Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 22:58   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg må bare spørre for jeg lurer på om jeg tar ting mer for gitt enn jeg bør.

Hva tenker og gjør dere når dere får beskjed på forhånd om at en av gjestene har en matallergi? Tenker dere at det er greit at dette barnet bare får en ting h*n kan forsyne seg av, eller er det en selvfølge at h*n kan forsyne seg av alt?
Redigert: jeg mener vel ikke alt, men ha et par ting å velge i.

Jeg har nemlig en som syns det er litt kjipt at han ikke kan spise alt det de andre kan og det kan jeg forstå. Det er en ting når vi er ute på ting, da kan jeg ta mine forhåndsregler. I bursdager er det litt vanskeligere.
Tenker jo at det ikke kan være så vanskelig, men nå er jeg jo rimelig vant til å unngå egg som er hans allergi. Det er kanskje et stort problem for andre?
Tror jeg må ha en realitetssjekk så derfor spør jeg.

Sist redigert av star : 25-01-12 kl 23:11.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:01   #2
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg har ikke personlig vært borti det i snupp sine bursdager, men de jeg har hørt om som har allergier har tatt med mat..

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:01   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke at du kan forvente at han skal kunne spise av alt. Hvis jeg vet at noen av gjestene har en matvareallergi/intoleranse så vil jeg prøve å legge til rette for at gjesten skal få noe å spise.

Gammel 25-01-12, 23:02   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi får beskjed om allergier, så sørger vi for at allergikeren får noe, men at de ikke nødvendigvis kan spise alt. Eks: Snuppa har to venner med glutenallergi. De kan få enten sjokoladekake eller gele. Det befinner seg en kake til på bordet som har mel, så den må de stå over. Det tenker jeg at må være greit; altså at en ting ikke er tilpasset dem.

Så ja, jeg synes du er kravstor hvis du forventer at allergikeren skal få forsyne seg av alt.

Gammel 25-01-12, 23:02   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg (når jeg arrangerer bursdag) er det ikke en selvfølge at alle allergikerne kan forsyne seg av alt, men at alle får noe de kan spise, helst flere ting. Ved barnebursdag er det viktig for meg at bursdagsbarnet får være med å bestemme menyen, og får det han helst vil ha selv om det betyr at jeg må lage andre varianter til noen av gjestene.

Gammel 25-01-12, 23:04   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg passer på at det er noe gjesten kan spise. Ikke nødvendigvis alt, nei, og det er ikke nødvendigvis den eneste allergien man må ta hensyn til heller. Hvis jeg skal lage mat til ungene i gata her slik at alle kan spise alt, må alt lages uten egg, melk, gluten og et par frukter. I tillegg kommer de to muslimske gjestene som begrenser utvalget ytterligere. Jeg synes i hvertfall det blir komplisert.

Gammel 25-01-12, 23:05   #7
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Jeg ville ikke forventet at han kunne spise alt.

Om det var en varmrett, så ville jeg laget slik at den kunne spises av alle. Det burde ikke by på store utfordinger.

Ang kaker etc ville jeg laget i allefall to uten egg i tillegg til f.eks gele.

Pappa har diabetes, og vi lager alltid minst en kake som kan spises av ham. Han er fornøyd om det er en kake han kan spise om de er i bursdag, konfirmasjon etc.
Mormoren min har ørliten nøtteallergi og blir kjempefornærmet om det er en av kakene på bordet ikke kan spises av henne.

Selvsagt er det anderledes når man er barn. Det føles urettferdig at man ikke kan spise alt som frister.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:05   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er litt storforlangende å forvente at ungen skal kunne spise av absolutt alt som blir servert. Men at man skal kunne velge mer enn en ting syns jeg er rimelig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:07   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I fjor inviterte vi et barn med glutenallergi. Jeg laget all mat glutenfritt slik at hun kunne spise alt. Jeg gjør det samme i år slik at de to barna med glutenallergi kan spise alt. Det er mye hyggeligere for dem og ikke minst er det enkelt for meg slik at jeg slipper å passe på hva de spiser og ikke spiser. Krever litt ekstra, men ikke noe stort problem.

Jeg er usikker på hva jeg selv ville forventet om det var mitt barn som hadde matallergi. Lillebror har hatt melkeallergi, men tåler litt melk nå. Han har imidlertid alvorlig kiwiallergi, men kiwi er uansett ikke noe som vanligvis serveres, så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem.

Gammel 25-01-12, 23:08   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet, men jeg vet hva jeg gjør.
Jeg tilpasser så godt det lar seg gjøre at allergikeren kan spise det alle de andre gjør.
Er det flere forskjellige allergikere blir det større jobb, men det er enklere å kjøre glutenfritt over hele linja enn å lage dobbelt.
Jeg er jo grunnleggende lat og gidder i hvert fall ikke å lage to kaker ...

Jeg har inntrykk av at det er mange som tror at det er fryktelig vanskelig å lage mat uten det de er vant til å bruke, melk f.eks. Det er virkelig ikke noe stort problem å lage mat uten, og de som lever med dette som en del av hverdagen har som regel flust av gode tips og råd. Men da må man jo tørre å spørre også.
Om det var mitt barn hadde jeg ikke forlangt at han kunne spise absolutt alt, men jeg hadde håpet at han kunne fått omtrentlig som de andre. Det må være fryktelig trist å hele tiden ha medbrakt.

Gammel 25-01-12, 23:09   #11
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når jeg skrev alt så høres det mye ut. Vi serverte f.eks gele, boller og kake og jeg ville tenkt at barnet hvertfall kunne forsynt seg av to av tingene.

Og ja, det blir noe helt annet når det er flere allergier å ta hensyn til.

Gammel 25-01-12, 23:09   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er jo at det ofte ikke bare er en allergi du skal hensynta.

Gammel 25-01-12, 23:17   #13
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke man kan forvente at barnet skal kunne spise alt. Det er ofte flere barn som har ulike allergier, og da er det ikke alltid enkelt (synes jeg) å lage samme kake for Kari som ikke tåler egg og melk, Ola som har glutenallergi og Jens som ikke skal ha sukker. Så da lager jeg gjerne forskjellige ting, og gjør informerer om hvem som kan spise hva.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:20   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Når jeg skrev alt så høres det mye ut. Vi serverte f.eks gele, boller og kake og jeg ville tenkt at barnet hvertfall kunne forsynt seg av to av tingene.

To av tre ting høres ikke urimelig ut å forvente seg. Som flere er inne på, er det ikke alltid praktisk mulig å sørge for at alle kan spise alt - men kanskje kaken og geleen kan være gluten- og melkefri, og bollene og geleen kan være eggefri, og dermed får alle tre allergikerne mulighet til å spise to av de tre tingene. Det er jo også viktig at bursdagsbarnets ønsker og smak blir tatt hensyn til; jeg ville synes man var urimelig hvis man "forlangte" at det ikke skulle serveres boller, for eksempel, hvis det var det beste bursdagsbarnet visste, selv om en av gjestene ikke kunne spise dem.

Klart det kan være kjedelig for et barn å ikke kunne spise alt. Men det er jo også ganske vanlig at noen barn ikke liker alt som serveres i et barneselskap, og flere trenger kanskje å minnes vennlig på at man ikke må bli for skuffet om ikke alt er lagt opp akkurat slik man kunne ønske. (Min erfaring fra barneselskap er at ungene uansett ikke er spesielt opptatt av selve spisingen, men det varierer jo sikkert.)

Gammel 25-01-12, 23:20   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gutt som tidligere hadde sterk eggallergi så jeg er veldig vant til problemstillingen. Vi forventet ikke at han skulle kunne spise alt det de andre spiste, og tilbød å ta med egen kake. Det var ofte sjokoladekake. Noen ganger tilbød vertskapet seg å lage eggfri kake og det var selvfølgelig veldig hyggelig. Men jeg syns ikke man kan vente at absolutt hele menyen er lagt opp etter gjestenes allergier. Han ble fort vant til å ikke kunne spise alt, uten at det opplevdes som et stort problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:23   #16
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vært utsatt for foreldre som krever at deres håpefulle skal kunne spise alt som serveres. Ikke særlig sjarmerende. De andre med allergi var det visst ikke så farlig med.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:28   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg pleier bare servere 2 søte ting til guttebursdagene, så jeg innrømmer at jeg kanskje ville tenkt at det holdt at allergikeren kunne spise det ene. I tillegg til pølser og godis. Særlig fordi gutta pleier å spise ca et halvt sjokoladekakestykke før de stikker.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:30   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en intolerant svigerfamilie med ymse restriksjoner, vi legger opp til at det ved kakeserveringer skal være to ting å velge mellom. Kabal, men det går.

Gammel 25-01-12, 23:36   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også litt angst for å ikke få maten ren nok hvis jeg skal lage allergimat. Mine gryter og panner og former har jo vært brukt med både egg, melk, gluten og nøtter. For de fleste går vel det greit, men likevel blir jeg litt stresset hvis det er snakk om alvorlig allergi.

Gammel 25-01-12, 23:37   #20
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg ber om allergi og religion info ang mat på invitasjon. Kommer det ingen regner jeg med at alt kan spises. Å forvente at en allergiker kan spise alt er i overkant, men at man gidder å lage et alternativ synes jeg er greit å forvente.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.