Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 21:15   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det der stemmer med det jeg har erfaring med. Vi har nemlig litt problemer fordi vi gir blodprodukter til unger som er veldig gule (altså forbi lysbehandling i alvorlighet), og der har vi ikke noe alternativ som ikke er laget av blod. Som kolloider i væskebehandling finnes det mange muligheter, og vi er blitt ganske gode på å unngå blodoverføringer utenom i akuttsituasjoner. Det er faktisk litt takket være jehovas vitner at det er kommet såpass langt på dette feltet, men det finnes dessverre ikke reserveløsninger for alt.

Nei der det nok ikke, og jeg er veldig glad for at at man ikke kan nekte å la ungene sine få nødvendig medisinsk help.

Gammel 04-01-12, 22:09   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter veldig med å forstå hvordan man kan sette troen sin fremfor livet.
Jeg er også kritisk til at en lege skal gis ett såpass alvorlig moralsk dilemma. En lege fratas alle sine rettigheter til å redde ett liv fordi pasienten har lest i en eldgammel bok at dette er feil.

Jeg lurer på hvordan domsavsigelsen ville lyde dersom legen blir dømt for dette?

Gammel 05-01-12, 10:30   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juridisk direktør i Legeforeningen er intervjuet i Aftenposten, jeg syns hun beskriver dilemmaet fra deres side godt: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-6734638.html

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:36   #4
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Juridisk direktør i Legeforeningen er intervjuet i Aftenposten, jeg syns hun beskriver dilemmaet fra deres side godt: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-6734638.html

Ja, det var i grunn en fin artikkel. Hun skiller også mellom planlagte inngrep, hvor man har god tid til å forsikre seg om at pasienten forstår konsekvensene, og mer akutte situasjoner hvor det er vanskeligere å vite om pasienten virkelig ser konsekvensen av å nekte.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:39   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste heller ikke at det var en såpass ny lov som regulerte dette.

Gammel 05-01-12, 10:43   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jehovas Vitne skal ha møte med SSK i neste uke: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx

Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:10.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:51   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jehovas Vitne skal ha møte med SSK i neste uke: http://intra.sshf.no/dt_front.asp?gi...7=x&g27=x&g1=x&

Denne linken fungerer ikke hos meg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:53   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Lagt ut ny link i innlegg over.

Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:29.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:54   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jehovas Vitne skal ha møte med SSK i neste uke: http://intra.sshf.no/dt_front.asp?gi...7=x&g27=x&g1=x&

Intranettet (?) til SSHF har nok ikke vi tilgang til.

Gammel 05-01-12, 10:56   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Intranettet (?) til SSHF har nok ikke vi tilgang til.

Nei, jeg innså det. Har limt teksten inn i innlegget over. Det ble mye små bokstaver mm., men jeg har ikke tid til å rette teksten fullstendig. Står ikke så mye spennende akkurat, men det er i alle fall en underretning om hva som skjer i saken linket i HI.

Gammel 05-01-12, 10:50   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Forøvrig også en av hovedsakene i dagens utgave av Fædrelandsvennen på nett: http://www.fvn.no/lokalt/--Vanskelig...o-2178416.html

Artikkel fra i går: http://www.fvn.no/lokalt/Lege-reddet...k-2178064.html

Gammel 05-01-12, 11:02   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis det ligger på et lukket intranett, bør du da lime det inn her? Nå står det jo ingenting der som ikke har stått i avisene altså (og alle artiklene er linket inn i tråden), og det er ingenting kontroversielt. Jeg bare lurer på generelt grunnlag.

Gammel 05-01-12, 11:08   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Hvis det ligger på et lukket intranett, bør du da lime det inn her? Nå står det jo ingenting der som ikke har stått i avisene altså (og alle artiklene er linket inn i tråden), og det er ingenting kontroversielt. Jeg bare lurer på generelt grunnlag.

Det var nettopp fordi det ikke stod noe utleverende der, at jeg tillot meg å gjøre det. Men hvis andre føler det blir feil, tar jeg det selvsagt bort.

Gammel 05-01-12, 11:10   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det var nettopp fordi det ikke stod noe utleverende der, at jeg tillot meg å gjøre det. Men hvis andre føler det blir feil, tar jeg det selvsagt bort.

Neida, det var egentlig bare tankespinn. Der så jeg det andre innlegget ditt, da er jo hvertfall alt i orden.

Gammel 05-01-12, 11:23   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke at det gjør det greit automatisk, men organisasjoner på størrelse med Sørlandet Sykehus, behandler vanligvis informasjonen som legges ut på intranettsidene som om det skulle være offentlig informasjon. Det er vanlig praksis å bare legge ut ting der som det ikke spiller noen rolle om media eller andre deler av offentligheten får tak i (for de gjør de alltid, hvis de har interesse av det).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 11:26   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke at det gjør det greit automatisk, men organisasjoner på størrelse med Sørlandet Sykehus, behandler vanligvis informasjonen som legges ut på intranettsidene som om det skulle være offentlig informasjon. Det er vanlig praksis å bare legge ut ting der som det ikke spiller noen rolle om media eller andre deler av offentligheten får tak i (for de gjør de alltid, hvis de har interesse av det).

Ja, jeg er klar over det. Jeg tenkte mer på det etiske i det.

Gammel 05-01-12, 11:09   #17
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Det ligger akkurat det samme på offentlig side: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx

Gammel 05-01-12, 12:17   #18
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er alt for mye fokus på religion og på Jehovas Vitner i denne saken, både i det jeg har sett i media og i det jeg leser her. Jeg syns ikke hva de mener er så veldig interessant, og jeg syns ikke vi skal oppmuntre tullet deres med å særbehandle det på noe som helst vis.

Fra samfunnets og helsevesenets side handler ikke denne saken om religion. Den bør iallefall ikke gjøre det. Den handler om samtykke til helsehjelp. I Pasientsrettighetsloven § 4-1 står det «Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke.» Det er veldig tydelig og greit. I tillegg forklarer § 4-2 til § 4-7 hvordan dette skal forstås; deriblant hvordan det innvirker på umyndige. Disse paragrafene ivaretar fullt ut pasientens rett til ikke å samtykke til behandling som omfatter blodoverføring. Og det er akkurat slik det bør være.

Så kommer dessverre § 4-9, som for meg ser ut som det rene sludder, og som huler ut de greie og tydelige pasientrettighetene i punkt 1 til 7. Jeg antar at § 4-9 er skrevet og vedtatt av noen som hverken kan lese eller tenke. Denne paragrafen detaljspesifisere enkelte behandlingsformer, blant annet blodoverføring, og den innfører et overflødig tilleggskrav om «alvorlig overbevisning» for å motsette seg slik behandling. Dette syns jeg er veldig uheldig. Tilleggskravet pålegger helsepersonell flere, helt unødvendige, vurderinger; hvordan skal de ta stilling til om en overbevisning er alvorlig? Og dessuten sår dette leddet implisitt tvil om hvordan man skal forholde seg til behandlingsformer som ikke er spesifikt nevnt i loven.

Ben "alvorlig irritert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 13:10   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Så kommer dessverre § 4-9, som for meg ser ut som det rene sludder, og som huler ut de greie og tydelige pasientrettighetene i punkt 1 til 7. Jeg antar at § 4-9 er skrevet og vedtatt av noen som hverken kan lese eller tenke. Denne paragrafen detaljspesifisere enkelte behandlingsformer, blant annet blodoverføring, og den innfører et overflødig tilleggskrav om «alvorlig overbevisning» for å motsette seg slik behandling. Dette syns jeg er veldig uheldig. Tilleggskravet pålegger helsepersonell flere, helt unødvendige, vurderinger; hvordan skal de ta stilling til om en overbevisning er alvorlig? Og dessuten sår dette leddet implisitt tvil om hvordan man skal forholde seg til behandlingsformer som ikke er spesifikt nevnt i loven.

Enig! Det er uheldig med en tilleggsparagraf som åpenbart adresserer de spesifikke ønskene til en liten gruppe, og dermed tåkelegger hvordan helsepersonell skal forholde seg til andre gruppers tilsvarende spesifikke ønsker. Lovteksten i seg selv gjaldt jo alles rett til å nekte, uansett årsak, så det er kun unntakene det er nødvendig å spesifisere. Annen spesifikasjon er mer forvirrende enn klargjørende.

Gammel 14-01-12, 00:02   #20
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Tilleggskravet pålegger helsepersonell flere, helt unødvendige, vurderinger; hvordan skal de ta stilling til om en overbevisning er alvorlig? Og dessuten sår dette leddet implisitt tvil om hvordan man skal forholde seg til behandlingsformer som ikke er spesifikt nevnt i loven.

Det er her problemet ligger mener jeg. Ikke at en (vel informert) JV kan velge vekk behandling og sjøldaue etter eget godtbefinnende - be my guest! I tilfellet i HI kommer det til en viss grad frem at situasjonen kunne vært unngått dersom man hadde tatt grep tidligere. Altså må en JV få VIP kort og forbi køen pass rett inn på intensiven dersom det er den aller minste risiko for at noe akutt skummelt kan oppstå, for de har jo rett til å nekte billig&bra blodoverføring, og hvilken lege ØNSKER å se på at noen dauer unødvendig på deres vakt?

Alle som har vært ute en vinternatt vet at det kan gå en kule varm på en hektisk vakt på føden. Fødekvinner er dårlig på timing, og i kritiske situasjoner må det prioriteres knallhardt. Skal da JV-kvinnfolk få 24-7 overvåkning på grunn av sin teite overvisning? Skulle jeg laget min egen religion "Vi som er alvorlig overbevist om epidurals fortreffelighet av siste dagers hellige", og dermed hatt noe å slå i bordet med når jordmor etter 3 timer dessverre måte meddele at anestesilegen hadde snudd i døren på grunn av hastesaker? Send JV til Volvat ig la dem betale for spesialbehandlingen sin!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.