Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-12, 21:03   #121
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Jeg også. Det er ikke alle, altså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:03   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg tror jo ikke at 18-åringene kommer til å være kloke og forstandige og aldri dumme seg ut i fylla og aldri drive med risikabel seksuell adferd og aldri kjøre for fort og aldri få toskete venner eller teite kjærester. Dessverre, men det er jo helt urealistisk. Men jeg håper de er sånn noenlunde utrustet til å ta sånn noenlunde kloke valg. Og så håper jeg på den flaksen jeg hadde...

For faktum er at vi på et eller annet tidspunkt (og lovmessig sett er det når de er 18, men helt trygt vil det vel aldri føles) må slippe dem og bare håpe det beste.

Jeg håper jo at de ikke vil ha LYST til å reise til et party-party-sted, da.

Gammel 17-06-12, 21:04   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er klart, det er mye foreldre ikke vet og som de skal være glad for at de ikke vet heller. Og partysyden er vel ikke noe vi synes er direkte smart for noen, spesielt ikke 18-åringer. Jeg kjente noen som døde på en sånn tur. Så jeg hadde ikke likt at min 18-åring hadde dratt på en sånn tur, men å nekte er egentlig ingen opsjon.

Gammel 17-06-12, 21:04   #124
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg var på min første sydentur alene samme mnd jeg fylte 18 år. Betalte alt selv og var så skikkelig og snill at man nesten burde angre.

Neste samme her; jeg dro sommeren før jeg fylte 18 (født på høsten), mamma og pappa sponset det hele. Jeg oppførte meg veldig pent.

Om ungene mine blir like grei som meg, ser jeg ikke at det skulle bli noe problem å la dem gjøre som meg.

Gammel 17-06-12, 21:05   #125
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ville syntes det var svært unaturlig å nekte en 18-åring noe som helst, gitt at det ikke var en ungdom med spesielle behov av noe slag.

Når barnet har blitt voksent, må jeg bare håpe på at oppdragelsen har funka at de klarer seg sjæl.

Har en 16-åring og det kunne ikke falt meg inn at jeg har anledning til å nekte han den type ting når han er myndig.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:07   #126
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg håper også at mine jenter blir like greie som jeg var, og så håper jeg de ikke blir som noen andre jeg kjenner.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:08   #127
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Tro du.

Nei da, det finnes sikkert mange av dem, men som sagt over her: Foreldrene skulle bare visst..
Jeg vet at av jentene sine venner, så er det de foreldrene som vet minst, som har de barna som utforsker mest. Det er litt skremmende.

Ja, jeg mener på ingen måte at jeg tror at de bare drikker cola og legger seg fint klokka ti. Men det er faktisk litt frekt å stadig komme med at alle attenåringers foretrukne ferieform er harrytur og stupfylla på partysted. Og hvis en sier noe annet er en naiv og lettlurt og skulle bare visst. Det er faktisk ikke alle ungdommer som melder seg på Paradise Hotel heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:13   #128
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sa bare at jeg ikke kjenner noen som har reist på annen type tur. Det kan da umulig være frekt?! Men jeg kjenner også mange som ikke reiser/har reist på tur i det hele tatt..

"Tror du." var en spøk. Derav denne:

Gammel 17-06-12, 21:15   #129
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo fint hvis du innser at det at du ikke kjenner noen ikke betyr at de ikke fins.

Gammel 17-06-12, 21:17   #130
Nå også i farger

Standard

På samme måte som at du kan innse at sikkert like mange reiser på en slik tur.

Gammel 17-06-12, 21:18   #131
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har da virkelig aldri påstått noe annet. Kjære vene, jeg vet jo godt at de stedene er stapp fulle.

Gammel 17-06-12, 21:21   #132
Nå også i farger

Standard

Nettopp. Og det at jeg sier at JEG ikke kjenner noen som har reist på en annen type tur, så sier jeg ikke at de ikke finnes...

Forøvrig syns jeg turoperatørene kunne hatt minst 20-års grense på de typiske partystedene.

Gammel 17-06-12, 21:27   #133
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, jeg mener på ingen måte at jeg tror at de bare drikker cola og legger seg fint klokka ti. Men det er faktisk litt frekt å stadig komme med at alle attenåringers foretrukne ferieform er harrytur og stupfylla på partysted. Og hvis en sier noe annet er en naiv og lettlurt og skulle bare visst. Det er faktisk ikke alle ungdommer som melder seg på Paradise Hotel heller.

Nå diskuteres jo ikke ungdommers foretrukne ferieform her? Det som diskuteres er 18-åringer i syden, og jeg tok det på en måte for gitt at HI tenkte på et type partysted i spørsmålet. At mange 18-åringer hverken ønsker eller drar på den type tur, er jeg fullt klar over, men det blir noe annet.

Det er flott at man har oppdratt barna så de velger noe annet, men har de først valgt et slikt sted, er det for meg mindre relevant hvor fornuftige er. Jeg synes man bør være eldre enn 18 når man opplever slike steder uansett fordi settingen er utrolig spesiell og fordi man kan bli viklet inn i uønskede hendelser. det betyr ikke at jeg føler jeg kunne nektet en 18åring å reise, men jeg hadde ikke støttet det på noen måte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:27   #134
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Du var sist ut, Safran, så derfor quoter jeg deg. Jeg registrerer at mange håper en ansvarsbevisst oppdragelse vil gjøre sitt til at 18-åringen tar bevisste og ansvarfulle valg.

Well.

Jeg er oppdratt av to pedagoger, som la sjela si i familie, oppdragelse, tilstedeværelse og i det hele tatt. Jeg var en ansvarsbevisst storesøster i mine barneår; selvstendig og flink og grei. Likevel gikk jeg rimelig bananas da jeg ble en 17-18, og gjorde utrolig mye teit og uansvarlig. Både hjemme og borte.

18 er ikke så gammelt altså, selv om man er myndig.

Jeg tror ikke at det er så mye forskjell fra 18 til 20 eller 22, og et eller annet sted så må man slippe dem.

Målet mitt er ikke at barna mine ikke skal gjøre dumme ting i løpet av livet, at de ikke skal ta noen risikoer for det vil si et kjedelig liv.

Målet mitt er at de skjønner når de er rundt 18 år at de å være voksen og få lov til å gjøre dumme valg, har den baksiden at de står ansvarlig for konsekvense av dem. Jeg hadde venninner som hadde overbeskyttende foreldre sånn at når disse jentene gjorde dumme og "forbudte" ting, så følte de at de hadde lurt foreldrene. Jeg skjønte at om jeg gjorde en dum ting så gikk det faktisk bare ut over meg selv.

Derfor kommer jeg til å legge vekt på å prøve å få barna til å skjønne at de bør passe på seg selv for sin egen del.

Gammel 17-06-12, 21:28   #135
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kjenne at å sende storebror til syden som attenåring er "god tur" og gjerne litt finansiering. Det vil sitte lengre inne og sende vesle frøken "eg gler meg til eg blir så stor at eg kan være høg, tynn, ha langt lyst hår og gå i kjempehøge hæler" avgårde. Da vi var i Sharm i april var eg virkelig forskrekka over alle unge, flotte jenter som styltra seg rundt med en buff til kjole og absolut-flaska i handa.

Gammel 17-06-12, 21:29   #136
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns ikke i det hele tatt at de kom fram i starten at det var snakk om ville partysteder. Det sto syden.

Gammel 17-06-12, 21:29   #137
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig god vinkling, Esme.

Gammel 17-06-12, 21:38   #138
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hva skjedde, Smurfine79?

Var vel ikke helt vant med den mengden alkohol det ble der nede, 18 fri og frank, og ikke minst fri fra voksne som skulle bestemme, ung og gal hehe. Så jeg klarte å dette ned fra verandaen fra rommet vårt, den 3 dagen vi var der så det var den ferien. Så nakkeskade er det jeg har og sliter med. Med mye stress og masse å gjøre, og ikke minst om jeg løfter tungt kan det resulterer i en enorm bakhodepine som stråler fra nakken og opp. Det er så vondt til tider at jeg noen ganger føler for å kaste opp

Skulle gjerne vært 18 igjen og gjort om hele begynnelsen på turen, men man lærer så lenge man lever

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 21:44   #139
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Var vel ikke helt vant med den mengden alkohol det ble der nede, 18 fri og frank, og ikke minst fri fra voksne som skulle bestemme, ung og gal hehe.

Men er ikke dette typisk for ungdom som har blitt for mye overvåket?

Gammel 17-06-12, 21:47   #140
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er ikke dette typisk for ungdom som har blitt for mye overvåket?

Så enkelt er det virkelig ikke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.