Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 10:56   #121
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg mener ikke det er respektløst i det hele tatt? Det er jo sant... er man vant til vanlig mat, kan glutenfri mat - spes bakst - som er laget for å ligne så mye som mulig på glutenfri mat men allikevel ikke gjør det helt, smake litt underlig og ha en uvant konsistens. Samme med fløteerstatninger og slikt. Da synes jeg det er bedre å heller finne et alternativ hvor problemstillingen ikke er relevant, altså hvor f.eks gluten ikke er tilstede i det hele tatt - og som smaker godt for alle. Ikke at alle på død og liv må spise noe som er en nestbestløsning, og som kanskje ikke engang faller i smak for flertallet fordi de ikke er vant til den typen smak/konsistens.

Ja, det var det jeg prøvde å si også, men det kom ikke så tydelig fram, ser jeg. Altså at en glutenfri posekake er et fullgodt alternativ som ikke behøver å plasseres i nestbestbåsen, fordi det (visstnok, jeg har jo ikke smakt det engang, så jeg bare argumenterer på andres erfaring her ) smaker like godt som en "vanlig kake". I hvert fall i barnebursdagsganeperspektiv. Men at dersom vertskapet plasserer denne kaka i nestbestbåsen, kan det oppleves sårt for det allergiske barnet. Var jeg klarere nå?

Gammel 26-01-12, 10:59   #122
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er vel ikke lik enkelt om det er mange allergier. Jeg hadde nok prøvd å størst mulig grad å lage noe alle kunne spise om det var bare en som ikke tålte egg for eksempel. Hadde noen hatt hyperallergi så hadde jeg nok måttet snakke med foreldrene til barnet ved planlegging av menyen. For noen kan det jo være nok at det finnes peanøtter i nærheten for å fremkalle en reaksjon og da hadde ikke poden fått det på sin bursdagskake om det så var det beste han visste i hele verden. Alvorlighetsgrad og antall barn med forskjellig allergier avgjør nok om alle skal kunne spise av alt.

Det er sant, så sånnsett er vi nok heldig som foreløpig kun kjenner dette barnet som har forholdsvis enkle allergier å forholde seg til.
Sett fra mine øyne dog, jeg har ikke allergiske barn.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:05   #123
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I sist burdag hadde jeg en gluten og melk alergiker, en egge alergiker, og en muslim som ikke spiser kjøtt......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:06   #124
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

For noen kan det jo være nok at det finnes peanøtter i nærheten for å fremkalle en reaksjon og da hadde ikke poden fått det på sin bursdagskake om det så var det beste han visste i hele verden.

det er jo helt selvsagt, egg også kan være skikkelig ille.

Zulu - skjønte hva du mente nå

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:11   #125
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hyperallergikere som altså kan få alvorlige reaksjoner bare noe er i nærheten, er egentlig mye mer skrekken enn en med cøliaki og et par muslimer altså. Kake helt utn peanøtter skal jeg fint klare. Kake uten egg blir posemiks, men om jeg må kjøpe en ny bakebolle og vips og slikkepott og passe på at dette ikke bakes på kjøkkenet hvor det finnes egg i kjøleskapet, så blir det straks med hjertet i halsen og et ønske om adrenalin i skapet...

Dog, i den barnehagen han går i nå er det ingen med sånne ekstreme allergier. Der er et barn som spiser melkefritt, det vet jeg, men ellers kjenner jeg ikke til restriksjoner. Og der er definitivt ikke noen som får anfall av egg i rommet, for da hadde vi jo ikke fått lov til å ha egg i matboksen til Knerten, vil jeg anta.

Gammel 26-01-12, 11:16   #126
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tar med egen mat til sønnen min som ikke skal ha gluten eller melk. Synes vertinnen har mere jobb med besøk og bakst så ikke noe problem for oss å ta med mat han tåler.

Gammel 26-01-12, 11:23   #127
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Ene tanten min har glutenallergi og jeg tilpasser alltid. Når vi har bursdagsbesøker her i huset lager jeg som regel 2-4 kaker og lager alltid en glutenfri. Har alltid også vafler til henne og gjerne kjeks også. Sist det var bursdag laget jeg familiens favorittkake glutenfri, og det var et stort øyeblikk, for den laget min avdøde mormor alltid og tante hadde ikke smakt den på i hvertfall ti år eller noe. Svigerinnene hennes derimot, de tar aldri hensyn. Hun kan jo bare ta et liiiiite stykke av vanlig kake isteden?

Gammel 26-01-12, 11:30   #128
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er kravstort når det er forventet at den allergiske gjesten skal kunne spise alt.

Men det som undrer meg mer er hvor mange kaker og desserter er det vanlig å lage til et barneselskap?

Toro og Møllerns ferdige kakeblandinger er geniale, men når cøliakikeren IKKE skal ha noe med hvetestivelse(som er i mange av disse produktene og som er godkjent av Cøliakiforbundet) har løsningen vært å få oppskrift av foreldrene.

Noen jeg kjenner er alltid i forkjøpet og gir alltid beskjed om at de har med seg eget. Uansett om det er pizza, pølser, rundstykker, brød eller kaker som skal serveres.
Barnet det gjelder har også siden fireårsalder vært helt bevisst på hva som kan spises og ikke. Har jeg vært i den minste tvil har jeg ringt og spurt. Alltid spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Gammel 26-01-12, 11:38   #129
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver det på invitasjonen, nettopp fordi jeg tror det kan oppleves som litt vanskelig for foreldre å ringe for å spørre om tilrettelegging. Det ser man jo av både denne, at endel ikke vil tilrettelegge og helst ser at allergikeren/muslimen mikser seg selv.

Jeg syns dialog rundt dette er det beste, og skriver derfor noe sånt som "er det noe du ikke kan spise, ring oss på ..." så tar vi det derifra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:51   #130
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Men det som undrer meg mer er hvor mange kaker og desserter er det vanlig å lage til et barneselskap?

Enig. Sist hadde vi is og sjokoladekake.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:52   #131
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et barn med melkeallergi og tar alltid kontakt med vertsskapet før et barneselskap. I de aller fleste tilfeller opplever vi at de ber oss sende med mat. Det er helt greit, vi har alltid noe liggende i fryseren og vi forstår at mange føler seg usikre på om de klarer å lage allergivennlig mat. Vi ser jo også at en del rett og slett ikke har kunnskap om det. Vi har f.eks. opplevd at jenta har blitt servert "melkefrie muffins" laget med meierismør. Kokken i den familien hadde ikke tenkt over at smør er laget med melk. Men når man ser hvor overlykkelig ungen blir over å kunne spise det samme som de andre ungene, så tror jeg de fleste foreldre hadde valgt å anstrenge seg litt for å tilpasse menyen slik at de hadde iallefall NOE som alle kunne spist.

Jeg tilpasser menyen slik at mest mulig er allergitilpasset når vi har barneselskap her. Det er sjelden noe stort problem. Det som derimot er et problem her, er enkelte foreldres forventninger om at menyen skal spesialtilpasses deres særdeles kresne barn. Det dreier seg bare om en familie, men denne familien har til gjengjeld barn i begge de to klassene jeg har barn. Dermed får jeg en telefon kvelden før hvert eneste barneselskap med spørsmål om jeg kan lage noe som deres barn også spiser. De har ingen allergier, det handler kun om kresenhet. Jeg har bedt om forslag til meny og fikk da til svar at de likte f.eks. biffsnadder med pommes frites eller hamburgere fra det lokale gatekjøkkenet. I mine øyne er det mat som det er helt umulig å servere til 20 barn i et barneselskap. Jeg foreslo at vi laget hamburgere selv av hamburgerbrød og burgere, men det likte de heller ikke. Det var kun de fra gatekjøkkenet som var aktuelt. Moren sier alltid "jeg vet jeg forlanger mye nå, men dette er det eneste de vil spise og de blir så skuffet når det er noe de ikke liker". Jeg sa at jeg kan tilby knekkebrød med vanlig pålegg på, og noe mer spesialtilpasning enn det er ikke aktuelt. Barna spiser ikke noe i bursdag hos oss, verken kaker, varmmat, muffins, boller, popcorn eller noe annet. De maser om å få godtepose fra det øyeblikket de kommer og når godteposen først er utdelt, maser de om påfyll fordi det er for lite. Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å la være å invitere de, men jeg kan jo ikke la være heller siden vi inviterer hele klasser. For oss er dette et langt større problem enn spesielle behov i forhold til allergi/religion osv.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:54   #132
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Til barneselskap har jeg pleid å ha én stor kake og så enten boller eller muffins (litt fordi ikke alle er så glade i kake), og noen ganger enten gelé eller is i tillegg. Hadde det vært allergier som gjorde det veldig vanskelig å ha én kake som alle kunne spise, hadde jeg kanskje laget to.

Gammel 26-01-12, 11:55   #133
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lhi-My: Det er det villeste jeg har hørt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:57   #134
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Lhi-My: At det går an? Jeg blir helt matt bare ved tanken. Stakkars unger som ikke lærer å oppføre seg, er min umiddelbare tanke. De blir jo helt uspiselige gjester på den måten, og det er foreldrenes skyld og ikke deres egen.

Gammel 26-01-12, 12:00   #135
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi har de siste årene hatt det ungene kaller kiosk-bursdag. Vi lager en slags kiosk (inne eller ute) der barna får "kjøpe" pølser eller burgere (enten eller), muffins eller boller, popcorn i plastbeger, samt saft eller brus. I tillegg har de noen ganger fått godteposer. For oss fungerer denne typen bursdag mye bedre enn den tradisjonelle varianten der ungene sitter ved et bord og spiser kaker.

Gammel 26-01-12, 12:01   #136
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan jo de noe sære foreldrene få komme og lage en egen kiosk til barna sine, med biffsnadder fra det spesielle gatekjøkkenet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:03   #137
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Vi har de siste årene hatt det ungene kaller kiosk-bursdag. Vi lager en slags kiosk (inne eller ute) der barna får "kjøpe" pølser eller burgere (enten eller), muffins eller boller, popcorn i plastbeger, samt saft eller brus. I tillegg har de noen ganger fått godteposer. For oss fungerer denne typen bursdag mye bedre enn den tradisjonelle varianten der ungene sitter ved et bord og spiser kaker.

Det har vi også gjort de to siste bursdagene. Vi har startet med skattejakt der de har funnet en kiste med monopolpenger (fordelt i poser så alle får like mange ), og så har de brukt disse til å kjøpe pølser og kake for. (Allergimessig er det da kanskje også lettere å holde ting fra hverandre enn dersom ungene skal forsyne seg selv fra fat som står på bordet, kom jeg på nå.)

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Da kan jo de noe sære foreldrene få komme og lage en egen kiosk til barna sine, med biffsnadder fra det spesielle gatekjøkkenet.

Ikke sant?

Gammel 26-01-12, 12:07   #138
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Lhi-My: At det går an? Jeg blir helt matt bare ved tanken. Stakkars unger som ikke lærer å oppføre seg, er min umiddelbare tanke. De blir jo helt uspiselige gjester på den måten, og det er foreldrenes skyld og ikke deres egen.

Ja, det er foreldrenes skyld. I dette tilfellet er det mor som ikke klarer å sette grenser verken på dette eller andre områder. Jeg har stor sympati med barna, men det er neimen meg ikke enkelt å omgåes de heller. Det blir så mye negativ stemning i bursdagsselskapet når så mye tid og energi går med til disse barnas klaging over meny og godtemengde osv. Det er en vanskelig situasjon.

Gammel 26-01-12, 12:11   #139
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Lhi-Mi: Ojsann, det hørtes noe spesielt ut. Er det mulig.
Jeg har en som gutt som er sær selv, men det der var over the top for min del.
Vi har også stor suksess med kiosk, i fjor var det først skattejakt, hvor de fant gullpenger som de brukte til å handle for. Stor stas.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:15   #140
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Haha, ja, kanskje jeg skal foreslå det neste gang. Det verste er at jeg godt kan tenke meg at moren gjør nettopp det. Hun kjører visst ofte 15 km til nærmeste gatekjøkken for å kjøpe burgere til ungene når de ikke liker den allerede spesialtilpassede middagen, så det er nok ikke usannsynlig at hun stiller med biffsnadder i nisteboks i bursdager heller.

Mine barn har vært i to bursdagsselskaper hjemme hos denne familien og begge gangene har de fått hver sin Statoilbolle, hver sin Lollipop og hver sin halv liter Cola. Greit nok for meg, men det er ikke den type meny som blir servert her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.