|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
bits and pieces
|
![]() Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg må bare spørre for jeg lurer på om jeg tar ting mer for gitt enn jeg bør.
Sist redigert av star : 25-01-12 kl 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har ikke personlig vært borti det i snupp sine bursdager, men de jeg har hørt om som har allergier har tatt med mat..
![]() |
#3 |
superbruker
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg syns ikke at du kan forvente at han skal kunne spise av alt. Hvis jeg vet at noen av gjestene har en matvareallergi/intoleranse så vil jeg prøve å legge til rette for at gjesten skal få noe å spise.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Når vi får beskjed om allergier, så sørger vi for at allergikeren får noe, men at de ikke nødvendigvis kan spise alt. Eks: Snuppa har to venner med glutenallergi. De kan få enten sjokoladekake eller gele. Det befinner seg en kake til på bordet som har mel, så den må de stå over. Det tenker jeg at må være greit; altså at en ting ikke er tilpasset dem.
![]() |
![]() |
#5 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?For meg (når jeg arrangerer bursdag) er det ikke en selvfølge at alle allergikerne kan forsyne seg av alt, men at alle får noe de kan spise, helst flere ting. Ved barnebursdag er det viktig for meg at bursdagsbarnet får være med å bestemme menyen, og får det han helst vil ha selv om det betyr at jeg må lage andre varianter til noen av gjestene.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg passer på at det er noe gjesten kan spise. Ikke nødvendigvis alt, nei, og det er ikke nødvendigvis den eneste allergien man må ta hensyn til heller. Hvis jeg skal lage mat til ungene i gata her slik at alle kan spise alt, må alt lages uten egg, melk, gluten og et par frukter. I tillegg kommer de to muslimske gjestene som begrenser utvalget ytterligere. Jeg synes i hvertfall det blir komplisert.
![]() |
#7 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg ville ikke forventet at han kunne spise alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg syns det er litt storforlangende å forvente at ungen skal kunne spise av absolutt alt som blir servert. Men at man skal kunne velge mer enn en ting syns jeg er rimelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?I fjor inviterte vi et barn med glutenallergi. Jeg laget all mat glutenfritt slik at hun kunne spise alt. Jeg gjør det samme i år slik at de to barna med glutenallergi kan spise alt. Det er mye hyggeligere for dem og ikke minst er det enkelt for meg slik at jeg slipper å passe på hva de spiser og ikke spiser. Krever litt ekstra, men ikke noe stort problem.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet, men jeg vet hva jeg gjør.
![]() |
#11 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Når jeg skrev alt så høres det mye ut. Vi serverte f.eks gele, boller og kake og jeg ville tenkt at barnet hvertfall kunne forsynt seg av to av tingene.
![]() |
![]() |
#13 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg synes ikke man kan forvente at barnet skal kunne spise alt. Det er ofte flere barn som har ulike allergier, og da er det ikke alltid enkelt (synes jeg) å lage samme kake for Kari som ikke tåler egg og melk, Ola som har glutenallergi og Jens som ikke skal ha sukker. Så da lager jeg gjerne forskjellige ting, og gjør informerer om hvem som kan spise hva. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
To av tre ting høres ikke urimelig ut å forvente seg. Som flere er inne på, er det ikke alltid praktisk mulig å sørge for at alle kan spise alt - men kanskje kaken og geleen kan være gluten- og melkefri, og bollene og geleen kan være eggefri, og dermed får alle tre allergikerne mulighet til å spise to av de tre tingene. Det er jo også viktig at bursdagsbarnets ønsker og smak blir tatt hensyn til; jeg ville synes man var urimelig hvis man "forlangte" at det ikke skulle serveres boller, for eksempel, hvis det var det beste bursdagsbarnet visste, selv om en av gjestene ikke kunne spise dem.
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har en gutt som tidligere hadde sterk eggallergi så jeg er veldig vant til problemstillingen. Vi forventet ikke at han skulle kunne spise alt det de andre spiste, og tilbød å ta med egen kake. Det var ofte sjokoladekake. Noen ganger tilbød vertskapet seg å lage eggfri kake og det var selvfølgelig veldig hyggelig. Men jeg syns ikke man kan vente at absolutt hele menyen er lagt opp etter gjestenes allergier. Han ble fort vant til å ikke kunne spise alt, uten at det opplevdes som et stort problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har vært utsatt for foreldre som krever at deres håpefulle skal kunne spise alt som serveres. Ikke særlig sjarmerende. De andre med allergi var det visst ikke så farlig med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Tja. Jeg pleier bare servere 2 søte ting til guttebursdagene, så jeg innrømmer at jeg kanskje ville tenkt at det holdt at allergikeren kunne spise det ene. I tillegg til pølser og godis. Særlig fordi gutta pleier å spise ca et halvt sjokoladekakestykke før de stikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har en intolerant svigerfamilie med ymse restriksjoner, vi legger opp til at det ved kakeserveringer skal være to ting å velge mellom. Kabal, men det går.
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har også litt angst for å ikke få maten ren nok hvis jeg skal lage allergimat. Mine gryter og panner og former har jo vært brukt med både egg, melk, gluten og nøtter. For de fleste går vel det greit, men likevel blir jeg litt stresset hvis det er snakk om alvorlig allergi.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg ber om allergi og religion info ang mat på invitasjon. Kommer det ingen regner jeg med at alt kan spises. Å forvente at en allergiker kan spise alt er i overkant, men at man gidder å lage et alternativ synes jeg er greit å forvente.
![]() |
|
|