|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
kamerat
|
![]() Sv: Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Det hadde ikke egentlig falt meg inn at dette kunne være en problemstilling, så uproblematisk synes jeg det er med litt vin i en konfirmasjon. Men jeg ser jo at mange synes det.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Men er det ikke viktigere at far eller mor kan kjøre bil en fredags/lørdagsnatt? Eller at man ikke må kjøpe inn en sixpack fordi pappa skal se på fotball. Eller at syklubben til mamma ikke innebærer at man må liste seg rundt neste morgen?
![]() |
#64 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg vil ikke lese ferdig tråden fordi jeg er redd for at den handler om noe helt annet på slutten.
![]() |
#65 |
flisespikker
|
![]() Sv: Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Jeg er omtrent der jeg også. Jeg kan ikke forestille meg at det ikke ble servert rødvin til middagen i min og min brors konfirmasjon; jeg husker ikke noe spesielt om dette, da dette ikke var noe som opptok meg på den alderen.
![]() |
#66 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Angående alkoholfrie soner så er jeg på linje med Observatøren. Jeg er helt enig i at det bør være alkoholfrie soner, men for meg er det viktigere at alkohol ikke tar overhånd slik at barna opplever fulle eller fyllesyke foreldre. At barn må liste seg rundt en søndag fordi mor og far ikke tåler støy og glefser uten grunn er for meg mye verre enn at barn ser at voksne nyter et glass rødvin til god mat.
![]() |
#67 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Fullstendig enig. Tror også at det synet man har på dette kan være farget av opplevelser man har hatt selv.
![]() |
#68 |
X First Lady
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
XXX
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Å servere vin i min datters konfirmajon er helt utelukket, jeg har ikke tenkt tanken en gang. Nå drikker vi veldig lite i min familie da, så våre tradisjoner har sikkert vært annerledes enn mange andres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Her ble det sagt fryktelig mye klokt, og jeg er helt på linje med de over her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Superaktiv
Hvor: Follo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg serverer ikke alkohol i en konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Expired
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?I Nelles tilfelle ville jo i tilfelle "barnet" se at voksne både kan nyte alkohol og ikke. Det er valgfritt, remember? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Har bare skumlest, men jeg ville servert rødvin i konfirmasjon. Jeg har vært i flere konfirmasjoner med vinservering, og det har da vært helt uproblematisk mht fyll. Jeg anser ikke signaleffekten som problematisk heller, det er et skille på om man er voksen eller barn, mindreårig eller myndig, og jeg ønsker for mine egne barn at de får oppleve at voksne koser seg med nydelig vin til mat uten at det skulle være vanskelig eller gi dårlige signaler. Av samme grunn har vi litt vin på julaften, nyttårsaften eller i vennemiddager. Vi serverer også konjakk til kaffe. Jeg har rett og slett intet ønske om at mine barn skal leve i et totalt avholdsmiljø, så lenge vi faktisk bruker alkohol i akseptable mengder. For vår egen del har jeg ingen tro på at barna mine får et uakseptabelt forhold til alkohol og rusmidler som følge av vinservering til mat og i hyggelige lag.
![]() |
#75 |
X First Lady
Ikke så dumt argument Line |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Expired
Det synes jeg var en klok og grei måte å gjøre det på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Tror neppe dette spørsmålet hadde blitt mottatt på samme måte i de fleste andre land enn Norge. Nordmenn kan jo ikke drikke normalt. I Italia er de så vandt med et glass rødvin til maten at ingen hever øyenbrynene, de hadde vel ledd seg ihjel av denne diskusjonen. Du ser sjelden folk ligge døddrukne over bordet der, slik som i Norge uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Ferdig!
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Synes det er helt greit å servere litt vin til maten i en konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Tante Sofie
|
![]() Sv: Re: Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg har null negative erfaringer fra oppveksten ifb med alkohol og voksnes fyll, men jeg synes likevel en konfirmasjon, barnedåp eller barnebursdag er helt uegnede arenaer for vinservering. Jeg hadde aldri tenkt tanken engang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|