Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Da Her vi bor er det vanlig at det skal drikkes etter konfirmasjonen og at det da er "tillatt".Det er også en holdning blant en del foreldre. For mange ungdommer blir dette en tøff debut. At foreldre har vist dem måtehold i årevis ser ikke ut til å ha særlig effekt. Det som ser ut til å ha effekt er å ha kjørbare foreldre som tar ansvar, stiller opp og ikke sender med ungene alkohol på fest og selv ikke kommer hjem stupfulle i ungenes påsyn.
Det er mange som snakker om at det ikke er skadelig å se foreldre drikke et glass vin eller to. Det kan jeg være enig i, men jeg tror dessverre mange ikke lar det bli med det ene glasset eller to. Nordmenn har ikke kontinental drikkekultur. Vi vil gjerne være slik og drikker våre glass med vin , og plusser det på den drikkekulturen vi allerede har. Det er ganske tydelig i forskningen.
Foreldre til ungdommer drikker gjerne vin til god mat,men de kutter ikke ut helgefylla med rusbrus og sprit. Er man vant til at mor og far drikker alkohol til maten hver gang det er en festlig anledning med god mat og i tillegg må drikke seg berusa når de skal ut med venner tror jeg dette mønsteret smitter over på barna. Det er jo tydelig at foreldres drikkemønster er arvelig. Bare i denne tråden er det tydelig at den sosiale arven er sterk.
Hadde det vært slik at de som bare drakk vin til maten aldri drakk andre ganger og de som drikker for mye allerede ikke hadde latt seg påvirke av nye drikkekulturer tror jeg det hadde vært enklere.
Jeg synes ikke det er ille at noen velger å bare drikke vin til god mat, alltid holder seg til maks to glass og bare drikker i helt spesielle anledninger.
Jeg tror det beste tenåringsforeldre kan gjøre er å holde seg unna fylla.. Dessverre gjør ikke alle det.. Det er veldig naivt i alle fall å tro at ungene ikke blir påvirket av at de vet at mamma og pappa er ute og drikker seg full. Slikt vet femtenåringer veldig veldig godt.. og det sladrer de villig vekk om 
Måtte kommentere på dette innlegget Hatti, fordi her synes jeg du kommer med påstander som det finnes lite belegg for.
Først - jeg tilhører de som ikke ser noe problematisk i å servere et glass vin til en flott konfirmasjonsmiddag med flere retter. Jeg har et helt avbalansert forhold til alkohol, trenger ikke å drikke hver helg, men med god mat synes jeg det er ok.
Vil gjerne kommentere noen av avsnittene i innlegget ditt:
- Jeg kommer også fra et slikt sted hvor det var lov til å gå på fest. Mitt inntrykk den gang (og i dag) er at det er mange foreldre som sitter edru oppe og som henter ungene sine.
- Du sier at du tror det er "mange" ikke stopper med et glass eller to med vin på lørdagskvelden. Greit nok at det finnes en andel som sliter med alkoholforbruket sitt, men å si at "du tror mange drikker mer" blir for drøyt. Hva er mange? 5 % av befolkningen? 50%? Dette er et typisk dårlig argument! Flere i tråden her har sagt at de synes et glass vin til en konfirmasjonsmiddag er ok, da kan ikke du tillegge de at "mange sikkert nok tar enda flere". Når vi har vin til maten og barna er tilstede, så stopper vi etter 1-2 glass. Faktisk. Jeg tror mange foreldre - de aller fleste - har et slikt forbruk, så lenge det er barn tilstede.
|