|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon
Jeg synes debatter om holdninger godt kan være komplekse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg kjenner litt på magefølelsen selv her. |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Problemet er at mange mener at de får et problem om noen av rom-bakgrunn flytter inn fordi de "er" sånn. Da er det ikke lett for dem som vil etableres å bli etablert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Men det blir jo litt fordi de ikke ser ut til å ta noe oppgjør selv med for eksempel kriminalitet. Dersom det er normalt å gifte bort småbarn i en gruppe i en befolkning så må nesten de som tar avstand til dette få formidlet at de ikke deler meningen eller så vil de jo erfare at andre ser dem som de ser alle andre. |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonOgså ser jeg at uansett hva man spør i retning av "hva kan vi gjøre" så kommer jeg tilbake til at svaret gang på gang blir "de må gjøre". |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det må jo da gjøres noe for å gi mulighet til bosetting i utgangspunktet. Hvis eneste tilbud om bosetning er på steder der ingen andre vil bo og hvor det ikke er arbeid eller kvalitet på skole så er man like langt. Skal det bosettes på steder hvor det er en reell mulighet til skikkelig skole og arbeid må det være villighet i befolkningen til å la dem bo nært seg. Jeg er sikker på at mange nordmenn synes det ville være ok å sende romfolk til øde steder i den norske fjellheimen, ute av syne. Der ville det vært husrom nok, men ikke jobb og ikke særlig med muligheter for skikkelig utdannelse. Det er også situasjonen i Romania. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#12 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg har skjønt såpass at de utenlandske som nå ligger i telt og leire rundt om i de norske byene har forskjellige ønsker og behov. Og det finnes jo ingen felles talsmann som representerer de tilreisende, men hva vil de egentlig? Vil de bosette seg? Vile de hjem? Vil de ha norsk hjelp hjemme og åpne øynene våre for deres lidelse? Jeg er litt i tvil på hva som er best fordi jeg er usikker på hvilke behov de har.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet er ikke enkelt å nullstille holdningene sine når det kommer til nye naboer. Vi vet jo det vi vet og har sett det vi har sett på gruppenivå, og selv om det alltid er riktig å møte enkeltindivider som enkeltindivider er det ikke enkelt. Og når det gjelder å leie ut noe man eier for eksempel ønsker de fleste av oss mest mulig trygghet rundt dette. På dem måten blir det dessverre lett slik at selv om jeg skulle greie å nullstille meg med tanke på kriminalitet og grovere forhold, ville jeg ved å leie ut til romfolk forvente mennesker med lav kompetanse på det å bo i moderne hus. Og det ville gjort meg skeptisk på gruppenivå helt uavhengig av kriminalitet. På samme måte som mange ønsker å leie ut til studenter/yrkesaktive med barn fremfor sosialklienter fordi man selv om man vet at mange sosialklienter også er redelige mennesker ønsker å sikre seg så godt man kan for at det økonomiske rundt utleieforholdet skal bli så ukomplisert som mulig.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet er vanskelig å bevise noe om man ikke slipper til. Jeg mener at det må vises vilje fra begge sider. Grunnleggende skepsis fører ofte til selvoppfyllende profetier og det gjelder begge sider. Å snakke med og ikke til og om er et skritt og der ser det ut som om noen er i gang heldigvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonDet jeg ikke helt skjønner, er hvorfor romfolk som er hjemhørige i et annet land er i en spesiell situasjon ift å hjelpes i Norge ift andre fattige fra Europa, eller fra resten av verden for den del? Altså, jeg spør ikke for å være nesevis eller noe sånt, rett og slett fordi dette er noe jeg ikke har skjønt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg er enig med spørsmålene dine, mkrøkketegn2 - og mitt svar er at dette er grunnen til at man har de lover og regler man har. Folk skal behandles likt.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonmkrøkketegn2? |
![]() |
![]() |
#18 |
Unik
![]() Sv: Romfolkets situasjon:-)
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonM^2... Alle skal selvsagt behandles likt for loven og det er også mitt poeng. De aller fleste romfolk i Norge er ikke kriminelle. De har lovlig opphold, tjener penger på lovlig vis og flytter rundt med teltene sine. Det er vel teltingen som er mest på kant med regler. Siden det ikke er snakk om en gruppe av bare kriminelle kan vi ikke kaste dem ut som gruppe. Det må kunne stilles krav, men kollektiv avstraffelse på bakgrunn av etnisk tilhørighet slik enkelte hevder er veldig galt i mine øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Ja, jeg sier ikke at vi som en del av verdenssamfunnet ikke har ansvar for dem. Det jeg mener er at for det første klarer jeg ikke å forstå hvorfor Romfolk stiller i en særklasse ift andre papirløse, uregistrerte, osv. Og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor det er Norge som skal løse dette (alene). Jeg mener dette er noe Europa som sådan må ta tak i på et høyere nivå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|