Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-12, 10:46   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Er det helt naturlig? Det er ikke de norske rom som tigger og bor på gaten og som media har skrevet om i sommer, så debattene trenger ikke å vases helt sammen. Jeg synes det er vanskelig å delta i en debatt med min kunnskap om norske rom, når hele saken plutselig snus på hodet og det er en tiggende turist som ikke snakker norsk det plutselig er snakk om.

Jeg synes debatter om holdninger godt kan være komplekse.

Hva mener du bør gjøres med utfordringen med utenlanske romfok? For å spørre helt konkret og enkelt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:50   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva mener du bør gjøres med utfordringen med utenlanske romfok? For å spørre helt konkret og enkelt.

Jeg tror at problemet nok dels er at de ikke selv tar noe oppgjør i forhold til de som er kriminelle og som har den lett synlige og svært uheldige adferden. Dermed blir hele gruppa sett som at de har samme adferd eller i det minste at de aksepterer slik adferd. Og da tar man avstand til hele gruppa. Hadde man sett at de ikke aksepterte kriminalitet for eksempel så ville man jo sett at det ikke er noe problem å forholde seg til en gruppa roma - de er fattige men plager ingen.

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:51   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nekte dem å campe der andre ikke har lov å campe, ihvertfall. Kreve ryddighet og gode sanitære forhold. Også vil jeg oppfordre flest mulig til å ikke gi dem penger. Muligens innføre tiggerforbudet igjen.

Gammel 30-07-12, 10:45   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner litt på magefølelsen selv her.

Jeg kjenner da at jeg bryr meg katten om de nye naboene er roma eller irakere eller kristne eller satanister. Det jeg bryr meg om er om de er noenlunde vanlige folk som ser poenget med å ikke gifte bort barn og å sende barna sine på skolen. Og at de er mottagelige for veiledning om at de altså ikke har min aksept for å oppdra mine barn til hverken kristne, satanister eller muslimer og at dette skal respekteres.

Dernest bryr jeg meg om at det ikke flytter inn hundre stykker som bæsjer på plenen og bryter seg inn i huset mitt såklart. Også om det bare er fire av de hundre som holder på sånn. Og der er det ett fett om de er psykisk syke, narkomane eller roma. Det har ene og alene med min egen trygghet å gjøre. Og det hjelper faktisk ikke at nittiseks av dem ikke gjør det dersom disse nittiseks ikke får orden på de fire siste.

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:53   #5
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg kjenner litt på magefølelsen selv her.

Jeg kjenner da at jeg bryr meg katten om de nye naboene er roma eller irakere eller kristne eller satanister. Det jeg bryr meg om er om de er noenlunde vanlige folk som ser poenget med å ikke gifte bort barn og å sende barna sine på skolen. Og at de er mottagelige for veiledning om at de altså ikke har min aksept for å oppdra mine barn til hverken kristne, satanister eller muslimer og at dette skal respekteres.

Dernest bryr jeg meg om at det ikke flytter inn hundre stykker som bæsjer på plenen og bryter seg inn i huset mitt såklart. Også om det bare er fire av de hundre som holder på sånn. Og der er det ett fett om de er psykisk syke, narkomane eller roma. Det har ene og alene med min egen trygghet å gjøre. Og det hjelper faktisk ikke at nittiseks av dem ikke gjør det dersom disse nittiseks ikke får orden på de fire siste.

Problemet er at mange mener at de får et problem om noen av rom-bakgrunn flytter inn fordi de "er" sånn. Da er det ikke lett for dem som vil etableres å bli etablert.

Om en familie med rumensk rom-bakgrunn og karakteristisk utseende leter etter leilighet vil de med stor sannsynlighet bli stemplet på en annen måte enn om en engelsk familie gjør det samme selv om utgangspunktet ellers skulle være ganske likt med tanke på jobb og språk.

Gammel 30-07-12, 10:56   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Problemet er at mange mener at de får et problem om noen av rom-bakgrunn flytter inn fordi de "er" sånn. Da er det ikke lett for dem som vil etableres å bli etablert.

Om en familie med rumensk rom-bakgrunn og karakteristisk utseende leter etter leilighet vil de med stor sannsynlighet bli stemplet på en annen måte enn om en engelsk familie gjør det samme selv om utgangspunktet ellers skulle være ganske likt med tanke på jobb og språk.

Men det blir jo litt fordi de ikke ser ut til å ta noe oppgjør selv med for eksempel kriminalitet. Dersom det er normalt å gifte bort småbarn i en gruppe i en befolkning så må nesten de som tar avstand til dette få formidlet at de ikke deler meningen eller så vil de jo erfare at andre ser dem som de ser alle andre.

Jeg tror at dersom en nabo flyttet inn ved meg så ville jeg nok neppe oppdage at de er rom dersom de ellers gjør ting noenlunde som folk pleier. Jeg aner for eksempel ikke om naboene nedi veien er bosniere, serbere, noe midt i mellom eller noe annet heller. Men jeg vet at de er hyggelige da. Det betyr igrunnen mest for meg.

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:50   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også ser jeg at uansett hva man spør i retning av "hva kan vi gjøre" så kommer jeg tilbake til at svaret gang på gang blir "de må gjøre".

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:55   #8
Guava

Guava sin avatar

Standard

Også ser jeg at uansett hva man spør i retning av "hva kan vi gjøre" så kommer jeg tilbake til at svaret gang på gang blir "de må gjøre".

Hva mener du de må gjøre?

Gammel 30-07-12, 10:58   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva mener du de må gjøre?

Ulikt ut fra ulik problemstilling.
Men altså. For å kunne hjelpes med bistandsmetoder så må de være i stand til å motta for eksempel utdannelse. Ergo må de jo da gjerne bosette seg.
For å ikke oppfattes som en gjeng kriminelle så må de på et eller annet punkt ta et oppgjør med de kriminelle elementene i gruppene sine slik at andre ser at en gruppe romfolk ikke lenger er en gruppe med banditter. For å tjene penger må de jobbe. Og så videre.

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 11:24   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ulikt ut fra ulik problemstilling.
Men altså. For å kunne hjelpes med bistandsmetoder så må de være i stand til å motta for eksempel utdannelse. Ergo må de jo da gjerne bosette seg.
For å ikke oppfattes som en gjeng kriminelle så må de på et eller annet punkt ta et oppgjør med de kriminelle elementene i gruppene sine slik at andre ser at en gruppe romfolk ikke lenger er en gruppe med banditter. For å tjene penger må de jobbe. Og så videre.

Det må jo da gjøres noe for å gi mulighet til bosetting i utgangspunktet. Hvis eneste tilbud om bosetning er på steder der ingen andre vil bo og hvor det ikke er arbeid eller kvalitet på skole så er man like langt. Skal det bosettes på steder hvor det er en reell mulighet til skikkelig skole og arbeid må det være villighet i befolkningen til å la dem bo nært seg. Jeg er sikker på at mange nordmenn synes det ville være ok å sende romfolk til øde steder i den norske fjellheimen, ute av syne. Der ville det vært husrom nok, men ikke jobb og ikke særlig med muligheter for skikkelig utdannelse. Det er også situasjonen i Romania.

Gammel 30-07-12, 13:55   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det må jo da gjøres noe for å gi mulighet til bosetting i utgangspunktet. Hvis eneste tilbud om bosetning er på steder der ingen andre vil bo og hvor det ikke er arbeid eller kvalitet på skole så er man like langt. Skal det bosettes på steder hvor det er en reell mulighet til skikkelig skole og arbeid må det være villighet i befolkningen til å la dem bo nært seg. Jeg er sikker på at mange nordmenn synes det ville være ok å sende romfolk til øde steder i den norske fjellheimen, ute av syne. Der ville det vært husrom nok, men ikke jobb og ikke særlig med muligheter for skikkelig utdannelse. Det er også situasjonen i Romania.

Jeg kan lite om dette, så jeg diskuterer jo bare ut fra egen synsing. Men jeg har ihvertfall ikke noe problem med å ha romfolk i nabolaget hvis de er noenlunde vanlige. Men at det flytter inn en enorm mengde folk hvorav noen ikke følger lover og de andre ikke tar grep, blir jeg jo helt negativ til.
Dermed må det som er forskjellen på roma og engelskmenn utjevnes først - man må vite at det er vanlige folk som kommer. Og da er vi jo der at vi biter oss i halen igjen, for de er jo ikke der. De er fattige nomader som jo er i store grupper.

Jeg tror dog endringsinitiativet må komme fra de som ønsker å bosette seg. Det er lite vi kan gjøre for å tilrettelegge før det. Og da igjen så må de jo søke plasser sammen med alle de andre som også vil komme hit. For selv om romfolk er fattige og trenger hjelp, så er det mange som har det enda verre.

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:52   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skjønt såpass at de utenlandske som nå ligger i telt og leire rundt om i de norske byene har forskjellige ønsker og behov. Og det finnes jo ingen felles talsmann som representerer de tilreisende, men hva vil de egentlig? Vil de bosette seg? Vile de hjem? Vil de ha norsk hjelp hjemme og åpne øynene våre for deres lidelse? Jeg er litt i tvil på hva som er best fordi jeg er usikker på hvilke behov de har.

Gammel 30-07-12, 11:10   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke enkelt å nullstille holdningene sine når det kommer til nye naboer. Vi vet jo det vi vet og har sett det vi har sett på gruppenivå, og selv om det alltid er riktig å møte enkeltindivider som enkeltindivider er det ikke enkelt. Og når det gjelder å leie ut noe man eier for eksempel ønsker de fleste av oss mest mulig trygghet rundt dette. På dem måten blir det dessverre lett slik at selv om jeg skulle greie å nullstille meg med tanke på kriminalitet og grovere forhold, ville jeg ved å leie ut til romfolk forvente mennesker med lav kompetanse på det å bo i moderne hus. Og det ville gjort meg skeptisk på gruppenivå helt uavhengig av kriminalitet. På samme måte som mange ønsker å leie ut til studenter/yrkesaktive med barn fremfor sosialklienter fordi man selv om man vet at mange sosialklienter også er redelige mennesker ønsker å sikre seg så godt man kan for at det økonomiske rundt utleieforholdet skal bli så ukomplisert som mulig.

Jeg synes heller ikke det er rart at folk er skeptiske til å få veldig mange romfolk inn i naboblokka. På samme måte som man ikke vil ha annen ghettoisering. Det er lett for de som bor et sted hvor massiv bosetning av en enkelt folkegruppe ikke vil bli noe tema å si at det burde være greit.

Men jeg er helt enig i at det er synd det er sånn.

Gammel 30-07-12, 13:58   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er vanskelig å bevise noe om man ikke slipper til. Jeg mener at det må vises vilje fra begge sider. Grunnleggende skepsis fører ofte til selvoppfyllende profetier og det gjelder begge sider. Å snakke med og ikke til og om er et skritt og der ser det ut som om noen er i gang heldigvis.

Gammel 30-07-12, 18:27   #15
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor romfolk som er hjemhørige i et annet land er i en spesiell situasjon ift å hjelpes i Norge ift andre fattige fra Europa, eller fra resten av verden for den del? Altså, jeg spør ikke for å være nesevis eller noe sånt, rett og slett fordi dette er noe jeg ikke har skjønt.

Det finnes andre i Europa som er akkurat like fattige, det er bare at de ikke synes like godt for oss. De telter ikke i bakhagene våre, og tigger ikke på gatene våre. Er det ikke like viktig å hjelpe _alle_ disse, og på en lik måte? Blir det ikke feil å forfordele folk fra ett land (eller ett folkeslag?) "bare" fordi de kommer hit og telter her?
Hvis de ubetalte gatefeierne eller familien på 8 som deler oldemors alderstrygd i spania, eller barna som ikke får medisinene sine lengre eller de som må okkupere et hus for å ha et sted å bo i hellas hadde brukt sine siste sparepenger på å komme hit og bo på gata her. Hadde det da vært riktigere og viktigere å hjelpe dem her enn hjemme hos seg selv, og alle naboene og vennene deres der?

Jeg kjenner jeg er veldig enig med det som er skrevet her, tror jeg hvertfall, om at det må jobbes på systemnivå, og i hjemlandet hos de det gjelder. Slik det gjøres med annen fattigdom og nød rundt om i verden. Ikke opprettes spesialordninger her i Norge for de som "tilfeldigvis" klarer å komme seg hit og vise frem nøden sin. Jeg ser liksom for meg at det opprettes leire for romfolk og gis støtte og hjelp. Jeg ser for meg at det vil komme flere og flere for å ta del i dette. Hva med spanjolgruppen som bor i telt på Langøyene (lovlig) - skal ordningen også gjelde dem? Egen leir for grekere også da, kanskje, hvis de i det hele tatt finner midler for å komme seg hit? Eller var det bare tilreisende romfolk fordi det på en eller annen måte er i særklasse? Er de egentlig det ift enhver annen fattig europeer? Eller enhver annen fattig verdensborger?
Hva hvis det plutselig kom tilreisende en halv ghetto fra New York og påberopte seg fattigdom, skulle de også losjeres og gis støtte til selvopphold i Norge?

Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvorfor de lovene og reglene som gjelder _alle_ andre som kommer til Norge ikke skal gjelde innvandrende/tilreisende romfolk hjemhørige i andre land også.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 19:46   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med spørsmålene dine, mkrøkketegn2 - og mitt svar er at dette er grunnen til at man har de lover og regler man har. Folk skal behandles likt.

Gammel 30-07-12, 19:48   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

mkrøkketegn2?

Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 19:56   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

:-)

Gammel 30-07-12, 22:05   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

M^2... Alle skal selvsagt behandles likt for loven og det er også mitt poeng. De aller fleste romfolk i Norge er ikke kriminelle. De har lovlig opphold, tjener penger på lovlig vis og flytter rundt med teltene sine. Det er vel teltingen som er mest på kant med regler. Siden det ikke er snakk om en gruppe av bare kriminelle kan vi ikke kaste dem ut som gruppe. Det må kunne stilles krav, men kollektiv avstraffelse på bakgrunn av etnisk tilhørighet slik enkelte hevder er veldig galt i mine øyne.
Lover skal følges. Når det gjelder hvem som har det verst er det veldig vanskelig å vurdere med tanke på hvem som skal få hjelp. Hvem er de verdige trengende liksom. Skal det være målestokk for alt så bør folk kutte fadderbarna sine og gi penger til dem som er i akutt nød. Bistand må drives på flere plan. Romfolk er i en litt spesiell situasjon siden det ikke finnes noe folk som er mer forhatt. De har heller ingen stedlig tilhørighet og derfor opplever nok folk uansett hvor det er at de ikke har noe der å gjøre. Statsborgerskapene er på mange måter bare et papir. Mange er fremdeles uregistrerte. Hva med dem? Har vi ansvar for papirløse mennesker i samfunnet vårt? Romania har gitt statsborgerskap til papirløse romfolk som i hundrevis av år har reist over grensene. Her til lands har vi papirløse mennesker som er her i årevis, men dem gir vi ikke statsborgerskap fordi de har kommet fra et sted. Romfolk i ungarn Sverige, Romania, Tyskland osv kom også fra et land før de kom til dem og et land før den tid og før den tid. Nomadekulturen utfordrer på en helt annen måte enn stedfast nød. Det et landet de er borgere av som har ansvaret, men så lenge grensene er åpne kan man ikke forvente at det ikke kommer noen hit. Så kan vi velge hvordan vi takler det.

I fremtiden tror jeg vi må bli vant til å få mer nød rett i fleisen.

Gammel 31-07-12, 09:48   #20
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statsborgerskapene er på mange måter bare et papir. Mange er fremdeles uregistrerte. Hva med dem? Har vi ansvar for papirløse mennesker i samfunnet vårt?

Ja, jeg sier ikke at vi som en del av verdenssamfunnet ikke har ansvar for dem. Det jeg mener er at for det første klarer jeg ikke å forstå hvorfor Romfolk stiller i en særklasse ift andre papirløse, uregistrerte, osv. Og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor det er Norge som skal løse dette (alene). Jeg mener dette er noe Europa som sådan må ta tak i på et høyere nivå.
Da jeg bodde i Paris for 10-12 år siden var det forøvrig romfolk-landsbyer utenfor storbyen, og de reiste i samlet flokk inn i byen om morgenen. Det var mye organisert tigging der, med bakmenn som tok sin andel. Slik det også er her i Norge i stor grad. Da var det ikke romfolk her, mens der satt de på ethvert befolket gatehjørne i byen og tagg.
Så det er ikke slik at jeg ikke har vært eksponert til problemstillingen før, jeg har også reist endel og "fått nød rett i fleisen" andre steder. Så det at jeg ikke helt forstår problemstillingen betyr ikke at jeg er blånn og uinformert, nødvendigvis.

Men i Paris da, for å ta det eksemplet, er det også et stort problem med fattige som kommer via Marokko fra det afrikanske problemet - papirløse. Spesielt unge menn. De bor i forstadene i Paris og er minst like fattige de, der de stuer seg inn og bor i bittesmå leiligheter. Enorm arbeidsledighet er det også blant dem, og de aller fleste ender ikke med noen særlig utdannelse å skryte av. De er jo ikke noe mindre trengende de, selv om de da velger å leve av stor/småkriminalitet og kremmeri, småjobber og gudene vet framfor å tigge på gata.

Det er det jeg mener - fattigdom tar andre former enn gatetigging (også). Og vi må ikke overse de andre formene bare fordi gatetiggingen og teltliggingen blir så "plagsom" for oss. Eller la oss, av mangel på bedre ord, "presse" til å gi mer til noen og på gi bistand en annen måte enn den som er mest formålstjenlig fordi de kommer hit og "forstyrrer vårt verdensbilde".

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.