|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Godt skrevet Sist redigert av Michelle : 26-04-16 kl 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
navnet sjemmer ingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Yes, we can!!
|
Dessverre ikke. Forbruket blant ungdom er vel doblet på 10 år. Er det ikke noe sånt som halvparten av 16-åringene som drikker seg snydens HVER helg?
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg drakk ikke før jeg var rødruss, og var ikke full før jeg var over tyve.
![]() |
![]() |
#125 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Huff. Virkelig skremmende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Her kan jeg signere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Desverre så er det ingen garanti for at ungen din ikke ligger drita på en fest som fjorteåring selv om man er påpasselig, upopulær og kjip. Tro meg. Ungdom som er nysgjerrige, prøvende med stor utforskertrang klarer alltid å ordne seg, tross strenge foreldre med gode grenser og regler. Men det gir ihvertfall en trygghet og ballast på veien.
![]() |
#128 |
ræv med ører
Nei, men ungen må jo komme hjem en gang også!?
![]() |
#129 |
Nek er allrighte dyr
Nei, ungdom blir vel tatt for det ene og det andre titt og ofte, men det trenger ikke hindre de i å fortsette. Som foreldre har man forskjellige virkemidler å bruke, men trassige og viljesterk ungdom vil finne nye veier "å lure seg unna" til neste gang de blir tatt.
![]() |
#130 |
ræv med ører
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?En mulighet er jo kanskje å ta en ringerunde til de andre foreldrene til barna fjortisen henger sammen med, og sist men ikke minst, nekte fjortisen å gå ut i helgene, osv. Kijpt, men et virkemiddel det er mulig å ta i bruk, i hvert fall hos en fjortenåring.
![]() |
#131 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Kommunikasjon er nok det viktigste. Åpenhet og kommunikasjon, at man ikke bare kjefter, men SNAKKER med ungene. Jeg fikk mye kjeft, det prellet bare av. Hadde mamma satt seg ned med meg og feks. sagt hun var glad i meg og ble skuffet av det jeg gjorde, tror jeg det hadde vært mye mer effektivt. Dessuten tror jeg en god del foreldre bare lukker øynene og tenker "mitt barn gjør ikke slike ting", eller at de ikke vil bli "uvenner" med barna sine, de skal være kule foreldre. Ikke alltid det smarteste man kan gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Man kan ikke GARANTERE noen ting. Men ikke kom og fortell meg at det er null og niks forskjell på alkoholvanene til de ungdommene som har foreldre som blander seg og bryr seg, og de som ikke har det!
![]() |
#133 |
Princess Skids and Scars
|
Generellt sett så er det nok det, men du har vel hørt om "prestedattra som drikker seg drita hver kveld"? Mine foreldre stolte veldig på meg. De var nok noe naive men absolutt ikke uengasjerte. De var de første til å komme å hente meg og venner om jeg trengte det, jeg måtte ringe hjem om jeg skulle sove borte helt til jeg flyttet hjemmefra som 22 åring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Ja, vi tar vel mye utgangspunkt i egne erfaringer i denne diskusjonen. Jeg og mine venner begynte å drikke tidlig på ungdomsskolen, det var egentlig et fåtall som ikke prøvde i mer eller mindre grad. Jeg og mine nærmeste venner hadde trygge, engasjerte og strenge foreldre, men vi var uansett fulle av utforskertrang og trass på å gjøre det vi ville. Det var en del som hadde foreldre som ikke brydde seg så mye og noen som hadde foreldre som ikke var særlig bra. Vi drakk og festet like mye, men forskjellen var at vi med foreldre som brydde seg var selvfølgelig mye mer forsiktige og redde for konsekvensene av hva vi gjorde. Vi hadde også større sperrer på å utforske videre mht narkotika, sex og det å drite i skolen. Det viser seg jo også i ettertid at det er stor forskjell på vår valg her i livet og hvordan det har gått med oss mht til rus, jobb etc.
![]() |
#135 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Alle kjenner jo noen som har røykt som en skorstein hele livet, drukket som en svamp, og levd til de var 100, men det er jo ikke så relevant for hvilke helseråd man gir generelt sett.
![]() |
#136 |
Princess Skids and Scars
|
Jeg er nok veldig enig med deg. Om det skulle finnes noe oppskrift på god oppdragelse tror jeg "kjøkkenbordet" er det. Samtaler og ærlighet. Målet er vel å få så trygge barn at de ikke drar nysgjerrigheten forlangt. Men litt utforskningstrang kan man vel ikke unngå, ikke er det å ille heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Passiv
|
Måtte kommentere på dette innlegget Hatti, fordi her synes jeg du kommer med påstander som det finnes lite belegg for. |
![]() |
![]() |
#138 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Mijn mor satt alltid våken og edru for å hente meg. Det hindret ikke meg å drikke alkohol. Når ungene blir eldre skal vi selvsagt også være edru og hente dem når de skal hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ræv med ører
Så hun syntes det var greit at du dro ut på fest, når hun visste at du drakk? (Og fikk det bevist når hun hentet deg?)
![]() |
#140 |
frakoblet
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Høh. Mine foreldre har aldri hentet meg noe sted. Bortsett fra den gangen jeg og tre andre skulle ligge i telt i hagen til den ene. Vi var elleve og han kom på inspeksjon.
![]() |
|
|