|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Ja, det var det jeg prøvde å si også, men det kom ikke så tydelig fram, ser jeg.
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er sant, så sånnsett er vi nok heldig som foreløpig kun kjenner dette barnet som har forholdsvis enkle allergier å forholde seg til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
can-jur
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?I sist burdag hadde jeg en gluten og melk alergiker, en egge alergiker, og en muslim som ikke spiser kjøtt......
![]() |
![]() |
#124 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hyperallergikere som altså kan få alvorlige reaksjoner bare noe er i nærheten, er egentlig mye mer skrekken enn en med cøliaki og et par muslimer altså. Kake helt utn peanøtter skal jeg fint klare. Kake uten egg blir posemiks, men om jeg må kjøpe en ny bakebolle og vips og slikkepott og passe på at dette ikke bakes på kjøkkenet hvor det finnes egg i kjøleskapet, så blir det straks med hjertet i halsen og et ønske om adrenalin i skapet...
![]() |
#126 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg tar med egen mat til sønnen min som ikke skal ha gluten eller melk. Synes vertinnen har mere jobb med besøk og bakst så ikke noe problem for oss å ta med mat han tåler.
![]() |
#127 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Ene tanten min har glutenallergi og jeg tilpasser alltid. Når vi har bursdagsbesøker her i huset lager jeg som regel 2-4 kaker og lager alltid en glutenfri. Har alltid også vafler til henne og gjerne kjeks også. Sist det var bursdag laget jeg familiens favorittkake glutenfri, og det var et stort øyeblikk, for den laget min avdøde mormor alltid og tante hadde ikke smakt den på i hvertfall ti år eller noe. Svigerinnene hennes derimot, de tar aldri hensyn. Hun kan jo bare ta et liiiiite stykke av vanlig kake isteden?
![]() |
#128 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg synes det er kravstort når det er forventet at den allergiske gjesten skal kunne spise alt.
![]() |
#129 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg skriver det på invitasjonen, nettopp fordi jeg tror det kan oppleves som litt vanskelig for foreldre å ringe for å spørre om tilrettelegging. Det ser man jo av både denne, at endel ikke vil tilrettelegge og helst ser at allergikeren/muslimen mikser seg selv.
![]() |
#131 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har et barn med melkeallergi og tar alltid kontakt med vertsskapet før et barneselskap. I de aller fleste tilfeller opplever vi at de ber oss sende med mat. Det er helt greit, vi har alltid noe liggende i fryseren og vi forstår at mange føler seg usikre på om de klarer å lage allergivennlig mat. Vi ser jo også at en del rett og slett ikke har kunnskap om det. Vi har f.eks. opplevd at jenta har blitt servert "melkefrie muffins" laget med meierismør. Kokken i den familien hadde ikke tenkt over at smør er laget med melk. Men når man ser hvor overlykkelig ungen blir over å kunne spise det samme som de andre ungene, så tror jeg de fleste foreldre hadde valgt å anstrenge seg litt for å tilpasse menyen slik at de hadde iallefall NOE som alle kunne spist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
flisespikker
|
Til barneselskap har jeg pleid å ha én stor kake og så enten boller eller muffins (litt fordi ikke alle er så glade i kake), og noen ganger enten gelé eller is i tillegg. Hadde det vært allergier som gjorde det veldig vanskelig å ha én kake som alle kunne spise, hadde jeg kanskje laget to.
![]() |
#134 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?@Lhi-My: At det går an?
![]() |
#135 |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi har de siste årene hatt det ungene kaller kiosk-bursdag. Vi lager en slags kiosk (inne eller ute) der barna får "kjøpe" pølser eller burgere (enten eller), muffins eller boller, popcorn i plastbeger, samt saft eller brus. I tillegg har de noen ganger fått godteposer. For oss fungerer denne typen bursdag mye bedre enn den tradisjonelle varianten der ungene sitter ved et bord og spiser kaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
flisespikker
|
Det har vi også gjort de to siste bursdagene.
Ikke sant?
![]() |
#138 |
Ja, det er foreldrenes skyld. I dette tilfellet er det mor som ikke klarer å sette grenser verken på dette eller andre områder. Jeg har stor sympati med barna, men det er neimen meg ikke enkelt å omgåes de heller. Det blir så mye negativ stemning i bursdagsselskapet når så mye tid og energi går med til disse barnas klaging over meny og godtemengde osv. Det er en vanskelig situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Drømmer
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Lhi-Mi: Ojsann, det hørtes noe spesielt ut. Er det mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Haha, ja, kanskje jeg skal foreslå det neste gang. Det verste er at jeg godt kan tenke meg at moren gjør nettopp det. Hun kjører visst ofte 15 km til nærmeste gatekjøkken for å kjøpe burgere til ungene når de ikke liker den allerede spesialtilpassede middagen, så det er nok ikke usannsynlig at hun stiller med biffsnadder i nisteboks i bursdager heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|