har forandret seg.
![]() |
![]() |
#127 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Riktignok er julefeiriingen lagt til en tid av året hvor det har vært avholdt fest lenge før kristen tid. Men å si at julefeiringen er uten kristne røtter, blir litt rart, da vi faktisk har feiret kristen jul i dette landet i 1000 år.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Har ikke noe slikt her,felles juleavslutning for 1-4 klasse og 5-7 klasse i gymsalen.
![]() |
#129 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Her har de ikke noe fast juleavslutning i kirka. De har vært der en gang, og da var frøkna med etter eget ønske. I år er det ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, vi (som i min familie) er ikke innlemmet i ditt "vi"!
![]() |
#131 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg mente "vi", som "vi, i vår familie". Så du kan helt sikkert roe deg ned flere hakk. Mine foreldre er forresten ateister.
![]() |
![]() |
#132 |
etterpåklokest
|
Nå spør jeg av nysgjerrighet, hva med kirkelige barnedåper, brylluper, konfirmasjoner og begravelser, synes du det er ok å ta med barnet ditt på sånt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Audacious
|
Jeg henger meg litt opp i denne, jeg. For jeg opplever med ujevne mellomrom at mitt ateistiske, human-etiske livssyn ses på av ellers liberale og reflekterte kristne kun som et fravær av tro. Som om det bare var et tomt hull der, som det ikke er så "farlig" om man putter litt kirkegang opp i. Dersom jeg var muslim eller buddhist tviler jeg på at jeg ville møtt denne holdningen såpass ofte.
![]() |
#134 |
Audacious
|
Jeg vet det var Sir Limpalot du spurte, men ettersom jeg er enig i innholdet i hans innlegg, så svarer jeg like gjerne på denne jeg også. :lakenskrekk: Vi tar med ungene på disse markeringene av livsriter av respekt for venner og familie, men snakker med dem før og etter om hva de kan forvente, hva det presten sa betyr osv. Og det er viktig for meg at jeg vet om det så vi kan ha disse samtalene. Jeg har opplevd et bryllup hvor presten sa at kun de som er kristne kan oppleve ekte kjærlighet - også når det gjelder kjærlighet til en partner.
![]() |
#135 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg synes det er leit og rart at folk som er ateistiske human-etikere blir møtt som dere, Acsa og Sir L. Nå er jeg egentlig en humanistisk ateist selv, men jeg har ikke tatt noe aktivt standpunt om å stå utenfor kirken, og jeg liker estetikken i enkelte kirkelige handlinger (ikke skyt meg!) og jeg er medlem i statskirken, så jeg synes for skams skyld ikke jeg kan forvente at noen tar hensyn til at jeg er en spineless sucker med sans for kirkemusikk og liturgi men ikke tror på gud.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
På tross av at jeg ikke er ateist så gjør jeg det samme som deg. Jeg har reagert i kirka mange ganger, og da pleier jeg å si det til ungene. Jeg vil at de skal ta reflekterte valg, og jeg tror ikke det finnes enkle forklaringer som kan forklare alt, og særlig ikke at det er noen som eier sannheten mer enn andre (f.eks. presten, imamen etc.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Glamorøs
|
Jeg tror grunnen til at Sir Limnpalot tror du snakker om en slags norsk enhet med ditt "vi" er fordi det skjer ganske ofte. Jeg vet jo at du er personlig kristen og en aktiv kirkegjenger, men veldig mange sier "vi" og mener alle av norsk hærkomst. Når man føler at kristendommen er like fjern som åsatru, så hjelper det lite at det er en del av kulturarven. Det er åsatrua også.
Sånn føler jeg det ofte også.
![]() |
#138 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Skolejulegudstjeneste?Uff, ja, jeg ser jo at det kunne misforstås. Jeg burde spesifisert "vi". Poenget var at noen feirer kristen jul, og at den tradisjonen knapt kan anses som ny lenger.
![]() |
![]() |
#139 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det er jeg enig med deg i - 1000 år er ei stund, også i historiske perspektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Glamorøs
|
Nei, absolutt ikke. De aller fleste feirer nok en kristen jul, i varierende grad.
![]() |
|
|