Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 17:10   #81
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har null negative erfaringer fra oppveksten ifb med alkohol og voksnes fyll, men jeg synes likevel en konfirmasjon, barnedåp eller barnebursdag er helt uegnede arenaer for vinservering. Jeg hadde aldri tenkt tanken engang.

Jeg hadde allerede drukket en del før jeg ble konfirmant, men jeg syntes fortsatt det var urteit med de av vennene mine som kunne fortelle at det ble servert alkohol i konfirmasjonen deres. .

Det er forskjell på en barnebursdag og konfirmasjon synes jeg hvor det skal være en bedre middag og mye arbeid er lagt ned til selskapet, bordekking osv. og her snakkes det ikke om servering til alle akkurat. Men at noen få kan ta seg selv et lite glass til maten litt sånn diskre om de vil.
Nå er det heller ikke avgjort om vi skal gjøre det sånn.

At du hadde drukket "endel" før du ble konfirmant reagerer jeg på.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 17:46   #82
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

At du hadde drukket "endel" før du ble konfirmant reagerer jeg på.

Etter mange år i ungdomsskolen kan jeg si at det gjelder et stort flertall av norsk ungdom.
Endel så kanskje litt "alkis-aktig" ut. Det jeg mente, var at jeg hadde vært på ganske mange fester der det ble drukket, og der jeg selv drakk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 17:53   #83
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Etter mange år i ungdomsskolen kan jeg si at det gjelder et stort flertall av norsk ungdom.
Endel så kanskje litt "alkis-aktig" ut. Det jeg mente, var at jeg hadde vært på ganske mange fester der det ble drukket, og der jeg selv drakk.

Mulig det gjelder et stort flertall men dette er ikke noe vi kjenner igjen her vi bor foreløpig.
Men selvsagt vet jeg at det forekommer og at det kan skje før eller siden..
Min datter tilhører en gjeng med 8 jenter og de har enda ikke vært på fest og ikke ser det ut til at de tenker i slike baner foreløpig.

Du sier du har vært på ganske mange fester hvor du selv drakk "før" du ble konfirmert. Det blir jo litt sånn dobbeltmoral at du fikk lov til det synes jeg, men at å være med i et selskap hvor noen voksne nyter et glass rødvin er helt utenkelig. Jeg forstå ikke tankegangen her?

Sist redigert av Michelle : 04-04-07 kl 18:00.
Gammel 04-04-07, 17:58   #84
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Mulig at dere nordmenn feirer helt annen konfirmasjon enn det jeg er vant med, men likevel: Det er klart det er et fest for konfirmanten. Men det synes jeg ikke trenger å bety at absolutt ALT er tiltenkt konfirmanten, av mat, drikke osv. Jeg synes i hvert fall at man lager mat til selskapet, og ikke først og fremst til konfirmanten. Jeg hadde ikke tenkt over det engang om det f.eks. ble servert konjakk til kaffen i min konfirmasjon. Jeg skjønnte jo at dette ikke var til meg, og følte meg hverken snytt eller utestengt av min egen fest for det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 18:22   #85
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tror neppe dette spørsmålet hadde blitt mottatt på samme måte i de fleste andre land enn Norge. Nordmenn kan jo ikke drikke normalt. I Italia er de så vandt med et glass rødvin til maten at ingen hever øyenbrynene, de hadde vel ledd seg ihjel av denne diskusjonen. Du ser sjelden folk ligge døddrukne over bordet der, slik som i Norge uansett.

Det at en hadde ledd seg ihjel av denne diskusjonen i Italia er ikke det samme som at det er en dum diskusjon.

Alkohol er en stor samfunnskostnad, det gjelder like mye i Italia som i Norge. EU jobber for øyeblikket med utviklingen av EUs første alkoholpolitiske strategi. I følge EU-rapporten "Alkohol i Europa" er de totale kostnadene av alkohol like høye som kostnadene av tobakk. (europanytt.no)

Jeg synes også det blir alt for enkelt å si at nordmenn ikke kan drikke, for selv om en kan få inntrykk av at vi drikker mye mer (ref. stupfull over bordet), så mener jeg å huske at vårt totale forbruk er mye lavere enn de typiske landene som blir dratt frem i slike diskusjoner (som Frankrike og Italia), og at kostnadene for samfunnet totalt sett er mye lavere her. Etter å ha lest litt inne på alkokutt sine sider ser det ut til at dette har jevnet seg endel ut, vi har fått mer "kontinentale" drikkevaner. Jeg synes ikke det er noe positivt. (Selv om jeg personlig godt kunne tenkt meg å byttet ut de stupfulle nordmennene med mer siviliserte søreuropeere som tar seg et glass til maten. Jeg har foressten opplevd både stupfulle italienere og siviliserte nordmenn, så det er vel ikke fullt så svart på hvitt.)

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 18:23   #86
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Du sier du har vært på ganske mange fester hvor du selv drakk "før" du ble konfirmert. Det blir jo litt sånn dobbeltmoral at du fikk lov til det synes jeg, men at å være med i et selskap hvor noen voksne nyter et glass rødvin er helt utenkelig. Jeg forstå ikke tankegangen her?

Jeg fikk jo ikke akkurat LOV til å gå på fester der det ble drukket da jeg var 14-15, da

Dessuten er det jo ikke snakk om et selskap der voksne nyter rødvin, det er snakk om en konfirmasjon -dvs ungdommens selskap.
Jeg er absolutt for å vise at det går an å drikke i normale former, og jeg er også helt klart for at voksne kan drikke et glass eller to i ordnede former selv om det er barn og unge tilstede. Jeg ser bare ikke at en konfirmasjon, dåp eller annet selskap en søndag formiddag der barnet er i sentrum er det stedet alkohol er naturlig.

Gammel 04-04-07, 18:30   #87
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen i min omgangskrets da jeg gikk på skolen.

Gammel 04-04-07, 18:32   #88
Michelle
X First Lady

Standard

Jeg fikk jo ikke akkurat LOV til å gå på fester der det ble drukket da jeg var 14-15, da

Dessuten er det jo ikke snakk om et selskap der voksne nyter rødvin, det er snakk om en konfirmasjon -dvs ungdommens selskap.
Jeg er absolutt for å vise at det går an å drikke i normale former, og jeg er også helt klart for at voksne kan drikke et glass eller to i ordnede former selv om det er barn og unge tilstede. Jeg ser bare ikke at en konfirmasjon, dåp eller annet selskap en søndag formiddag der barnet er i sentrum er det stedet alkohol er naturlig.

Hadde ikke dine foreldre oversikt over hvor du var på kveldstid da du var 14 år? Og de må da ha merket at du hadde drukket da du kom hjem?
Forøvrig blir selskapet på ettermidagen og ikke formiddag. Og igjen det er ikke snakk om servering direkte her. Og det er heller ikke bestemt at den ene vinflaska skal stå ved koldtbordet. Selv om jeg ikke ser noe galt i det. Vi får se.

Gammel 04-04-07, 18:34   #89
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Hva mine foreldre så eller ikke så er litt uvesentlig for denne diskusjonen, er det ikke? De var svært gode foreldre, drakk ikke og merket det meste. Min mor var sjef for barnevernet, og hadde meget god oversikt. Men hvis du tror at du til enhver tid kan ha full kontroll over din 14-15 åring, er du naiv.

Gammel 04-04-07, 18:37   #90
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ingen i min omgangskrets da jeg gikk på skolen.

Ingen i min heller men da vi var 16 år så var det noen få som begynte.
Jeg fikk min ilddåp da jeg var litt over 16 og drakk ikke på flere år etter det.

Derimot på landet hvor mine søskebarn bodde var det helt lov å dra på fest etter fyllte 15 år og å drikke var lov.

Gammel 04-04-07, 18:41   #91
Michelle
X First Lady

Standard

Hva mine foreldre så eller ikke så er litt uvesentlig for denne diskusjonen, er det ikke? De var svært gode foreldre, drakk ikke og merket det meste. Min mor var sjef for barnevernet, og hadde meget god oversikt. Men hvis du tror at du til enhver tid kan ha full kontroll over din 14-15 åring, er du naiv.

Foreløpig har jeg full kontroll ja da vi kjenner hele hennes omgangskrets og vi bor på et lite oversiktlig sted og vi som foreldre kjenner hverandre godt.
Enten er de hos oss eller hos hverandre og med foreldre tilstede. Vi trives godt sammen.

Er klar over at det kan forandre seg.

Din mor var sjef for barnevernet og hadde god oversikt? Og du drakk før du var 15 år?

Gammel 04-04-07, 18:42   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen i min heller men da vi var 16 år så var det noen få som begynte.
Jeg fikk min ilddåp da jeg var litt over 16 og drakk ikke på flere år etter det.

Derimot på landet hvor mine søskebarn bodde var det helt lov å dra på fest etter fyllte 15 år og å drikke var lov.

Ja, fra 16 og opp begynte det, både jeg og andre. Men 14 år og drikking så jeg ytterst lite til, og jeg var ikke mors beste barn.

Gammel 04-04-07, 18:52   #93
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, fra 16 og opp begynte det, både jeg og andre. Men 14 år og drikking så jeg ytterst lite til, og jeg var ikke mors beste barn.

Jeg var ikke fylt femten da drikkinga begynte og jeg var selvsagt mors beste barn.

Forøvrig har ca halvparten av de niendeklassingene jeg har drukket en eller flere ganger. Jeg tror ikke de er unormale for sin alder.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 18:59   #94
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror du må være forberedt på at det plutselig kan forandre seg .
Eller er barna deres mer beskyttet enn andre tenåringer på samme alder?

Jeg tror de er mere beskyttet ut i fra hvor vi bor og at vi alle kjenner hverandre godt ja. Og hva de driver med på fritiden.
Og jeg er fullstendig klar over at dette kan fort forandre seg

Gammel 04-04-07, 18:59   #95
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Forøvrig har ca halvparten av de niendeklassingene jeg har drukket en eller flere ganger. Jeg tror ikke de er unormale for sin alder.

Det tror jeg nok du kan ha rett i .

Gammel 04-04-07, 19:00   #96
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Din mor var sjef for barnevernet og hadde god oversikt? Og du drakk før du var 15 år?

Bingo.

Gammel 04-04-07, 19:26   #97
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

I vår familie har det blitt servert vin i konfirmasjon til de voksne som ønsket det. Så sant man ikke har familiemedlemmer som har problemer med alkohol ser jeg ikke noe galt i det.

Noe man selvsagt ikke vet, da mye alkoholisme er skjult.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har så liten familie at ja, vi vet det. Jeg er enig i at man ikke alltid vet det, og hadde jeg vært veldig i tvil ville jeg droppet for sikkerhets skyld i en konfirmasjon.

Vi har også liten familie, men de færreste vet at en av dem er alkoholiker.

Jeg har konfirmant om 2 år, og for oss er det uaktuelt å servere alkohol til maten.
Grunnen til dette er at det ikke er noen tradisjon for det verken i min eller mannens familie, det vil derfor ikke være noen som "savner" eller "etterlyser" alkoholen.
En annen grunn er at konfirmanten selv hadde reagert veldig negativt på at det ble servert vin, han synes ikke noe om at voksne ikke kan nyte god mat uten å drikke alkohol.
Den tredje grunner er omtalt over: vi har en alkoholiker i familien. Dette er veldig skjult, slik ofte "rødvisnalkoholismen" er. Jeg ønsker ikke at det skal bli avslørt denne dagen.

Sist redigert av 007 : 04-04-07 kl 19:32.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:27   #98
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bingo.

Kanskje redigere til at hun trodde at hun hadde god oversikt? Eller tillot hun det?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 19:32   #99
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

En annen grunn er at konfirmanten selv hadde reagert veldig negativt på at det ble servert vin, han synes ikke noe om at voksne ikke kan nyte god mat uten å drikke alkohol.
Den tredje grunner er omtalt over: vi har en alkoholiker i familien. Dette er veldig skjult, slik ofte "rødvisnalkoholismen" er. Jeg ønsker ikke at det skal bli avslørt denne dagen.

To svært gode grunner.

Vår konfirmant ville ikke reagert om vi serverte litt vin men hun er også vant til at vi svært ofte godt kan nyte et bedre måltid uten alkohol.
Altså lar vi det være den dagen så går det helt greit.

Gammel 04-04-07, 19:33   #100
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Kanskje redigere til at hun trodde at hun hadde god oversikt? Eller tillot hun det?

Min tanke også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.