|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel
Nei der det nok ikke, og jeg er veldig glad for at at man ikke kan nekte å la ungene sine få nødvendig medisinsk help.
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg sliter veldig med å forstå hvordan man kan sette troen sin fremfor livet.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJuridisk direktør i Legeforeningen er intervjuet i Aftenposten, jeg syns hun beskriver dilemmaet fra deres side godt: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...d-6734638.html
|
|
|
#4 |
|
Tidsklemma
|
Ja, det var i grunn en fin artikkel. Hun skiller også mellom planlagte inngrep, hvor man har god tid til å forsikre seg om at pasienten forstår konsekvensene, og mer akutte situasjoner hvor det er vanskeligere å vite om pasienten virkelig ser konsekvensen av å nekte.
|
|
|
|
#6 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJehovas Vitne skal ha møte med SSK i neste uke: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:10. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Denne linken fungerer ikke hos meg.
|
|
|
|
#8 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselLagt ut ny link i innlegg over.
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 05-01-12 kl 11:29. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Intranettet (?) til SSHF har nok ikke vi tilgang til.
|
|
|
#10 |
|
www.bomulls.no
|
Nei, jeg innså det. Har limt teksten inn i innlegget over. Det ble mye små bokstaver mm., men jeg har ikke tid til å rette teksten fullstendig. Står ikke så mye spennende akkurat, men det er i alle fall en underretning om hva som skjer i saken linket i HI.
|
|
|
#11 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselForøvrig også en av hovedsakene i dagens utgave av Fædrelandsvennen på nett: http://www.fvn.no/lokalt/--Vanskelig...o-2178416.html
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselHvis det ligger på et lukket intranett, bør du da lime det inn her? Nå står det jo ingenting der som ikke har stått i avisene altså (og alle artiklene er linket inn i tråden), og det er ingenting kontroversielt. Jeg bare lurer på generelt grunnlag.
|
|
|
#13 |
|
www.bomulls.no
|
Det var nettopp fordi det ikke stod noe utleverende der, at jeg tillot meg å gjøre det. Men hvis andre føler det blir feil, tar jeg det selvsagt bort.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Neida, det var egentlig bare tankespinn. Der så jeg det andre innlegget ditt, da er jo hvertfall alt i orden.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Ikke at det gjør det greit automatisk, men organisasjoner på størrelse med Sørlandet Sykehus, behandler vanligvis informasjonen som legges ut på intranettsidene som om det skulle være offentlig informasjon. Det er vanlig praksis å bare legge ut ting der som det ikke spiller noen rolle om media eller andre deler av offentligheten får tak i (for de gjør de alltid, hvis de har interesse av det). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg er klar over det. Jeg tenkte mer på det etiske i det.
|
|
|
#17 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselDet ligger akkurat det samme på offentlig side: http://sorlandet-sykehus.no/aktuelt/...as-vitner.aspx
|
|
|
#18 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførselJeg syns det er alt for mye fokus på religion og på Jehovas Vitner i denne saken, både i det jeg har sett i media og i det jeg leser her. Jeg syns ikke hva de mener er så veldig interessant, og jeg syns ikke vi skal oppmuntre tullet deres med å særbehandle det på noe som helst vis. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Enig! Det er uheldig med en tilleggsparagraf som åpenbart adresserer de spesifikke ønskene til en liten gruppe, og dermed tåkelegger hvordan helsepersonell skal forholde seg til andre gruppers tilsvarende spesifikke ønsker. Lovteksten i seg selv gjaldt jo alles rett til å nekte, uansett årsak, så det er kun unntakene det er nødvendig å spesifisere. Annen spesifikasjon er mer forvirrende enn klargjørende.
|
|
|
#20 |
|
Truth is in the x-files
|
Det er her problemet ligger mener jeg. Ikke at en (vel informert) JV kan velge vekk behandling og sjøldaue etter eget godtbefinnende - be my guest! I tilfellet i HI kommer det til en viss grad frem at situasjonen kunne vært unngått dersom man hadde tatt grep tidligere. Altså må en JV få VIP kort og forbi køen pass rett inn på intensiven dersom det er den aller minste risiko for at noe akutt skummelt kan oppstå, for de har jo rett til å nekte billig&bra blodoverføring, og hvilken lege ØNSKER å se på at noen dauer unødvendig på deres vakt?
|
![]() |
|
|