|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
§ 3-47. Føring av fråvær i vidaregåande opplæring
![]() |
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet er for vgs, nokon. Her er reglene for grunnskolen:
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneFleksibel høst/ vinterferie er en god idé syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet jeg ser hos oss er at det er mange med fleksible jobber - de jobber mye, også på ferie, men styrer tiden sin selv. Så noen (få!) ser på skolen litt som en "base", der man er når det passer, lærer så mye som man kan, reiser litt og lærer noe annet, driver aktivt med en idrett eller kulturaktivitet, gjerne på høyt nivå, som gir dem mye, og generelt forbereder seg til livet på mange måter som ikke bare innebærer skole - litt kirsebærplukking , rett og slett. Det er interessant å betrakte, som fenomen.
![]() |
#5 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneLærte noe nytt i helgen jeg. Under forelesning med otp/ppt. I opplæringsloven står det ikke noe om at det er skoleplikt, men det står at det er en Opplæringsplikt. Det betyr at så lenge foreldrene/omsorgspersonene sier de tar seg av opplæringen i evt 2 uker og får plan av skolen, så kan de faktisk ikke nekte å gi barnet permisjon.
![]() |
#6 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo. De kan nekte å gi barnet permisjon, men de kan ikke nekte barnet å reise (det skulle tatt seg ut!). Du må ikke tro juristkobbelet til Utdanningsetaten ikke har dekning i lovverkstolkninger.
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
Er dette kollektiv avstraffing? Er det ei straff om å få tilbod om 13 års skulegang utan å måtte betale for det? Er det ei straff å bli bedt om å ta litt ansvar for at barnet skal lære å lese, skrive og rekne?
![]() |
![]() |
#9 |
Ringskrømt
|
Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneÅ, ja, jeg er så enig, nokon!!!
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
For å ikkje snakke om Abduraham som har brukt første og andre klasse til å ta seg til fots gjennom ørkenen i Libya og leve som flyktning på ein båt og i eit asylmottak og aldri har sett ein bokstav før, som blir plassert inn i tredje klasse med beskjed om å lese høgt frå Rampete Robin, fordi han er født i 2005.
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes ikke avstraffing er rett ord, men jeg synes ikke noe om en veldig rigid holdning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg kjenner at jeg er enig med nokon. Jeg tror at det er et generelt holdningsproblem som gjør at dropout har økt så voldsomt, ikke bare teoretiseringen. Og så tenker jeg at Oslo-skolen neppe har innført de nye reglene bare for å stikke kjepper i hjulene til folk - jeg antar at de gjør dette fordi det er et reelt problem. :naivoggodtroende:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHar ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes ikke noe om å avskaffe høstferien og vinterferien. Tror at for mange av de større skolebarna (som er store nok til å ikke trenge tilsyn) er disse feriene ett veldig kjærkomment avbrekk. Det er nok å ha fri fra skolen, man trenger ikke gjøre noe spesielt. Men høstferien (som er to dager her iallefall) kunne gjerne flyttes til oktober/november, istedenfor å ha den allerede drøyt en måned etter skolestart. Og vinterferien burde ikke legges til uka før påskeferien slik det noen ganger gjøres, for jeg tror de aller fleste elevene får mer ut av å ha to separate uker med ett godt mellomrom, enn 2 ukers sammenhengende ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er enig i at det er problematisk at det droppes ut, men tror ikke rigiditet nødvendigvis gir større ansvarsfølelse generelt. For at regler skal bli anerkjent og få positiv effekt er det viktig at de kommuniserer bra og appellerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
Men desse ti dagane har vore meint å gi fleksibilitet til å dra i bryllup og sekstiårsdagar og andre ting som folk i vanlege jobbar må søke spesielt om å ta fri for å få til. Det har blitt misbrukt så til dei grader, slik at folk nå opplever det som ei straff å ikkje få lov å ta ut to veker fleksibel ferie. Folk tar ikkje ansvar for å følgje opp sin del av denne opprinnelege fleksibiliteten og det sklir fullstendig ut. Korleis skal det løysast då?
![]() |
![]() |
#17 |
|
Noen av dem som kan ta en torsdag fri er dem som ikke får fri i helg når andre skal i selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker at foreldrenes holdning til skolen har mye å si. Hvis foreldrene gir tydelig uttrykk for at skolen er en rigid dusteinsitusjon tror jeg neppe elevene føler særlig ansvar for å møte opp/arbeide/hvahardu.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#20 |
|
Foreldres holdning til skolen har alt å si og derfor tror jeg det er lurt å ha litt slack. I et samfunn av grunnleggende pliktetisk innstilte mennesker funker det bra med rigide regler. Samfunnet vårt er ikke slik lenger tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|