|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned? | |||
1000 kr eller mindre |
![]() ![]() ![]() ![]() |
53 | 43,44% |
2000 kr |
12 | 9,84% |
3000 kr |
24 | 19,67% |
4000 kr |
10 | 8,20% |
5000 kr |
7 | 5,74% |
6000 kr |
6 | 4,92% |
7000 kr |
5 | 4,10% |
8000 kr |
2 | 1,64% |
9000 kr |
1 | 0,82% |
10 000 kr eller mer |
2 | 1,64% |
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?
Men jeg sa ikke at jeg selv har det slik eller at jeg ønsker det slik. Jeg sa bare at her hvor jeg bor (som riktignok topper inntektstatistikken/ boligprisene etc i landet) er det sånn. Dessverre. Jeg har det ikke sånn. Ikke ønsker jeg det heller. Jeg sier bare at her ER det sånn. Og det er sykt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Vi har ikke billån. Vi har to biler. Opel Vectra 2000 1,8 og en VW Transporter 1995 mod. Gode biler begge to.
![]() |
#123 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Jeg har alltid ment at biler koster mellom 10 og 15 tusen og kastes når det ikke lønner seg å reparere dem mer.
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om vi snakker om ti år gamle biler, så finner man en del med relativt god sikkerhet. Men skal du ha ti år gammel bil i de prissegmentene du snakker om tidligere, så blir det evt. noe som har gått ekstremt langt gjerne eller bilder som man i praksis bare prøver å bli kvitt. For en del av de bilene som da blir tilgjengelig, så må man regne med en del utgifter ved siden.
![]() |
#125 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Jeg har lån på bilen, ferdig om et år. 2006-modell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Skal du følge en basis-service på omså en 10 år gammel bil, så koster det også litt. Jeg tenker unnlater her å tenke på at en del vil kunne gjøre noen ting selv - det er et overtall av dem som ikke vil gjøre det. Om man skifter registerreim på en 5 år gammel Passat eller 10 år gammel Passat er faktisk prisenforskjellen relativt liten. Oljeskifte er heller ikke så forskjellig akkurat. Men såklart, har du en bil som er bortimot verdt nada kan man skippe det og bare kjøre så lenge det går - bruk og kast...
![]() |
#127 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Ja, 7000 var summen jeg nevnte, da jeg tok utgangspunkt i hva vi gjorde for å komme i gang. Ikke dermed sagt at det er umulig å spare mer enn det, men det var der vi var så da gjorde vi det sånn.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 30-09-12 kl 02:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Vi betaler rundt 4000 i måneden, ny Ford s-Max. Har bakt lånet inn i huslånet, men har selv bestemt kjappere nedbetalingstid på den delen av lånet enn det vi har på huset. Bedre rente enn billån, og vi har uansett så god sikkerhet i bolig at det ikke gjør noe om bilen spiser opp noe av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Vi har(heldigvis) ikke billån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Jeg tror rett og slett du ser på ting på en litt annen måte siden det her er snakk om mann som er mekaniker. Samtidig overrasker du med å ikke se begrensningene med hva en EU-kontroll er. EU-kontroll sjekker noen basisfunksjoner - som at bilen har bremser som fungerer tilfredsstillende, god nok mønsterdybde på dekkene som står på (at dekkene er 8 år gamle og steinharde betyr ikke noe....), at ikke støtdempere/fjæring fungerer (viktig for å holde hjulet veien når man bremser ned - ikke bare for å øke komfort), at ikke bremserør er rustet i stykker, at det ikke frontruta er slitt eller har steinsprut i synesfeltet osv. Det hele er unnagjort på ikke så mange minuttene. Det sier ingenting om at bilen er kollisjonssikker, har stabilitetskontroll og utstyr og kjøreegenskaper ellers som øker sikkerheten.
![]() |
#131 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Her vi bor syns jeg det er mange bilder i den øvre klassen, og jeg tror også at mange av disse er betalt kontant. Det er mye pengesterke folk her. En vi "kjenner" betalte i vært fall sin nye BMW til 800 000 kontant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Jeg synes det er rart at folk synes det er greit å kjøre en bil som har gått over 200 000 km. Det er jo for så vidt fint og, for da fikk vi solgt den gamle bilen vår som hadde gått 170 000 km. Men som jeg altså ikke ville kjøre lenger, for det var for mye med den hele tiden. Det ble jo bare mer og mer jo lenger den hadde gått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Nå også i farger
Ja, selvfølgelig, og på en måte begrenser det seg jo selv. Men et huslån betales jo ofte over veldig mange år, så da må man vel betale ganske mye ekstra på huslånet for at det ikke skal bli sykt med renter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Det er lønnsomt dersom man ikke trenger sikkerheten til noe annet, og man betaler ned like raskt som man ville gjort med et vanlig billån. Renta er jo lavere på huslån.
![]() |
#136 |
Nå også i farger
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Ja, betaler man ned like mye som man ville gjort så er det jo lønnsomt, men jeg innbilte meg liksom at folk tok det på huset for å få lavere månedskostnad (i hvert fall det jeg hører rundt omkring..). |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?lønnsomt og lønnsomt, råd og råd. Jeg tenker som slik at jeg nå som barna er såpass små, med barnehage og SFO, har en mer presset økonomi enn hva jeg trolig vil ha om 10 år. Da får heller ting være litt "rimeligere" nå og "dyrere" senere - da med nok også en mulighet for å betale inn mer per måned.
![]() |
#138 |
Drømmer
|
Det er ikke alle som har råd til å kjøpe ny bil eller som ønsker å bruke masse penger på ny bil for den del. Sist redigert av Chablis : 30-09-12 kl 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
nju nja njo
|
Rart? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
![]() Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe en bruktbil som har gått 200 000 enn å ha en bil gjennom en større del av dens liv og opptil 200 000 km - da vet jeg hvordan den er blitt behandlet, vedlikeholdt osv.
![]() |
|
|